ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Δεκέμβρη 2021
Σελ. /20
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΟΜΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΟΥ ΚΚΕ
Πρόκληση για τους νησιώτες οι νέες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Eurokinissi

Τεράστιες είναι οι αυξήσεις στα ήδη πανάκριβα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ξεπερνώντας ακόμα και το 16%, όπως ανέδειξε προχτές σε σχετικό ρεπορτάζ ο «Ριζοσπάστης». Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, με τις ευλογίες της κυβέρνησης και στο όνομα της αύξησης των καυσίμων, συνεχίζουν ακάθεκτες τη λεηλασία του λαϊκού εισοδήματος για ένα απλό ακτοπλοϊκό ταξίδι, προσθέτοντας κάθε χρόνο και νέες αυξήσεις στα εισιτήρια. Με το άλλο χέρι συνεχίζουν να εισπράττουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο, με την πρόκληση των δήθεν «άγονων γραμμών» και το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Επιπροσθέτως, τα τελευταία δύο χρόνια έχουν εισπράξει ακόμα μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια έξτρα, επειδή οι... αναξιοπαθούντες εφοπλιστές θεωρούνται από την κυβέρνηση «επιχειρήσεις που επλήγησαν από την πανδημία», με αποτέλεσμα κάπου να χάνεται ο λογαριασμός από τα όσα έχουν τσεπώσει.

Εξοργιστικές χαρακτηρίζει τις νέες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια η Κομματική Επιτροπή Αιγαίου του ΚΚΕ.

Σε ανακοίνωσή της σημειώνει:

«Είναι εξοργιστικές για τους νησιώτες οι νέες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, σε μια περίοδο που η ακρίβεια τσακίζει το λαϊκό εισόδημα. Ερχονται να προστεθούν στις προηγούμενες, αλλά και στην επιδεινούμενη κατάσταση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Είναι χαρακτηριστικό ότι όλοι οι προορισμοί στο Αιγαίο έχουν αυξήσεις που κυμαίνονται από 5% έως 16,32% σε σχέση με το καλοκαίρι.

Ακόμα πιο εξοργιστικό είναι το γεγονός ότι την ίδια στιγμή οι εφοπλιστές ακτοπλόοι δε προλαβαίνουν να μετρούν επιδοτήσεις. Μόνο για την πανδημία εισέπραξαν 79 εκατ. ευρώ έως τώρα, ενώ αναμένεται να πάρουν άλλα 370 εκατ. για ανανέωση στόλου ακτοπλοΐας. Εχουν αφορολόγητο πετρέλαιο, όταν τα λαϊκά νοικοκυριά δυσκολεύονται να ζεσταθούν και οι φτωχοί αγρότες και επαγγελματίες να αντεπεξέλθουν στη δουλειά τους. Οι εφοπλιστές, εκτός από το ζεστό χρήμα και τη φορολογική ασυλία που απολαμβάνουν στις πλάτες του λαού, σταθερά επιδεινώνουν και τις εργασιακές συνθήκες των ναυτεργατών, με καθηλωμένους μισθούς, εξαντλητικά ωράρια και μια σειρά άλλα δικαιώματα που καταπατούν, στηριζόμενοι στον αέρα που τους δίνει η εκάστοτε κυβερνητική πολιτική.

Εχει τεράστιες ευθύνες η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, όπως και όλες οι προηγούμενες του ΣΥΡΙΖΑ, του ΚΙΝΑΛ - ΠΑΣΟΚ, που δρουν με ταχύτητα, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες των εφοπλιστών. Δεν δίνουν δεκάρα, όμως, για το πώς τα βγάζουν πέρα νησιώτες και ναυτεργάτες, από το ξεζούμισμα των οποίων δίνουν επιδοτήσεις στους ακτοπλόους, πληρώνονται τα ολοένα και πιο ακριβά εισιτήρια.

Σε μια περίοδο που τα λαϊκά νοικοκυριά στενάζουν από την ακρίβεια και τη φοροληστεία, που οι ελάχιστες δημόσιες δομές Υγείας στα νησιά είναι στα όριά τους ήδη πριν από την πανδημία, τα ταξίδια για τους νησιώτες απορροφούν ένα πολύ μεγάλο μέρος του εισοδήματός τους, που αν χρειαστεί και μεταφορά ΙΧ, τότε το κόστος εκτοξεύεται. Είναι μάλιστα γνωστό ότι μόνο για λόγους υγείας είναι χιλιάδες οι κάτοικοι των νησιών που μετακινούνται. Την ίδια ώρα μιλάμε για ταξίδια 8-14 ωρών, ενώ η συχνότητα των δρομολογίων, που μειώνεται κι άλλο τον χειμώνα, οδηγεί ακόμα και μεγάλα νησιά σε αποκλεισμό σε περίπτωση κακοκαιρίας».

Το ΚΚΕ καλεί τους νησιώτες να μην αποδεχτούν τις συνεχιζόμενες αυξήσεις και τις κακές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, να δυναμώσουν τώρα ο μαζικός αγώνας και η διεκδίκηση για:

-- Μειώσεις όλων των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά 50%.

-- Μειωμένα εισιτήρια για συνταξιούχους, αναπληρωτές, πολύτεκνους κ.λπ.

-- Δωρεάν μετακινήσεις για φοιτητές και στρατευμένους, ΑμεΑ, χρονίως πάσχοντες.

-- Εξασφάλιση συχνών και ασφαλών συγκοινωνιών των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους.

-- Δουλειά με σύγχρονα δικαιώματα και αυξήσεις στους μισθούς των ναυτεργατών.

ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΑΣΤΙΚΗ ΤΑΞΗ
Επιταχύνει και για την αναβάθμιση του ψευδοκράτους

Την αποφασιστικότητα με την οποία η τουρκική αστική τάξη θα προωθήσει τους σχεδιασμούς της και μέσα από το Κυπριακό, επενδύοντας στην αναβάθμιση του ψευδοκράτους όπως επιχειρείται άλλωστε εδώ και χρόνια, επιβεβαιώνουν οι τελευταίες δηλώσεις Τούρκων αλλά και κατοχικών αξιωματούχων.

Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Μεβλούτ Τσαβούσογλου, σε συνέντευξη που έδωσε για προτεραιότητες της τουρκικής διπλωματίας, επανήλθε ξανά στο παζάρι γύρω από τους όρους διχοτόμησης του νησιού, μιλώντας για «το όραμα λύσης δύο κρατών στη βάση της κυριαρχικής ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος στην Κύπρο», το οποίο έθεσε η Αγκυρα «στην ημερήσια διάταξη του κόσμου με την πολιτική που ακολούθησε» και υπεραμυνόμενος του «ανοίγματος του Βαρωσιού» είπε ότι «πήγαμε πέρα από τα συνηθισμένα», «στις άτυπες συνομιλίες στη Γενεύη καταγράψαμε τη δίκαιη πολιτική μας». Επανέλαβε ακόμα ότι «η ελληνοκυπριακή πλευρά δεν θέλει λύση εδώ και 53 χρόνια (...) βλέπουν τον τουρκοκυπριακό λαό ως μειονότητα» για να καταλήξει: «Και εμείς λέμε πλέον να πάμε σε λύση στη βάση της κυριαρχικής ισότητας».

Ισχυρίστηκε μεταξύ άλλων ότι σε κατ' ιδίαν συναντήσεις και άλλες χώρες υποστηρίζουν τη λύση των δύο κρατών στη βάση της κυριαρχικής ισότητας, ενώ συνέχισε ως εξής: «Εμείς λέγαμε ότι διαπραγματευόμαστε και φόρμουλες εκτός της ομοσπονδίας. Μιλούσαμε γενικά. Αυτό που υπήρχε και στο δικό μας μυαλό ήταν η λύση δύο κρατών, όμως ο (σ.σ. Κύπριος Πρόεδρος Νίκος) Αναστασιάδης ήταν ένας από εκείνους που το ανέφερε πρώτη φορά. Ομως, ως αποτέλεσμα πιέσεων, ο Αναστασιάδης σαν να άλλαξε γνώμη. Είδα πολλές φορές πόσο αναξιόπιστος είναι σε τραπέζια διαπραγματεύσεων. Δυστυχώς έτσι είναι αυτοί. Ομως, η δικιά μας αποφασιστικότητα εδώ είναι πλήρης».

Επίσης, ο «υπουργός Εξωτερικών» της «Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου» (ΤΔΒΚ - όπως η Αγκυρα αναγνωρίζει τις κατοχικές αρχές) Ταχσίν Ερτουγρούλογλου μιλώντας στο τουρκικό πρακτορείο «Ανατολή» επέμεινε ότι προτεραιότητα της τουρκοκυπριακής πλευράς είναι «η αποδοχή της "πραγματικότητας" ύπαρξης "δύο κρατών με ισότιμο καθεστώς" στο νησί, κάτι το οποίο είναι το στάδιο πριν την αναγνώριση».

ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ
Να παρθούν πίσω οι νέες αυξήσεις

Τις προκλητικές αυξήσεις στα εισιτήρια των επιβατηγών πλοίων καταγγέλλουν και τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ - «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» - ΠΕΕΜΑΓΕΝ. Στην κοινή τους ανακοίνωση τα σωματεία υπενθυμίζουν ότι από το 2010 μέχρι το 2019 τα εισιτήρια αυξήθηκαν πάνω από 40%, ενώ σήμερα καταγράφονται νέες αυξήσεις στα ήδη πανάκριβα ναύλα.

«Ακόμα και την περίοδο της πανδημίας το υπουργείο Ναυτιλίας, με την έγκριση της ΕΕ, υιοθέτησε άμεσα για τους εφοπλιστές μηχανισμό χρηματοδοτώντας με 79 εκατ. ευρώ τη λειτουργία του συνόλου του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας, το οποίο αναμένεται να στηριχθεί, αναλόγως της πορείας της πανδημίας, με επιπλέον 26 εκατ. ευρώ έως το τέλος του 2021», αναφέρουν. Επιπλέον, «οι εφοπλιστές επωφελούνται με το Μεταφορικό Ισοδύναμο», ενώ με τον νόμο 4832/2021, που ψηφίστηκε τον Σεπτέμβρη, προβλέπονται «χρηματοδότηση 44 ενδονησιωτικών και διαπεριφερειακών ακτοπλοϊκών γραμμών με 370.000.000 ευρώ» και «χρηματοδότηση 3 γραμμών του κεντρικού ακτοπλοϊκού δικτύου, με 300.000.000 ευρώ».

Την ίδια στιγμή που οι αυξήσεις στα εισιτήρια επιβαρύνουν την εργατική - λαϊκή οικογένεια, συνεχίζεται και η επίθεση στα δικαιώματα των ναυτεργατών. «Η ένταση της εκμετάλλευσης συνεχίζεται και με την υπογραφή για πρώτη φορά τριετούς ΣΣΕ μεταξύ ΣΕΕΝ και της πλειοψηφίας της ΠΝΟ, με αυξήσεις κοροϊδίας, 0% για το 2020, 0% για το 2021 και 3% για το 2022», σημειώνουν τα τρία σωματεία.

Καλούν τους ναυτεργάτες, τους εργαζόμενους, τους κατοίκους των νησιών «να δυναμώσουν τον αγώνα ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική των εφοπλιστών, της κυβέρνησης, να διεκδικήσουν ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες φθηνές, ασφαλείς, σύγχρονες και με ναυτεργάτες που θα εργάζονται με μισθούς, Κοινωνική Ασφάλιση, οργανικές συνθέσεις, με βάση τις σύγχρονες ανάγκες τους».

Να δυναμώσει ο κοινός αγώνας εργαζομένων - ναυτεργατών - νησιωτών

Τις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια καταγγέλλει και το ΠΑΜΕ. «Τη στιγμή που το εργατικό - λαϊκό εισόδημα συρρικνώνεται, μετράμε καθημερινά νεκρούς στην προσπάθειά τους να ζεσταθούν και ενώ μόνο 1 στους 10 ανέργους παίρνει ακόμη και αυτό το πενιχρό επίδομα ανεργίας, όμως οι εφοπλιστές προχωρούν σε νέες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια!», σημειώνει σε δελτίο Τύπου. Παράλληλα, καταγγέλλει τις επιδοτήσεις που λαμβάνουν οι ακτοπλόοι εφοπλιστές. «Ο λαός καλείται να πληρώσει το 95% των φόρων, ενώ το εφοπλιστικό κεφάλαιο και δεν πληρώνει, και επιδοτείται, και αυξάνει τις τιμές των εισιτήριων!», τονίζει. «Αυτή είναι η πολιτική της στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων, των τραπεζιτών, των μεγαλεμπόρων, των κλινικαρχών, των εφοπλιστών που στον προϋπολογισμό του 2022, εν μέσω πανδημίας, προχώρησε σε περαιτέρω μείωση της χρηματοδότησης του δημόσιου συστήματος Υγείας. Ενώ ακόμη και σε συνθήκες πανδημίας δεν προχωρά σε ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, σε προσλήψεις οδηγών και προσωπικού», υπογραμμίζει στην ανακοίνωσή του.

«Μόνο ο λαός θα σώσει τον λαό!», τονίζει το ΠΑΜΕ και καλεί να δυναμώσει ο κοινός αγώνας εργαζομένων, ναυτεργατών, νησιωτών ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική των εφοπλιστών και της κυβέρνησης.

Διεκδικεί:

-- Να παρθούν πίσω οι νέες αυξήσεις και να υπάρξει μείωση 50% των εισιτηρίων και ναύλων, ώστε να συμβαδίζουν με το επίπεδο των μισθών και συντάξεων των εργαζομένων.

-- Να διατηρηθούν και να διευρυνθούν παραπέρα οι εκπτώσεις των εισιτηρίων στις ευπαθείς ομάδες (συνταξιούχοι, άνεργοι, συμβασιούχοι, πολύτεκνοι κ.ά.).

-- Να παρέχονται δωρεάν μετακινήσεις για φοιτητές, στρατιώτες, ΑμεΑ.

-- Ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες φθηνές, ασφαλείς, σύγχρονες και με ναυτεργάτες που θα εργάζονται με μισθούς, Κοινωνική Ασφάλιση, οργανικές συνθέσεις, με βάση τις σύγχρονες ανάγκες τους.

-- Αμεσα μέτρα για τακτικά και ασφαλή δρομολόγια στις αστικές συγκοινωνίες, στα μέσα μεταφοράς προσωπικού των εταιρειών και γενικά στις μεταφορές, με αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ