ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 16 Μάη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Στρώνει κόκκινο χαλί σε αραβικά κεφάλαια

Eurokinissi

Τις προσπάθειες της ελληνικής αστικής τάξης να επεκτείνει την επιρροή της στον αραβικό κόσμο, μέσω επικερδών κοινοπραξιών με αραβικά μονοπώλια, απηχούν όσα είπε ο γενικός γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του υπουργείου Εξωτερικών, Παναγιώτης Μίχαλος, μιλώντας στο «14ο Φόρουμ της Ντόχα» στο Κατάρ. Συνέδριο που εστίασε σε θέματα «διεθνούς συνεργασίας» σε τομείς όπως Εμπόριο και Ενέργεια.

Ο Μίχαλος υποστήριξε από το βήμα του Συνεδρίου: «Στον αραβικό κόσμο, και ειδικότερα στο Κατάρ, η Ελλάδα βλέπει έναν αξιόπιστο φίλο και ένα σημαντικό στρατηγικό εταίρο για την οικοδόμηση μακροχρόνιας συνεργασίας». Ισχυρίστηκε ότι «μετά από ένα ευρύ πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων σε κάθε τομέα, η Ελλάδα είναι πλέον ισχυρότερη, πιο ανταγωνιστική».

Παραπέρα κατέθεσε την πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης για έναν κάθετο ενεργειακό διάδρομο, που θα συνδέει τη Νότια με τη Βόρεια Ευρώπη, πριν από το τέλος αυτής της δεκαετίας, επισημαίνοντας ότι το Κατάρ μπορεί, σίγουρα, να είναι μέρος αυτού του σχεδίου. «Ελλάδα και Κατάρ έχουν ήδη αποδείξει ότι οι άριστες σχέσεις μπορούν να εξελιχθούν σε εξίσου εξαιρετικές επιχειρηματικές σχέσεις. Επιχειρήσεις και επενδύσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και τις χώρες του Κόλπου αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς. Μπορούν και ταχύτερα», κατέληξε.

Στο περιθώριο του Φόρουμ, ο Μίχαλος συναντήθηκε με τον Καταρινό αναπληρωτή ΥΠΕΞ, τον Καταρινό υφυπουργό Οικονομίας και Εμπορίου, υψηλόβαθμα στελέχη του κρατικού επενδυτικού ταμείου Qatar Investment Authority, καθώς και εκπροσώπους του επενδυτικού βραχίονα του Κατάρ στο Real Estate, Qatari Diar. Τέλος, συναντήθηκε με Ελληνες επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο Κατάρ, «με τους οποίους αντάλλαξε απόψεις με στόχο τη συμμετοχή περισσότερων ελληνικών εταιρειών σε έργα που υλοποιεί ή έχει ανακοινώσει το Κατάρ, για την ανάπτυξη των υποδομών της χώρας, καθώς και την προμήθεια προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες».

ΜΕΛΕΤΗ ΟΟΣΑ - ΥΠ. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ
Αλλαγές για μείωση της γραφειοκρατίας προς όφελος των επιχειρήσεων

Το ενδιαφέρον της για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, θέλησε να εκδηλώσει χτες η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας μελέτη του ΟΟΣΑ που εκπονήθηκε σε συνεργασία με το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και η οποία, σύμφωνα με τη σχετική εξαγγελία, στοχεύει: Στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας με τη μείωση του κόστους των επιχειρήσεων, τη μείωση της ανεργίας με δημιουργία ευκαιριών και νέων επιχειρήσεων, αλλά και τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

Με τη μελέτη αυτή και με τις αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο, η κυβέρνηση ισχυρίζεται πως θα «ανακουφίσει» τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις από τα βάρη της γραφειοκρατίας.

Κατά την παρουσίασή της, που έχει ως θέμα την «Αποτίμηση διοικητικών βαρών σε νόμους και κανονισμούς στην Ελλάδα για 13 επιλεγμένους τομείς της ελληνικής οικονομίας», ο υπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε πως η μελέτη αυτή «έρχεται σε μία εποχή όπου η επιχειρηματικότητα, ευτυχώς για την Ελλάδα πια, απενοχοποιείται» και πως αρκετά από αυτά που έχει προτείνει ο ΟΟΣΑ έχουν νομοθετηθεί από τον περασμένο Νοέμβρη. Από την πλευρά της, η υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Εύη Χριστοφιλοπούλου, χαρακτήρισε το έργο ως πρότυπο συνεργασίας «μεταξύ των φορέων του Δημοσίου και του ΟΟΣΑ, με μεγάλο όφελος για τη Δημόσια Διοίκηση, τους πολίτες και τις επιχειρήσεις».

Στη μελέτη επισημαίνεται πως η ετήσια επιβάρυνση στις ελληνικές επιχειρήσεις από τη γραφειοκρατία κυμαίνεται στα 6 - 8 δισ. ευρώ και με την απλούστευση του ρυθμιστικού πλαισίου, θα υπάρξει άμεση μείωση των διοικητικών βαρών κατά 25% σε 13 τομείς της οικονομίας όπως το φορολογικό, το εταιρικό δίκαιο, τις δημόσιες συμβάσεις, την Ενέργεια κ.ά.

Βασικοί στόχοι και οφέλη από τη «μείωση της γραφειοκρατίας» είναι, μεταξύ άλλων, σύμφωνα με το υπουργείο «η βελτίωση της διοικητικής, επιχειρησιακής και θεσμικής ικανότητας της διοίκησης, η μείωση και καταπολέμηση της γραφειοκρατίας με άμεσο θετικό αντίκτυπο στην οικονομία και την ανάπτυξη, η αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,4% (3 - 6 δισ. ευρώ) έως το 2025, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας με τη μείωση του κόστους των επιχειρήσεων, η μείωση της ανεργίας με τη δημιουργία ευκαιριών για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων και η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και του επενδυτικού κλίματος».

Περιβαλλοντικές και ενεργειακές ανησυχίες...

Η «προστασία» του θαλάσσιου περιβάλλοντος και η επεξεργασία των θέσεων της ΕΕ στο ζήτημα της «Κλιματικής Αλλαγής» και η προώθησή τους σε παγκόσμιο επίπεδο για την επίτευξη παγκόσμιας δεσμευτικής συμφωνίας αποτέλεσαν αντικείμενο του άτυπου Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη στο Ζάππειο. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Tύπου ο Γ. Μανιάτης ανέφερε πως η «Θαλάσσια Στρατηγική» της ΕΕ είναι βασικός πυλώνας του ευρωπαϊκού νομικού κεκτημένου, επομένως θα πρέπει να τίθεται σε όλες τις διμερείς επαφές της ΕΕ και να αποτελεί βασικό στοιχείο αξιολόγησης κατά τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις. Επίσης, σε σχέση με το λεγόμενο «Πρωτόκολλο του Κιότο» είπε πως η ΕΕ έχει υπερκαλύψει τις δεσμεύσεις της και πλέον πρέπει να κινηθεί στην κατεύθυνση σύναψης μιας νομικά δεσμευτικής παγκόσμιας συμφωνίας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Παράλληλα, χτες ξεκίνησε και ολοκληρώνεται σήμερα η άτυπη συνάντηση υπουργών Ενέργειας της ΕΕ με βασικά θέματα συζήτησης την ενεργειακή απόδοση και ασφάλεια, τις ενεργειακές υποδομές, τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα και τις πολιτικές για το κλίμα και την Ενέργεια. Χτες συζητήθηκε το θέμα της ενεργειακής ασφάλειας, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην υψηλή ενεργειακή εξάρτηση της ΕΕ από τις εισαγωγές, τις εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο, την ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς Ενέργειας. Σήμερα, επίσης, θα διεξαχθούν δύο κύκλοι συζητήσεων, αναφορικά με τη χρηματοδότηση των μέτρων ενεργειακής απόδοσης και τη χρηματοδότηση ενεργειακών έργων κοινού ενδιαφέροντος.

Επιμένουν παρά τα ναυάγια

Οι μετανάστες πνίγονται κατά δεκάδες ή εκατοντάδες στην προσπάθειά τους να φτάσουν στην Ευρώπη. Η ενίσχυση των κατασταλτικών μέτρων στα σύνορα των κρατών - μελών της ΕΕ και τα σαπιοκάραβα των δουλεμπόρων, τους οδηγούν στον πάτο της θάλασσας. Οσοι κατορθώνουν και έρχονται στον «παράδεισο» της Δύσης γίνονται βορά της εκμετάλλευσης ως φτηνό εργατικό δυναμικό, ενώ βρίσκονται αντιμέτωποι με μια σειρά αντιμεταναστευτικούς νόμους. Ωστόσο, σύμφωνα και με τα στοιχεία της Frontex, αναμένεται δραματική αύξηση των εισροών μεταναστών. Οι απελπισμένοι των πολέμων και της πείνας επιμένουν...

Τριπλασιάστηκαν το πρώτο τετράμηνο του 2014, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013 και προβλέπονται ακόμη μεγαλύτερες μεταναστευτικές ροές το καλοκαίρι, ενώ 17 μετανάστες έχασαν τη ζωή τους αυτή τη βδομάδα, όταν ένα μικρό σκάφος, στο οποίο είχαν στοιβαχτεί εκατοντάδες άνθρωποι ανατράπηκε στα διεθνή ύδατα ανάμεσα στη Λιβύη και στην Ιταλία. Πολλοί παραμένουν αγνοούμενοι.

Από το Γενάρη έως και τον Απρίλη του 2014 περίπου 42.000 άνθρωποι συνελήφθησαν, ενώ προσπαθούσαν να εισέλθουν στην ΕΕ, σε σύγκριση με μόλις 12.400 την αντίστοιχη περίοδο της περασμένης χρονιάς, δήλωσε ο Χιλ Αρίας - Φερνάντεθ, υποδιευθυντής της Frontex, μιλώντας σε δημοσιογράφους στις Βρυξέλλες. Το 2013 καταγράφηκαν 107.365 μετανάστες στα ευρωπαϊκά σύνορα, αριθμός αυξημένος κατά 48% σε σχέση με το 2012.

Η σημαντικότερη αύξηση φέτος καταγράφηκε στην κεντρική Μεσόγειο, καθώς ένας τεράστιος αριθμός ανθρώπων προσπάθησε να περάσει στην Ιταλία και στη Μάλτα, συχνά με επικίνδυνα πλεούμενα. Πάνω από 25.000 μετανάστες καταγράφηκαν στις δύο χώρες τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2014 από 40.000 συνολικά το 2013.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ
Ξεκινά η διαγωνιστική διαδικασία

Στάλθηκε προς δημοσίευση χτες στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης η Διακήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, έργο που οι αρχικοί υπολογισμοί αναφέρουν ότι θα ανέλθει στο 1,5 δισ. ευρώ με τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου να εκτιμάται μέχρι τα 220 εκατ. ευρώ. Το διεθνές αεροδρόμιο αναμένεται να είναι έτοιμο σε πέντε χρόνια από την έναρξη κατασκευής και η διάρκεια παραχώρησης θα είναι 35 έτη, ενώ η σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών αναφέρει ότι θα δημιουργήσει 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο κατασκευής και 500 μόνιμες κατά την περίοδο λειτουργίας του αεροδρομίου. Το υφιστάμενο αεροδρόμιο του Ηρακλείου θα καταργηθεί καθώς κρίνεται ότι δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις υφιστάμενες και μελλοντικές ανάγκες κίνησης και, τέλος, όπως αναφέρει το υπουργείο, το Δημόσιο θα διατηρήσει την καταστατική πλειοψηφία στην εταιρεία κατασκευής και λειτουργίας του νέου διεθνούς αεροδρομίου.

ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΟ ΕΓΧΩΡΙΟ ΠΡΟΪΟΝ
Υποχώρηση 1,1% στο α' τρίμηνο

Με ρυθμό υποχώρησης στο 1,1% συνέχισε στο Α' τρίμηνο του 2014 το παραγόμενο ΑΕΠ έναντι πτώσης 6% στην αντίστοιχη περίοδο του 2013. Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τόσο της συγκυβέρνησης όσο και της Κομισιόν, για το 12μηνο του 2014, προβλέπεται ισχνή ανάκαμψη 0,6%, η οποία συνοδεύεται από «κινδύνους» και «αβεβαιότητες, που συνδέονται με τις γενικότερες εξελίξεις στις οικονομίες της ΕΕ. Στην εξαετία 2008 - 2013, η βύθιση του ΑΕΠ ξεπέρασε το 23%, η οποία δεν πρόκειται να καλυφθεί στο ορατό μέλλον.

Σύμφωνα με τα στοιχεία από τη στατιστική υπηρεσία της ΕΕ (Γιούροστατ), τα οποία επίσης αφορούν στο α' τρίμηνο του 2014, η ανάκαμψη του ΑΕΠ στα κράτη της Ευρωζώνης διαμορφώθηκε στο 0,9% και συνολικά στην ΕΕ των 28 κρατών - μελών στο 1,4%. Στη Γερμανία εμφανίζεται ενίσχυση 2,3%, και στη Γαλλία 0,8%, ενώ η μεγαλύτερη ενίσχυση στο πλαίσιο της ΕΕ εντοπίζεται στην Αγγλία με 3,1%. Αντίθετα, υποχώρηση του ΑΕΠ καταγράφεται σε Ιταλία και Ολλανδία με 0,5% και Κύπρο με 4,1%.

Το μήνα Απρίλη του 2014, ο επίσημος πληθωρισμός στην Ευρωζώνη «έτρεχε» με ρυθμό 0,7% και συνολικά στην ΕΕ με 0,8% και διαμορφώνεται πολύ χαμηλότερα από το στόχο του 2%.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ