ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Νοέμβρη 2003
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Αεροδρόμιο... Σπάτων στην Κρήτη

Νέα σκανδαλώδη σύμβαση, ανάλογη με αυτή του αεροδρομίου Σπάτων, είναι έτοιμη να υπογράψει η κυβέρνηση, για την κατασκευή διεθνούς αεροδρομίου στην Κρήτη.

Ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Χρ. Βερελής, μιλώντας χτες σε ειδική εκδήλωση στην Κρήτη, παρουσία και του διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ανακοίνωσε τη δημιουργία νέου «Διεθνούς Αεροδρομίου στο Καστέλι του Ηρακλείου Κρήτης».

Σύμφωνα με τις υπουργικές ανακοινώσεις, οι ιδιώτες στους οποίους θα εκχωρηθεί το 40% των μετοχών του αεροδρομίου μαζί με το «μάνατζμεντ», θα αναλάβουν για 30 χρόνια την εκμετάλλευση του έργου. Η χρηματοδότηση για την κατασκευή του αεροδρομίου θα προέλθει κυρίως από κρατικούς πόρους (τέλος ανάπτυξης αεροδρομίου Ηρακλείου), δανεισμό, ενώ κάποια κεφάλαια θα διαθέσουν και οι «επενδυτές». Οι εργασίες κατασκευής του «υπερσύγχρονου αεροδρομίου, υψηλών προδιαγραφών» θα διαρκέσουν τέσσερα χρόνια.

Σημειώνεται ότι ακριβώς το ίδιο έγινε και με το αεροδρόμιο Σπάτων: Οι ιδιώτες, οι οποίοι διέθεσαν κάτω από το 10% του κόστους κατασκευής, κατέχουν το 40% των μετοχών του αεροδρομίου, ασκούν τη διοίκηση και έχουν αναλάβει την εκμετάλλευση για 30 χρόνια. Ετσι, με τη σκανδαλώδη αυτή σύμβαση, όπως έχει καταγγελθεί από πολλούς, οι ιδιώτες, αφού αποκόμισαν ήδη τεράστια κέρδη από την κατασκευή, έχουν - βάσει της σύμβασης - εξασφαλίσει κέρδη και από την εκμετάλλευση του αεροδρομίου, ανεξάρτητα από την επιβατική κίνηση. Και, βέβαια, είναι γνωστό ότι το αεροδρόμιο Σπάτων συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πέντε πιο ακριβά αεροδρόμια του κόσμου. Κάτι που αναμένεται και για το προαναγγελθέν αεροδρόμιο, το οποίο θα λειτουργεί με «ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια», όπως διευκρίνισε ο Χρ. Βερελής.

Οι υπουργικές ανακοινώσεις έχουν και μια άλλη σοβαρή διάσταση. Και αυτή δεν είναι άλλη από την περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου της ΥΠΑ, η οποία περιορίζεται σε ρόλο εποπτικό και μόνο.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι η επιλογή της Κρήτης για την κατασκευή - κατ' ουσίαν - και άλλου ιδιωτικού αεροδρομίου δεν έγινε τυχαία. Σήμερα, το αεροδρόμιο Ηρακλείου, μαζί με τα αεροδρόμια Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ρόδου και Κέρκυρας, είναι τα πέντε πιο προσοδοφόρα αεροδρόμια της χώρας.

«Σαφάρι» για το ξήλωμα διαφημιστικών πινακίδων

Η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου ανακοίνωσε χτες ότι θα ξεκινήσει σαφάρι για το ξήλωμα των παράνομων - με βάση τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που ψηφίστηκε το 1999 και το νόμο 2946 που ψηφίστηκε το 2001 - διαφημιστικών πινακίδων.

Το ξήλωμα των πινακίδων, με ευθύνη της Εταιρείας Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων, θα ξεκινήσει από τις περιοχές του κέντρου της Αθήνας και τους οδικούς άξονες που αποτελούν τον Ολυμπιακό Δακτύλιο, ενώ με ευθύνη των περιφερειαρχών και του ΤΕΟ θα συνεχιστεί κατά μήκος των εθνικών και επαρχιακών οδών στα σημεία όπου απαγορεύεται η ανάρτησή τους.

Παράλληλα, ανήγγειλε ότι θα ενεργοποιηθούν οι διατάξεις για την επιβολή ποινών (μέχρι ένα χρόνο φυλάκιση και μέχρι 30.000 ευρώ πρόστιμα - στην Αθήνα μέχρι 100.000 ευρώ) στους διαφημιστές και τους ιδιοκτήτες των χώρων ανάρτησης των διαφημιστικών πινακίδων.

Σημειώνεται ότι, με βάση τη νομοθεσία που υπάρχει, απαγορεύεται η υπαίθρια διαφήμιση σε αρχαιολογικούς και ιστορικούς χώρους και ζώνες προστασίας, σε μνημεία, σε δημόσια κτίρια, σε κοιμητήρια και τόπους λατρείας, σε επιφάνειες δημόσιων τεχνικών έργων, σε ταράτσες σπιτιών κ.ά. Ειδικά για την Αθήνα απαγορεύεται η ανάρτησή τους τόσο στο ιστορικό κέντρο, όσο και στους βασικούς οδικούς της άξονες.

Στο μεταξύ με Κοινή Υπουργική Απόφαση, που εκδόθηκε κατ' εφαρμογή των νόμων, καθορίζονται οι τύποι των διαφημιστικών πινακίδων που μπορούν να μπουν σε χώρους που επιτρέπονται. Επίσης με διάταξη στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ παρέχεται το δικαίωμα στον περιφερειάρχη να επιβάλλει πρόστιμα στους δήμους, αν δεν αφαιρούν τις παράνομες πινακίδες.

Ο παριστάμενος αντιπρόεδρος της ΚΕΔΚΕ Γ. Χαραλάμπους συμφώνησε με τα μέτρα κατά των διαφημιστικών πινακίδων, παρότι δήλωσε ότι οι δήμοι που είναι υπεύθυνοι για την αδειοδότησή τους θα χάσουν πολύτιμους πόρους που κατευθύνονταν σε κοινωφελείς υπηρεσίες.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
«Τσουχτερή» η θαλάσσια συγκοινωνία

Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα κληθούν να βάλουν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης και ειδικότερα οι χρήστες της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, όταν και εάν αυτή γίνει. Πολλά κέρδη θα βάλει στο χέρι ο όποιος ιδιώτης αναλάβει την υλοποίηση και την εκμετάλλευση του έργου που θα του παραχωρηθεί για 20-30 χρόνια.

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε χτες ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας σε ευρεία σύσκεψη των εμπλεκόμενων φορέων, το αργότερο στις αρχές Δεκέμβρη θα γίνει η δημοπράτησή του έργου. Το συνολικό κόστος της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας θα προσεγγίσει τα 15 δισ. δρχ. Σε ποσοστό περίπου 30% θα χρηματοδοτηθεί από εθνικούς πόρους και τα υπόλοιπα θα κληθεί να τα επενδύσει ο ανάδοχος, που θα έχει και την εκμετάλλευση του έργου για τα επόμενα 20-30 χρόνια.

Σύμφωνα με μελέτη κόστους - οφέλους, με εισιτήριο περίπου 1,35-1,5 ευρώ (και πάντως όχι πάνω από 2,5 ευρώ), η Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία θα έχει ετήσια κίνηση περίπου 7,5 εκατομμύρια επιβάτες. Το συγκεκριμένο σενάριο μάλιστα, σύμφωνα με τους μελετητές, καθιστά το έργο βιώσιμο και δίνει καλά ποσοστά κέρδους στον επενδυτή. Η συχνότητα των δρομολογίων υπολογίστηκε στα 15 λεπτά της ώρας.

Μάλιστα για να είναι βιώσιμο το έργο, δηλαδή κερδοφόρο για τον ιδιώτη, από τις 15 στάσεις που ήταν ο ανώτερος προβλεπόμενος αριθμός από την κυκλοφοριακή μελέτη, τελικά θα γίνουν οχτώ (Πλατεία Ελευθερίας, Αγίας Σοφίας, «Μακεδονία Παλάς», Ποσειδώνιο, Καλαμαριά, Περαία, Νέοι Επιβάτες, Αγία Τριάδα). Η συγκοινωνία θα διεξάγεται με 11 καταμαράν.

Πέθανε στο δρόμο ψάχνοντας νοσοκομείο!

Γύριζε από νοσοκομείο σε νοσοκομείο για πρώτες βοήθειες, μέχρι που έπεσε νεκρός. Πρόκειται για τον 29χρονο Παναγιώτη Σπανό, που υπηρετούσε ως ειδικός φρουρός της ΕΛ.ΑΣ. Σύμφωνα με καταγγελία του σωματείου ειδικών φρουρών της ΕΛ.ΑΣ., ο 29χρονος χτες τα ξημερώματα αισθάνθηκε αδιαθεσία. Στην αρχή πήγε στο Γενικό Κρατικό όπου, όμως, υπήρχε ουρά αναμονής. Στη συνέχεια πήγε στο 401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο. Εκεί, σύμφωνα με την καταγγελία, «οι αρμόδιοι υπάλληλοι "διέγνωσαν" ότι ο ετοιμοθάνατος συνάδελφος δεν είχε βιβλιάριο του δημοσίου»!

Οι ειδικοί φρουροί από τις 10/9/2003 διαθέτουν ασφαλιστική κάλυψη του δημοσίου, αλλά ακόμα δεν έχουν παραλάβει τα βιβλιάρια υγείας. Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου του σωματείου, ο αστυνομικός - ειδικός φρουρός πήγε πάλι στο Γενικό Κρατικό, όπου «κατέληξε περί ώρα 4.30 πρωινή, ύστερα από μοιραία και μάταιη περιπλάνηση στα νοσοκομεία του κράτους πρόνοιας, ενώ μέχρι τέλους είχε την πεποίθηση ότι οι νόμιμες μηνιαίες παρακρατήσεις ασφάλειας επί του μισθού του, θα του επέτρεπαν να μην πεθάνει στο δρόμο». Μέσα στο νοσοκομείο οι γιατροί διέγνωσαν ότι είχε πάθει ήδη δυο εμφράγματα.

Το ΔΣ του σωματείου εκφράζει την οργή και την αποδοκιμασία του για την απάνθρωπη μεταχείρισή του και τονίζει ότι «θα κάνουμε το κάθε τι, για να αποδοθούν ευθύνες ποινικές και υπηρεσιακές σε βάρος όποιου ασυνείδητου ευθύνεται με οποιοδήποτε τρόπο για το θάνατό του».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ