ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 19 Νοέμβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΕΜΠ
Καταγγέλλεται η εκχώρηση του Πασαλιμανιού σε ιδιώτες

Υπέρ του ανοιχτού, δημόσιου χαρακτήρα της ακτογραμμής του Πασαλιμανιού που απειλείται με μεγαλύτερη αλλοίωση των ιστορικών και πολεοδομικών χαρακτηριστικών του, και από την ιδιωτικοποίησή της, τάσσεται η Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, με ομόφωνο ψήφισμα της γενικής της συνέλευσης (13/10), που δημοσιοποιήθηκε χτες.

Μεταξύ άλλων, στο ψήφισμα αναφέρεται ότι το Πασαλιμάνι «αποτελεί έναν από τους λίγους τόπους του Σαρωνικού, όπου η πόλη συνυπάρχει ομαλά με τις λειτουργίες της ακτής (...) Για τις δυτικές συνοικίες αποτελεί, από τις αρχές του περασμένου αιώνα, έναν προσιτό λαϊκό τόπο αναψυχής και περιπάτου».

Επιπλέον, το Πασαλιμάνι είναι «σημαντικός ιστορικό τόπος, όχι μόνο του Πειραιά, αλλά ολόκληρου του θαλάσσιου μετώπου του Σαρωνικού. Στο βυθό και στα κρηπιδώματά του βρίσκονται τα ερείπια του αρχαίου αθηναϊκού ναυστάθμου. Στην ακτή του σώζονται σημαντικά νεοκλασικά μνημεία. Τα κτίρια της μαρίνας Ζέας, των αρχών της δεκαετίας του '70, αποτελούν δείγματα καλής αρχιτεκτονικής».

Ωστόσο, «ο κοινόχρηστος ανοιχτός χαρακτήρας της λιμενικής ζώνης, ο οποίος είχε κατοχυρωθεί και με τα έργα του Πασαλιμανιού - μαρίνας Ζέας του 1973», επιχειρήθηκε πρόσφατα να ανατραπεί με 50χρονη εκχώρηση του χώρου σε ιδιώτες. «Η δυναμική αντίδραση της πειραϊκής κοινωνίας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης απέτρεψε την αύξηση της χωρητικότητας του λιμένα, την εγκατάσταση σταθμού καυσίμων, την απομάκρυνση του Ναυτικού Μουσείου και την κατασκευή ξενοδοχείου στη θέση του, τη δημιουργία νησιού με εστιατόριο στο κέντρο του λιμανιού και άλλα».

Παρ' όλ' αυτά, «η δημόσια χρήση του Πασαλιμανιού συνεχίζει να αμφισβητείται. Οι ιδιώτες επιχειρούν με φράγματα να απαγορεύσουν την ελεύθερη είσοδο των πολιτών. Επεμβαίνουν ανεξέλεγκτα στο χώρο, κατά παράβαση της πολεοδομικής νομοθεσίας. Κραυγαλέο αποτέλεσμα αποτελεί η σημαντική αλλοίωση που υπέστη με αυθαίρετες κατασκευές, το κτίριο του Αναψυκτηρίου - Κολυμβητηρίου, των αρχιτεκτόνων Δημήτρη και Τάσου Μπίρη, ένα από τα ελάχιστα επώνυμα αρχιτεκτονικά έργα του σύγχρονου Πειραιά».

Η Σχολή εκφράζει τη συμπαράστασή της στον αγώνα για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του Πασαλιμανιού και της μαρίνας Ζέας, ενώ, επισημαίνει «το ευρύτερο πρόβλημα του αποκλεισμού και άλλων χώρων μαρίνων στο ευρύτερο θαλάσσιο μέτωπο του αστικού συγκροτήματος της Αθήνας». Η Σχολή «θεωρεί ότι οι μαρίνες που βρίσκονται στο θαλάσσιο μέτωπο του αστικού ιστού, κυρίως της πρωτεύουσας, πρέπει να διατηρήσουν τον ανοιχτό δημόσιο χαρακτήρα τους με τη δυνατότητα πρόσβασης του κοινού σ' αυτές».

Αδικαίωτοι οι 113 συμβασιούχοι

Εξακολουθούν να μην μπορούν να επιστρέψουν στις δουλιές τους οι 113 απολυμένοι συμβασιούχοι του ΥΠΠΟ, αφού, στην προχτεσινή εκδίκαση της υπόθεσής τους, δεν απέσπασαν νέα προσωρινή διαταγή επιστροφής στις θέσεις τους.

Θυμίζουμε ότι πρόκειται για τους συμβασιούχους οι οποίοι κατέφυγαν σε ασφαλιστικά μέτρα κατά του ΥΠΠΟ επειδή απολύθηκαν. Αρχικά απέσπασαν από το δικαστήριο προσωρινή διαταγή επιστροφής στις θέσεις τους, αλλά αργότερα, το δικαστήριο, μετά από σχετική προσφυγή του ΥΠΠΟ, απέσυρε τη διαταγή και οι συμβασιούχοι... ξανα-απολύθηκαν! Τότε, οι δικηγόροι τους με γραπτή δήλωση άφηναν αιχμές για παρέμβαση του υπουργείου στη δικαιοσύνη.

Η απόφαση της προχτεσινής διαδικασίας θα βγει προσεχώς, ωστόσο, σε ανακοίνωσή του, το Πανελλήνιο Σωματείο Εκτάκτων ΥΠΠΟ τονίζει ότι η δίκη «είχε έντονο πολιτικό χαρακτήρα. Το ΥΠΠΟ διά των νομικών του πολέμησε λυσσαλέα, αρχικά να ματαιώσει τη δίκη και έπειτα να αποδείξει ότι οι συνάδελφοι δεν καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες».

Επιπλέον, το σωματείο σημειώνει «την πρόσθετη παρέμβαση υπέρ του δημοσίου» από μία αρχαιολόγο, «η οποία μέσω του πατέρα της, που κατέθεσε ως μάρτυρας, κατηγόρησε τους εργαζομένους για το συνολικό πρόβλημα της ανεργίας στο ΥΠΠΟ, λέγοντας ότι καταλαμβάνουν θέσεις ανέργων». Είναι φανερό ότι η ηγεσία του ΥΠΠΟ προσπαθεί να στρέψει τους ανέργους εναντίον των εργαζομένων και αυτή... να «βασιλεύει» διαιρώντας.

«Αρχή» με έργα Μαυροΐδη

Με τιμητική έκθεση στη μνήμη του Γιώργου Μαυροΐδη (1912-2003), εγκαινιάστηκε χτες ο νέος χώρος της γκαλερί «Αργώ». Στο ισόγειο του «Μελάθρου Ηώς ΙΙΙ» (Νεοφύτου Δούκα 5), στο βάθος του αιθρίου, η γκαλερί συνεχίζει την εικαστική της παρουσία, η οποία αγγίζει τα 35 χρόνια «ζωής», με περισσότερες από 450 εκθέσεις ζωγραφικής, γλυπτικής και χαρακτικής.

Στην εναρκτήρια έκθεση περιλαμβάνονται επιλογές έργων του Γ. Μαυροΐδη από τα 55 χρόνια δημιουργίας του διακεκριμένου καλλιτέχνη. Αποτελεί συνέχεια εκείνης που διοργάνωσε το 2003 το Μουσείο Μπενάκη. Πρόκειται για έργα που ξεκινούν από το 1949 (το παλαιότερο) και φτάνουν έως το 2002. Τα περισσότερα εκτίθενται για πρώτη φορά. Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, «την τέχνη του Γ. Μαυροΐδη χαρακτηρίζει ένα ιδιαίτερα προσωπικό ύφος, που το ορίζουν οι έντονες χρωματικές αντιθέσεις και η εκφραστική δύναμη μιας πολυδιάστατης δημιουργίας. Η αφηρημένη τέχνη και η μακρά θητεία του στον εξπρεσιονισμό, καθόρισαν την αισθητική του κατεύθυνση. Η εμμονή του στην αποτύπωση της ανθρώπινης μορφής ήταν διαρκής, όπως και η επιμονή του στην απόδοση του φωτός». Η έκθεση έργων του Γ. Μαυροΐδη θα διαρκέσει έως τις 8 του Γενάρη.

Θα ακολουθήσουν: Εκθεση με σχέδια του Α. Ματίς από το πολυτελές άλμπουμ που εξέδωσε το 1936 ο Κριστιάν Ζερβός. Στα εγκαίνια θα μιλήσει ο Κυριάκος Κουτσομάλλης. Το Μάρτη θα φιλοξενηθεί ένα αφιέρωμα στο χαράκτη, ζωγράφο και καθηγητή της ΑΣΚΤ, Κωνσταντίνο Γραμματόπουλο. Η εκθεσιακή περίοδος θα κλείσει με τη μεταφορά στην «Αργώ» της έκθεσης των: Οπυς Ζούνη, Χρίστου Καρά και Ναυσικάς Πάστρα (παρουσιάζεται τώρα στο μουσείο Pully στη Γενεύη).

Τελευταίος αποχαιρετισμός

Αύριο η κηδεία του Νικηφόρου Ρώτα

Πολιτική και όχι θρησκευτική θα είναι η κηδεία του Νικηφόρου Ρώτα, σύμφωνα με την επιθυμία του. Η κηδεία του σημαντικού συνθέτη και παιδαγωγού, θα γίνει αύριο (Σάββατο, 12 το μεσημέρι) από το Α` Νεκροταφείο (από τις 10 π.μ. θα ξεκινήσει ο τελευταίος αποχαιρετισμός). Αντί στεφάνων, η οικογένειά του προτείνει να κατατεθούν χρήματα υπέρ της εταιρίας καλλιτεχνικής και πολιτιστικής δραστηριότητας «Στάσις», που σκοπεύει στην προβολή και διάδοση της αυθεντικής και πρωτότυπης πνευματικής δημιουργίας, και στην οποία ο Ρώτας παραχώρησε τη διαχείριση του έργου του (Αριθμός Λογαριασμού, Εθνική Τράπεζα Ελλάδας: 149/747546-25).

Ενδεικτικό της πολιτιστικής «ευαισθησίας» της ηγεσίας του ΥΠΠΟ είναι ότι η κηδεία του δε θα γίνει δημοσία δαπάνη (αυτό ανακοινώθηκε χτες, χωρίς αιδώ, στην οικογένεια του δημιουργού). Αντί άλλου σχολίου, παραθέτουμε τα λόγια μιας άλλης σημαντικής μορφής που «έφυγε» πρόσφατα, του Στέφανου Βασιλειάδη: «Θεωρώ τον συνθέτη Νικηφόρο Ρώτα μια ξεχωριστή, μια μοναδική περίπτωση δημιουργού με έντονα τα χαρακτηριστικά της ελληνικότητας και πολύπλευρο συνθετικό, συγγραφικό και παιδαγωγικό έργο, τα οποία πρέπει να τιμηθούν και να προβληθούν στο πανελλήνιο. Ο Νικηφόρος Ρώτας αποτελεί ασυνήθιστη περίπτωση μιας μοναχικής πορείας συνέπειας, μιας συνέπειας που έχει βαρύτατο κόστος, όσον αφορά τη διάδοση και διάθεση του έργου του στο ευρύτερο κοινό. Αυτό οφείλουμε να μην το παραλείψουμε όλοι εμείς. Το ΚΣΥΜΕ σε αυτή την περίπτωση αισθάνεται σαν ένας φλογερός για την υπόθεση της Δικαιοσύνης, νομικός, που αναλαμβάνει απρόσκλητος την υπεράσπιση ενός κατηγορούμενου, που όχι μόνο έχει δίκιο, αλλά και θα ντραπεί πολύ η ανθρωπότητα που τον αδίκησε».

Για το Μουσείο Πάτρας

Στην κοινοπραξία «ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΙΚΗ ΑΤΕ - Θ. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΑΕ, ΓΕΤΕΜ ΑΕ - ΕΤΕΘ Α.Ε.» ανατέθηκε από το ΥΠΠΟ η ανέγερση του νέου Μουσείου Πατρών. Το έργο χρηματοδοτείται από το Γ΄ ΚΠΣ με προϋπολογισμό 21,5 εκατ. ευρώ. Το οικόπεδο έχει 22.100 τμ, ενώ το συνολικό εμβαδόν δομημένης επιφάνειας είναι 8.000 τμ.

Το κτίριο περιλαμβάνει: Εκθεσιακούς χώρους μόνιμων και περιοδικών εκθέσεων, αμφιθέατρο, αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων, Virtual museum, κατάστημα, χώρους διοίκησης, εργαστήρια, αποθηκευτικούς χώρους, ημιυπαίθριους εκθεσιακούς χώρους, αρχαιολογικά και θεματικά πάρκα κλπ.

Η ολοκλήρωση κατασκευής του Μουσείου προβλέπεται να γίνει τον Απρίλη του 2006, χρονιά ανακήρυξης της Πάτρας ως «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ