Η πρόταση της ΝΔ
Από αυτές τις προτάσεις γίνεται φανερό ότι η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να ανοίξει διάπλατα τις πόρτες της εκπαίδευσης, όλων ανεξαιρέτως των βαθμίδων, στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι με την πρότασή της για την παράγραφο 7, ουσιαστικά εκχωρεί το σύνολο της επαγγελματικής εκπαίδευσης στους ιδιώτες (ενώ το Σύνταγμα δίνει μέχρι τώρα τη δυνατότητα για Δημόσιες Δωρεάν Ανώτερες Επαγγελματικές Σχολές, μετά τη βασική εκπαίδευση, πράγμα που δεν εφαρμόστηκε ποτέ).
Παράλληλα, στην πρότασή της για την παράγραφο 8 αναφέρει: «Εν όψει του ότι η παράγραφος 8 αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη του συστήματος ιδιωτικής εκπαίδευσης στη Χώρα μας, πρέπει αυτή να αναδιατυπωθεί προς την κατεύθυνση της αποσαφήνισης ότι η παιδεία παραμένει δημόσιο αγαθό και η παροχή της από μη κρατικούς φορείς σε όλες τις βαθμίδες γίνεται μόνο κατά παραχώρηση από το Κράτος». Αλήθεια, τι νόημα έχει να διασφαλίζεται στο Σύνταγμα ότι η παιδεία είναι δημόσιο αγαθό όταν θα πουλιέται και θα αγοράζεται πανάκριβα; Αρκεί να σκεφτούμε ότι σήμερα, το κόστος ενός τίτλου επαγγελματικής εκπαίδευσης από ΙΕΚ μπορεί να φτάνει και τα 5.000 ή 6.000 ευρώ (φανταστείτε πόσο θα φτάσουν τα δίδακτρα στα πανεπιστήμια...) για να καταλάβουμε ότι τα περί «δημοσίου αγαθού» είναι σκέτες φανφάρες.
Επιπλέον, η ΝΔ προτείνει την αναθεώρηση της παραγράφου 1 του άρθρου, προκειμένου να προστεθεί ότι η Παιδεία «στηρίζεται στα θεμέλια του ελληνικού πολιτισμού και κατ' επέκταση του ευρωπαϊκού πολιτισμού». Ομως, αυτό που αποκαλείται «ελληνικός πολιτισμός» δεν είναι σε καμιά περίπτωση ένα ενιαίο πράγμα. Για παράδειγμα, το έπος που έγραψε ο λαός μας την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης κι έπειτα η ηρωική προσπάθειά του μέσα από το Δημοκρατικό Στρατό να διαφεντέψει μόνος του τον τόπο του και να χτίσει μια δίκαιη κοινωνία, είναι από τα κορυφαία στοιχεία του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού που απουσιάζουν παντελώς (ακόμα και ως πληροφορία) από το εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι φανερό ότι η πρόταση της ΝΔ για την προσθήκη στη συγκεκριμένη παράγραφο, αποτελεί έναν μεγαλοϊδεατισμό χωρίς νόημα.
Ακόμα, προτείνει να προστεθεί νέα παράγραφος, στην οποία θα κατοχυρώνεται συνταγματικά η αξιολόγηση. Η προσπάθεια αυτή στοχεύει στο να κατοχυρωθούν και συνταγματικά οι αναδιαρθρώσεις στην ανώτατη εκπαίδευση, έτσι ώστε αν κάποιο ίδρυμα, κάποιος σύλλογος φοιτητών ή πανεπιστημιακών κ.λπ. προσπαθήσει να αντισταθεί στην επιβολή τους να θεωρηθεί η στάση του αντισυνταγματική. Συμπληρώνουν, εξάλλου, ότι με την προσθήκη αυτή «τίθεται το αναγκαίο συνταγματικά έρεισμα, ώστε η ανώτατη παιδεία της Χώρας μας να ανταποκριθεί με επιτυχία στις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού και διεθνούς εκπαιδευτικού περιβάλλοντος» (βλέπε απαιτήσεις του κεφαλαίου).
Στην πρότασή της, η ΝΔ καταλήγει ότι η αναθεώρηση του άρθρου 16 θα «συμβάλλει (...) στην ανάδειξη της Χώρας μας σε κέντρο παιδείας και πολιτισμού για ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή», «διευρύνει τις εκπαιδευτικές επιλογές και ευκαιρίες των νέων, συμβάλλει στην καταπολέμηση της παραπαιδείας»! Είναι ολοφάνερη η προσπάθεια, με ωραία και μεγάλα λόγια, ακόμα και με χοντροκομμένα ψέματα (όπως τα περί παραπαιδείας) να παραπλανηθεί ο λαός για να δεχτεί ως «δώρο» τον εκπαιδευτικό εφιάλτη που του ετοιμάζουν.