ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 8 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΤΕΓΗ
Απουσίαζαν τα προβλήματα και οι κοινωνικοί φορείς

19ο Γυμνάσιο - Λύκειο Αθηνών, για χρόνια το αίσχος συνεχίζεται, σχολείο σε βενζινάδικο
19ο Γυμνάσιο - Λύκειο Αθηνών, για χρόνια το αίσχος συνεχίζεται, σχολείο σε βενζινάδικο
Μια εξιδανικευμένη εικόνα της σχολικής πραγματικότητας στην Αθήνα παρουσιάστηκε χτες στην ημερίδα με θέμα «Αθήνα - σχολική στέγη 2000, Σχολικό περιβάλλον σήμερα. Χωροταξιακός σχεδιασμός» που διοργάνωσε ο Δήμος Αθηναίων. Στη φιέστα που στήθηκε στο Γκάζι παραβρέθηκαν ο υπουργός Παιδείας, η διοίκηση του ΟΣΚ και ο δήμαρχος Αθηναίων, ενώ οι μεγάλοι απόντες - αφού δεν τους δόθηκε βήμα - ήταν οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές που βιώνουν την απαράδεκτη κατάσταση των ελλείψεων και της αποψίλωσης του λυκείου. Τόσο το υπουργείο Παιδείας όσο και η Δημοτική Αρχή, εξήραν τη συνεργασία τους στο ζήτημα της αποκατάστασης των σχολείων που επλήγησαν από τους σεισμούς, ενώ το υπουργείο Παιδείας επανέλαβε τις υποσχέσεις για εξάλειψη της διπλοβάρδιας μέχρι το 2003. Την ίδια στιγμή, οι δαπάνες του υπουργείου Παιδείας και στο νέο κρατικό προϋπολογισμό παραμένουν καθηλωμένες και με το βάρος να πέφτει στις τσέπες των εργαζομένων, καθώς η μετατόπιση της ευθύνης για τα σχολεία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση συνεχίζεται, χωρίς αυτό να συνοδεύεται από τους απαραίτητους πόρους, ενώ το συγκεκριμένο κονδύλι είναι φέτος κατά 53% μειωμένο.

Ξεκινώντας από τα σχολικά κτίρια, ο υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου, στην ομιλία του κατέληξε στον αυριανό Ευρωπαίο πολίτη, τον περιπλανώμενο απασχολήσιμο, που θα χρειαστεί να αλλάξει πέντε φορές επάγγελμα στη διάρκεια της ζωής του. Αυτό άλλωστε φαίνεται να εννοεί το υπουργείο Παιδείας όταν μιλά για σχολικά κτίρια που να ανταποκρίνονται στις «σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις». Από την ομιλία του υπουργού δεν έλειψαν οι αναφορές στην κοινωνία της γνώσης, στην «ανταγωνιστικότητα», αλλά και στις «τομές» που έγιναν στην Παιδεία τα τελευταία χρόνια και στις ανάγκες της εποχής «που προσδιορίζονται αυστηρά στη δημιουργία δομών και λειτουργιών που οδηγούν το παιδί στη διά βίου μάθηση».

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο δήμαρχος Αθηναίων Δημ. Αβραμόπουλος, ο οποίος μίλησε για τις «νέες διαστάσεις» που αποκτά ο ρόλος του σχολείου, καθώς η «διά βίου εκπαίδευση θα είναι αύριο μια αυτονόητη καθημερινότητα που θα δημιουργήσει νέες υποχρεώσεις για υποδομή και οργάνωση». Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΚ Μ. Μπαλτάς, παρουσίασε έναν απολογισμό του έργου του ΟΣΚ στο ζήτημα της σχολικής στέγης, συνδέοντάς το με τη «βελτίωση ως προς τους τρόπους οργάνωσης, διαχείρισης και προβολής των δραστηριοτήτων του Οργανισμού». «Είναι χαρακτηριστικό, τόνισε, το ότι σε σχέση με το έτος 1995 το προσωπικό του έχει μειωθεί κατά 150 περίπου άτομα, ενώ οι ανάγκες και υποχρεώσεις του έχουν υπερπολλαπλασιαστεί», σαν να πρόκειται για κάτι καλό. Την ίδια στιγμή που ο συγκεκριμένος Οργανισμός έχει μετατραπεί σε ΑΕ και έχει προσαρμοστεί πλήρως στους νόμους της αγοράς, πράγμα που χωρίς αμφισβήτηση πλήττει τον κοινωνικό του χαρακτήρα.


Απο παλιότερη κινητοποίηση γονιών μαθητών 5ου Γυμνασίου -29ου Λυκείου Αθηνών
Απο παλιότερη κινητοποίηση γονιών μαθητών 5ου Γυμνασίου -29ου Λυκείου Αθηνών
Ζητούμενο μια ανθρώπινη εκπαίδευση

Την αντίθεσή της με τη συγκεκριμένη ημερίδα επισημαίνει σε καταγγελία της η «Συμπαράταξη για την Αθήνα», τονίζοντας ότι δεν ήταν τίποτα άλλο από άλλη μια φιέστα της, αντιεκπαιδευτικής κυβερνητικής πολιτικής. Ταυτόχρονα, υπογραμμίζει ότι η ημερίδα αποτελεί εκτός των άλλων και πρόκληση, διότι «έχουν αποκλειστεί από το πρόγραμμά της και την έκφραση γνώμης η Συμπαράταξη και οι άλλες δημοτικές παρατάξεις, καθώς και οι συλλογικοί φορείς των γονέων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών».

Οπως επισημαίνει η «Συμπαράταξη», «δε δίνεται προτεραιότητα και πραγματική εικόνα για τις βασικές ανάγκες της σχολικής στέγης στο δήμο, όπως είναι η άμεση απαλλοτρίωση οικοπέδων και η ταχεία κατασκευή σχολικών κτιρίων, ώστε να αντιμετωπιστεί το φλέγον πρόβλημα της διπλοβάρδιας και το "στρίμωγμα" εκατοντάδων μαθητών σε σχολεία που δεν τηρούν τις προδιαγραφές για ανθρώπινη εκπαίδευση».


ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Ας δανειστούμε από το μέλλον...

Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι παλιοί ήταν αξιότεροι των συγχρόνων και οι πεθαμένοι έχουν περισσότερα να «πουν» από τους ζωντανούς. Επιχειρούν συγκρίσεις του «τότε» με το «τώρα» και διαπιστώνουν απόσταση σε παρασάγγες. Κοιτούν με αγωνία γύρω τους και νιώθουν να βυθίζονται σ' ένα απύθμενο κενό.

«Μέγα έλλειμμα» διαπιστώνουν στο χώρο της διανόησης. Λείπουν, λένε, διανοούμενοι πρόθυμοι και ικανοί να μιλήσουν στην κοινωνία και να δράσουν στην πολιτική, να εκφράσουν τις προοδευτικές ιδέες, να ηγηθούν της ηθικής αντίστασης στην παρακμή, να σταθούν αρωγοί στην ταξική αντεπίθεση κατά του παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού, συναγωνιστές στις πατριωτικές μάχες του λαού μας κατά της νέας τάξης του ιμπεριαλισμού. Δηλώνουν, με λύπη και θυμό, ότι η συντριπτική πλειοψηφία των σημερινών διανοουμένων είναι μικρής εμβέλειας, ενώ πάρα πολλοί έχουν ενταχθεί πλήρως και υπηρετούν, με το αζημίωτο φυσικά, το «σύστημα».

«

Πού είναι διανοούμενοι σαν το παιδαγωγό Γληνό, τον ποιητή Ρίτσο, τον συγγραφέα Καζαντζάκη, τον χαράκτη Τάσσο, τον σκηνοθέτη Κουν, τον ηθοποιό Κατράκη, τον μουσικοσυνθέτη Λοΐζο κι άλλους πολλούς ογκόλιθους της αριστερής διανόησης, που έθεσαν το έργο τους και τη ζωή τους στην υπηρεσία του λαού, της πατρίδας και της κοινωνικής προόδου;», αναρωτιούνται.

Και προχωρούν: «Δε λείπουν μόνο οι ογκόλιθοι της αριστερής διανόησης, αλλά και διανοούμενοι που δεν ανήκαν στην Αριστερά, ούτε είχαν ενεργή σχέση με το λαϊκό κίνημα, αλλά το έργο τους είναι σημαντικό και, εν τέλει, προοδευτικό. Πού είναι σήμερα διανοούμενοι της "άλλης όχθης" όπως ο Παπανούτσος, ο Σεφέρης, ο Χατζηκυριάκος - Γκίκας, ο Χατζιδάκις, ο Χορν, ο Ανδρόνικος και πολλοί άλλοι;».

Πράγματι, δε φαίνεται να υπάρχει πληθώρα αριστερών διανοουμένων στην εποχή μας. Κι αυτό εξηγείται καθώς διανύουμε τα χρόνια μετά από τη «μεγάλη ήττα», που έφερε γενικευμένη κοινωνική παρακμή, μέσα στην οποία η αριστερή σκέψη «ασφυκτιά» και «χάνεται». Υπάρχουν, όμως, σήμερα αριστεροί και της «άλλης όχθης» σημαντικοί διανοούμενοι - παλιοί που ζουν ακόμα και νέοι που τώρα ξεκινούν - οι οποίοι αρνούνται να ενταχθούν και να υπηρετήσουν την εξουσία και το «σύστημα», έναντι χρηματικού ή άλλου τιμήματος εξαγοράς τους. Μόνο που θα πρέπει και να θέλει και να ξέρει κανείς πού θα ψάξει να τους βρει, πώς και πού θα τους αξιοποιήσει.

Η ανεύρεσή τους δεν είναι εύκολη. Κάποιοι απ' αυτούς «περπατούν στα σκοτεινά» και πισωπατούν έντρομοι για να μην τυφλωθούν από τα φώτα της δημοσιότητας κι άλλοι «χτίζουν» γύρω τους «τείχη συνείδησης», για να μην τους βρει το χρήμα και τους αγοράσει. Και υπάρχουν εκείνοι - έστω λίγοι - που τολμούν να βγουν στο «ξέφωτο» για να συγκρουστούν απευθείας με τη φιλοσοφία της αποενοχοποιημένης αδράνειας και την εξουσία τάξεων, καθεστώτων και καταστάσεων. Ολοι αυτοί - και ιδίως οι τελευταίοι - πολλές φορές ξεχνιούνται, ή υποβαθμίζεται το ήθος και το θάρρος τους να πορευτούν «ορθοστατούντες και ορθοβαδίζοντες» στην εποχή της «λυγισμένης μέσης».

Ποτέ οι πεθαμένοι δεν έχουν να «πουν» περισσότερα από τους ζωντανούς, ούτε και στην εποχή μας των «αρνητικών ηρώων», των «αποδιοπομπαίων τράγων» και των «παρείσακτων ιδεολόγων». Ας ψάξουμε, λοιπόν, να βρούμε όσους δεν πέθαναν ακόμα κι έχουν να πουν πολλά και να πράξουν περισσότερα. Κι αν δεν υπάρχουν στο παρόν τόσοι όσοι χρειάζονται, δε θα ανακαλέσουμε από το παρελθόν, αλλά θα δανειστούμε από το μέλλον...


Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ