ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Οχτώβρη 2021 - Κυριακή 10 Οχτώβρη 2021
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΕΤΕ - ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ
Μια διαφορετική προσέγγιση της Ελληνικής Επανάστασης από τους εικαστικούς τού σήμερα

Βολονάκη Ουρανία: «… Και εχύθει καταχθόνια μια βοή, και του Ρήγα σου απεκρίθη πολεμόκραχτη η φωνή», 2021. Μεικτή τεχνική, 138x116 εκ.
Βολονάκη Ουρανία: «… Και εχύθει καταχθόνια μια βοή, και του Ρήγα σου απεκρίθη πολεμόκραχτη η φωνή», 2021. Μεικτή τεχνική, 138x116 εκ.
Με αθρόα προσέλευση φίλων της εικαστικής τέχνης και με πραγματοποίηση ξεναγήσεων σε μαθητές σχολείων της Πάτρας και της ευρύτερης περιοχής, συνεχίζεται στην Αγορά «Αργύρη» και τη Δημοτική Πινακοθήκη η έκθεση «Προς Επισκευήν Ολομελείας - μια διαφορετική προσέγγιση της Ελληνικής Επανάστασης από τους εικαστικούς τού σήμερα», που διοργανώνουν ο Πολιτιστικός Οργανισμός Δήμου Πατρέων και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ).

Η έκθεση, στην οποία συμμετέχουν 115 εικαστικοί καλλιτέχνες με 148 έργα, περιλαμβάνει όλες τις σύγχρονες μορφές έκφρασης (ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, video, φωτογραφία, εγκαταστάσεις κ.λπ.) και έχει στόχο την αποτύπωση της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας με άξονα την Επανάσταση του 1821.

Είχαμε τη χαρά να συνομιλήσουμε με τα μέλη της ομάδας εργασίας του ΕΕΤΕ για το 1821, τον Αντώνη Μυρωδιά, γλύπτη και μέλος της Εφορείας Γλυπτικής του ΕΕΤΕ, και τον Νάσο Χαλκίδη, ζωγράφο και μέλος του ΔΣ του ΕΕΤΕ, οι οποίοι μας περιγράφουν το σκεπτικό της έκθεσης, την ανταπόκριση που είχε από τους ίδιους τους εικαστικούς, αλλά και τα επόμενα σχέδια του Επιμελητηρίου γύρω από το συγκεκριμένο θέμα.

Φωτίζει σκοτεινά σημεία, δίνει συνέχεια στην Ιστορία...

Μπορουτζή Στέλλα, «Ως πότε 2», 2021 Μελάνι σε χαρτί, 60x39 εκ.
Μπορουτζή Στέλλα, «Ως πότε 2», 2021 Μελάνι σε χαρτί, 60x39 εκ.
Ποια είναι η «ταυτότητα» της έκθεσης του Επιμελητηρίου για το 1821; Ζητήσαμε από τον Ν. Χαλκίδη να μας πει λίγα λόγια για το περιεχόμενο της έκθεσης. «Δεν ξέρω πόσο απέχουμε από την εποχή που οι εργαζόμενοι και μαζί τους οι καλλιτέχνες δεν θα χρειάζονται να βαδίζουν σε προδιαγεγραμμένες πορείες και μέσα σε κατασκευασμένες αφηγήσεις που εξυπηρετούν εξουσίες - της αστικής τάξης - είτε για να τις διαιωνίζουν είτε για να τις καλλωπίζουν ή και τα δύο. Σίγουρα ζούμε την εποχή που οι μύθοι φτιάχνονται από την αστική τάξη για να μπορέσουν στη συνέχεια να ζητήσουν από τον λαό να τους οικειοποιηθεί, να τους εφαρμόσει μετά, ώστε στο τέλος να κάνει τις θυσίες που απαιτούνται για τη διαιώνιση της εξουσίας της.

Σε αυτό το background η έκθεση του ΕΕΤΕ φωτίζει σκοτεινά σημεία, δίνει συνέχεια στην Ιστορία, αναδεικνύει πλευρές και κορυφαίες στιγμές, ξύνει το πέπλο του κυρίαρχου αφηγήματος και είτε βάζει είτε απαντά σε ερωτήματα που αφορούν τη χώρα και τον λαό της».

Ο Α. Μυρωδιάς στέκεται στο τι διαφορετικό έχει η συγκεκριμένη έκθεση του Επιμελητηρίου σε σχέση με την υπόλοιπη πολιτιστική δραστηριότητα γύρω από το '21. «Οι περισσότερες από τις εκδηλώσεις που αφορούν το 1821, έχουν απογυμνώσει την ιδέα της Επανάστασης από ιδεολογικά, πολιτικά και κοινωνικά προτάγματα και μηνύματα, διαμορφώνοντας, ή μάλλον διαιωνίζοντας ένα αφήγημα εθνικόφρονου και εκλεκτικού θρησκευτικού πατριωτισμού. Κι αυτό με έναν φαντασμαγορικό και πρόσκαιρο χαρακτήρα που δεν δημιουργεί πολιτισμική υποδομή και παρακαταθήκη για το μέλλον. Το γεγονός οπτικοποιείται περιγραφικά και ιστορικοποιείται, αφήνοντας ανεκμετάλλευτη την ευκαιρία ανατροφοδότησης και αναστοχασμού για τα 200 χρόνια που συνιστούν το νέο ελληνικό κράτος.

Βλάσσης Αγγελος, Ρήγας ΙΙ, 1981 Γύψος, 21x114x26 εκ.
Βλάσσης Αγγελος, Ρήγας ΙΙ, 1981 Γύψος, 21x114x26 εκ.
Εδώ βρίσκεται η διαφορά της έκθεσής μας, του ΕΕΤΕ. Ο τίτλος "Προς επισκευήν ολομελείας", μέσα στο γενικότερο πλαίσιο δράσεων του Επιμελητηρίου "200+", ξεκαθαρίζει και τις προθέσεις μας: Επιδίωξή μας είναι να φέρουμε στο φως, να αποτυπώσουμε όσα αποσιωπήθηκαν, στρεβλώθηκαν, καταδικάστηκαν στη λήθη. Να συμπληρώσουμε την εικόνα απαντώντας σε καίρια ερωτήματα που αφορούν την Επανάσταση και τα χρόνια που πέρασαν μέχρι τις μέρες μας. Να αποτυπώσουμε μιαν εικόνα περισσότερο αληθινή - εθνικό είναι ό,τι είναι αληθές δεν έλεγε ο Διονύσιος Σολωμός; - για τους αγώνες του ελληνικού λαού στη διαχρονία, με παντοτινό αίτημα την ελευθερία».

Ενα φιλόδοξο και τολμηρό εγχείρημα που ενθάρρυνε κάθε είδους εικαστική εφαρμογή

Ο Α. Μυρωδιάς αναφέρεται και στην ανταπόκριση που συνάντησε το συγκεκριμένο εγχείρημα του ΕΕΤΕ. «Με την καθολική αποδοχή της Γενικής Συνέλευσης του Επιμελητηρίου, συγκροτήθηκε Επιτροπή οργάνωσης της δράσης που για 8 δύσκολους μήνες της πανδημίας δούλεψε εντατικά, εισάγοντας ένα διευρυμένο ιδεολογικό και ιστορικό πλαίσιο και αναζητώντας την πιο κατάλληλη στέγη για την έκθεση - να εντοπίσω την ένθερμη πρόσκληση από τον δήμο Πάτρας να φιλοξενήσει στους δύο κεντρικούς του χώρους την έκθεση. Υλοποίησε ένα φιλόδοξο όσο και τολμηρό εγχείρημα, καλώντας σε συμμετοχή τους συναδέλφους, ενθαρρύνοντας κάθε είδους εικαστική εφαρμογή.

Το τελικό αποτέλεσμα ανταμείβει πλήρως την προσπάθεια αυτή, καθώς οι συνάδελφοι ανταποκρίθηκαν - σε πραγματικά δύσκολους για την πολιτιστική δημιουργία και τους καλλιτέχνες καιρούς - με εξαιρετικά έργα, με ιδιαίτερες και προσωπικές δημιουργίες και εφαρμογές, που είχαν στην πλειονότητα μια κριτική ματιά και καίριες αναφορές στην 200ετία».

Και όσο για το τι θα δει το κοινό που θα επισκεφθεί την έκθεση, ο Α. Μυρωδιάς μάς λέει ότι «ο θεατής θα δει 148 έργα από 105 εικαστικούς καλλιτέχνες που διαπραγματεύονται, διόλου στατικά, όχι μόνο το ίδιο το γεγονός της Επανάστασης αλλά και τη μέχρι σήμερα πορεία. Η έκθεση στη δυναμική της διαμορφώνει ένα παραγωγικό πεδίο διαλόγου για το μέλλον.

Η έκθεση ως εκ τούτου απευθύνεται στον καθέναν μας που δεν αρκείται στη στείρα ανακύκλωση ενός κατασκευασμένου, εξιδανικευμένου παρελθόντος, στον καθένα που στέκεται επιφυλακτικά απέναντι στο εθνικό αφήγημα που η κατευθυνόμενη θεσμική μνήμη επέβαλε. Σε όλους όσοι αναζητούν την εθνική αυτογνωσία, απαραίτητη στον δρόμο για την τρίτη εκατονταετία του νέου ελληνικού κράτους. Σε όσους αναρωτιούνται "ποιαν εντέλει Ελλάδα θέλουμε;"».

Τη συγκεκριμένη έκθεση, πέρα από το κοινό της Πάτρας, θα έχει την ευκαιρία να την απολαύσει το αθηναϊκό κοινό, αφού όπως μας είπε ο Ν. Χαλκίδης, «η έκθεση θα παρουσιαστεί από τις 17 Δεκέμβρη στην Αθήνα στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" στο Θησείο και στον Φιλολογικό Σύλλογο "Παρνασσός"», ενώ «έχει προετοιμαστεί η παραγωγή ενός ντοκιμαντέρ που αφορά την Επανάσταση του '21 όπως προβάλλεται από έργα ζωγραφικής».

  • Η έκθεση θα λειτουργεί στην Πάτρα έως τις 20 Οκτώβρη και είναι ανοιχτή, Τρίτη έως Σάββατο από τις 10.00 έως τις 14.00, Τρίτη έως Παρασκευή από τις 18.00 έως τις 21.00.
Τυχεροί που έχουμε έναν τόσο βαθύ ερμηνευτή της ψυχής και της συνείδησής μας

Ο Δ. Κουτσούμπας μιλά για τον Β. Παπακωνσταντίνου

Ο Δ. Κουτσούμπας με τον Β. Παπακωνσταντίνου στο 47ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή»
Ο Δ. Κουτσούμπας με τον Β. Παπακωνσταντίνου στο 47ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή»
Στην εκπομπή «Ενώπιος Ενωπίω» στον «ΑΝΤ1» την Πέμπτη, καλεσμένος του Νίκου Χατζηνικολάου ήταν ο σπουδαίος και αγαπημένος δημιουργός και ερμηνευτής Βασίλης Παπακωνσταντίνου.

Μεταξύ άλλων που κλήθηκαν από την εκπομπή να μιλήσουν για τον Β. Παπακωνσταντίνου ήταν ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, ο οποίος σημείωσε:

«Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου είναι ένα ξεχωριστό φαινόμενο. Πάντα νέος. Αιώνιος έφηβος. Με αναλλοίωτα όλα τα χαρακτηριστικά αυτά που τον έχουν κάνει σπουδαίο: Τη φωνή, τη ζωντάνια, τη σκηνική παρουσία, την ποιότητα, την εργασία του, πέρα από το ταλέντο και τα φυσικά χαρίσματά του. Συνεπαίρνει όλες τις ηλικίες, όχι μόνο εμάς που μεγαλώσαμε μαζί του, αλλά στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ, για παράδειγμα, έβλεπα έφηβους, νέες ηλικίες, πολύ μικρά παιδιά να τραγουδάνε, να συμμετέχουν με ενθουσιασμό.

Οχι μόνο δεν τον φοβόμαστε που είναι ροκ, που λέει και στο τραγούδι του "Μη με φοβάσαι κι αν είμαι ροκ", αλλά αντίθετα τον ευχαριστούμε, τον ευγνωμονούμε, γιατί έκανε ένα σπουδαίο είδος μουσικής, το έκανε αγαπητό, προσιτό. Εκανε και τους πιο δύσπιστους να το αγαπήσουν. Πρόσφατα στο Φεστιβάλ, δίνοντας και τη δική του διάσταση, αναδημιουργώντας το, τραγούδησε το "Ανθρωποι μονάχοι" της Βίκυς Μοσχολιού.

"Αξίζει φίλε να υπάρχεις για ένα όνειρο, κι ας είναι η φωτιά του να σε κάψει", όπως υπέροχα ερμηνεύει στο τραγούδι των Αλκαίου - Μεσημέρη, "Πόρτο Ρίκο". Νιώθουμε τυχεροί που σαν λαός έχουμε έναν τόσο βαθύ ερμηνευτή της ψυχής και της συνείδησής μας».

«Χορεύετε;»

«Χορεύετε;» είναι ο τίτλος της νέας παράστασης του θιάσου «Αντάμα» σε σκηνοθεσία Δανάης Κατσαμένη, που βασίζεται στο αυτοβιογραφικό βιβλίο της Ολυμπίας Παπαδούκα «Γυναικείες Φυλακές Αβέρωφ» και παρουσιάζεται στην κεντρική σκηνή του Θεάτρου «Αλκμήνη» (Αλκμήνης 8 - 12, Αθήνα) κάθε Παρασκευή και Σάββατο.

Ενα νεαρό κορίτσι μπαίνει σε ένα εδώ και χρόνια αφημένο σπίτι. Εξερευνώντας το ανακαλύπτει ένα βιβλίο γεμάτο μαρτυρίες γυναικών, πολιτικών κρατουμένων στις Φυλακές Αβέρωφ. Η Ιστορία υψώνεται μπροστά της και οι μορφές εκείνων των γυναικών, που «όσο κι αν τις σκοτώνανε, υπήρχαν ακόμα πιο δυνατά», ζωντανεύουν ξανά, δείχνοντάς της τον δρόμο. Το παρόν συνομιλεί με το παρελθόν για να χαράξει τον δρόμο τού αύριο...

Ερμηνεύουν: Δανάη Αλυσανδράτου, Κατερίνα Καϊμά, Γεωργία Καούκη, Ειρήνη Λιγάτου, Βιβή Τάγαρη. Πρωτότυπη μουσική σύνθεση και εκτέλεση / προγραμματισμός synthesizer: Δημήτρης Ανδρονιάδης.

«Συνέντευξη με τον Μαρξ»

«Στις 18 του Μάρτη 1871 το Παρίσι ξύπνησε με τη βροντερή ιαχή: "Ζήτω η Κομμούνα!". Τι είναι η Κομμούνα, αυτή η σφίγγα που υποβάλλει σε τόσο σκληρή δοκιμασία το αστικό μυαλό;».

Στο θεατρικό έργο «Συνέντευξη με τον Μαρξ» της Ελένης Ζαφειρίου, που παρουσιάζεται κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στο Θέατρο «Olvio» (Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7, Βοτανικός), ο Καρλ Μαρξ απαντά στις ερωτήσεις του Αμερικανού δημοσιογράφου Ρ. Λάντορ, ξεδιπλώνοντας τις 72 ηρωικές και ματωμένες μέρες της μεγάλης εξέγερσης της Παρισινής Κομμούνας.

Η συγγραφέας δραματοποιεί το βιβλίο «Ο Εμφύλιος Πόλεμος στη Γαλλία» του Μαρξ, ένα βιβλίο που γράφτηκε με βάση την πείρα από την Κομμούνα του Παρισιού το 1871, όπου η εργατική τάξη για πρώτη φορά στην Ιστορία κατέλαβε την εξουσία.

Η σκηνοθεσία είναι του Κώστα Σταματόπουλου. Ερμηνεύει ο Δημοσθένης Φίλιππας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ