ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 16 Μάη 2002
Σελ. /48
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΚΑΝΕΛΛΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης σε νέες περιπέτειες»

(«Σύγχρονη Εποχή»)

Τον ύπνο του δικαίου χόρτασαν ο εκδικητής της αδικίας, Δον Κιχώτης και ο αχώριστος σύντροφος - υπηρέτης του Σάντσο Πάνθα. Μια ωραία πρωία, στο προαύλιο του μεσαιωνικού Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης, εγείρονται κι οι δυο, ατσαλάκωτοι, με τη σκόνη μόνο που 'χε κατακαθίσει πάνω τους αιώνες. Ελειπαν, φευ, τα υποζύγιά τους, η περικεφαλαία και το κοντάρι του Δον Κιχώτη κι η ασπίδα του Σάντσο Πάνθα. Για την επανένταξή τους στο «νέο κόσμο» βοηθήθηκαν από ένα φωτογράφο κι έναν καθηγητή φιλολογίας. Πανευτυχής ο Δον Κιχώτης ρίχνεται σε νέες περιπέτειες. Οι ευκαιρίες παρουσιάζονται πάλι, ο πραγματικός εχθρός έχει μεταμορφωθεί απ' τους μεγάλους μάγους, σε «βαρέλια», «πρόβατα» και σε πράγματα δυσεξήγητα γι' αυτούς - αεροπλάνα, αυτοκίνητα, ελικόπτερα. Ολ' αυτά τα μυστήρια είναι ο μεταμορφωμένος «εχθρός». Το δίκιο κι η τιμή της ιπποσύνης, η Δουλτσινέα - (εδώ η Δουλτσινέα είναι μια καμπαρετζού, τραγουδίστρια στο κακόφημο κέντρο «Στριπτίζ») βρίσκουν την καλύτερη έκφρασή τους.

Χαμός σ' όλη την Ισπανία, παίρνουν φωτιά τα κανάλια με το ξαναγύρισμα του «φολκλορικού», ινδαλγού. Οχι όμως και παρέκει... Οταν άρχισαν να θίγονται τα συμφέροντα και τα «κακώς κείμενα», η επέμβαση του μεγάλου ιππότη μύριζε μπαρούτι. Ηταν πια ασύμφορη η παρουσία του.

Με χιούμορ, κέφι και δηκτική ειρωνεία ξετυλίγονται οι σκηνές μαχών κι ανασταίνεται ο «ιππότης της ελεεινής μορφής» από το λεπτομερειακά κάτοχο, και τον θερβαντικό ήρωα, και του κλίματος της εποχής μας, Λευτέρη Κανέλλη, στο μυθιστόρημά του: «Ο Δον Κιχώτης σε νέες περιπέτειες».

Γρήγορα, ζωντανά, αντιμετωπίζει τα «ευτυχή» γεγονότα, τις «υπέροχες» συνθήκες, του «όμορφου κόσμου» μας του «αγγελικά πλασμένου», και πάνω απ' όλα «ηθικού», με όλα τα πρεπενδούλια του, ΕΕ και ΝΑΤΟ (ΠΟΥΝΤΟ, το παραφράζει ο συγγραφέας) και βάλε.

Η ευγενική ψυχή του ήρωα στο τέλος, δεν άντεξε το φανέρωμα της πραγματικότητας: ο Δον Κιχώτης άρχισε να σκοτεινιάζει περίεργα, να χάνεται, να ξεραίνεται. Εκλεισε το στόμα και τα μάτια του και δίχως λέξη έφυγε. Το ίδιο και ο Σάντσο.

Την «αρετήν και την τόλμην» δεν την ήθελε και δεν τη θέλει η «ελεύθερη» Δύση. Συμβολισμός ψιλοδουλεμένος και ρεαλισμός σκληρός δίνουν το στίγμα σ' αυτό το φανταστικό κοινωνικό και ιστορικο-φιλολογικό μυθιστόρημα.


Ευγενία ΖΩΓΡΑΦΟΥ

Ενα λεύκωμα του ΕΑΜ

«Για σένα Ελλάδα...», τιτλοφορούνταν το μεγάλης ιστορικής σημασίας λεύκωμα με συνταρακτικά φωτογραφικά και κειμενικά ντοκουμέντα, που εξέδωσε το 1946, για τα πέντε χρόνια από την ίδρυση του ΕΑΜ, ο Πολιτικός Συνασπισμός Κομμάτων του ΕΑΜ. Στόχος του τρίγλωσσου λευκώματος (ελληνικά, γαλλικά, αγγλικά) ήταν να πληροφορηθεί η διεθνής κοινή γνώμη αφ' ενός την εποποιία της ΕΑΜικής Αντίστασης και αφ' ετέρου τη νέα αγγλοκίνητη κατοχή στη χώρα μας και τον ανελέητο διωγμό των αγωνιστών - ελευθερωτών του λαού μας. Παράλληλα με την έκδοση του λευκώματος, η ΚΕ του Πολιτικού Συνασπισμού Κομμάτων του ΕΑΜ προετοίμαζε και το πρώτο (πενθήμερο) πανελλαδικό Συνέδριο του ΕΑΜ, η έναρξη του οποίου είχε οριστεί για τις 27/9/1946. Οι Αγγλοι εισβολείς και οι εγχώριοι κρατικο-παρακρατικοί υποτελείς τους έκαναν, βέβαια, τα πάντα για την απαγόρευση του συνεδρίου και για την εξαφάνιση του λευκώματός του.

Χάρη σε ένα πρωτότυπο αντίτυπο του λευκώματος και άλλων σχετικών ντοκουμέντων, που διαθέτει ο ιστορικός, δημοσιογράφος του «Ρ», Γιώργος Πετρόπουλος, το «Προσκήνιο», με την ευκαιρία των 60χρονων του ΕΑΜ, κυκλοφόρησε πιστά ανάτυπα του λευκώματος, προτάσσοντας μια ιστορική εισαγωγή του Γ. Πετρόπουλου.

ΦΑΙΔΡΑ ΖΑΜΠΑΘΑ - ΠΑΓΟΥΛΑΤΟΥ
«Η αγάπη ξεχάστηκε σ' ένα ποίημα»

Η πλησμονή της γυναικείας ευαισθησίας πηγάζει στα όνειρα της εφηβείας. Οπου δηλαδή είναι περισσότερο αισθητό το «τραύμα της ανυπαρξίας» όπως χαρακτηρίζει τη ζωή ο Γιάννης Ρίτσος. Τα εφηβικά όνειρα του ανθρώπου δεν πραγματώνονται εύκολα ή δεν πραγματώνονται καθόλου. Μοιάζουν με σμήνη πουλιών που δεν ξέρουν πού να ξαποστάσουν το πέταγμά τους.

Αισθαντική ποιήτρια η Φ. Ζ. - Π., με όνειρα αγάπης ή μνήμες ονείρων, υφαίνει στο ποιητικό βιβλίο της. Απ' τα τρυφερά της χρόνια «η αγάπη ξεχάστηκε σ' ένα ποίημα» κι αυτό ανασύρει τώρα από τα βάθη τού είναι της το πρώτο σκίρτημα της νιότης. Η ποιήτρια, προτάσσοντας στη συλλογή ένα δισέλιδο κείμενο λέει: «Και τα στοιχεία της νύχτας ούρλιαζαν με στριγκές κραυγές. Η συνεύρεση δεν επιτεύχθη. Με μεγάλη απορία διαπίστωσα ότι από τη μέση και κάτω κολυμπούσα στο μικρό σιντριβάνι με μια ψαρίσια ουρά. Γοργόνα λοιπόν με ήθελαν οι θεοί. Αμεμπτη και αμόλυντη». Φυσικά, οι «θεοί» των ποικίλων απαγορεύσεων, θέλουν μεταμορφωμένο «σ' έναν δωρικό κίονα» και το αιώνιο αρσενικό. Ο,τι στερείται η ζωή, το κερδίζει η τέχνη, από ανάγκη να λυτρωθεί η ύπαρξη απ' την αγωνία της. Ετσι για τη Φ. Ζ. - Π. ό,τι πονά τον άνθρωπο «δεν είναι ο χρόνος/ που γλιστράει και χάνεται (...) είναι η αγάπη που ξεχάστηκε/ σ' ένα ποίημα». Ονειρεύεται, λοιπόν, και θυμάται δημιουργώντας για να λυτρώνεται απ' τη μοναξιά, όπως τότε, από τον έρωτα, που δεν έβρισκε διέξοδο παρά μόνο σ' ένα ανολοκλήρωτο όνειρο: «Θυμάμαι εκείνο το ξανθό παιδί της πλατείας/ ένα βράδυ μ' αγκάλιασε και με φίλησε/ καθώς περνούσα το μικρό γεφυράκι/ με την αγκαλιά μου γεμάτη βιβλία!». Βιβλία, που την άφησαν τελικά έξω απ' την ουσία της ύπαρξης, ώστε πάντα να την ονειρεύεται: «... παραμένω στο όνειρο/ μια κι ο χρόνο σκληρός/ δε μ' αφήνει/ ν' αγκαλιάσω την αλήθεια». (ΜΑΥΡΙΔΗΣ)


Γιάννης ΚΑΡΑΒΙΔΑΣ


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- «Αγρα»: Κλεοπάτρα Λυμπέρη «Το ρήμα πεινάω» (ποίηση). Στάθης Καββαδάς «Πανηγυρισμοί» (ποίηση).

- Ε. Α. Αναστασίου (Αλέξ. Πάντου 10, 17671 Αθήνα, 010.9222.828): Κλεομένης Σ. Κουτσούκης «Πολιτική Ηγεσία - Ηγέτες: Ταυτότητα, προσωπικότητα, συμπεριφορά (εισαγωγή στη θεωρία, τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις και την εμπειρική έρευνα) (β` έκδοση αναθεωρημένη).

- «Μεταίχμιο»: Βάσω Αρτινοπούλου «Βία στο σχολείο (έρευνες και πολιτικές στην Ευρώπη)» (μελέτη). Herbert Altrichter, Peter Posih, Bridοget Somekh «Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους (Μια εισαγωγή στις μεθόδους της έρευνας και δράσης» (μελέτη, μετάφραση Μαρία Δεληγιάννη). Γιώργος Μπαγάκης (επιμέλεια) «Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής» (μελέτη). Αλεξάνδρου Κορωναίου «Εκπαιδεύοντας εκτός σχολείου (Η συμβολή των οπτικοακουστικών μέσων και των νέων τεχνολογιών)» (μελέτη).

- «Ιβυκος»: Πέτρος Βελουδάς «Παράλληλες πολιτείες» (ποίηση).

- «Πιτσιλός»: Ιγνάτιος Αλεξίου «Ο,τι κράτησα» (ποίηση).

- Σταύρος Κ. Μποσνακίδης «Προβληματισμοί (καταγραφή ιστορικών - κοινωνικών - πολιτικών και θρησκευτικών γεγονότων. Πανλατρεία» (γ` έκδοση).

- «Ενάλιος»: Ροζέ Βενσάν «Το μαργαριτάρι του καρδιναλίου» (ιστορικό μυθιστόρημα, μετάφραση Τιτίνα Σπερελάκη).

- «Α. Α. Λιβάνη»: Εφη Αθανασιάδου -Ταμπούρη «Τα πουλιά του Μαϊκόπ» (μυθιστόρημα).

ΣΤΑΥΡΟΣ ΑΒΔΟΥΛΟΣ
«Λαϊκές παραδόσεις - Συκιά Λακωνίας»»

«Μνήμες και βιώματα από τη ζωή του χωριού Συκιά Λακωνίας», υποτιτλίζεται το βιβλίο. Λαογραφική και κοινωνιολογική ύλη συμφύρεται με ιστορικά, χρονικογραφικά και απομνηματογραφικά στοιχεία με ποικίλα άλλα γνωστικά αντικείμενα, χωρίς σύστημα - πράγμα συνηθισμένο και στην πνευματική παραγωγή της εγκαταλειμμένης επαρχίας. Ακριβώς η εγκληματική αυτή εγκατάλειψη είναι το πραγματικό αντικείμενο του Σ.Α. Παράπονο και διαμαρτυρία, για την αγαπητή του γενέτειρα.

Σημασία έχει, παρά τις αδυναμίες, ότι ο συγγραφέας πέτυχε τον κύριο στόχο του: να παρουσιάσει τη Συκιά σαν δείγμα αντιπροσωπευτικό της μόνιμης εγκατάλειψης όλης της ελληνικής επαρχίας. Διαφωνούμε όμως με την «παρηγοριά» ότι τώρα είμαστε καλύτερα χάρη στην -αιχμάλωτη του κεφαλαίου- τεχνολογία. Η διαφορά του κάθε χτες με το κάθε σήμερα είναι ζήτημα του τι κάνουμε ως κοινωνία σε κάθε εποχή, με τις όποιες ανάγκες της. Η σύγκριση δε βρίσκεται ανάμεσα στις εποχές, αλλά στην κατανομή των δυνατοτήτων κάθε εποχής, παράλληλα με την κοινωνική προσπάθεια και τον αγώνα για τη βελτίωσή τους. Και υπάρχει κραυγαλέα ασυμβατότητα κατανομής στο σήμερα. Αλλη η δυστυχία τότε, άλλη τώρα!

Μια ακόμα παρατήρηση. Οι παραδόσεις, αν και σεβαστές, δεν κατευθύνουν -και ερμηνεύουν- τις συμπεριφορές: δεν κάνουμε πανηγύρια π.χ. χάριν του εθίμου. Οι παραδόσεις εξακολουθούν να είναι μια λύση στη δυσπραγία της υπαίθρου.

Ενα βιβλίο που έχει πολλά να δώσει. (Εκδόσεις «Φιλίστωρ»).


Μανώλης ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ