ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 23 Αυγούστου 2005
Σελ. /28
Για ποιον χολοσκάει;

Γρηγοριάδης Κώστας

«Θρηνεί και οδύρεται» στο πρωτοσέλιδό του το χτεσινό «Εθνος» για τις αυξήσεις πείνας, που θα πάρουν από την 1η Σεπτέμβρη οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα. Στο ρεπορτάζ της, η εφημερίδα χολοσκάει για το 3,3% αύξηση που προβλέπει η τέταρτη δόση της διετούς Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, φροντίζει, όμως, να περάσει «στα ψιλά» το γεγονός ότι αυτή η κατάπτυστη Σύμβαση φέρει φαρδιά πλατιά την υπογραφή της συμβιβασμένης πλειοψηφίας της ΓΣΕΕ. Αντ' αυτού, παρουσιάζει τη ΓΣΕΕ έτοιμη να καταγγείλει τη Σύμβαση, ζητώντας την καταβολή διορθωτικού ποσού από 1% έως 1,5%, για να ...καλυφθούν οι απώλειες στο εισόδημα από τον πληθωρισμό και την ακρίβεια. Σαν να μην ήταν η ίδια ηγεσία, που έδεσε για δυο χρόνια χειροπόδαρα τους εργαζόμενους, υπογράφοντας - στο όνομα πάντα της «ανταγωνιστικότητας» - αυξήσεις - ψίχουλα στους ήδη πενιχρούς μισθούς και τα μεροκάματα. Και σαν να μην είναι η ίδια εφημερίδα, που πανηγύριζε τότε - μαζί με την πλειοψηφία της ΓΣΕΕ και όσες συναδέλφισσές της ανακάλυψαν οψίμως την ακρίβεια - ενώ θα ξαναπανηγυρίσει για τις νέες «αυξήσεις», που θα συμφωνήσει πάλι η ΓΣΕΕ με τους βιομηχάνους στη νέα Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.

Χωρίς σχόλια

«Στις δυο τελευταίες καταστροφές, τα αεροπλάνα ανήκαν σε πολύ μικρές αεροπορικές εταιρίες. Οι 20 μεγαλύτερες εταιρίες διαχειρίζονται το 60% της αεροπορικής κυκλοφορίας και εμπλέκονται μόλις στο 20% των ατυχημάτων. Πώς το εξηγείται αυτό;». Η ερώτηση γίνεται από την εφημερίδα «Λε Μοντ» και απευθύνεται στον Ερικ Χόλναγκελ, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Λίνκοπινγκ της Σουηδίας και ειδικό στα συστήματα ασφάλειας. Ιδού και η απάντηση του τελευταίου:

«Το πρόβλημα της ασφάλειας δεν αφορά μόνο τις πτήσεις τσάρτερ. Οφείλεται στις οικονομικές πιέσεις οι οποίες βαρύνουν τις αεροπορικές εταιρίες. Αν δε βγάζουν αρκετό κέρδος, θα περιορίσουν τις δαπάνες στις απολύτως αναγκαίες, συχνά σε βάρος του προϋπολογισμού για την ασφάλεια των πτήσεων. Δείτε την περίπτωση της "Alaska Airlines", που έχασε ένα αεροπλάνο στον Ειρηνικό Ωκεανό στις 31 Ιανουαρίου του 2000. Η κατασκευάστρια "Boeing" ζητούσε μηχανική συντήρηση κάθε 750 ώρες πτήση. Οι έρευνες για το δυστύχημα έδειξαν ότι από το 1985 η εταιρία αύξανε το διάστημα ανάμεσα σε κάθε συντήρηση. Οταν έγινε το δυστύχημα, η μηχανική συντήρηση γίνονταν κάθε 2.000 ώρες πτήσης».

Τα σχόλια περιττεύουν...

«Αγιοποίηση» στα ερτζιανά

Περίπου σε άμβωνα των ιδιωτικών αεροπορικών εταιριών μεταβλήθηκε χτες η πρωινή ζώνη του ραδιοφωνικού σταθμού «ΣΚΑΪ», όπου ο πρόεδρος μιας ένωσης ιδιοκτητών τέτοιων επιχειρήσεων «ανέλυε» πως τα περισσότερα αεροπορικά ατυχήματα συνέβαιναν στη σοβιετική «ΑΕΡΟΦΛΟΤ», ή ότι και η «Ολυμπιακή Αεροπορία» είχε ατυχήματα.

Ο δε παρουσιαστής κ. Πορτοσάλτες τον άκουγε και τον άφηνε να λέει τέτοια κι άλλα παρόμοια. Χωρίς να ρωτηθεί, ας πούμε, αν υπάρχει κάποια επίσημη λίστα που να το βεβαιώνει αυτό για τη σοβιετική αεροπορία ή το «πετάξαμε», παρακάμπτοντας όλα τα επίσημα στοιχεία που - από άλλους δημοσιογράφους - δημοσιοποιήθηκαν. 'Η, αλήθεια, ξεπερνούν τα έξι τα ατυχήματα του πάλαι ποτέ εθνικού αερομεταφορέα από το 1959 μέχρι σήμερα; Και πόσα απ' αυτά συνέβησαν επί ημερών του «εθνικού ευεργέτη» Ωνάση;

Στην ίδια εκπομπή, επίσης, ακούσαμε ότι τα ιδιωτικά ελικόπτερα κάνουν αεροκομιδές χωρίς κανένα ατύχημα σε αντίθεση με τα κρατικά. Και πάλι ας κάνουμε εμείς τα ερωτήματα: Πετούν παντού και με όποιες καιρικές συνθήκες; Εχουν τέτοια δυνατότητα; Αν όχι γιατί; Πόσα παίρνουν από κάθε άτυχο νησιώτη ασθενή; Αν δεν έχει να δώσει, τον φέρνουν στο νοσοκομείο; Ετσι, βρε αδελφέ, για να μη μιλά μόνος του ο έμπορας...

Για τα πανηγύρια

Λένε πολλοί ότι παρήλθεν ανεπιστρεπτί η εποχή του «μαυρογιαλουρισμού» στην Ελλάδα και οι πολιτικοί χρησιμοποιούν άλλες, πιο σοβαρές μεθόδους για να 'ρχονται σ' επαφή με τους ψηφοφόρους. Φαίνεται, όμως, ότι κάποιοι απ' αυτούς - κι αναφερόμαστε, βεβαίως, στους πολιτικούς της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ - εξακολουθούν να συμπεριφέρονται με τρόπο που θυμίζει τις παλιές εποχές.

Θα το διαπιστώσει κανείς αν βρεθεί σε κάποιο από τα πανηγύρια και τα «ανταμώματα» που γίνονται, τα καλοκαίρια, σε χωριά της επαρχίας. Εκεί θα δει βουλευτές και φιλόδοξους πολιτευτές να τάζουν τα πάντα και να δεσμεύονται για όλα. Θα τους δει, επίσης, να μπαίνουν πρώτοι στο χορό για να δείξουν ότι δεν έχουν αποκοπεί από το λαό και τα έθιμά του.

Φυσικά, δεν το κάνουν γιατί το πιστεύουν, αλλά επειδή θεωρούν ότι έτσι θα έχουν προσωπικό εκλογικό όφελος. Διότι, όπως είπε εύστοχα ένας χωρικός, «δυο ειδών όντα χορεύουν μ' αυτό τον τρόπο: Η αρκούδα, που την υποχρεώνει ο αρκουδιάρης και ο πολιτικός που ψάχνει για ψήφους...».

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
«Διορθωτικά» ψίχουλα...

Από την 1η του Σεπτέμβρη, οι εργαζόμενοι θα πάρουν την τέταρτη και τελευταία δόση της αύξησης που προβλέπει η κατάπτυστη διετής Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ). Στο ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη θα προστεθούν 0,85 ευρώ, ενώ οι μισθωτοί υπάλληλοι στον ιδιωτικό τομέα θα βάλουν στην τσέπη τους 0,944 ευρώ επιπλέον την ημέρα (!). Πρόκειται για αυξήσεις - κοροϊδία. Είναι προκλητικά κομμένες και ραμμένες στα μέτρα της εργοδοσίας και δεν προσθέτουν τίποτα στο εισόδημα των εργαζομένων. Το σχεδόν ένα ευρώ της αύξησης στις - ούτως ή άλλως - πενιχρές αποδοχές των εργαζομένων, έχει εξαϋλωθεί ήδη πολλαπλάσια από τις απανωτές ανατιμήσεις στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης.

Η ΕΓΣΣΕ φέρει την υπογραφή της συμβιβασμένης πλειοψηφίας της ΓΣΕΕ. Οι εργατοπατέρες συμφώνησαν με τον ΣΕΒ στις «αυξήσεις» της ντροπής, στο όνομα της «ανταγωνιστικότητας». Φρόντισαν μάλιστα να αλυσοδέσουν τους εργαζόμενους για δυο χρόνια, αποκλείοντας κάθε δυνατότητα αγωνιστικής διαπραγμάτευσης μέσα στο 2005. Η ΕΓΣΣΕ αποτέλεσε τον μπούσουλα για τις Κλαδικές Συμβάσεις. Ενθαρρημένο από την ενδοτική στάση της ΓΣΕΕ, το κεφάλαιο εμφανίστηκε ακόμα πιο επιθετικό απέναντι στους εργαζόμενους, προτείνοντας σε ορισμένους κλάδους ακόμα και μηδενικές αυξήσεις στα υψηλότερα κλιμάκια.

Με λεονταρισμούς η ΓΣΕΕ «απειλεί» ότι θα καταγγείλει τη Σύμβαση και θα ζητήσει την καταβολή διορθωτικού ποσού 1% με 1,5%. Κοροϊδεύει κατάμουτρα τους εργαζόμενους. Αφού πρώτα φρόντισε με κάθε τρόπο να κρατήσει για μια ακόμη διετία καθηλωμένους τους μισθούς και τα μεροκάματα, τώρα έρχεται δημαγωγικά να ζητήσει νέα ψίχουλα, για να καλύψει δήθεν την απώλεια στο εισόδημα από τον πληθωρισμό και την εντεινόμενη ακρίβεια. Στήνει ένα ανέξοδο παιχνίδι εντυπώσεων στις πλάτες των εργαζομένων. Καμιά ανησυχία δεν αισθάνεται το κεφάλαιο για τις «διεκδικήσεις» της ΓΣΕΕ. Οι τακτικισμοί της συμβιβασμένης συνδικαλιστικής ηγεσίας υποβοηθούν τον στρατηγικό του στόχο, που δεν είναι άλλος από την παραπέρα μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης. Ο αποπροσανατολισμός και ο εγκλωβισμός των εργαζομένων στο παζάρι για τα διορθωτικά ψίχουλα, βάζει ανάχωμα στη διεκδίκηση μισθών και μεροκαμάτων στο ύψος των σύγχρονων και πραγματικών αναγκών τους.

Οι εργαζόμενοι δε χρωστάνε σε κανέναν. Πολύ περισσότερο στους εργοδότες, που πλουτίζουν από τον κλεμμένο ιδρώτα τους. Οι μισθολογικές τους ανάγκες δε χωράνε στα όρια της «ανταγωνιστικότητας», της ακόμα μεγαλύτερης δηλαδή κερδοφορίας του κεφαλαίου. Κριτήριο για τη διαμόρφωση των αιτημάτων τους αποτελούν μόνο οι πραγματικές και σύγχρονες ανάγκες τους. Οχι οι αντοχές της καπιταλιστικής οικονομίας, στο όνομα της οποίας πίνει νερό η συμβιβασμένη πλειοψηφία της ΓΣΕΕ. Το αίτημα του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος για 1.200 ευρώ κατώτερο μισθό και 48 ευρώ κατώτερο μεροκάματο είναι ρεαλιστικό και επίκαιρο όσο ποτέ. Μ' αυτό το αίτημα η εργατική τάξη διαδηλώνει στις 10 του Σεπτέμβρη με το ΠΑΜΕ στη Θεσσαλονίκη, κόντρα στην πολιτική της κυβέρνησης και του κεφαλαίου. Αλλά και κόντρα στις συνδικαλιστικές ηγεσίες που ετοιμάζονται να οδηγήσουν τους εργαζόμενους σαν πρόβατα σε σφαγή στις διαπραγματεύσεις για τη νέα ΕΓΣΣΕ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ