ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 8 Ιούνη 2004
Σελ. /56
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Παραδίδουν τις υποδομές στους ιδιώτες

Ο,τι δεν πρόλαβε να κάνει το ΠΑΣΟΚ, επιχειρεί να το ολοκληρώσει η κυβέρνηση της ΝΔ, η οποία μέσω των ληστρικών «συμβάσεων παραχώρησης» παραδίδει τις υποδομές στα ιδιωτικά συμφέροντα

Η παράδοση σε ιδιωτικές εταιρίες όλου του συστήματος των υποδομών, οι οποίες είτε βρίσκονται υπό δημόσιο έλεγχο, είτε πρόκειται να κατασκευαστούν τα επόμενα χρόνια, βρίσκεται μέσα στις προτεραιότητες της κυβέρνησης της ΝΔ. Αυτό το σχέδιο - που από τα προηγούμενα χρόνια ήταν στην ατζέντα των κυβερνώντων - προκύπτει από δημοσιογραφικές πληροφορίες, τις οποίες ωστόσο επιχείρησε χτες να διαψεύσει ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το υπουργείο επεξεργάζεται πλαίσιο νόμου για την ανάθεση κάθε μορφής δημόσιων έργων σε ιδιώτες, μέσω των αποικιοκρατικών συμβάσεων παραχώρησης, από την άλλη όμως πλευρά ανέφεραν ότι όντος υπάρχει θέμα συνολικής νομοθετικής ρύθμισης για τα «αυτοχρηματοδοτούμενα» έργα του δημοσίου με τη συμμετοχή των ιδιωτών. Ο υπουργός πάντως προτίμησε χτες να αναφερθεί περισσότερο στα θέματα του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης που αποτέλεσε και αντικείμενο στο Υπουργικό Συμβούλιο. Ο υπουργός μίλησε για τη χαμηλή απορροφητικότητα (σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία η συνολική απορροφητικότητα της περιόδου 2000-2006 καλύπτει μόλις στο 24% του συνολικού στόχου) και τις προσπάθειες τις οποίες καταβάλλει η κυβέρνηση, ώστε στο τέλος του έτους το σχετικό ποσοστό να ανέλθει στο 35%.

Το θέμα καθίσταται ιδιαίτερα επίκαιρο, καθώς είναι πλέον ολοφάνερο ότι οι πολιτικές παράδοσης των δημόσιων έργων σε ιδιώτες δεν αποσκοπούν ούτε στη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων στα υπό εκτέλεση έργα, ούτε και στην αύξηση της αποδοτικότητας των έργων αυτών, όπως ισχυρίζονται όσοι υποστηρίζουν την παράδοση τους στα ιδιωτικά συμφέροντα, αλλά το μόνο το οποίο τελικά επιτυγχάνουν, είναι μία ληστρική αναδιανομή του παραγόμενου πλούτου υπέρ των ιδιωτικών εταιριών. Μάλιστα, το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) δημοσίευσε το 2003 μελέτη (στοιχεία της οποίας παρουσίασε ο «Ρ» σε πρωτοσέλιδο δημοσίευμα του στις 30/5), όπου ασκείται καταλυτική κριτική στις πολιτικές παράδοσης των μεγάλων έργων (Αεροδρόμιο Σπάτων, Αττική Οδός, Ρίο - Αντίρριο) σε ιδιωτικές κατασκευαστικές εταιρίες από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

Τα πρώτα σπέρματα σκέψεων, για την ανατροπή του συστήματος παραγωγής και λειτουργίας των δημοσίων έργων και την παράδοσή τους στους ιδιώτες, γεννήθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του '90, στα πλαίσια της γενικότερης προώθησης των πολιτικών της νεοφιλελεύθερης ρύθμισης. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αργότερα, έφτιαξε δύο πλαίσια νόμου, με τα οποία νομιμοποιούσε την είσοδο των ιδιωτών στα δημόσια έργα. Η πρώτη νομοθετική παρέμβαση έγινε από το ΥΠΕΧΩΔΕ με υπουργό τον Κ. Λαλιώτη(σύμφωνα με καταγγελίες, τη ρύθμιση την έφτιαξε μεγάλο νομικό γραφείο σε συνεργασία με τις κατασκευαστικές εταιρίες!), η οποία όμως δεν είδε ποτέ το φως της δημοσιότητας, ενώ την ίδια τύχη είχε και νομοσχέδιο που επεξεργάστηκε το υπουργείο Οικονομίας (υπουργός Ν. Χριστοδουλάκης). Ο κλήρος έλαχε στην κυβέρνηση της ΝΔ να ολοκληρώσει το έργο... Στις κυβερνητικές προθέσεις είναι να παραδοθούν στους ιδιώτες ολοκληρωμένα τμήματα αυτοκινητροδρόμων, τμήματα τα οποία βρίσκονται στη διαδικασία της εκτέλεσης ή έχει προγραμματιστεί να εκτελέσουν μέχρι το 2015. Εργα «μεσαίου μεγέθους», όπως η κατασκευή και λειτουργία νοσοκομείων, σχολείων, πανεπιστημιακές αίθουσες, έργα ύδρευσης, περιβάλλοντος (διαχείριση αποβλήτων), αντιπλημμυρικά έργα, έργα δασοπροστασίας, τουριστικά, αναστήλωσης ιστορικών χώρων, μουσεία κλπ.


ΚΡΑΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ
Προστέθηκαν ακόμα 26,5 δισ.!

Μόνιμος «πελάτης» των ντόπιων και ξένων τραπεζών είναι το Ελληνικό Δημόσιο

Για πολλές δεκαετίες ακόμη θα ξεπληρώνει ο ελληνικός λαός την ευρωσύγκλιση και την υποταγή στα κελεύσματα της ΟΝΕ και της πλουτοκρατίας. Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση της ΝΔ ομολόγησε τη σύναψη δυο νέων δανείων με περίοδο αποπληρωμής που φτάνει στα 30 χρόνια. Ο υφυπουργός Οικονομικών Π. Δούκας παραδέχτηκε την «επιτάχυνση του δανεισμού», που για το α΄ πεντάμηνο του 2004 έφτασε στο αστρονομικό ποσό των 26,5 δισ. ευρώ. Ο ίδιος απέδωσε τη συγκεκριμένη εξέλιξη στις «αυξημένες ανάγκες χρηματοδότησης της λειτουργικής δαπάνης του δημοσίου και των Ολυμπιακών έργων».

Η κυβέρνηση της ΝΔ - που προεκλογικά «κατηγορούσε» τους προκατόχους της για αλόγιστο δανεισμό - συνεχίζει ακριβώς στην ίδια ρότα, κάνοντας λόγο για «αυξημένες ανάγκες», ενώ ταυτόχρονα ετοιμάζει και νέες φοροελαφρύνσεις για το μεγάλο κεφάλαιο και τους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους. Είναι άγνωστο το πού θα φτάσει ο νέος δανεισμός για το έτος 2004 αλλά σε κάθε περίπτωση η πρόβλεψη του προϋπολογισμού (περίπου 30 δισ. ευρώ) είναι από τα πράγματα ξεπερασμένη. Η συγκεκριμένη πολιτική πολυετούς δανεισμού, που εγκαινίασαν οι κυβερνήσεις Σημίτη, τροφοδοτεί τα θησαυροφυλάκια των ντόπιων και ξένων τραπεζών και των άλλων μεγαλορεντιέρηδων-δανειστών του ελληνικού κράτους.

Με βάση τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομίας, τα 17,8 δισ. ευρώ (από το σύνολο των 26,5 δισ. στο πεντάμηνο φέτος) αποτελούν «κοινοπρακτικά δάνεια» που συνάφθηκαν στο εξωτερικό (με τράπεζες και λεγόμενους θεσμικούς επενδυτές), ενώ τα υπόλοιπα 8,7 δισ. ευρώ δανείστηκαν στο εσωτερικό της χώρας κυρίως από ντόπιες τράπεζες. Απόλυτα φανερό είναι το γεγονός ότι οι «γαλαζοπράσινες» κυβερνήσεις συμπλέουν απόλυτα στις στρατηγικές επιλογές τους και σε ό,τι αφορά στον κρατικό δανεισμό. Η συγκεκριμένη πολιτική αποσπά τεράστια ποσά πλούτου και απολύτως αναγκαίων για τη χώρα πόρων και τα μεταφέρει στα θησαυροφυλάκια του μεγάλου κεφαλαίου. Στα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, που αφορούν στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, καταγράφονται τεράστιες εκροές για πληρωμές τόκων στο εξωτερικό.


ΔΕΗ
Φθηνότερο ρεύμα για τους βιομηχάνους

Ενα ακόμη μέτρο προς όφελος των μεγαλοβιομηχάνων υπέγραψε χτες η κυβέρνηση, διά του υφυπουργού Ανάπτυξης αρμόδιου για θέματα Ενέργειας Γ. Σαλαγκούδη. Με δική του απόφαση, προστίθεται μία ακόμη ζώνη τιμολόγησης στο τιμολόγιο Α-150 της ΔΕΗ για τη βιομηχανία, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στις βιομηχανικές μονάδες να επωφελούνται ακόμα χαμηλότερων τιμών στην ηλεκτρική ενέργεια. Η νέα αυτή ρύθμιση έρχεται σε μια περίοδο που τα οικιακά τιμολόγια, με κυβερνητικές αποφάσεις, ανατιμώνται κάθε χρόνο τουλάχιστον στο ύψος του επίσημου πληθωρισμού.

Η ρύθμιση αυτή - όπως άλλωστε αναφέρεται και σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης - αποτελούσε αίτημα μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων που εκκρεμούσε επί διετία. Βέβαια, οι μειώσεις για το ηλεκτρικό ρεύμα που χρησιμοποιεί η βιομηχανία δε θα περιοριστούν στα οφέλη αυτής της ρύθμισης. Στα σκαριά βρίσκονται και άλλες εκπτώσεις που θα προκύψουν μέσω συμφωνιών της ΔΕΗ και των μεγαλοεπιχειρηματιών στη βάση των ρητρών διακοπής συμβολαίων, αλλά και των προγραμματισμένων περικοπών φορτίων στους μήνες αιχμής. Από τέτοιες συμφωνίες, οι βιομηχανίες θα πετύχουν σημαντικές εκπτώσεις στη χρήση του ηλεκτρικού ρεύματος.

Στην απελευθερωμένη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, εύκολα διαπιστώνει κανείς πως στην πράξη οι μόνοι που ωφελούνται είναι οι επιχειρηματίες. Τα κόστη από τέτοιου είδους εκπτώσεις αντισταθμίζονται από το σύνολο των οικιακών καταναλωτών, μέσω των προγραμματισμένων αυξήσεων στα τιμολόγια.


«Αδιάφορες» οι μειώσεις στα καυσιμα

Περίπου δυο δραχμές το λίτρο φτήνυναν τα καύσιμα σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης! Αυτό είναι όλο κι όλο το όφελος για τον καταναλωτή από τη σημαντική, κατά τα αλλά, αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου που μειώθηκε περίπου 3 δολάρια το βαρέλι τις προηγούμενες μέρες. Η μικρή αυτή μείωση των τιμών, ή καλύτερα η κυβερνητική ανακοίνωση για τη μείωση, είναι βέβαιο ότι θα χρησιμοποιηθεί προπαγανδιστικά από την κυβέρνηση αλλά και τους εμπλεκόμενους φορείς στο κύκλωμα των καυσίμων (διυλιστήρια, εταιρίες εμπορίας και πρατήρια) για να «αποδείξουν» ότι οι τιμές στη λιανική κινούνται ανάλογα με τις διεθνείς.

Και ενώ είναι διαπιστωμένο πως οι τιμές εκτοξεύονται όταν το αργό πετρέλαιο εμφανίζει ανατιμητικές τάσεις, όταν υπάρχει αποκλιμάκωση δε συμβαίνει το ίδιο. Βέβαια, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι στις επόμενες μέρες, αν συνεχιστεί η πτώση του αργού, οι τιμές στη λιανική θα «πέσουν» περισσότερο. Οσο και όμως και να πέσουν, γεγονός παραμένει ότι οι τιμές λιανικής έχουν διαμορφωθεί σε πολύ υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τις υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης η μέση της αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 83,9 λεπτά το λίτρο, η σούπερ στα 0,893 και το πετρέλαιο κίνησης στα 73,9 λεπτά το λίτρο.

Αύριο Τετάρτη, θα πραγματοποιηθεί μία ακόμη συνάντηση του υφυπουργού Ανάπτυξης, Γ. Σαλαγκούδη, με τους εκπροσώπους των εταιριών εμπορίας και των βενζινοπωλών για θέματα ρύθμισης της αγοράς πετρελαιοειδών. Πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης, μεταφέρουν ότι στη συνάντηση ο υφυπουργός θα ζητήσει εξηγήσεις γιατί οι μειώσεις στις τιμές δεν περνούν άμεσα στην κατανάλωση!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ