ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ενα ακόμα αρχαιολογικό νομοσχέδιο...

Ενα νέο σχέδιο αρχαιολογικού νόμου, «φιλοτεχνημένο» όπως και αρκετά άλλα από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, θα καταθέσει στη Βουλή, ο υπουργός Πολιτισμού, όπως δήλωσε χτες κατά τη διάρκεια μιας περιληπτικής, αοριστόλογης παρουσίασής του. Το νομοσχέδιο τιτλοφορείται «Προστασία των Αρχαιοτήτων και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς εν γένει και άλλες διατάξεις».

Αν και η ιστορία ανάλογων νομοσχεδίων από τα 1982 και εντεύθεν δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας πως θα αλλάξει ο ισχύον αναχρονιστικός αρχαιολογικός νόμος του 1932(!), ο υπουργός είπε πως τις επόμενες μέρες το ν/σ θα δοθεί στα κόμματα, στο Σύλλογο Αρχαιολόγων, στην Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ και... την Αρχιεπισκοπή (!), η οποία το ζήτησε... Μέχρι την 1η Οκτώβρη υπολογίζεται να καταθέσουν οι φορείς τις απόψεις τους και μετά τη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή και τις υπογραφές των συναρμόδιων υπουργών, να συζητηθεί και κριθεί στη Βουλή (τέλος Οκτώβρη - αρχές Νοέμβρη).

Το αν και πότε θα γίνουν όλα αυτά μένει να τα δούμε, αφού και άλλα σχέδια αρχαιολογικού νόμου έμειναν στα μισά του δρόμου για τη Βουλή.

Επί της ουσίας, ελάχιστα πράγματα μπορούν να εξαχθούν σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο του ν/σ, αφού στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου μοιράστηκε μόνον ένα γενικόλογο δελτίο Τύπου, και όχι το νομοσχέδιο.

Ωστόσο, ακόμη κι αυτή η πρώτη, γενική «γεύση» των κατευθύνσεων της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά στην πολιτιστική κληρονομιά μας είναι μάλλον «ξινή». Οσον αφορά στις σχέσεις πολιτείας - πολίτη, αναφέρεται πως η πολιτεία με το ν/σ «ενθαρρύνει τους πολίτες να συμβάλλουν αποφασιστικά στην προστασία της (σ.σ. της πολιτιστικής κληρονομιάς), όπως, π.χ., με καθιέρωση της φοροαπαλλαγής τους διά δαπάνες που καταβάλλουν υπέρ της προστασίας των μνημείων». Ο Θ. Πάγκαλος είπε πως πρόκειται για σύστημα που προσομοιάζει με αυτό για τις φοροαπαλλαγές των « χορηγών» του πολιτισμού. Ανάλογο σύστημα όμως εφαρμόστηκε, λ.χ., για τα διατηρητέα νεοκλασικά κτίρια, που αγοράστηκαν από μεγαλοκεφαλαιούχους (βλέπε Πλάκα) και μετατράπηκαν σε βίλες πολυτελείας με πισίνες και θέα την Ακρόπολη...

Σε άλλο σημείο γίνεται λόγος επίσης για «ενθάρρυνση» ενός «μοντέλου συλλέκτη που φροντίζει» τη συλλογή του, σε βάρος του «μοντέλου συλλέκτη» που έχει σχέση με λανθρανασκαφές και αρχαιοκαπηλία. Ο υπουργός είπε πως το κριτήριο για τα δύο «είδη» θα είναι η προέλευση της συλλογής. Πέρα από το γεγονός ότι δε διευκρινίζεται ο τρόπος διαπίστωσης της προέλευσης, είναι σαφές, ότι η κυβέρνηση, αντί να βάλει τέλος μια για πάντα στο φαινόμενο των ιδιωτικών συλλογών (ιδιωτική συλλογή χωρίς άμεση ή έμμεση αρχαιοκαπηλία δε συγκροτείται) και να κάνει κτήμα όλου του λαού την πολιτιστική κληρονομιά του, επιχειρεί να διαχειριστεί απλώς την υπάρχουσα κατάσταση.

Σε συνδυασμό με τη θέσπιση και άλλων οικονομικών κινήτρων που προβλέπει το ν/σ (πάντα για την «αποτελεσματικότερη προστασία» της πολιτιστικής κληρονομιάς) γίνεται φανερό πως η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην «ενθάρρυνση» της ιδιωτικής δραστηριοποίησης - έστω και με όρους - πάνω στον πολιτιστικό πλούτο της χώρας.

Αυτή η κατεύθυνση δεν μπορεί να κρυφτεί πίσω από μεμονωμένες θετικές τροποποιήσεις, όπως η αλλαγή στη χρονολόγηση και το χωρισμό, ανά περιόδους, των μνημείων για την προστασία τους, (παλιό αίτημα των αρχαιολόγων). Με το νομοσχέδιο θεωρούνται: «Αρχαία» όλα τα κινητά, ακίνητα, υλικά και άυλα κειμήλια που χρονολογούνται μέχρι το 1700 (ο νόμος του '32 αρχαία θεωρεί όσα χρονολογούνται μέχρι το 1453). «Νεότερα» όσα δημιουργήθηκαν από το 1700 και είναι προγενέστερα των (εκάστοτε) τελευταίων εκατό χρόνων. «Σύγχρονα» όσα είναι μεταγενέστερα των εκάστοτε εκατό τελευταίων χρόνων. Στα θετικά - σύμφωνα με όσα αναφέρει η χτεσινή περίληψη του ν/σ - προβλέπεται και ότι το ακίνητο μνημείο, ο περιβάλλων χώρος του, ο αρχαιολογικός χώρος και ιστορικός τόπος, θα ανήκουν πλέον στη δικαιοδοσία του ΥΠΠΟ (σήμερα βλαβερό... κουμάντο κάνουν και συναρμόδια υπουργεία, Εκκλησία, ΕΟΤ, κλπ.).

Τέλος, θα υπάρξουν και διατάξεις, ως πρόσθετα άρθρα, που θα αφορούν στη σύσταση οργανικών θέσεων, στην επαγγελματική κατάσταση ορισμένων κλάδων εργαζομένων του ΥΠΠΟ, ίδρυση Ανώτερης Μαρμαρογλυπτικής Σχολής στην Τήνο, στην πνευματική ιδιοκτησία, στα κρατικά βραβεία, στην προβλήτα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στα κρατικά βραβεία και το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών.

Στους εφοπλιστές και το Κάστρο του Ρίου !

Ηχηρό «όχι», με πολλούς αποδέκτες, είπε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στο νέο «δωράκι» του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας προς τους εφοπλιστές της γραμμής Ρίου - Αντίρριου.

Το ΚΑΣ, στην προχτεσινή του συνεδρίαση, γνωμοδότησε αρνητικά στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις μπροστά από το ενετικό φρούριο του Ρίου για την εξυπηρέτηση των πορθμείων των «φέρι - μποτ» Ρίου - Αντίρριου.

Πίσω από αυτή την αθώα διατύπωση του θέματος, κρυβόταν η σκανδαλώδης «διευκόλυνση» του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, μέσω του Λιμενικού Ταμείου, προς την κοινοπραξία των εταιριών των πορθμείων, με τη δημιουργία κοινών εκδοτηρίων εισιτηρίων για τα αυτοκίνητα, σε χώρο που θα υποχρέωνε όσους θέλουν μόνο να επισκεφθούν το φρούριο να πληρώνουν στην κοινοπραξία «διόδια»!

Ως γνωστόν, το Κάστρο του Ρίου εφάπτεται με την προβλήτα. Αλλά το Λιμενικό Ταμείο αδιαφόρησε πλήρως για την τύχη του από αυτόν τον αποκλεισμό. Οπως προέκυψε από τη συζήτηση και τα όσα κατέθεσε ο δήμαρχος του Ρίου (αντιτίθεται στην κατασκευή των εκδοτηρίων), από το έργο αυτό θα έχουν τεράστιο οικονομικό όφελος οι εφοπλιστές , οι πολιτιστικές εκδηλώσεις που γίνονται στο Κάστρο ουσιαστικά θα καταργηθούν, και το Κάστρο δε θα είναι προσπελάσιμο στους επισκέπτες. Επιπλέον, το ΚΑΣ θεωρεί ότι οι κατασκευές θα αλλοιώσουν την όψη του Κάστρου, με κίνδυνο άμεσων και έμμεσων βλαβών για το μνημείο! Και όλα αυτά θα συμβαίνουν μέχρι να κατασκευαστεί η περίφημη γέφυρα, δηλαδή τουλάχιστον για την επόμενη πενταετία.

Το θέμα έφτασε στο ΚΑΣ επειδή μέρος του χώρου που προορίζεται για τα εκδοτήρια ανήκει στο ΥΠΠΟ, ενώ το υπόλοιπο κομμάτι ανήκε στον ΕΟΤ, ο οποίος το παραχώρησε ήδη στο Λιμενικό Ταμείο (!).

Οι εκπρόσωποι του Λιμενικού Ταμείου ματαίως επιχείρησαν να εξηγήσουν πώς γίνεται να «πεταχτούν» 700 εκατ. δρχ. (το κόστος της κατασκευής) για ένα εφήμερο έργο, το οποίο δε διευκολύνει τελικά ούτε καν τη διακίνηση των επιβατών. Κι αυτό, διότι αν γίνουν τα εκδοτήρια θα δημιουργηθεί μία επιπλέον «ουρά» αναμονής σε αυτά, πέρα από την αναμονή για την επιβίβαση στα πλοία.

Αντίθετα, η κοινοπραξία των πορθμείων θα έχει άμεσο και έμμεσο οικονομικό όφελος, αφού θα μειώσει τις θέσεις των πληρωμάτων, απολύοντας περισσότερους από 60 εργαζόμενους, που σήμερα κόβουν τα εισιτήρια. Σύμφωνα με τον δήμαρχο, το Λιμενικό Ταμείο θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα 300 εκατ. που εισπράττει ετησίως από τα τέλη των πορθμείων για την πραγματική βελτίωση των άθλιων συνθηκών που επικρατούν στη γραμμή.

Θ. ΠΑΓΚΑΛΟΣ
«Εκβιαστές οι εργαζόμενοι»

Με αφορμή μια ερώτηση στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, για την ουσία της παραίτησης την προηγούμενη βδομάδα, του διευθυντή της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης, Κ. Ζάμπα, ο υπουργός Πολιτισμού, φανερά ενοχλημένος, επιτέθηκε με το γνωστό του ύφος κατά του επιστημονικού προσωπικού που μοχθεί για την αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης. Ο υπουργός, αντί να αναλάβει τις ευθύνες του για το απαράδεκτο μισθολογικό καθεστώς αυτών των εργαζομένων, είπε ότι η Ακρόπολη «δε θα λειτουργήσει ως χώρος εκβιαστών»! Και ότι «δεν είναι μόνο 50 οι άνθρωποι που μπορούν να αναστηλώσουν την Ακρόπολη». Προφανώς προτιμά να οδηγήσει την κατάσταση σε μαζικές παραιτήσεις των μελών της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης και όλων των ειδικευμένων τεχνιτών, παρά να λύσει τα προβλήματα! Θεωρεί πάντως ότι «η Ακρόπολη θα είναι έτοιμη μέχρι το 2004».

Ανάλογη ήταν και η απάντησή του στην ερώτηση, από πού θα αντλήσει το ΥΠΠΟ τους πόρους που θα χάσει από την ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ, λέγοντας: «Στο νέο προϋπολογισμό προβλέπεται αύξηση των κρατικών επιχορηγήσεων για το ΥΠΠΟ κατά 25 δισ.» (από τα οποία τα 5 για τον αθλητισμό). Και με μαθηματική «αλχημεία» συνέδεσε τα μελλοντικά κέρδη του ιδιωτικοποιημένου ΟΠΑΠ με το ΥΠΠΟ: «Υπό αυτή την έννοια είναι πρόοδος αυτή η εξέλιξη» (!). Ωστόσο «ξέχασε» ότι ο ΟΠΑΠ πλέον δε θα χρηματοδοτεί τίποτα και κανένα φορέα πλην των ΠΑΕ, ενώ παραμένει το πολιτικό θέμα που δημιουργείται από τη χρηματοδότηση ιδιωτικών εταιριών - όπως οι ΠΑΕ - από λεφτά του λαού. Ο υπουργός είπε ότι φέτος το ΥΠΠΟ περιμένει 76 δισ. από τον ΟΠΑΠ (από μη καταβαλλόμενη περσινή χρηματοδότηση). Χρήματα που από δω και πέρα δε θα πηγαίνουν στον πολιτισμό.

Μορφές του κινηματογράφου

«Ενας κριτικός κινηματογράφου φωτογραφίζει» (1975-2000) είναι ο τίτλος της έκθεσης φωτογραφίας, που εγκαινιάζεται τη Δευτέρα (25/9, 8μμ), στη «Στοά του Βιβλίου», στα πλαίσια του 13ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το οποίο αρχίζει το Σάββατο (23/9, 9.30μμ) στο «Παλλάς», με την τελευταία ταινία του Κλιντ Ισγουντ «Καουμπόηδες του διαστήματος». Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες προσωπικοτήτων του κινηματογράφου που έβγαλε ο κριτικός κινηματογράφου Ν. Φ. Μικελίδης, στα χρόνια 1975-2000. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 7 του Οκτώβρη. Ωρες λειτουργίας: 10πμ-2.30μμ και 6.30-9μμ.

Την Παρασκευή, το Σάββατο και την Κυριακή, στο Σινέ Πέραμα (Λ. Δημοκρατίας 148), αντί για την προγραμματισμένη ταινία «Το ένστικτο», θα προβληθεί η παιδική ταινία «Ο Ποντικομικρούλης». Ωρες προβολών: 8μμ - 10μμ.

Εκδήλωση, με την ευκαιρία των 10 χρόνων από την ίδρυση του «Κέντρου Ελληνικού Χορού και Λαϊκού Πολιτισμού», θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή (8.30μμ) στην πλατεία Δαβάκη της Καλλιθέας. Θα παρουσιαστούν παραδοσιακοί χοροί από τη Θράκη, τη Μακεδονία, τη Θεσσαλία, την Ηπειρο, τη Ρούμελη, το Μοριά, την Κρήτη, τον Πόντο κ.α. Μουσική και τραγούδι από το συγκρότημα του Βασίλη Κολοβού. Παρουσίαση Βίκη Γεωρέττη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ