ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 2 Ιούνη 2001
Σελ. /48
Πηγή έμπνευσης η Ελλάδα

Τοπίο της Φλετέια
Τοπίο της Φλετέια
Μια διαφορετική από τις συνηθισμένες τουριστικές επισκέψεις, πραγματοποιούν αυτές τις μέρες στη χώρα μας, δεκαεφτά επιφανείς καλλιτέχνες της Βραζιλίας. Με το χρωστήρα τους, τη σμίλη, τον τροχό και το φωτογραφικό φακό, οι: Νανσί ντε Αντράντε Πίντο (Φλετέια), Μάρλεϊ Κόζερ, Μαρία Παρισίντα ντε Τολέντο Ινάσιου, Βιούμα Κλέρι Σίντι Σαντολάια, Μαρί Αναπάολα Αζεβέτο Τουριάνι, Μάρι Ιβονέτι Κόντσι, Εντα Σαλτόν, Φιλίπο Σαλτόν, Εντουάρντο Σφεϊτόζα, Μάσια Μακεζάνι, Μαρία Σίλβια Σεσκόν, Ολγκα Μπελτράο, Καταρίνα Φλορέντσιο κ.ά., θα μεταφέρουν το φως και το χρώμα της Ελλάδας στην πανέμορφη πατρίδα τους. Μαζί τους και η γραμματέας του παραρτήματος «Παιδεία» της Βραζιλίας, καθηγήτρια Παναγιώτα Βασιλοπούλου.

Δεν είναι η πρώτη φορά που εικαστικοί δημιουργοί από τη Βραζιλία επισκέπτονται τη χώρα μας. Δεκατέσσερις καλλιτέχνες της Βραζιλίας είχαν βρεθεί και πάλι κοντά μας, πριν λίγους μήνες, εκπληρώνοντας ένα όνειρο ζωής. Μια επιθυμία που πήρε «σάρκα και οστά» - όπως και αυτή τη φορά - χάρη στη βοήθεια του παραρτήματος στη Βραζιλία του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών «Παιδεία».

Ιστορικές γωνιές της Αθήνας, Σούνιο, Σαντορίνη, Ρόδος... μερικά από τα μέρη που θα γνωρίσει η δεκαεφταμελής ομάδα. Μάλιστα, τέσσερις δημιουργοί, έρχονται για δεύτερη φορά στη χώρα μας. Οι Νανσί ντε Αντράντε Πίντο (Φλετέια), Μάρλεϊ Κόζερ, Μαρία Παρισίντα ντε Τολέντο Ινάσιου, Βιούμα Κλέρι Σίντι Σαντολάια, ενθουσιασμένες από την προηγούμενη γνωριμία τους με την Ελλάδα, μας παρουσιάζουν, στη συνάντηση που είχαμε μαζί τους, τα έργα που φιλοτέχνησαν αμέσως μετά το πρώτο τους ταξίδι. Είτε κινούνται στην αφηρημένη τέχνη, είτε χειρίζονται παραδοσιακά τη ζωγραφική επιφάνεια, στα έργα τους διακρίνει κανείς το «χρώμα», το «ρυθμό» και τη «μουσικότητα» που συνάντησαν στην Ελλάδα.

Δημιουργία της Μ. Ινάσιου
Δημιουργία της Μ. Ινάσιου
Η νεότερη από την καινούρια συντροφιά, η Μαρί Αναπάολα Αζεβέτο Τουριάνι, τριτοετής φοιτήτρια στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Σάο Πάολο, αν και κινείται στο χώρο του σουρεαλισμού, δηλώνει «γοητευμένη» από τα μνημεία της αρχαίας Ελλάδας, όπως και η γνωστή Βραζιλιάνα ζωγράφος Ολγκα Μπελτράο, της οποίας τη δημιουργία τη χαρακτηρίζει ένα ιμπρεσιονιστικό ιδίωμα.

Από το χώρο της γλυπτικής, η Εντα Σαλτόν, έχει φιλοτεχνήσει έργα που κοσμούν πλατείες του Σάο Πάολο. Μαζί της και ο δεκάχρονος γιος της, Φιλίπο, που παρά το νεαρό της ηλικίας του έχει βραβευτεί αρκετές φορές στη χώρα του για τις ζωγραφικές του ικανότητες. Στο χώρο του φωτορεαλισμού κινείται η δημιουργία του γνωστού ζωγράφου Εντουάρντο Σφεϊτόζα, ο οποίος διατηρεί και εργαστήρι ζωγραφικής στο Σάο Πάολο, ενώ η Μαρία Σίλβια Σεσκόν, παράλληλα με τη διδασκαλία καλλιτεχνικών μαθημάτων σε σχολείο, χειρίζεται με ευχέρεια λάδι, ακουαρέλα και τερακότα. Η κεραμική δημιουργία απασχολεί τα τελευταία έξι χρόνια τη Μάσια Μακεζάνι. Δουλεύοντας κυρίως στον τροχό, εκτός από χρηστικά αντικείμενα φιλοτεχνεί και διάφορα άλλα αντικείμενα τέχνης.

Τα έργα των Βραζιλιάνων καλλιτεχνών που επισκέφτηκαν τη χώρα μας θα αποτελέσουν τον πυρήνα στο ελληνικό Κέντρο Τεχνών, το οποίο σύντομα θα ανεγερθεί στην έκταση που παραχώρησε ο δήμαρχος του Σάντος του Σάο Πάολο. Μάλιστα, στις 21 Ιουλίου θα εγκαινιαστεί στο Σάο Πάολο μεγάλη έκθεση, όπου θα παρουσιαστούν οι δημιουργίες όλων των καλλιτεχνών που επισκέφτηκαν τη χώρα μας, με τις δύο αυτές ομάδες.


«Παραδοσιακή νησιωτική γωνιά» από τη Β. Σαντολάια
«Παραδοσιακή νησιωτική γωνιά» από τη Β. Σαντολάια

«Σωκράτης» έργο της Μ. Κόσερ
«Σωκράτης» έργο της Μ. Κόσερ

Η.Μ.


Εκτός των τειχών

Εργα ζωγραφικής, δημιουργίες των τελευταίων χρόνων παρουσιάζει ο Κώστας Παπασταμούλης στην έκθεση έργων του που φιλοξενείται στο Χώρο Σύγχρονης Τέχνης «Αμυμώνη» (πλατεία Ν. Μπότσαρη 1, Ιωάννινα). Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 13 Ιουνίου.

Με έκθεση της Λίζας Σωτίλη εγκαινίασε η γκαλερί «Βουρκαριανή» (Βουρκάρη, Κέας) τη θερινή περίοδο. Η έκθεση, που περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, καλλιτεχνικό κόσμημα και κατασκευές χρηστικών αντικειμένων, μεταφέρθηκε από το Μιλάνο, όπου η «Βουρκαριανή» είχε παρουσιάσει (26-31/3) σε εκθεσιακό χώρο. Οπως σημειώνει η Αθηνά Σχινά, «η ευρηματικότητα και η φαντασία της είναι ανεξάντλητες, κατορθώνοντας να μεταμορφώνουν και τα πλέον ευτελή και αδιάφορα υλικά σε ενδιαφέρουσες φόρμες και πολύτιμα για τις ποιότητές τους αντικείμενα». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 25 Ιουνίου.

Εργα τεσσάρων δεκαετιών του Μιχάλη Κατζουράκη παρουσιάζονται στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη. Η αναδρομική έκθεση περιλαμβάνει το μεγαλύτερο και ουσιαστικότερο κομμάτι της δουλιάς του καλλιτέχνη. Με στόχο να δοθεί μια σφαιρική εικόνα του έργου του, παρουσιάζεται η πορεία του από το 1965, τότε που ξεκινάει η αναζήτηση, ο πειραματισμός και η έρευνα ως την τελευταία του δουλιά, τα «Widows 2000», που βρίσκονται ακόμη σε φάση εξέλιξης. Την έκθεση συμπληρώνει ένα βιβλίο που επιμελήθηκε η Εφη Στρούζα και περιλαμβάνει δημιουργίες του καλλιτέχνη από το 1965-2001, καθώς και κείμενα για το έργο του.

Εκθεση γλυπτικής - κεραμικής της Αλντα Ρέις, φιλοξενείται στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης «ΟΜΜΑ» στα Χανιά της Κρήτης (Ελ. Βενιζέλου 43). Εκτίθεται, έως τις 16/6, μια ενότητα από γλυπτές δημιουργίες με πηλό και πορσελάνη. Ο συνδυασμός των υλικών αυτών έχει σκοπό να συνδυάσει δύο αντίθετους κόσμους. Ο ένας, αυτός του πηλού γκρε, είναι δουλεμένος παραδοσιακά, με βάση τις αρχές στην επεξεργασία του, σαν υλικό και με τρόπο που η καλλιτέχνις τον διδάχτηκε. Τραχύς και αδρός, με χοντρές υφές, σύμβολο της παράδοσης και του σεβασμού προς αυτήν, ο πηλός «πιέζει» τον άλλον, αυτόν της πορσελάνης, λεπτεπίλεπτης, ευαίσθητης και δουλεμένης με νέους τρόπους, μη παραδοσιακούς, αλλά αντίθετα πειραματικούς και πρωτότυπους. Ο συνδυασμός αυτός είναι η προσπάθεια της Αλντα Ρέις να «σπάσει» το κατεστημένο και να εκφράσει τις ευαισθησίες, τους φόβους και τις αναζητήσεις της, πέρα από τους περιορισμούς.


Τα «Καλύτερα» της «Μέδουσας»

Μια επιλογή των «Καλύτερων έργων» των καλλιτεχνών που παρουσίασε την περίοδο 2000-2001 στην αίθουσά της, φιλοξενεί έως τις 27 Ιουλίου η Αίθουσα Τέχνης «Μέδουσα» (Ξενοκράτους 7). Φιλοξενούνται έργα των: Γ. Ρόρρη, Α. Ξάνθου, Γ. Τζερμιά και Στ. Στάμου.

Στη δουλιά του Γιώργου Ρόρρη, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Μισέλ Φάις: «Το μέτρο του ζωγράφου είναι η πίστη σε αυτό που βλέπει στο ορατό, είναι αιχμάλωτος του ορατού. Μέσα από τη σκοπιά ωστόσο μιας ύλης, που είτε κλείνεται πεισματικά στον εαυτό της, είτε εξαϋλώνεται, είτε ζητάει την επανασύστασή της σε μια άλλη κατάσταση».

Η Αννίτα Ξάνθου παρουσιάζει γλυπτά που γυρίζουν και θροΐζουν, φτιαγμένα από αλουμίνιο, σίδερο, μικρούς ηλεκτρικούς μηχανισμούς και κορδέλες όλο χρώματα, ενώ ο ζωγραφικός χώρος του Γιάννη Τζερμιά στην καινούρια του δουλιά που παρουσιάζεται, εμπλουτίζεται με τη φιγούρα. Τέλος, ο Στέργιος Στάμος, όπως αναφέρει η Ολίγκα Μηλιαρέση - Φωκά, «επιλέγει τις ιστορικές και μυθολογικές θάλασσες της πατρίδας του, ζητώντας από το κοινό να ανατρέξει άλλοτε στην Ελληνική Ιστορία, άλλοτε πάλι στην πλούσια μυθολογία ή ενίοτε να "αφουγκραστεί" θάλασσες που κρύβουν ελπίδες, μα και πόνο, από ναύτες που χάθηκαν».

Παράλληλα στους χώρους της «Μέδουσας», παρουσιάζονται δημιουργίες των: Νάκη Τατσιόγλου, Γιώργου Γυπαράκη, Αντώνη Νίκογλου, Βάλλυς Νομίδου, Αριάννας Δημητριάδη, Λίνας Μπέμπη, Κώστα Κουλεντιανού, Κώστα Ιωαννίδη, Μαρίας Γρηγοριάδη, Παναγιώτη Λιναρδάκη, Γιάννη Λασηθιωτάκη κ.ά.


Ο Σύλλογος των Φίλων της Σκάλας του Μιλάνου, σε συνεργασία με το δήμο της πόλης του Μιλάνου τίμησαν με το βραβείο Premio Mecenate 2001 την πρόεδρο του Ιδρύματος Ν. Π. Γουλανδρή, Ντόλλη Γουλανδρή. Η απονομή έγινε (25/5) στην εκκλησία του Αγίου Μάρκου στο Μιλάνο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ