ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 2 Μάρτη 1997
Σελ. /56
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Τα ξένα ναυπηγεία ... προτιμούν οι εφοπλιστές!

Μέσα σε δυο χρόνια τουλάχιστον 27 πλοία κατασκευάστηκαν σε ναυπηγεία του εξωτερικού, την ώρα που "εκτελείται" η ντόπια ναυπηγική βιομηχανία και η ανεργία στη Ζώνη έχει φτάσει το 85%!

Εφοπλιστές και κυβέρνηση, μαζί, εκτελούν κατά γράμμα το σχέδιο "θανάτωσης" της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας της χώρας, που έχει εκπονηθεί από το Διευθυντήριο των Βρυξελλών. Ετσι, οι Ελληνες εφοπλιστές ;;;;;;εκτελούν αθρόες κατασκευές πλοίων σε ξένα ναυπηγεία!Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις, απορρίπτουν τις καλύτερες προσφορές που γίνονται από ελληνικά ναυπηγεία!

Με έναν πρόχειρο υπολογισμό επίσημων στοιχείων, προκύπτει ότι από το 1995 μέχρι και το Γενάρη του 1997 έχουν παραγγελθεί σε ξένα ναυπηγεία πάνω από 27 πλοία!Το κόστος μόνο των 8 πλοίων από αυτά φτάνει το 1. 210.000.000 δολάρια! Το αστρονομικό αυτό ποσό αποτελεί "ζεστό" χρήμα, που θα αναζωογονούσε ελληνικά ναυπηγεία και θα έδινε μεροκάματο στους χιλιάδες εργατοτεχνίτες της ναυπηγικής βιομηχανίας, παραδίδεται σε ξένα χέρια! Την ίδια ώρα, το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας, αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης - το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά - συνεχίζει να συρρικνώνεται, υπό διάλυση βρίσκονται και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας,ενώ η ανεργία στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Πειραιά έχει αγγίξει το δραματικό ποσοστό του 85% για πρώτη φορά στην ιστορία της!

Δεν έχει όριο η... "φιλοπατρία" τους

Ο εφοπλιστής Περικλής Παναγόπουλος και ιδιοκτήτης της εταιρίας "Επιχειρήσεις Αττικής", τα δύο πλοία ΣΟΥΠΕΡ ΦΑΣΤ Ι και ΣΟΥΠΕΡ ΦΑΣΤ ΙΙ,που έχει δρομολογήσει στη γραμμή Πάτρας - Ιταλίας, τα κατασκεύασε στα ναυπηγεία της Γερμανίας Bremerhaven έναντι 150 εκατ. δολαρίων! Το πρώτο δρομολογήθηκε στη γραμμή στις 15 Απρίλη 1995 και το δεύτερο αρχές Ιούνη του ίδιου έτους. Τώρα ήδη κατασκευάζει δύο νέα ΣΟΥΠΕΡ ΦΑΣΤ στα φινλανδικά ναυπηγεία "Kvaerner Masa",τα οποία θα παραλάβει το 1998. Να σημειωθεί ότι ο ίδιος πριν 8 χρόνια είχε κατασκευάσει σε ξένα ναυπηγεία και το πλοίο CROWN ODYSSEY,το οποίο αγοράστηκε τελικά από Νορβηγούς.

Ο εφοπλιστικός όμιλος Μανιού,ο οποίος κατέχει δύο εταιρίες - τις "Τράνσαν" και "Τρανσόιλ" - το φθινόπωρο του 1994 ανακοίνωσε την παραγγελία νέου πλοίου στα ναυπηγεία "Χιουντάι" της Ιαπωνίας και τις διαπραγματεύσεις με τα ίδια ναυπηγεία για την κατασκευή μιας σειράς νέων πλοίων τύπου αφραμάξ και τάνκερ σουέζμαξ.

Στις αρχές Μάρτη του 1995 η εταιρία ΣΠΙΝΤ ΛΑΪΝΣ παρήγγειλε στα ναυπηγεία Austal ships - ferries Australia PTY (Δυτική Αυστραλία) δύο σούπερ καταμαράν πλοία μεταφορικής ικανότητας 750 επιβατών, που θα δρομολογηθούν στη γραμμή Ελλάδας - Ιταλίας. Το κόστος του καθενός υπερβαίνει τα 37 εκατ. δολάρια.

Η πλοιοκτήτρια εταιρία "Ελετσον" το 1993 και 1995 παρέλαβε από τα ναυπηγεία της Ουκρανίας "Ζάλιβ" μια τριάδα δεξαμενοπλοίων. Μια θυγατρική εταιρία της "Ελετσον", η "Κάρων ΙΙ Σίπινγκ Κόμπανι", ολοκλήρωσε στα ίδια ναυπηγεία μια σειρά από τρία αδελφά δεξαμενόπλοια στην τιμή των 32 - 33 εκατ. δολαρίων για κάθε σκάφος.

Στα ίδια ναυπηγεία την άνοιξη του 1996 η εταιρία "Ιωνία Μάνατζμεντ" παραγγέλνει δύο δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών και ενός πρόντακτ κάριερ.

Ο Γιάννης Αγγελικούσης,ιδιοκτήτης της εταιρίας "Ανατζελ Σίπινγκ",παρέλαβε δύο πλοία από τα ναυπηγεία "Χιουντάι" της Ιαπωνίας. Το φορτηγό Ανατζελ Ενωσις τον Ιούλη του 1995 και το Ανατζελ Ομόνοια το Γενάρη του 1996.

Ο εφοπλιστής Γιάννης Ξυλάς,ιδιοκτήτης της εταιρίας "Πυρσός Μάνατζινγκ",έχει ξεκινήσει την κατασκευή 4 πλοίων m/p Feeder Containsers σε ναυπηγεία της Τουρκίας. Το ένα ήδη παραδόθηκε τον περασμένο Ιούλη και το άλλο αναμενόταν να παραδοθεί τον περασμένο Δεκέμβρη. Τα υπόλοιπα δύο θα τα παραλάβει μέσα στο 1997.

Ο εφοπλιστής Γιάννης Χανδρής παράγγειλε στα ναυπηγεία "Μέγερ" της Γερμανίας τρία κρουαζιερόπλοια. Ηδη έχει παραλάβει το κρουαζιερόπλοιο ΓΚΑΛΑΞΙ.Αναμένεται να παραλάβει στο τέλος του 1997 το ΜΕΡΚΙΟΥΡΙ.Το πρόγραμμα της κατασκευής των τριών κρουαζιερόπλοιων φτάνει για την εταιρία "Σελέμπριτι" του Χανδρή το ύψος του 1 δισ. δολαρίων!

Οι "Μινωικές Γραμμές" κατασκευάζουν δύο επιβατικά - οχηματαγωγά πλοία στα νορβηγικά ναυπηγεία "Fosen", στα πλαίσια του προγράμματος για την ανανέωση του στόλου τους, που φτάνει τα 70 δισ. δραχμές!Πρόκειται για τα πλοία ΠΑΣΙΦΑΗ και ΙΚΑΡΟΣ που θα κοστίσουν για την εταιρία περίπου 53 δισ. δραχμές. Το 70% του κόστους θα καλυφθεί από δάνειο το οποίο θα διαθέσει η CITIBANK - Ναυτιλιακή Τράπεζα. Το καλοκαίρι του 1995 παρέλαβε από τα γερμανικά ναυπηγεία το επιβατικό ΑΡΕΤΟΥΣΑ

Να η αλήθεια για τη ΝΕΒ

Για τις παραγγελίες πλοίων σε ξένα ναυπηγεία χρησιμοποιούν ως επιχείρημα, τόσο οι εφοπλιστές, όσο και η κυβέρνηση, ότι η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία δεν είναι ανταγωνιστική, επειδή έχει υψηλό το κόστος εργασίας. Ομως το παράδειγμα της μετασκευής του πλοίου ΝΙΚΗΤΑΣ ΡΟΥΣΣΟΣ του πρώην βουλευτή της Πολιτικής Ανοιξης Νικήτα Βενιζέλου είναι ενδεικτικό. Για τη μετασκευή του συγκεκριμένου πλοίου, η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος έδωσε προσφορά 3,5 εκατ. δολάρια και χρόνο 40 - 45 μέρες. Τελικά το πλοίο μετασκευάστηκε στην Πολωνία, έναντι 6,5 εκατ. δολαρίων, και για την ολοκλήρωση των εργασιών χρειάστηκαν έξι μήνες! Επίσης το πλοίο ΚΑΝΕΛΟ,έπρεπε να επισκευαστεί σε λιγότερο από 9 μήνες και κανένα ναυπηγείο δεν αποδεχόταν το χρόνο που έθετε η εταιρία. Τελικά επισκευάστηκε στο Πέραμα μέσα σε 8,5 μήνες και από συμβατικό βαπόρι έγινε αυτόματο.

Στις 30 Σεπτέμβρη 1996 ολοκληρώθηκε στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος η κατασκευή του καταμαράν ΣΟΥΠΕΡΚΑΤ ΧΑΡΟΥΛΑ της πλοιοκτήτριας εταιρίας "Γούτος Λάινς".Πρόκειται για παγκόσμια πρωτοπορία, καθώς αυτό το καταμαράν αποτελεί το μοναδικό πλοίο από χάλυβα αυτού του τύπου!

Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

Τα θέλουν ΟΛΑ οι εφοπλιστές

Κι άλλες φοροαπαλλαγές, κρατικές ενισχύσεις και "Φιλιππινέζους" ναυτεργάτες, απαιτούν ανοιχτά και παρασκηνιακά από την κυβέρνηση

Νέες φορολογικές απαλλαγές, "ελευθεριότητα" στη σύνθεση των πληρωμάτων, κρατικές επιδοτήσεις είναι ορισμένα από τα "αιτήματα" που προβάλλουν οι εφοπλιστές, προκειμένου να μην καταφύγουν, όπως απειλούν, στις σημαίες ευκαιρίας! Την ίδια ώρα αυξάνονται συνεχώς τα υπερκέρδη τους.

Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων ΕφοπλιστώνΓιάννης Λύρας - όπως δημοσιεύτηκε σε ναυτιλιακό περιοδικό - έχει ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μεταφορών να επιτρέψει τις ...κρατικές επιδοτήσεις και τις φορολογικές απαλλαγές προς τη ναυτιλία! Οσον αφορά τις συνθέσεις των πληρωμάτων, οι απαιτήσεις των εφοπλιστών έχουν εκφραστεί με τον σαφέστερο τρόπο τόσο με επιστολές τους, όσο και κατά τη διάρκεια των πρόσφατων συναντήσεων της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Ειδικότερα, στις 4 του περασμένου Δεκέμβρη ο πρόεδρος της Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου CommitteeΙωάννης Χατζηπατέρας στέλνει επιστολή προς τον πρωθυπουργό, με την οποία επισημαίνει: "Το πρόβλημά μας σήμερα, κύριε πρόεδρε, είναι πρόβλημα του ελληνικού στόλου μας, ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών σημαιών, για τις οποίες - όπως ασφαλώς γνωρίζετε - οι κυβερνήσεις των έλαβαν τα μέτρα που επιβάλλουν οι σημερινές συνθήκες για την εξαιρετικά ιδιόμορφο ναυτιλιακή εργασία. Ενα από τα επιβαλλόμενα, λόγω συνθηκών, μέτρα είναι η ελαστικότητα στην επιλογή επανδρώσεως των πλοίων μας"!

Στις 25 Φλεβάρη ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων έκαναν πιο ξεκάθαρα τα πράγματα, καθώς με επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό ζητούν την ελεύθερη χρησιμοποίηση "χαμηλόμισθων μη εθνικών πληρωμάτων"! Και εννοούν ή να αποδεχτούν οι Ελληνες ναυτικοί να εργάζονται σαν Φιλιππινέζοι ή να ναυτολογούνται μόνο Φιλιππινέζοι.

Σύμφωνα με στοιχεία ναυτεργατικών σωματείων, ένας αλλοδαπός καμαρότος στοιχίζει μόλις 50 δολάρια το μήνα αντί των 2.000 δολαρίων που στοιχίζει ο Ελληνας. Αυτός είναι ο στόχος των εφοπλιστών, να δουλεύουν οι ναυτεργάτες για ένα κομμάτι ψωμί.

Ενώ οι απαιτήσεις τους διατυπώνονται στο όνομα της... ανταγωνιστικότητας, τα υπερκέρδη τους συνεχώς αυξάνονται. Για παράδειγμα, η εταιρία του Αγγελικούση για το δεύτερο εξάμηνο 1995 είχε καθαρά κέρδη 10,48 εκατ. δολ., από 5,2 της προηγούμενης αντίστοιχης περιόδου! Ο Περικλής Παναγόπουλος,πλοιοκτήτης των γνωστών επιβατικών οχηματαγωγών πλοίων ΣΟΥΠΕΡ ΦΑΣΤ,που δρομολογούνται στη γραμμή Πάτρα - Ιταλία, υπολογίζει τα καθαρά κέρδη του για το 1996 πάνω από 4 δισ. δραχμές!Μάλιστα, τα κέρδη αυτά ξεπέρασαν τις προσδοκίες του εφοπλιστή κατά 25%!

Οι εταιρίες "λαϊκής βάσης", "Κρήτη ΑΝΕΚ","Ρεθυμνιακή" και άλλες, τα τρία τελευταία χρόνια έχουν καθαρά κέρδη 32,1 δισ. δραχμές. Ειδικά οι "Μινωικές Γραμμές" το 1996 έφτασαν τα 34 δισ. δραχμές!

Α. Ζ.

Αγώνα επιβίωσης καλούνται να δώσουν πλέον οι ναυτεργάτες

Η ασύδοτη δράση των εφοπλιστών καταδικάζει στην ανεργία και τους χιλιάδες εργατοτεχνίτες της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ