ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 6 Γενάρη 2007 - Κυριακή 7 Γενάρη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 16
Τον πρώτο λόγο θα έχουν οι ιδιώτες

Η πρόταση της ΝΔ

Στη γραπτή πρόταση για την αναθεώρηση του άρθρου 16 που έχει καταθέσει η ΝΔ στη Βουλή, αναφέρεται: «Πυρήνα της προτεινόμενης συνταγματικής ρύθμισης αποτελεί η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας ανώτατων σχολών αποκλειστικώς και μόνο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα από ιδιώτες». Γι' αυτό το λόγο προτείνει να αναθεωρηθούν οι παράγραφοι 5 και 8, να διευκρινιστεί ότι η παράγραφος 6 αναφέρεται στα δημόσια ιδρύματα, να καταργηθεί η φράση «από το Κράτος» στην παράγραφο 7.

Από αυτές τις προτάσεις γίνεται φανερό ότι η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να ανοίξει διάπλατα τις πόρτες της εκπαίδευσης, όλων ανεξαιρέτως των βαθμίδων, στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι με την πρότασή της για την παράγραφο 7, ουσιαστικά εκχωρεί το σύνολο της επαγγελματικής εκπαίδευσης στους ιδιώτες (ενώ το Σύνταγμα δίνει μέχρι τώρα τη δυνατότητα για Δημόσιες Δωρεάν Ανώτερες Επαγγελματικές Σχολές, μετά τη βασική εκπαίδευση, πράγμα που δεν εφαρμόστηκε ποτέ).

Παράλληλα, στην πρότασή της για την παράγραφο 8 αναφέρει: «Εν όψει του ότι η παράγραφος 8 αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη του συστήματος ιδιωτικής εκπαίδευσης στη Χώρα μας, πρέπει αυτή να αναδιατυπωθεί προς την κατεύθυνση της αποσαφήνισης ότι η παιδεία παραμένει δημόσιο αγαθό και η παροχή της από μη κρατικούς φορείς σε όλες τις βαθμίδες γίνεται μόνο κατά παραχώρηση από το Κράτος». Αλήθεια, τι νόημα έχει να διασφαλίζεται στο Σύνταγμα ότι η παιδεία είναι δημόσιο αγαθό όταν θα πουλιέται και θα αγοράζεται πανάκριβα; Αρκεί να σκεφτούμε ότι σήμερα, το κόστος ενός τίτλου επαγγελματικής εκπαίδευσης από ΙΕΚ μπορεί να φτάνει και τα 5.000 ή 6.000 ευρώ (φανταστείτε πόσο θα φτάσουν τα δίδακτρα στα πανεπιστήμια...) για να καταλάβουμε ότι τα περί «δημοσίου αγαθού» είναι σκέτες φανφάρες.

Ειδικά για τα ΤΕΙ, η ΝΔ προτείνει τη συνταγματική κατοχύρωσή τους ως... ιδρύματα β' κατηγορίας σε σχέση με τα πανεπιστήμια. Πιο συγκεκριμένα, στην παράγραφο 5, προτείνει να «οριοθετηθεί η έννοια της ανώτατης εκπαίδευσης κατά τρόπο που να παρέχει βάση για την ορθολογική ανάπτυξή της, ώστε να αντανακλά (...) την καθιέρωση του πανεπιστημιακού και του τεχνολογικού τομέα». Δηλαδή, ο νόμος της «ψευτοανωτατοποίησης» που πέρασε το 2001 και που σήμερα έχει φανεί πόσο αρνητικά λειτούργησε για τα ΤΕΙ, να κατοχυρωθεί και συνταγματικά!

Επίθεση στις συνειδήσεις

Επιπλέον, η ΝΔ προτείνει την αναθεώρηση της παραγράφου 1 του άρθρου, προκειμένου να προστεθεί ότι η Παιδεία «στηρίζεται στα θεμέλια του ελληνικού πολιτισμού και κατ' επέκταση του ευρωπαϊκού πολιτισμού». Ομως, αυτό που αποκαλείται «ελληνικός πολιτισμός» δεν είναι σε καμιά περίπτωση ένα ενιαίο πράγμα. Για παράδειγμα, το έπος που έγραψε ο λαός μας την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης κι έπειτα η ηρωική προσπάθειά του μέσα από το Δημοκρατικό Στρατό να διαφεντέψει μόνος του τον τόπο του και να χτίσει μια δίκαιη κοινωνία, είναι από τα κορυφαία στοιχεία του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού που απουσιάζουν παντελώς (ακόμα και ως πληροφορία) από το εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι φανερό ότι η πρόταση της ΝΔ για την προσθήκη στη συγκεκριμένη παράγραφο, αποτελεί έναν μεγαλοϊδεατισμό χωρίς νόημα.

Ακόμα, προτείνει να προστεθεί νέα παράγραφος, στην οποία θα κατοχυρώνεται συνταγματικά η αξιολόγηση. Η προσπάθεια αυτή στοχεύει στο να κατοχυρωθούν και συνταγματικά οι αναδιαρθρώσεις στην ανώτατη εκπαίδευση, έτσι ώστε αν κάποιο ίδρυμα, κάποιος σύλλογος φοιτητών ή πανεπιστημιακών κ.λπ. προσπαθήσει να αντισταθεί στην επιβολή τους να θεωρηθεί η στάση του αντισυνταγματική. Συμπληρώνουν, εξάλλου, ότι με την προσθήκη αυτή «τίθεται το αναγκαίο συνταγματικά έρεισμα, ώστε η ανώτατη παιδεία της Χώρας μας να ανταποκριθεί με επιτυχία στις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού και διεθνούς εκπαιδευτικού περιβάλλοντος» (βλέπε απαιτήσεις του κεφαλαίου).

Τέλος, προτείνει να κατοχυρωθεί συνταγματικά και να ενισχυθεί έτσι ο «εθελοντισμός». Είναι γνωστό ότι ο εθελοντισμός αξιοποιείται σήμερα για να απαλλάξει το κράτος από μια σειρά υποχρεώσεις του απέναντι στους εργαζόμενους, κυρίως στον τομέα της Πρόνοιας, αλλά και σε άλλους τομείς, ενώ παράλληλα γίνεται όχημα για την άλωση των εργασιακών σχέσεων. Αν και μοιάζει να μη συνδέεται άμεσα με την Παιδεία, η δημιουργία σχετικής παραγράφου στο άρθρο 16 του Συντάγματος, δείχνει την πρόθεση της ΝΔ να συνδέσει αυτόν τον ψευδεπίγραφο «εθελοντισμό» με την εκπαίδευση, μέσω πιστοποιήσεων, αναγνώρισης εργασιακής εμπειρίας κ.ο.κ.

Στην πρότασή της, η ΝΔ καταλήγει ότι η αναθεώρηση του άρθρου 16 θα «συμβάλλει (...) στην ανάδειξη της Χώρας μας σε κέντρο παιδείας και πολιτισμού για ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή», «διευρύνει τις εκπαιδευτικές επιλογές και ευκαιρίες των νέων, συμβάλλει στην καταπολέμηση της παραπαιδείας»! Είναι ολοφάνερη η προσπάθεια, με ωραία και μεγάλα λόγια, ακόμα και με χοντροκομμένα ψέματα (όπως τα περί παραπαιδείας) να παραπλανηθεί ο λαός για να δεχτεί ως «δώρο» τον εκπαιδευτικό εφιάλτη που του ετοιμάζουν.

Οι συνέπειες για το λαό και τη νεολαία θα είναι δραματικές

Αναμφισβήτητα ένας πρώτος στόχος της αναθεώρησης του άρθρου 16 είναι το παραπέρα άνοιγμα της αγοράς και της ανώτατης εκπαίδευσης στους ιδιώτες. Η «δημοκρατία» του καπιταλισμού δεν ανέχεται περιορισμούς στη δράση του κεφαλαίου και προστατευόμενους τομείς. Οταν ακόμα και η Υγεία του λαού παραδίδεται χωρίς περιορισμούς στην καπιταλιστική κερδοσκοπία, είναι αφέλεια να αναζητά κανείς ευαισθησία και αυτοπεριορισμό από τους εκπροσώπους του κεφαλαίου στον τομέα της Παιδείας.

Ομως, ο κύριος στόχος της αναθεώρησης δεν είναι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά τα δημόσια. Η αναθεώρηση γίνεται ακριβώς για να δημιουργηθεί μια ενιαία αγορά για δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα, που θα συμπαρασύρει τελικά τα δημόσια να λειτουργούν όπως τα ιδιωτικά.

Η λειτουργία, βέβαια, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια δεν είναι ξένη, ακόμα και σήμερα, σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Η χρόνια κρατική υποχρηματοδότηση, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου, έχει ήδη ανοίξει την πόρτα των ιδρυμάτων σε ιδιωτικές πηγές χρηματοδότησης, κυρίως στον τομέα της έρευνας και πιο δειλά (με σεμιναριακές μορφές) στον τομέα της διδασκαλίας. Κι όταν οι ιδιώτες μπαίνουν μέσα στην εκπαίδευση, πέρα από τα άμεσα κέρδη τους, βασικό μέλημά τους είναι να καθορίσουν το περιεχόμενό της, ώστε να ετοιμάσουν τους εργάτες που θα έχουν αύριο στη δούλεψή τους, να διαβρώσουν συνειδήσεις, να εξασφαλίσουν πατέντες και επιστημονικές ανακαλύψεις προς το συμφέρον τους, που πάντα είναι στην αντίθετη κατεύθυνση από τα συμφέροντα του λαού. Τα ιδρύματα, έτσι, χάνουν σιγά σιγά τον κοινωνικό τους χαρακτήρα και σπρώχνονται να νομιμοποιούν με επιστημονικό περίβλημα ό,τι συμφέρει το κεφάλαιο.

Τα πράγματα θα γίνουν ακόμα χειρότερα

Μπορεί βέβαια, να έχει γίνει η αρχή της εισβολής των ιδιωτών στην ανώτατη εκπαίδευση, όμως δεν έχουν κυριαρχήσει ακόμα. Γι' αυτό χρειάζονται την αναθεώρηση του άρθρου 16. Μαζί με τις αναδιαρθρώσεις που θα προχωρούν σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, θα επιταχυνθεί αυτή η εισβολή και σε λίγα χρόνια θα έχει αλλάξει πια εντελώς η λειτουργία και ο χαρακτήρας της ανώτατης εκπαίδευσης. Τα πράγματα όμως θα δυσκολέψουν δραματικά για την εργατική τάξη και συνολικά για το λαό καθώς:

  • Η κρατική χρηματοδότηση προς τα δημόσια πανεπιστήμια και ΤΕΙ θα μειωθεί ακόμα περισσότερο, αφού τα κονδύλια για την ανώτατη εκπαίδευση θα μοιράζονται πλέον τόσο στα δημόσια όσο και στα ιδιωτικά ιδρύματα (αυτό απαιτεί ο «υγιής» ανταγωνισμός της καπιταλιστικής αγοράς). Επιπλέον, τα κριτήρια διανομής της χρηματοδότησης θα ακολουθούν τους κανόνες τους αγοράς, όπως έχει δείξει η εμπειρία χωρών όπου έχουν προχωρήσει οι αναδιαρθρώσεις. Ετσι, ειδικότητες που δεν έχουν ζήτηση από την αγορά θα υπολειτουργούν και πολλά τμήματα μπορεί να οδηγηθούν στο κλείσιμο ως μη προσοδοφόρα. Τέτοια Τμήματα συνήθως είναι αυτά των ανθρωπιστικών επιστημών.
  • Το επίπεδο των σπουδών θα υποβαθμιστεί, αφού πάντα η αγορά ζητάει ταχύρυθμες σπουδές που παρέχουν συγκεκριμένες δεξιότητες. Η μείωση του χρόνου σπουδών και η παροχή ευέλικτων προγραμμάτων θα είναι δελεαστική για τα ιδρύματα, καθώς θα μειώνει το λειτουργικό τους κόστος. Αντίστοιχα, όμως, θα υποβαθμιστεί και η επιστημονική έρευνα, αφού θα προσανατολιστεί αποκλειστικά στις απαιτήσεις των επιχειρήσεων. Ετσι, θα συνεχίσει να χρηματοδοτείται μόνο η εφαρμοσμένη έρευνα (αφού οι επιχειρήσεις θέλουν πατέντες) και η βασική έρευνα που ωθεί την ανάπτυξη της επιστήμης θα μειώνεται διαρκώς.
  • Η ενιαία αγορά που θα δημιουργηθεί για δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα θα αυξήσει επίσης κατάφωρα το ήδη υψηλό κόστος σπουδών στα δημόσια ιδρύματα. Οταν ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο βάζει υψηλά δίδακτρα, στο όνομα του «υγιούς» ανταγωνισμού θα μπορεί να βάζει και το δημόσιο πανεπιστήμιο δίδακτρα (ίσως πιο χαμηλά στην αρχή, για να δικαιολογεί και τη διαφορά του από το ιδιωτικό). Αντίστοιχα, όπως προετοιμάζεται και με το νόμο πλαίσιο, θα καταργηθεί η δωρεάν διανομή συγγραμμάτων, η όποια φοιτητική μέριμνα θα παρέχεται επί πληρωμή, τα φοιτητικά δάνεια θα γίνουν καθεστώς.
  • Μαζί είναι πιθανό να έρθει και η άλωση των εργασιακών σχέσεων του επιστημονικού προσωπικού των δημόσιων ιδρυμάτων (άρση μονιμότητας, σύνδεση μισθού - παραγωγικότητας), καθώς επίσης και η συρρίκνωση των εργασιακών δικαιωμάτων και των μισθών των πτυχιούχων. Αυτό γιατί η υποβάθμιση των σπουδών των δημόσιων ιδρυμάτων θα οδηγήσει στην ταχύτερη παραγωγή αποφοίτων. Αύξηση αποφοίτων θα έχουμε όμως και από τα διάφορα ψευτοκολέγια, καθώς η αναγόρευσή τους σε «πανεπιστήμια» θα αυξήσει την πελατεία τους. Αυτή η υπερπληθώρα πτυχίων θα δημιουργήσει νέες, μεγαλύτερες στρατιές ανέργων και θα δώσει τη δυνατότητα στους εργοδότες να σπρώξουν περισσότερο προς τα κάτω εργασιακά δικαιώματα και κατακτήσεις.
  • Αυτή η λαίλαπα δε θα παραμείνει μόνο στην ανώτατη εκπαίδευση, αλλά θα επηρεάσει άμεσα και όλες τις υπόλοιπες βαθμίδες. Αυτό φαίνεται τόσο από τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ (τα περιβόητα 15 σημεία) που όντας στην «αντιπολίτευση» δίνει εξετάσεις στο κεφάλαιο ότι μπορεί να προωθήσει ταχύτερα όλες τις μεταρρυθμίσεις, όσο και από σχετικές οδηγίες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ. Πίσω από τις εύηχες λέξεις «αποκέντρωση» και «αυτονομία» της σχολικής μονάδας κρύβεται η πολιτική αποδέσμευσης του κράτους από την ευθύνη για τη χρηματοδότηση και τη διαμόρφωση σημαντικού μέρους του σχολικού προγράμματος, ώστε τα σχολεία να δεσμευτούν στους όρους των κάθε λογής «ευεργετών» τους. Δηλαδή, σπρώχνουν και το σχολείο να λειτουργήσει με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, να ψάχνει χρηματοδότηση από ιδιώτες και γονείς, να αναζητά τι θέλει η αγορά, προκειμένου να πάρει καλό βαθμό στην αξιολόγηση...

Γ.Σ.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ
Πράσινο... καρμπόν της κυβερνητικής πρότασης

Η πρόταση που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ στη Βουλή, υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου 16 αρχίζει με την επισήμανση ότι «η Πολιτεία οφείλει να ενισχύσει κατά προτεραιότητα το Δημόσιο Πανεπιστήμιο» και ότι τα «μη κρατικά» πανεπιστήμια που θα ιδρυθούν πρέπει να έχουν τη μορφή «μη κερδοσκοπικών φορέων». Αν και αυτά μοιάζουν να παρέχουν κάποιες εγγυήσεις για την ανώτατη εκπαίδευση μετά την αναθεώρηση (και το ΠΑΣΟΚ ως τέτοιες θέλει να τις πλασάρει), στην πραγματικότητα δεν προστατεύουν ούτε το λαό ούτε την ανώτατη εκπαίδευση από τις δραματικές συνέπειες που θα έχει η αναθεώρηση. Η «κατά προτεραιότητα» ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου σημαίνει ότι θα ενισχύονται εξίσου και τα ιδιωτικά ιδρύματα, απλά... τα δημόσια θα προηγούνται στη λίστα της κρατικής επιχορήγησης, η οποία εφόσον θα μοιράζεται και στα ιδιωτικά ιδρύματα, θα μειωθεί ακόμα περισσότερο απ' ό,τι σήμερα. Οσο για τη «μη κερδοσκοπική» μορφή, είναι απλώς μια μορφή εταιρείας, που επανεπενδύει τα κέρδη της στην ίδια την επιχείρηση. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι δεν έχει κέρδη, το αντίθετο! Μπορεί η «επιχείρηση ΑΕΙ» να είναι εξαιρετικά κερδοφόρα, να έχει τεράστια δίδακτρα και να μοσχοπουλάει ερευνητικές εργασίες, ξεζουμίζοντας το προσωπικό της και όλα αυτά τα τεράστια κέρδη να επενδύονται π.χ. για νέα Τμήματα, για διαφήμιση και γενικότερα για ανάπτυξη της επιχείρησης.

Οπως η ΝΔ, έτσι ακριβώς και το ΠΑΣΟΚ, ζητάει την αναθεώρηση των παραγράφων 5 και 6 του άρθρου 16, ώστε «να παρέχεται η δυνατότητα σύστασης ΑΕΙ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα από νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και από ιδιώτες». Προσθέτει, δε, ότι «αυστηρός στόχος της νέας ρύθμισης πρέπει να είναι η δημιουργία ενός εθνικού συστήματος ανώτατης εκπαίδευσης, με ενότητα και ομοιογένεια». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα θα λειτουργούν σε ενιαία αγορά, με τις ίδιες αρχές και τους ίδιους κανόνες: Τους κανόνες της καπιταλιστικής αγοράς!

Πέρα όμως από την ουσιαστική και τυπική ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης, και το ΠΑΣΟΚ στην πρότασή του για την αναθεώρηση αφήνει να εννοηθεί ότι ο ιδιωτικός τομέας θα κατακλύσει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, προτείνει την πλήρη κατάργηση της παραγράφου 7 του άρθρου 16 (με πρόσχημα ότι δημιουργεί μπέρδεμα μετά την «ψευτοανωτατοποίηση» των ΤΕΙ), απαλλάσσοντας το κράτος από την ευθύνη του για εξασφάλιση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κάθε άλλης ειδικής εκπαίδευσης.

Οπως και η ΝΔ βέβαια, ντύνει την πρότασή του με «σάλτσες», προτείνοντας την αναθεώρηση της παραγράφου 2, ώστε να προστεθεί στους σκοπούς της Παιδείας η ανάπτυξη της «ανθρωπιστικής, κοινωνικής και δημοκρατικής συνείδησης». Οταν όμως οι ιδιώτες θα έχουν τον πρώτο λόγο στα εκπαιδευτικά πράγματα και η Παιδεία θα πουλιέται και θα αγοράζεται πανάκριβα, οι διακηρύξεις που προτείνει το ΠΑΣΟΚ να προστεθούν είναι εκ των προτέρων χωρίς περιεχόμενο.


Κείμενα: Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ

Το ψέμα για τη φοιτητική μετανάστευση

Το βασικό επιχείρημα που περιλαμβάνεται και στη γραπτή πρόταση της ΝΔ υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου 16 είναι ότι δήθεν «περιορίζει σημαντικά τη "μετανάστευση" μεγάλου αριθμού Ελλήνων φοιτητών σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού, η οποία επιφέρει οικονομική αιμορραγία στις οικογένειές τους».

Πρόκειται για συνειδητό ψέμα που λέει η ΝΔ εδώ και χρόνια, προκειμένου να παραπλανήσει το λαό. Στην πραγματικότητα γνωρίζουν και οι ίδιοι που τα λένε αυτά ότι δεν πρόκειται να ιδρυθούν στη χώρα μας μεγάλα και αξιόπιστα ιδιωτικά πανεπιστήμια (όπως δεν έγινε σε καμιά ευρωπαϊκή χώρα), καθώς το κόστος μιας τέτοιας επένδυσης είναι τεράστιο και ασύμφορο για το κεφάλαιο. Τα μόνα που θα υπάρξουν είναι τα μαγαζιά τύπου ΙΕΚ και κολεγίων, που θα αναγνωριστούν ως πανεπιστήμια. Αυτά όμως υπάρχουν και λειτουργούν και σήμερα.

Οι νέοι που φεύγουν εκτός Ελλάδας για να σπουδάσουν, δεν αναζητούν ένα οποιοδήποτε ίδρυμα για να τρυπώσουν, αλλά ψάχνουν συγκεκριμένες ειδικότητες (πρώτη ζήτηση οι ιατρικές)και ιδρύματα με κύρος. Γιατί τι λόγο έχει να ξενιτευτεί κάποιος για να σπουδάσει σε ένα αμφιβόλου ποιότητας ίδρυμα;

Εφόσον όμως και μετά την αναθεώρηση, τέτοια ιδρύματα δεν πρόκειται να δημιουργηθούν, πώς θα ανακοπεί η φοιτητική μετανάστευση;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ