ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 10 Γενάρη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ 3η «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ»
Ομοβροντία νέων αντιλαϊκών μέτρων στο βωμό της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων

Eurokinissi

Στη Βουλή κατατέθηκε χτες το αντιλαϊκό πολυνομοσχέδιο «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής και άλλες διατάξεις», αναφορικά με τις εκκρεμότητες του τρίτου κύκλου της «αξιολόγησης». Μία προς μία, όσο και συνολικά, οι νέες αντιλαϊκές διατάξεις υποτάσσονται στη στρατηγική ανάκαμψης των επιχειρηματικών ομίλων, με έμφαση, μεταξύ άλλων, στα εμπόδια που θέτουν για την κήρυξη εργατικών απεργιών, στο σφίξιμο της θηλιάς και την εντατικοποίηση των πλειστηριασμών απέναντι στη λαϊκή κατοικία, σε συνδυασμό βέβαια με τα νέα μέτρα για την προστασία των τραπεζικών ομίλων, την περαιτέρω συμπίεση των προνοιακών επιδομάτων της λαϊκής οικογένειας κ.ο.κ. Την ίδια ώρα, με ένα μπαράζ διατάξεων προωθούνται και οι λεγόμενες «εργαλειοθήκες του ΟΟΣΑ», με άξονα τη βελτίωση του «επιχειρηματικού περιβάλλοντος», το άνοιγμα νέων πεδίων κερδοφορίας και συνολικά τη θωράκιση της «ανταγωνιστικότητας» και κερδοφορίας του κεφαλαίου.

Το νομοσχέδιο θα συζητηθεί στις αρμόδιες Κοινοβουλευτικές Επιτροπές σήμερα Τετάρτη και αύριο Πέμπτη, ενώ την Παρασκευή 12 Γενάρη, στις 10 το πρωί, θα ξεκινήσει η συζήτησή του στην Ολομέλεια. Η συζήτηση, σύμφωνα με τη διάσκεψη των προέδρων, θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα 15 Γενάρη, οπότε θα γίνει και η ψήφιση.

Χτύπημα στο απεργιακό δικαίωμα, «τσεκούρι» σε επιδόματα

Την ίδια ακριβώς διάταξη ενάντια στο απεργιακό δικαίωμα, την οποία πήγε να περάσει «νύχτα» το Δεκέμβρη και στη συνέχεια απέσυρε προσωρινά, επανακατέθεσε χτες μέσα στο πολυνομοσχέδιο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.

Με αυτήν τη νέα παρέμβαση του αστικού κράτους στη λειτουργία των εργατικών συνδικάτων, επιβάλλονται νέα εμπόδια στην κήρυξη απεργίας από τα πρωτοβάθμια σωματεία, καθώς ορίζεται ότι για τη λήψη απεργιακής απόφασης απαιτείται Γενική Συνέλευση με απαρτία το 1/2 των οικονομικά τακτοποιημένων μελών, από το 1/3 (στην πρώτη Γενική Συνέλευση) έως το 1/5 (στην τρίτη Γενική Συνέλευση) που απαιτούνταν μέχρι τώρα.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 8 του ισχύοντος συνδικαλιστικού νόμου (1264/1982) προστίθεται παράγραφος που ορίζει πως «ειδικά για τη λήψη απόφασης κήρυξης απεργίας απαιτείται η παρουσία τουλάχιστον του ενός δευτέρου (1/2) των τακτοποιημένων μελών». Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση υπερδιπλασιάζει τον αριθμό των εργαζομένων που απαιτείται προκειμένου η Γενική Συνέλευση ενός πρωτοβάθμιου σωματείου να προκηρύξει απεργία.

Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση έρχεται να εκπληρώσει μια πάγια απαίτηση του κεφαλαίου να προσθέσει νέα εμπόδια στο απεργιακό δικαίωμα, δίπλα στα τόσα άλλα με τα οποία ήδη 9 στις 10 απεργίες βγαίνουν παράνομες ή καταχρηστικές ή και τα δύο.

Η προσπάθεια της κυβέρνησης να υποβαθμίσει τη σοβαρότητα της ανατροπής είναι τουλάχιστον προκλητική. Καθόλου τυχαία το χτύπημα εστιάζει στο πρωτοβάθμιο επίπεδο οργάνωσης: Μέσα στην επιχείρηση, εκεί δηλαδή που εκφράζονται πιο έντονα η εργοδοτική τρομοκρατία και αυθαιρεσία, οι απειλές και οι πιέσεις, αλλά και στο επίπεδο του κλάδου, αφού παρά τα διάφορα «non papers» και τις «διαβεβαιώσεις» που μοίραζε και χτες το υπουργείο Εργασίας, πουθενά στο νομοσχέδιο (ούτε στο σχετικό άρθρο ούτε στην αιτιολογική έκθεση) δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά που να εξαιρεί με σαφήνεια τα κλαδικά συνδικάτα από το νέο αντιαπεργιακό χτύπημα.

Σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από τη φιλολογία που αναμένεται να αναπτύξει και τις επόμενες μέρες η κυβέρνηση στη Βουλή, το βέβαιο είναι ότι η εν λόγω ρύθμιση ανοίγει το δρόμο για συνολικό «ξήλωμα» του απεργιακού δικαιώματος, όπως απαιτούν τα μονοπώλια.

«Τσεκούρι» στο επίδομα ανθυγιεινής και επικίνδυνης εργασίας στο Δημόσιο

Με το άρθρο 396 του πολυνομοσχεδίου μπαίνει στο στόχαστρο το επίδομα ανθυγιεινής και επικίνδυνης εργασίας στο δημόσιο τομέα. Σύμφωνα με τη διάταξη, το επίδομα αυτό, το οποίο λαμβάνουν κατά κύριο λόγο οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα (ΟΤΑ) και νοσηλευτές, τεχνικό προσωπικό και προσωπικό εργαστηρίων των νοσοκομείων, καθώς και κάποιες άλλες ειδικότητες δημοσίων υπαλλήλων - περίπου 70.000 εργαζόμενοι - θα επανασχεδιαστεί «από μηδενική βάση». Θα καθοριστούν νέα κριτήρια δικαιούχων, νέος τρόπος υπολογισμού του, ενώ και το ύψος του επιδόματος που θα δίνεται σε κάθε κατηγορία δικαιούχων θα καθορίζεται ανάλογα με την «έκταση και τη συχνότητα έκθεσης των εκάστοτε δικαιούχων στους παράγοντες κινδύνου που επικρατούν στους χώρους εργασίας...», όπως χαρακτηριστικά τονίζεται στην αιτιολογική έκθεση του εν λόγω άρθρου. Και βέβαια η επίθεση στο συγκεκριμένο επίδομα, ειδικά για τους εργαζόμενους στους ΟΤΑ, οι οποίοι υπάγονται και στο ασφαλιστικό καθεστώς των ΒΑΕ, θα ανοίξει το δρόμο και στην υπονόμευση των μέχρι τώρα ασφαλιστικών τους δικαιωμάτων.

Στο στόχαστρο και τα επιδόματα αναπηρίας

Στο στόχαστρο μπαίνουν και τα επιδόματα αναπηρίας. Σύμφωνα με το άρθρο 215, τίθεται σε εφαρμογή από το Φλεβάρη «πιλοτικό πρόγραμμα» που, όπως τονίζεται στην αιτιολογική έκθεση, έχει στόχο τη μετάβαση από την «ιατροκεντρική προσέγγιση της αναπηρίας» σε έναν τρόπο εκτίμησής της που πλέον θα εκτιμά «τον τρόπο λειτουργίας των ατόμων με αναπηρία...».

Δηλαδή, οι δικαιούχοι επιδομάτων αναπηρίας, όπως και του ειδικού ασφαλιστικού καθεστώτος, δεν θα κρίνονται με βάση την αντικειμενική αναπηρία τους ή τη χρόνια σοβαρή ασθένειά τους, αλλά από τον τρόπο που «λειτουργούν» ως ανάπηροι! Πρόκειται για το όχημα μέσα από το οποίο θα προωθηθεί ο νέος γύρος επίθεσης στα επιδόματα και τις παροχές για τους ανάπηρους και τους μακροχρόνια πάσχοντες.

Μειώσεις και περικοπές σε επιδόματα τριτέκνων και πολυτέκνων

Παράλληλα με το χτύπημα στα προνοιακά επιδόματα, περικόπτονται ή μειώνονται και τα οικογενειακά επιδόματα για δεκάδες χιλιάδες τρίτεκνους και πολύτεκνους. Οσο για την αύξηση των επιδομάτων που «διαφημίζει» η κυβέρνηση για οικογένειες με 1 ή 2 παιδιά, αυτή θα υπερκεραστεί από τη νέα κλιμάκωση της αντιλαϊκής φοροληστείας σε βάρος των ίδιων εργατικών - λαϊκών οικογενειών, με τη νέα μείωση του αφορολόγητου ορίου που έχει ήδη ψηφίσει στο πλαίσιο της προηγούμενης «αξιολόγησης»...

«Θωρακίζονται» οι πλειστηριασμοί για τις ανάγκες του κεφαλαίου

Με φόντο την κλιμάκωση των πλειστηριασμών, τόσο για τα «κόκκινα» δάνεια όσο και για τις ληξιπρόθεσμες «οφειλές» λαϊκών νοικοκυριών προς το φοροεισπρακτικό μηχανισμό, καθώς και στα ασφαλιστικά ταμεία για αυτοαπασχολούμενους, και με διακηρυγμένο στόχο τη γενίκευση των πλειστηριασμών για τα λεγόμενα «κόκκινα» δάνεια, ώστε να στηριχτεί το τραπεζικό σύστημα, προωθούνται τα παρακάτω:

Από 21.2.2018 οι πλειστηριασμοί θα διενεργούνται αποκλειστικά και μόνο με ηλεκτρονικά μέσα και μάλιστα ανεξάρτητα από το χρόνο επίδοσης της κατάσχεσης.

Για τη διευκόλυνση της «διαδικασίας» υπάρχει και η δυνατότητα διορισμού συμβολαιογράφων από διαφορετική περιοχή. Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, «εάν, για οποιονδήποτε λόγο, δεν είναι δυνατό να ορισθεί συμβολαιογράφος του τόπου εκτέλεσης, αρμόδιος για τη διανομή μπορεί να οριστεί και συμβολαιογράφος διορισμένος στην περιφέρεια του συμβολαιογραφικού συλλόγου του τόπου εκτέλεσης ή, αν και αυτό δεν είναι δυνατό, του συμβολαιογραφικού συλλόγου της πρωτεύουσας του κράτους».

Αναβαθμίζεται η θέση των τραπεζών σε περιπτώσεις πλειστηριασμών υπερχρεωμένων επιχειρήσεων. Για να «χρυσώσει το χάπι», η κυβέρνηση επιχειρεί να «σερβίρει» την υποτιθέμενη «προστασία» των εργαζομένων, που θα αφορά αποκλειστικά και μόνο σε τυχόν πλειστηριασμούς που ήδη έχουν ανακοινωθεί και όχι σε αυτούς που θα ανακοινωθούν μετά την εφαρμογή της σχετικής διάταξης. Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, «απαιτήσεις οι οποίες προέκυψαν πριν από την ημερομηνία ορισμού του πρώτου πλειστηριασμού και αφορούν μη καταβληθέντες μισθούς έως 6 μηνών από παροχή εξαρτημένης εργασίας και έως του ποσού το οποίο ισούται ανά μήνα οφειλόμενου μισθού και ανά εργαζόμενο με το νόμιμο κατώτατο μισθό υπαλλήλου άνω των είκοσι πέντε (25) ετών επί 275%». Δηλαδή ακόμη και στην περίπτωση «εκκρεμών» πλειστηριασμών, η «προστασία» για τα δεδουλευμένα των εργαζομένων αφορά μόνο σε ένα τμήμα των οφειλόμενων μισθών και όχι στο σύνολο όσων δικαιούνται και έχει στόχο ουσιαστικά να τους «βγάλει από τη μέση».

Τιμή «πρώτης προσφοράς» στους πλειστηριασμούς ορίζονται τα δυο τρίτα της αξίας στην οποία εκτιμήθηκε η περιουσία του οφειλέτη.

Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί θα διενεργούνται 3 φορές τη βδομάδα (Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή).

Να σημειωθεί ότι η διάταξη αναφορικά με τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς προς το φοροεισπρακτικό μηχανισμό και τα ασφαλιστικά ταμεία θα κατατεθεί τις αμέσως επόμενες μέρες με τη μορφή τροπολογίας.

Σε αυτό το φόντο, το ΔΣ του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου Εφετείων Αθηνών - Πειραιώς - Αιγαίου και Δωδεκανήσου ανακοίνωσε χτες την «αναστολή» των φυσικών πλειστηριασμών (στις αίθουσες των δικαστηρίων) μέχρι και τις 31 Γενάρη.

«Πανωπροίκια» στο υπερταμείο ιδιωτικοποιήσεων

Το σύνολο των μετοχών υπό κρατική ιδιοκτησία σε κάθε είδους δημόσιες επιχειρήσεις μεταβιβάζεται στην «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ», όπως ονομάζεται το υπερταμείο για τις ιδιωτικοποιήσεις.

Επιπλέον, σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, με απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής καθορίζονται η διαδικασία και τα κριτήρια για τις υπόλοιπες δημόσιες επιχειρήσεις οι οποίες θα μεταφερθούν στο υπερταμείο, που θα ενεργοποιηθεί στη συνέχεια με κυβερνητική απόφαση. Παράλληλα, στο υπερταμείο μεταβιβάζονται και τα μερίσματα του κράτους από τη συμμετοχή του στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΤΕ, με απώλειες για το κρατικό ταμείο ύψους 4 εκατ. ευρώ το χρόνο, σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

Με το βλέμμα στην ανάκαμψη των επιχειρηματικών ομίλων

Σημαντικό τμήμα του πολυνομοσχεδίου είναι «αφιερωμένο» στις λεγόμενες «εργαλειοθήκες» του ΟΟΣΑ με στόχο την προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων, με πρόσθετα κίνητρα και ελαφρύνσεις.

Μεταξύ άλλων:

«Απλουστεύονται» οι διαδικασίες για την ίδρυση και εγκατάσταση μεταποιητικών επιχειρήσεων.

Θεσμοθετείται το «Επιχειρηματικό Πάρκο Μεμονωμένης Μεγάλης Μονάδας». Επίσης, προβλέπονται νέα κίνητρα για την εγκατάσταση επιχειρήσεων σε επιχειρηματικά πάρκα.

Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις αναφορικά με τις διαδικασίες «διαμεσολάβησης» σε αστικές και εμπορικές διαφορές καθώς και σε υποθέσεις διασυνοριακών διαφορών.

Ρυθμίζονται ζητήματα αδειοδότησης ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών επίγειας «ψηφιακής εκπομπής».

Ειδικό πλαίσιο και φοροελαφρύνσεις προβλέπονται για τα καζίνο καθώς και η δυνατότητα λειτουργίας τους και σε άλλες περιοχές της χώρας.

Απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος για τρεις συνεχόμενες χρήσεις τα κέρδη της επιχείρησης από την πώληση προϊόντων παραγωγής της, για την οποία παραγωγή χρησιμοποιήθηκε ευρεσιτεχνία. Η απαλλαγή χορηγείται και όταν τα προϊόντα παράγονται σε εγκαταστάσεις τρίτων.

Αφορολόγητα αποθεματικά διαφόρων «αναπτυξιακών» νόμων που κεφαλαιοποιούνται από εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες φορολογούνται με συντελεστή 5% μέχρι το τέλος του 2018. Ειδικά για αποθεματικά που κεφαλαιοποιούνται από 1.1.2019 μέχρι και 31.12.2019 ο φορολογικός συντελεστής γίνεται 10% και όσα κεφαλαιοποιηθούν από 1.1.2020 μέχρι και 31.12.2020 σε 20%.

Προβλέπεται η στελέχωση νευραλγικών θέσεων των υπουργείων με κριτήρια «αγοράς», με εξαίρεση τα υπουργεία Εξωτερικών, Αμυνας και Προστασίας του Πολίτη.

«ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ»
Μία ακόμη δέσμευση έναντι των μονοπωλίων

Μία ακόμη δέσμευσή της έναντι των μονοπωλιακών ομίλων υλοποιεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, με την κατάθεση του σχεδίου νόμου για την ίδρυση και λειτουργία του «Χρηματιστηρίου Ενέργειας». Στόχος είναι «η αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς Ενέργειας, σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας». Πρόκειται για την πλήρη ενσωμάτωση των σχετικών κατευθύνσεων της ΕΕ για την «Ενεργειακή Ενωση», στο πλαίσιο της συνολικότερης πολιτικής για την «απελευθέρωση» της αγοράς Ενέργειας, η οποία σταδιακά έχει οδηγήσει σε κατακόρυφη αύξηση των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος και γενικότερα των ενεργειακών αγαθών.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος, σκοπός του «Χρηματιστηρίου Ενέργειας» είναι η «σύζευξη της ελληνικής αγοράς με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές», και αποτελεί το βασικό βήμα για την εισαγωγή του λεγόμενου «Μοντέλου - Στόχου» της ΕΕ για τις αγορές Ενέργειας, που όπως πολύ χαρακτηριστικά αναφέρει η σχετική κοινοτική Οδηγία 2009/72/ΕΚ, έχει ως βασική επιδίωξη την «...παροχή νέων επιχειρηματικών ευκαιριών και την αύξηση του διασυνοριακού εμπορίου, ώστε να επιτευχθούν κέρδη σε απόδοση...». Στην ουσία δημιουργείται ένα πανευρωπαϊκό «Χρηματιστήριο Ενέργειας», όπου το «τζογάρισμα» των τιμών θα γίνεται με βάση το έλλειμμα ή πλεόνασμα ηλεκτρικής ισχύος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δημιουργώντας έτσι ακόμη μεγαλύτερες ευκαιρίες κερδοφορίας στα μονοπώλια του χώρου της Ενέργειας, ενισχύοντας παράλληλα τις συνθήκες ενεργειακής φτώχειας για τα λαϊκά στρώματα.

Νέος φορέας για το κτηματολόγιο

Τη σύσταση νέου ενιαίου φορέα με την επωνυμία «Ελληνικό Κτηματολόγιο», που θα επιβλέπεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος, προβλέπει σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή, στο πλαίσιο του πολυνομοσχεδίου. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου η «Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση» (ΕΚΧΑ ΑΕ) θα ενσωματωθεί στο νέο οργανισμό, καθώς και τα υφιστάμενα κτηματολογικά γραφεία και υποθηκοφυλάκεια.

Βασική αρμοδιότητα του νέου φορέα είναι η κτηματογράφηση στο σύνολο της χώρας, σε όσες περιοχές δεν έχει γίνει έναρξη της λειτουργίας του εθνικού κτηματολογίου, ενώ θα ασκεί όλες τις σχετικές αρμοδιότητες που ασκούνται από τα υποθηκοφυλάκεια. Θα διαχειρίζεται επίσης τις βάσεις δεδομένων του κτηματολογίου και θα μπορεί να αναθέτει σε τρίτους υπηρεσίες, μελέτες και έργα. Ουσιαστικά ο νέος φορέας θα καταγράφει και θα ελέγχει τις αλλαγές ιδιοκτησιακού καθεστώτος στο σύνολο της δημόσιας και ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας της χώρας. Βασικός εξάλλου στόχος της κυβέρνησης αποτελεί η ολοκλήρωση του σχετικού έργου αλλά και οι αλλαγές στις χρήσεις γης, με διακηρυγμένο στόχο τη διευκόλυνση των επιχειρηματικών σχεδίων.

Λατομικός νόμος για «ευνοϊκό επιχειρηματικό περιβάλλον»

Στην απλοποίηση της «πολύπλοκης και αποσπασματικής λατομικής νομοθεσίας των τελευταίων 30-40 χρόνων» στοχεύει η νέα νομοθετική παρέμβαση του υπουργείου Περιβάλλοντος, που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο, με εμφανή την πρόθεση διευκόλυνσης των επενδύσεων στον εξορυκτικό κλάδο.

Το υπουργείο ομολογεί ότι βασικός στόχος του σχεδίου νόμου είναι η «απρόσκοπτη τροφοδοσία των βιομηχανιών σε ορυκτές πρώτες ύλες και η δημιουργία ευνοϊκού επιχειρηματικού κλίματος» και αυτό που επιτυγχάνει πρωταρχικά είναι «ο περιορισμός της γραφειοκρατίας», με ό,τι αυτό σημαίνει για τα δικαιώματα των εργαζομένων και το περιβάλλον. Παράλληλα, αυξάνεται το χρονικό όριο των μισθώσεων εκμετάλλευσης για όλα τα λατομικά ορυκτά, από 35-40 χρόνια που είναι σήμερα, στα 70 χρόνια και υιοθετείται το σύστημα των δημοπρασιών για τη μίσθωση δημοσίων ή δημοτικών εκτάσεων.

Τέλος, το σχέδιο νόμου απλουστεύει τις διαδικασίες αδειοδότησης λατομικών δραστηριοτήτων και καταργείται η διαδικασία για την έκδοση άδειας εκμετάλλευσης, αφού πλέον στις δημόσιες και δημοτικές εκτάσεις αρκεί η ολοκλήρωση της διαδικασίας μίσθωσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ