ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Ιούνη 2005
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία του Γυθείου

Eurokinissi

Υπέρ του έργου «βελτίωσης και επέκτασης» του λιμανιού του Γυθείου τάχθηκε, με συντριπτική πλειοψηφία, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, κρίνοντας πως η νέα μελέτη που κατατέθηκε προχτές πληροί τους όρους που ζήτησε σε προηγούμενη εξέταση του θέματος.

Θυμίζουμε, ότι το Γύθειο είναι προστατευόμενη περιοχή, αφού έχει κηρυχτεί, στο σύνολό του, ως αρχαιολογικός χώρος, ιστορικός τόπος και παραδοσιακός οικισμός. Ολο το αρχιτεκτονικό «μέτωπο» της πόλης προς τη θάλασσα είναι διατηρητέο. Η προηγούμενη μελέτη - η οποία είχε υποστηριχτεί παρουσία του υφυπουργού Εξωτερικών και βουλευτή Λακωνίας, Π. Σκανδαλάκη, με συνοδό και άλλον τοπικό βουλευτή της ΝΔ και το μελετητή του έργου, σε μια εξόφθαλμη κυβερνητική πίεση προς το ΚΑΣ - προέβλεπε 26 στρέμματα μπαζώματος της θάλασσας και δημιουργία θέσεων ελλιμενισμού τεσσάρων μεγάλων πλοίων και κρουαζιερόπλοιου, καθώς και όλη την υποστηρικτική υποδομή!

Προχτές, η προσθήκη στο λιμάνι «έπεσε» στα 4.500 τμ, η επέκταση του μόλου στα 1.500 τμ (θα «δένει» κρουαζιερόπλοιο), ενώ προτάθηκε από την εταιρία το μήκος της «μαρίνας» που θα κατασκευαστεί να είναι 250 μέτρα, αλλά επειδή θα... «ακουμπά» σχεδόν στο νησί που είναι επίσης αρχαιολογικός χώρος, το ΚΑΣ «έριξε» το μήκος στα 180 μ. Η μελέτη προέβλεπε και διαπλάτυνση του δρόμου του λιμανιού για κυκλοφοριακούς λόγους, αλλά το Συμβούλιο επιφυλάχτηκε να αποφανθεί μέχρι να κατατεθεί συγκοινωνιακή μελέτη. Το έργο θα απαιτήσει 8,5 μ. εκβαθύνσεις του θαλάσσιου χώρου.

Ο μόνος που καταψήφισε τη μελέτη ήταν ο Δ. Κωστάντιος, ο οποίος σημείωσε πως το έργο θα προκαλέσει βλάβη στο συνολικό μνημείο, δηλαδή σ' όλη την πόλη, η οποία, όπως προαναφέραμε είναι συνολικά κηρυγμένη.

Να σημειωθεί πως ο τρόπος συζήτησης του θέματος στο ΚΑΣ, από την πρώτη συνεδρίαση, παραπέμπει σε κυβερνητική «εμμονή» γι' αυτό το έργο. Οχι μόνο λόγω της υψηλόβαθμης κυβερνητικής παρουσίας, αλλά και γιατί τότε, ενώ αρχικά το Συμβούλιο καταψήφισε τη μελέτη, ο ΓΓ του υπουργείου Πολιτισμού και πρόεδρος του ΚΑΣ, Χρ. Ζαχόπουλος, παρενέβη αλλάζοντας το θέμα της ημερήσιας διάταξης και «επαναφέροντάς» το ως... υπέρ ή κατά του εκσυγχρονισμού του λιμανιού, ανεξαρτήτως της μελέτης!

Μάνα και παιδί

Η εμπνευσμένη από τους διωγμούς των αγωνιστών «Pieta»(1945) του Γ. Κεφαλληνού
Η εμπνευσμένη από τους διωγμούς των αγωνιστών «Pieta»(1945) του Γ. Κεφαλληνού
«Η μάνα και το παιδί στη νεοελληνική χαρακτική (Από τη συλλογή του Χ. Λεοντιάδη)», τιτλοφορείται το μικρό βιβλίο - λεύκωμα που κυκλοφόρησε η «Βιβλιοφιλία» (Σπανός). Η έκδοση, με πρόλογο της επιμελήτριας της συλλογής χαρακτικών έργων της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαριλένας Ζ. Κασιμάτη, και εξώφυλλο εικονογραφημένο με έργο του Γ. Κεφαλληνού, περιλαμβάνει 50 χαρακτικά με θέμα τη μάνα και το παιδί, στη χαρά και στα βάσανα. Μεταξύ των περιλαμβανομένων έργων είναι και αρκετά μεγάλων καλλιτεχνών (Κεφαλληνός, Α. Θεοδωρόπουλος, Σπ. Βασιλείου, Α. Κορογιαννάκης, Β. Κατράκη). Ορισμένα από τα έργα είναι πραγματικά συνταρακτικά (κάποια είναι ελάχιστα γνωστά) και είναι εμπνευσμένα από τα χρόνια της Κατοχής, της Αντίστασης, το Δεκέμβρη, τους διωγμούς των αγωνιστών και τον Εμφύλιο.

Σημειώνουμε με την ευκαιρία ότι στην Ενωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου πραγματοποιείται χτες και σήμερα (7 μ.μ.) η 79η δημοπρασία της «Βιβλιοφιλίας». Μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται η πρώτη έκδοση του έργου του μεγάλου ποιητή - μεταφραστή των αρχαίων τραγικών, Ι. Γρυπάρη, «Σκαραβαίοι και Τερακότες», ο «Καραγκιόζης» του Τζούλιο Καΐμη (1935), η «Παντέρμη Κρήτη» του Π. Πρεβελάκη - σε εικονογράφηση του Γ. Κεφαλληνού, πολλές ξυλογραφίες και άλλες σπάνιες εκδόσεις.

Περί λογοκρισίας και τέχνης

Ενάμιση χρόνο μετά το σβήσιμο των προβολέων και των έντονων συζητήσεων και αντιδράσεων που προκάλεσε ένα γεγονός μέτριας έως μικρής εικαστικής σημασίας, η έκθεση «OUTLOOK» έρχεται και πάλι στο προσκήνιο. Αυτή τη φορά όχι για το κακότεχνο, το ανόητα τεράστιο, το πρόχειρο, το τάχα έξυπνο, το δήθεν κριτικό, το φλύαρο και το ανούσιο περιεχόμενό της. Οχι για το ρόλο της τέχνης και των εμπόρων της, ως βασικής μορφής χειραγώγησης του λαού. Οχι για τα δισεκατομμύρια, με τα οποία πληρώθηκαν τα «γούστα» των ισχυρών κυκλωμάτων και των εμπόρων έργων τέχνης. Αλλά για την παραπομπή του καλλιτεχνικού διευθυντή της έκθεσης, στο Α' Μονομελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών. Ο Χρήστος Ιωακειμίδης δικάζεται σήμερα, γιατί συμπεριέλαβε στην έκθεση «τον άσεμνο και κατάπτυστο», σύμφωνα με το κατηγορητήριο, πίνακα «Πότισέ με» του Βέλγου καλλιτέχνη Thierry de Cordier. Το συγκεκριμένο έργο θεωρήθηκε «προσβολή του χριστιανικού σταυρού» και αποσύρθηκε, κατά τη διάρκεια της έκθεσης, με απόφαση του τότε υπουργού Πολιτισμού, Ευάγ. Βενιζέλου.

Κανένας λογικός άνθρωπος σήμερα δε δέχεται την επιστροφή στο σκοταδισμό της λογοκρισίας. Ούτε μπορεί να συμφωνεί με μια - ολοφάνερα καιροσκοπική - κυβερνητική επιβολή λογοκρισίας, μόνο και μόνο γιατί άσκησαν πιέσεις κάποιοι φανατικοί. Ο περιορισμός της ελευθερίας της τέχνης και της επιστήμης, αλλά και η λογοκρισία ήταν ανέκαθεν τα μέσα με τα οποία αντιδρούσαν ιδεολογικά και θρησκευτικά δόγματα, που είναι αντίθετα με την ανάπτυξη της κριτικής και της γνώσης.

Ομως, δεν μπορούμε να μη σταθούμε και στην άλλη όψη του νομίσματος: Την αυθαίρετη, και εκτός θεσμών, λειτουργία αυτών που διαχειρίζονται τα πολιτιστικά πράγματα και ασκούν εξουσία. Μια εξουσία που υπηρετεί οικονομικά συμφέροντα και υποτάσσεται, ως προς τη διακίνηση και προβολή, στους μηχανισμούς της αγοράς. Ιδιαίτερα σήμερα οι δημιουργοί, αλλά και ο λαός, που πληρώνει οφείλουν να προβληματιστούν: Τι είναι, τελικά, τέχνη; Σε ποιους, σε πόσους και προς ποια κατεύθυνση παρέχεται η δυνατότητα και η ελευθερία, να δημιουργήσουν; Ως πότε, τελικά, θα συντηρούνται όλοι αυτοί οι μηχανισμοί που έχουν οδηγήσει στην αποξένωση του εικαστικού έργου από το φυσικό του αποδέκτη, το λαό;


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ

Χορού «Αρθρωσις»

Εξι γυναικεία χορευτικά μέρη στη σκηνή και μια ανδρική μορφή σε video art, παρουσιάζονται στο θέατρο «Πορεία» (Τρίκορφων 3-5), από 2-11/6, στο πρόσφατο έργο της «Αρθρωσις», που εισαγάγει την «αρχιτεκτονική κίνηση» παρουσιάζοντας έξι πλευρές της γυναικείας προσωπικότητας, με κοινό παρoνομαστή τον άνδρα. Πρόκειται για την εσωτερική εγκεφαλική κίνηση μίας γυναίκας στη σχέση της με τον άνδρα. Η τρισδιάστατη μεταφορά σε άλλο χώρο από εκείνο της σκηνής αποδίδεται με πολυμέσα.

Η ομάδα «Αρθρωσις» από τη γέννησή της συνδυάζει το χορό, τον αρχιτεκτονικό χώρο και τη μουσική. Στην παράσταση «About her/him» η χορογράφος χρησιμοποιεί την προβολή ενός video art στο background του σκηνικού, υποδηλώνοντας την ανδρική παρουσία. Χορεύουν: Πένυ Διαμαντοπούλου, Βαγγέλης Πουλίνας, Σοφία Πίντζου, Ιρις Φουστέρη, Ράνια Φόβου, Χριστίνα Γουζέλη, Γωγώ Κυπρή. Χορογραφία Πένυ Διαμαντοπούλου, διεύθυνση φωτογραφίας Κατερίνα Μαραγκουδάκη, σκηνικά - κατασκευές Βασίλης Λάζαρης, κοστούμια Μελίνα Φραγκιά, σκηνοθεσία video art Εντυ Διαμαντόπουλος.

Φεστιβάλ Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Ανοίγουν σήμερα (6.30 μ.μ.) οι πύλες του 24ου Φεστιβάλ Βιβλίου Θεσσαλονίκης, στην παραλία Θεσσαλονίκης. Η έκθεση (έως τις 19/6) αφιερώνεται στο κυπριακό βιβλίο.

Στα 162 εκθετήρια παρουσιάζονται περισσότεροι από 300 εκδότες από όλη τη χώρα. Ανάμεσά τους και η «Σύγχρονη Εποχή» (περίπτερο 5).

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εκδοτών Βόρειας Ελλάδας, Γ. Μαραντέλος, το ποσοστό των «βιβλιοφίλων», παραμένει μικρό. Μόνο το 8,5% των Ελλήνων διαβάζει πάνω από 10 βιβλία ετησίως (κυρίως λογοτεχνία), ενώ το 45% δε διαβάζει κανένα. Το ποσοστό των Ελλήνων που διαβάζει λογοτεχνία είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, αφού ξεπερνά το 22%. Ταυτόχρονα πτώση κατά 30% σημειώνει η παγκόσμια εκδοτική παραγωγή και κατά 25% η ελληνική.

Η χοροθεατρική ομάδα «Μάγμα» παρουσιάζει στις 7, 8 (8.30 μ.μ.) και 9/6 (10.30μ.μ.) στο θέατρο Altera Pars (Μεγάλου Αλεξάνδρου 123, Κεραμεικός), τη νέα της χορογραφία «Περί Ψυχής». Χορογραφία, σκηνοθεσία, ερμηνεία: Στέφανι Τσάκωνα. Σκηνικά - κοστούμια: Γιούλη Γαροφαλάκη. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ