ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 26 Απρίλη 2012
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Κυριαρχεί η μαζική υποκουλτούρα

Την αδιαμφισβήτητη κυριαρχία του Χόλιγουντ στη διανομή, των μονοπωλίων στις αίθουσες, τη μείωση της διανομής της ελληνικής ταινίας και την πτώση των εισιτηρίων αποτυπώνει ο κινηματογραφικός οδηγός για την Ελλάδα που εξέδωσε το «MEDIA DESK HELLAS» δηλαδή το ελληνικό γραφείο του προγράμματος της ΕΕ «MEDIA» για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής οπτικοακουστικής βιομηχανίας.

Αν και ο οδηγός αποφεύγει τα συμπεράσματα, ωστόσο τα στοιχεία «μιλούν» από μόνα τους και αναδεικνύουν την «κόλαση» που επιφυλάσσει για τους δημιουργούς και το κοινό ο καπιταλιστικός τρόπος κινηματογραφικής παραγωγής και διανομής. Μπορεί χτες ο πρόεδρος της ΝΔ, Αντ. Σαμαράς, να μην «τσιγκουνεύτηκε» τα «θα» για τον κινηματογράφο («θα δοθεί στήριξη στην εξοικείωση των δημιουργών και μάλιστα των νέων, με την ψηφιακή τεχνολογία», «θα στηριχτεί ο ανεξάρτητος ελληνικός κινηματογράφος που αποτελεί το μέλλον», «θα στηρίξουμε αποφασιστικά τη διανομή της ελληνικής ταινίας, καθώς και την Κινηματογραφική Αίθουσα που αποτελεί παραδοσιακό πολιτιστικό αγαθό») το σύστημα όμως που υπερασπίζει διαμορφώνει το πλέον εχθρικό περιβάλλον για κάθε ποιοτική δημιουργική προσπάθεια.

Το πανάκριβο εισιτήριο που επέβαλε η καπιταλιστική οπτικοακουστική αγορά, σε συνδυασμό με το «τσεκούρι» στο λαϊκό εισόδημα οδήγησαν σε κάθετη πτώση τα ταμεία των αιθουσών. Το 2011 πουλήθηκαν συνολικά 10,9 εκατ. εισιτήρια, δηλαδή, κατά 800 χιλιάδες και πλέον λιγότερα σε σχέση με το 2010. Μπορεί τα μονοπώλια να «σπεύδουν» εσχάτως να μειώσουν την τιμή των εισιτηρίων, αλλά αυτή αυξήθηκε τόσο πολύ τα προηγούμενα χρόνια, που αυτή τη στιγμή είναι τουλάχιστον κοροϊδία να χαρακτηρίζεις «προσφορά» ένα κινηματογραφικό εισιτήριο της τάξης των 7,5 ευρώ...

Οι ταινίες των ΗΠΑ κυριάρχησαν και πέρυσι καλύπτοντας το 71% της «πίτας» της διανομής (ελάχιστα λιγότερο από το 2010), ενώ η ελληνική παραγωγή (στην πλειοψηφία της με ταινίες που ακολουθούν την τάση των μεγάλων παραγωγών έως και αντιδραστικού περιεχομένου) κάλυψε μόλις το 11% (έναντι 12% το 2010), οι ταινίες από την Ευρώπη 9% και οι συμπαραγωγές 8%. Να σημειωθεί ότι στην πλειοψηφία των συμπαραγωγών συμμετέχουν εταιρείες των ΗΠΑ, άρα η «πίτα» του Χόλιγουντ μεγαλώνει ακόμη περισσότερο.

Από τις 25 ελληνικές ταινίες μεγάλου μήκους που παρήχθησαν το 2011 οι 17 υποστηρίχθηκαν οικονομικά κατά ένα μέρος τους από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το οποίο αυτή τη στιγμή περιμένει... τις «χορηγίες» για να μαζέψει μερικά «ψίχουλα» για την παραγωγή. Οι μικρού μήκους ταινίες ήταν 75 και ουσιαστικά παρέμειναν στα «αζήτητα» από την εμπορική διανομή.

Οι κινηματογράφοι σε όλη τη χώρα ανέρχονται σε 297 και οι οθόνες σε 493. Τα «μούλτιπλεξ» (οι «πολυκινηματογράφοι») έχουν 209 αίθουσες και οι μονές ανέρχονται σε 202. Μονές αίθουσες όμως δεν παραπέμπουν αναγκαστικά σε «παραδοσιακούς» αιθουσάρχες, αφού μεγάλα μονοπώλια της διανομής έχουν στις αλυσίδες τους και μονές αίθουσες. Αν ληφθεί υπόψη και το γεγονός ότι τα «μούλτιπλεξ» είναι ουσιαστικά και μεγάλα εμπορικά κέντρα, με χώρους εστίασης κλπ, τότε είναι φανερό ότι η «πλαστική» μαζική υπο-κουλτούρα του καπιταλισμού κυριαρχεί πλήρως. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αίθουσες προβολής των κινηματογραφικών λεσχών σε όλη τη χώρα δεν ξεπερνούν τις 17, ενώ σε μόλις 65 ανέρχονται οι δημοτικοί κινηματογράφοι. Τη «μερίδα» του λέοντος των αιθουσών έχει βέβαια η Αθήνα και ο Πειραιάς (194 και 50 αντίστοιχα), ενώ 199 «μοιράζονται» σε όλη την υπόλοιπη χώρα.

Ανοιξιάτικες αυλαίες

«Ψευδαισθήσεις» στο «Θέατρο οδού Κυκλάδων»
«Ψευδαισθήσεις» στο «Θέατρο οδού Κυκλάδων»
Με το έργο «Ψευδαισθήσεις» (2011), του νέου Ρώσου συγγραφέα Ιβάν Βιριπάγεφ (γεν. 1974), σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, γιορτάζει ο Λευτέρης Βογιατζής τα 30 χρόνια του «Θεάτρου Οδού Κυκλάδων» (πρώτη παράσταση «Η Σπασμένη στάμνα», 12 Απρίλη 1982). Τέσσερις νέοι ηθοποιοί μιλούν για δύο παντρεμένα ζευγάρια. Αφηγούνται ιστορίες από τα νιάτα τους έως την ημέρα του θανάτου τους. Ενα έργο για την αγάπη και το νόημα της ζωής. «Η αγάπη είναι ένα απλό πράγμα προσιτό σε λίγους. Δεν έχει κανόνες και ορισμούς. Η αγάπη είναι μεγάλη δύναμη. Νικάει το θάνατο». Αγάπη και θάνατος, αλήθεια και ψέμα, πίστη και προδοσία, ελπίδα και απόγνωση. Οι αναζητήσεις του Βιριπάγεφ εναλλάσσονται αστραπιαία από την τραγωδία στην κωμωδία, μέσα από ένα παιχνίδι αφήγησης. Η πραγματικότητα αποκαλύπτεται μια αυταπάτη και όλα είναι μια ψευδαίσθηση εκτός από την αγάπη. Μετάφραση Ελένης Μπακοπούλου, σκηνικό - κοστούμια Εύας Μανιδάκη, φωτισμοί Λευτέρη Παυλόπουλου. Παίζουν: Παντελής Δεντάκης, Αλεξία Καλτσίκη, Βασίλης Κουκαλάνι, Ηλέκτρα Νικολούζου.

  • Η ομάδα «Θεώρηση» παρουσιάζει κάθε Δευτέρα, Τρίτη, στο «Αγγέλων Βήμα», «Το τέλος δε αυτής πικρόν ως αψίνθιον, οξύ ως μάχαιρα δίστομος» της Μαίης Σεβαστοπούλου, σε σκηνοθεσία της ίδιας. Τέσσερις νέες πεθαίνουν. Με θάνατο βίαιο. Σκληρό. Συναντιούνται στο επέκεινα και εκεί γνωρίζονται. Κοστούμια: Ιωάννα Κουρμπέλα. Φωτισμοί: Θανάσης Λεφάκης. Παίζουν: Αναστασίου Νίκη, Κολοκοτρώνη Μόνικα, Κυβετού Κατερίνα, Σαπρίκη Σοφία. Επίσης τo «Αγγέλων Βήμα» παρουσιάζει τη μουσική παράσταση «Κι αν τραγουδάμε, είναι για κείνα που δε λέγονται», με τις Ελένη Καρακάση και Φανή Γέμτου. Ελληνικά πολυαγαπημένα τραγούδια και πιο σύγχρονες μελωδίες. Πιάνο - φωνή: Παναγιώτης Παπαγεωργίου. Από αύριο και κάθε Τετάρτη. Τέλος, από Τετάρτη μέχρι Κυριακή στο «Αγγέλων Βήμα» παίζεται το έργο «CUBA LIBRE» του Nilo Cruz (βραβείο Pulitzer). Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα - Καλογήρου. Σκηνοθεσία: Αναστασία Ρεβή. Σκηνικά - Κοστούμια: Μαρία Κονομή. Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιάννης Κατσαρής. Παίζουν: Παναγιώτα Βλαντή, Αργύρης Γκαγκάνης, Αντιγόνη Δρακουλάκη και Αντώνης Καρυστινός.
  • Μια λαϊκή όπερα σε 3 πράξεις, «Η νύχτα των παλιάτσων», παρουσιάζεται κάθε Κυριακή, Δευτέρα, Τρίτη, 9μ.μ., (29/4- 15/5), στο «ΔΥΝΑΜΟ» (Παραμυθίας 28-30, Κεραμεικός, τηλ. 6996738088). Παίζουν: Μανώλης Καρυωτάκης, Στέφανος Φίλος, Ντίνα Καφτεράνη, Χρήστος Συρμακέζης, Ερμιόνη Δόβα, Ντίνα Μαυρίδου, Μαρίνος Μουζάκης. Κείμενο - σκηνοθεσία - μουσική: Μαρίνος Μουζάκης. Μάσκες: Διονύσης Ματαράγκας. Κοστούμια - σκηνικά αντικείμενα: Εύη Χατζησσάβα, Χριστίνα Χριστοδούλου, Ντίνα Μαυρίδου. Διδασκαλία πολυφωνικών τραγουδιών: Ειρήνη Τηνιακού. Το τσιφτετέλι και τις σούστες συνέθεσε ο Στέφανος Φίλος.
Ηχοι και φωνές

Αλέκος Βρέτος
Αλέκος Βρέτος
Καλός γνώστης της τζαζ, ο ουτίστας Αλέκος Βρέτος, παρουσιάζει (26, 27/4) στο «Half Note» (Τριβωνιανού 17, Μετς) ένα κράμα αραβικής, τζαζ και λάτιν μουσικής, με μεγάλες δόσεις αυτοσχεδιασμού. Η κυριαρχία των μουσικών σχημάτων και του αυτοσχεδιασμού ενισχύονται από την άμεση συνεργασία των μουσικών. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνθέσεις από το νέο CD του Αλέκου Βρέτου «Mergin'», αλλά και άλλων συνθετών της τζαζ και της αραβικής μουσικής, όπως οι W. Shorter, A. Dinkjian, S. Shaheen και A. Brahem. Παίζουν: Αλέκος Βρέτος (ούτι), Δημήτρης Σεβδαλής (πιάνο), Δημήτρης Χριστόπουλος (μπάσο), Δημήτρης Κλωνής (κρουστά). Στην παρέα τους, καλεσμένη, η Ελένη Βασιλειάδη (κανονάκι).

  • Ενα πρόγραμμα εμπνευσμένο από τις παραδόσεις των λαών της Μεσογείου παρουσιάζουν οι Ηλιάννα Αντωνίου, τραγούδι, Βικτωρία Κυριακίδη, φλάουτο, Θοδωρής Λυκουρόπουλος, βιολί και Σάκης Νεγρίν, κιθάρα/ ενορχηστρώσεις, στις 27/4 (9.30 μ.μ.), στο «Art bar Poems 'n Crimes» (Αγ. Ειρήνης 17, Μοναστηράκι). Με πρωτότυπες ενορχηστρώσεις και ιδιαίτερες ερμηνείες ζωντανεύουν ναπολιτάνικες καντσονέτες, ταραντέλες, σεφαραδίτικα, φάδος, σμυρνέικα κ.ά.
  • Ενα αφιέρωμα (10 μ.μ.) στη μελοποιημένη ποίηση ξεδιπλώνει (28/4, 10 μ.μ.), στον «Ιανό» (Σταδίου 24), η Καλλιόπη Βέττα (τραγούδι), συνοδευόμενη από τον συνθέτη Γιάννη K. Ιωάννου (πιάνο) και τον ηθοποιό Νίκο Σιδέρη (απαγγελία). Μια παράσταση, γεμάτη σημαντικά κι αγαπημένα κομμάτια ποιητών, μελοποιημένα από καταξιωμένους συνθέτες, που «ταξιδεύουν» στη μελοποιημένη ποίηση. Φιλική Συμμετοχή: Δημήτρης Ερατεινός.
  • «Το σαντούρι και το ούτι» τιτλοφορείται η συναυλία (30/4, 8 μ.μ., είσοδος ελεύθερη) της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών, στο Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο Χαλανδρίου (Φιλικής Εταιρείας και Τομπάζη 18, Χαλάνδρι, 210 6820.464). Παραδοσιακό και σύγχρονο ρεπερτόριο ερμηνεύουν οι Αγγελίνα Τκάτσεβα (σαντούρι, ρώσικο σαντούρι) και Γιώργος Χατζημιχελάκης (ούτι). Προλογίζει ο Θόδωρος Αντωνίου.
Διαγωνισμός κλαρίνου

Με σκοπό την ανάδειξη νέων ταλαντούχων ερμηνευτών στο παραδοσιακό κλαρίνο, το Δημοτικό Ωδείο Παλαμά Καρδίτσας θα πραγματοποιήσει από 21-23 Ιουνίου τον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Παραδοσιακού Kλαρίνου. Μπορούν να λάβουν μέρος γνώστες του παραδοσιακού κλαρίνου κάθε ηλικίας, που αποδεδειγμένα κατέχουν το κλαρίνο (είτε με πιστοποίηση σπουδών είτε με διδακτική και καλλιτεχνική προϋπηρεσία). Ο κάθε διαγωνιζόμενος μπορεί να ερμηνεύσει ένα ελεύθερο πρόγραμμα διαρκείας 15' με τραγούδια της κλασικής μας παράδοσης, διαφορετικού ύφους και ήθους. Τους διαγωνιζόμενους θα κρίνει επιτροπή, αποτελούμενη από αναγνωρισμένης αξίας δασκάλους και ερμηνευτές και θ' απονείμει τα βραβεία. Οι νικητές θα έχουν δυνατότητα συμμετοχής σε σημαντικά Φεστιβάλ της Ελλάδας και του Εξωτερικού. Οι δηλώσεις συμμετοχής οφείλουν να υποβληθούν μέχρι 30 Απριλίου. Περισσότερες πληροφορίες στα τηλ./fax 24440.29095 και 24440.24415.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ