Σε νέα ύψη τα ματωμένα «πρωτογενή πλεονάσματα». Οχημα για «μαχαίρι» σε όλα τα προνοιακά επιδόματα το «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα»
Σε νέα ύψη διαμορφώνονται τα ματωμένα «πρωτογενή πλεονάσματα», σε μια εξέλιξη που συνδέεται με την παραπέρα διάλυση των κρατικών κονδυλίων που αφορούν στην κάλυψη των λαϊκών αναγκών, καθώς και στην παραπέρα αύξηση των αντιλαϊκών φόρων, ενώ μέσω των παρεμβάσεων διαρθρωτικού χαρακτήρα δρομολογούνται περαιτέρω περικοπές και στα κάθε είδους προνοιακά επιδόματα και σε άλλες υπηρεσίες για τα λαϊκά νοικοκυριά.
Σε κάθε περίπτωση, η δημοσιονομική διαχείριση συνδέεται με τους κανόνες ισοσκελισμένων προϋπολογισμών, τους μηχανισμούς αυτόματης διόρθωσης τυχόν αποκλίσεων, την πολιτική «μεταρρυθμίσεων» και των άλλων μέτρων της «ενισχυμένης δημοσιονομικής εποπτείας» που προβλέπονται για όλα ανεξαιρέτως τα κράτη - μέλη της ΕΕ.
Οι βασικές παραδοχές του προσχεδίου προϋπολογισμού προβλέπουν ανάκαμψη του ΑΕΠ σε ποσοστό 2,9% σε σύγκριση με το 2013 και των επενδύσεων κατά 11,7%, την απογείωση των «πρωτογενών πλεονασμάτων» στο 2,9% του ΑΕΠ, τη διαμόρφωση της επίσημης ανεργίας στο 22,5% κ.ά.
Στο προσχέδιο, ενσωματώνεται «μείωση» κατά τη 30% της λεγόμενης «εισφοράς αλληλεγγύης», ομολογείται δηλαδή ότι το δήθεν έκτακτο χαράτσι (σύμφωνα με την ισχύουσα ρύθμιση θα έληγε στο τέλος του 2014) θα παραμείνει σε ισχύ και για το επόμενο έτος. Το μέτρο θα εξειδικευτεί στη συνέχεια, αλλά σύμφωνα με τις πληροφορίες θα προβλέπει τη μείωση των συντελεστών (σήμερα 1% στο κλιμάκιο εισοδήματος από 12.000 μέχρι 20.000 ευρώ). Αντίστοιχη πρόβλεψη υπάρχει και για τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, οι οποίοι μετά και τη μείωση διαμορφώνονται 11 φορές πάνω από τα επίπεδα του 2010.
Στο προσχέδιο προϋπολογισμού αναφέρονται και τα παρακάτω αποκαλυπτικά:
Τα βασικά μεγέθη, όπως αυτά αποτυπώνονται στο προσχέδιο προϋπολογισμού, και χωρίς να υπάρχουν εξειδικεύσεις σε ό,τι αφορά την κατηγοριοποίησή τους εμφανίζονται ως εξής:
-- Το σύνολο των δαπανών (τακτικός προϋπολογισμός και Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) διαμορφώνεται σε 55,6 δισ. ευρώ (από 57,3 δισ. το 2013). Οι πρωτογενείς δαπάνες (συντάξεις, μισθοί στο δημόσιο, κοινωνική ασφάλιση κ.ά. συμπιέζονται σε 41,8 δισ. ευρώ (από 42,5 δισ.). Το συνολικό κονδύλι για «κοινωνική ασφάλιση και πρόνοια», προβλέπεται σε 13,9 δισ. ευρώ (από 14,4 δισ. το 2014 και 15,9 δισ. το 2013). Στη διετία (2013 - 2015), η καρατόμηση φτάνει σε 2 δισ. ευρώ.
-- Το σύνολο των εσόδων φτάνει σε 55,4 δισ. ευρώ (από 54,9 δισ.). Ειδικότερα οι άμεσοι φόροι αναμένονται διογκωμένοι στα 22,1 δισ. ευρώ (από 21,3 δισ.) με αύξηση κατά 800 εκατ. ευρώ. Οι έμμεσοι φόροι στα 25,2 δισ. ευρώ (από 24,3 δισ.) με αύξηση κατά 900 εκατ. ευρώ.
-- Το «πρωτογενές πλεόνασμα», σύμφωνα με τη μεθοδολογία της τρόικας, απογειώνεται το 2015 στα 5,4 δισ. (από 3,6 δισ.) και διαμορφώνεται στο 2,9% του ΑΕΠ (από 2% το 2014).
-- Κρατικό χρέος: Αναμένεται στα 316,1 δισ. ευρώ (167,9% του ΑΕΠ) από 318,6 δισ. (174,8% του ΑΕΠ) για το 2014.
-- Το ΑΕΠ (τρέχουσες τιμές) αναμένεται στα 188,26 δισ. ευρώ με ρυθμό ανάκαμψης 2,9%.
Ο τρόπος «διαχείρισης» για τις κάθε επιχειρηματικές οφειλές («κόκκινα» δάνεια, ασφαλιστικά ταμεία, Εφορία) ήταν στην ατζέντα της χτεσινής συνάντησης των υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης, Εργασίας και Δικαιοσύνης με τα υψηλόβαθμα κλιμάκια της τρόικας.
Εμπλοκή καταγράφεται κυρίως σε ό,τι αφορά τα μεγάλα επιχειρηματικά δάνεια για τα οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα αναζητά πρόσθετες διασφαλίσεις για τις τράπεζες, καθώς επίσης και «διευκρινίσεις» σχετικά με το δημοσιονομικό κόστος που θα επιφέρουν οι προωθούμενες ρυθμίσεις. Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, η καθυστέρηση ενδέχεται να σχετίζεται με «διαφωνίες» στους κόλπους της τρόικας σχετικά με τον τρόπο χειρισμού των «κόκκινων» δανείων.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα παζάρια αναμένεται να συνεχιστούν προς τα τέλη Οκτώβρη, με την επιστροφή της τρόικας στην Ελλάδα. Για σήμερα είναι προγραμματισμένη συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών, Γκ. Χαρδούβελη, ο οποίος στη συνέχεια θα συμμετάσχει στην Ετήσια Σύνοδο του ΔΝΤ στην Ουάσιγκτον (10 - 12 Οκτώβρη). Αμέσως μετά συνεδριάζουν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης (συμβούλιο Γιούρογκρουπ), στις 13 Οκτώβρη στις Βρυξέλλες.
Στο μεταξύ, νέα μελέτη στον ΟΟΣΑ παρήγγειλε η συγκυβέρνηση σε ό,τι αφορά τον τρόπο αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας. Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, Ν. Δένδια, το ζητούμενο είναι «ένα συνολικό μοντέλο εκμετάλλευσης του ελληνικού ακινήτου με προοπτική άνω της δεκαετίας, το οποίο να διαλαμβάνει το σύνολο των επενδυτικών παραμέτρων του ακινήτου, είτε αυτές είναι πολεοδομικές είτε φορολογικές είτε οτιδήποτε άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς, το οποίο πρέπει να ληφθεί υπόψη».
Σε αυτό το πλαίσιο, υποστήριξε πως η εύκολη πρόσβαση στο θαλάσσιο περιβάλλον προσδίδει «μεγαλύτερη αξία στα ελληνικά ακίνητα». Εάν και για την ώρα δεν παρέχονται περισσότερες διευκρινίσεις, είναι φανερό ότι προδιαγράφονται νέες διαρθρωτικές παρεμβάσεις, με στόχο τη διαμόρφωση συνθηκών για την προσέλκυση «επενδυτών».
Η διαμόρφωση των κρατικών προϋπολογισμών για το 2015, καθώς και οι τρόποι ενίσχυσης των μονοπωλίων και άλλων μερίδων του κεφαλαίου βρίσκονται στο επίκεντρο της διαπάλης που εξελίσσεται στους κόλπους της ΕΕ.
Τη διάθεση ποσού 100 δισ. ευρώ από τα αποθεματικά ύψους 450 δισ. ευρώ του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας διεκδικεί ο νέος πρόεδρος της Κομισιόν, Ζ. Κ. Γιούνκερ, προκειμένου να αποδοθούν για την τόνωση των επενδύσεων, και με τη μορφή εγγυήσεων σε δάνεια που θα χορηγήσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σύμφωνα ωστόσο με δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού «Der Spiegel», κάθετα αντίθετος εμφανίζεται ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Β. Σόιμπλε, σύμφωνα με τον οποίο δεν τίθεται ζήτημα ανακατανομής πόρων καθώς ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας δημιουργήθηκε αποκλειστικά για τη «διάσωση του ευρώ και όχι για τη χρηματοδότηση έργων».
Παράλληλα, σύμφωνα με δημοσίευμα της «Wall Street Journal», η Κομισιόν ετοιμάζεται να απορρίψει τον προϋπολογισμό της Γαλλίας για το 2015, στο πλαίσιο των μέτρων της ενισχυμένης δημοσιονομικής εποπτείας. Το έλλειμμα του γαλλικού κρατικού προϋπολογισμού προβλέπεται στο 4,3%, πολύ πάνω από το προβλεπόμενο όριο του 3%.
Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ
Σε ανακοίνωσή του για το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού 2015, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ επισημαίνει:
«Το προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2015 αποτυπώνει τη συνέχιση της αντιλαϊκής πολιτικής και της φοροεπιδρομής για το λαό, με τη μονιμοποίηση του τέλους αλληλεγγύης και τη διατήρηση του ΕΝΦΙΑ, που εξανεμίζει και τις όποιες δήθεν "ελαφρύνσεις" υπάρχουν. Επιβεβαιώνεται ότι η αντιλαϊκή πολιτική θα συνεχιστεί και την περίοδο της ανάκαμψης της καπιταλιστικής οικονομίας, στο όνομα της διατήρησής της.
Αλλωστε, βασική αρχή του προσχεδίου αποτελεί η δέσμευση της κυβέρνησης για συνέχιση των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, οι οποίες συμβάλλουν στη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων.
Η κατάρτισή του έγινε κάτω από το πρίσμα του πλαισίου της Νέας Οικονομικής Διακυβέρνησης της ΕΕ και των κανονισμών της δημοσιονομικής πειθαρχίας για κάθε κράτος - μέλος. Δηλαδή, την προληπτική και ενισχυμένη εποπτεία, αλλά και την υποχρέωση για ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς, που αποδέχονται τόσο η κυβέρνηση όσο και η αξιωματική αντιπολίτευση.
Καμία αναμονή, καμία αυταπάτη, εντός των τειχών της ΕΕ και σε συνθήκες κυριαρχίας των μονοπωλίων δεν μπορεί να υπάρξει διέξοδος προς όφελος του λαού, ανεξάρτητα από το όποιο μείγμα διαχείρισης».