ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 10 Γενάρη 2024
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ «ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ»
Τρίβουν τα χέρια τους οι εταιρείες για το νέο ρεκόρ επιβατικής κίνησης

Τα τσακισμένα εργατικά δικαιώματα και η εντατικοποίηση πίσω από την εκτόξευση των κερδών / Στην επόμενη φάση η ιδιωτικοποίηση

Το πινακάκι μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης μαρτυρά τον «κανόνα» των «ατυχημάτων» για τους εργαζόμενους
Το πινακάκι μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης μαρτυρά τον «κανόνα» των «ατυχημάτων» για τους εργαζόμενους
Κάθε προηγούμενο ξεπέρασε η επιβατική κίνηση στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος» για το 2023. Πάνω από 28 εκατομμύρια επιβάτες διακινήθηκαν τη χρονιά που μας πέρασε μέσω του αεροδρομίου και πιο συγκεκριμένα έφτασαν τους 28.174.150. Σημειώθηκε έτσι αύξηση κατά 24% από το 2022 αλλά και ξεπεράστηκαν τα προ πανδημίας επίπεδα και ιδιαίτερα η χρονιά - ρεκόρ του 2019, οπότε είχαν ταξιδέψει 25,57 εκατομμύρια επιβάτες.

Αναλυτικά, τόσο η εγχώρια, όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 18,9% και 26,4%, αντίστοιχα, ενώ παρουσίασαν άνοδο και σε σύγκριση με το 2019, κατά 13,3% και 8,8% αντίστοιχα. Αυξημένη αναλόγως ήταν η επιβατική κίνηση και στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.

Μαζί με το παραπάνω ρεκόρ είναι κατανοητό πως αναμένεται ρεκόρ κερδοφορίας και για τους ομίλους που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των αερομεταφορών. Χαρακτηριστικές εξάλλου είναι οι πρόσφατες προβλέψεις σε παγκόσμια κλίμακα για τα κέρδη, που θα έφταναν τα 23,3 δισ. δολάρια το 2023, σύμφωνα με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών (IATA).

Σε κάθε περίπτωση, τα απογειωμένα κέρδη των ομίλων στις αερομεταφορές για άλλη μια χρονιά «τροχοδρομήθηκαν» στα τσακισμένα δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτές, στην κακοπληρωμένη δουλειά, στην εντατικοποίηση, στις συμβάσεις ομηρίας - ορισμένου χρόνου, στην έλλειψη μέτρων ασφάλειας στην εργασία και προστασίας της υγείας. Είναι ενδεικτικό ότι πέρυσι ήταν εκατοντάδες οι παραιτήσεις νέων και παλαιότερων εργαζομένων στον χώρο του αεροδρομίου λόγω των ασφυκτικών συνθηκών εργασίας.

Προχωρά η ιδιωτικοποίηση


Στο μεταξύ, σε νέα φάση ιδιωτικοποίησης μπαίνει το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Αυτή επιτυγχάνεται μέσω του νέου νομοσχεδίου που ήρθε προς ψήφιση στη Βουλή, το οποίο προβλέπει τη διαδικασία εισαγωγής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο και την τροποποίηση της σύμβασης που είναι σε ισχύ από το 1995. Καταργείται έτσι το ανώτατο ποσοστό συμμετοχής που είχε τεθεί για τους μετόχους πλην του ελληνικού Δημοσίου. Με τη διάθεση του 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στο Χρηματιστήριο, κάλλιστα το καναδικό fund «PSP Investments», που κατέχει το 40% + 60 μετοχές, μπορεί μέσω εξαγοράς να γίνει ο κύριος μέτοχος, με δημοσιεύματα να αναφέρουν ότι ήδη υπάρχει ανάλογη συμφωνία για το 10%. Σημειώνεται ότι ακόμη 25% κατέχει το Υπερταμείο και 5% η οικογένεια Κοπελούζου.

Συν τοις άλλοις το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η εταιρεία μπορεί να συνάπτει συμβάσεις μεγάλης διάρκειας και με ημερομηνία λήξης μεταγενέστερη από τη λήξη της σύμβασης ανάπτυξης («επικαρπία») του αεροδρομίου, δηλαδή την πεντηκονταετία (με έτος λήξης το 2045), έπειτα από έγκριση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας, ο οποίος δεν μπορεί να καθυστερεί αδικαιολόγητα την έγκριση αυτή, εφόσον η ανάγκη υπέρβασης της 50ετίας «πιστοποιείται από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο, ότι οι εν λόγω συμβάσεις είναι προς όφελος του αεροδρομίου και από τη φύση τους δεν θα μπορούσαν να είναι μικρότερης διάρκειας».

Το «μπες - βγες» του κράτους με γνώμονα τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων αφορά και δεύτερο άρθρο του νομοσχεδίου. Με αυτό, αφού πρώτα το κράτος αγόρασε, δίνοντας 120 εκατ. ευρώ, μετοχές της «Αegean» ασκώντας το δικαίωμα που προέβλεπε ο νόμος για την κρατική ενίσχυση το 2021, τώρα κυρώνεται η συμφωνία για επαναγορά των μετοχών από την τελευταία έναντι μόλις 85,4 εκατομμυρίων ευρώ.

Ο στόχος του νομοσχεδίου που φέρνει η κυβέρνηση είναι «η ενίσχυση της κερδοφορίας των ομίλων των αερομεταφορών, χωρίς βέβαια καμιά αναφορά στα δικαιώματα των εργαζομένων αλλά και τις εργασιακές σχέσεις - γαλέρα στον χώρο των αερομεταφορών», τόνισε χτες στη σχετική συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής η Διαμάντω Μανωλάκου, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

Σημείωσε πως αυτήν τη στιγμή ο διεθνής αερολιμένας διοικείται και λειτουργεί ως εταιρεία του ιδιωτικού τομέα, με το ελληνικό Δημόσιο να έχει το 55% των μετοχών και το 45% να έχει ιδιωτικοποιηθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, που συνεχίζει και η σημερινή, ακόμα και αν σήμερα αυτές οι δυνάμεις μπορεί να το καταψηφίζουν με άλλο σκεπτικό.

Υπενθύμισε πως κατά την πανδημία το «Ελ. Βενιζέλος» και άλλες εταιρείες επιδοτήθηκαν με κρατικό χρήμα και την ίδια ώρα συμπίεζαν ακόμα περισσότερο τα δικαιώματα των εργαζομένων, με απολύσεις, μη ανανεώσεις συμβάσεων, εντατικοποίηση για το υπόλοιπο προσωπικό, αξιοποιώντας όλο το αντεργατικό οπλοστάσιο κυβέρνησης και ΕΕ.

«Οι απεργίες που ξεσπούν στον κλάδο και σε άλλες χώρες αντανακλούν την εκμετάλλευση και τα δίκαια αιτήματα των εργαζομένων, με κυριότερα ουσιαστικές αυξήσεις μισθών και προσλήψεις μόνιμου προσωπικού» ανέφερε.


ΙΘΑΚΗ
Διακόπτει ξανά την απευθείας σύνδεση με Πάτρα η «Levante Ferries»

Τη διακοπή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Ιθάκης - Σάμης - Πάτρας αποφάσισε για άλλη μια χρονιά η εταιρεία «Levante Ferries», που εκμεταλλεύεται τη συγκεκριμένη γραμμή, δημιουργώντας μεγάλα προβλήματα στις μετακινήσεις των κατοίκων της Ιθάκης και της Κεφαλονιάς. Το «μέτρο» τέθηκε σε ισχύ από χτες Τρίτη και για δύο μήνες, εξαναγκάζοντας τον λαό σε μεγάλη ταλαιπωρία προκειμένου να μη θιχτεί η κερδοφορία της εταιρείας.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η «Levante Ferries» προχωρά στη συγκεκριμένη περικοπή δρομολογίου, αφού σχεδόν κάθε χρόνο απ' όταν το ανέλαβε εφαρμόζει την ίδια τακτική για τους χειμερινούς μήνες, σε αντίθεση με το καλοκαίρι, που η κίνηση αυξάνεται.

Το γεγονός καταγγέλλει η ΚΟΒ Ιθάκης του ΚΚΕ, επισημαίνοντας για τη στάση της εταιρείας: «Μας κάνει δε "δώρο" την ακτοπλοϊκή σύνδεση με το λιμάνι της Κυλλήνης, αφού αυτή η γραμμή δεν επιδοτείται. Ετσι ξαναρχίζει η Οδύσσεια των κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού μας, ιδιαιτέρως εκείνων που δεν διαθέτουν αυτοκίνητο, για ένα ταξίδι ανάγκης σε Αθήνα ή Πάτρα και αντίστροφα».

Εξηγεί πως «το απαράδεκτο καθεστώς που επιβάλλουν όλες οι εταιρείες σε όλη την Ελλάδα είναι αποτέλεσμα της πολιτικής της ΕΕ, της πολιτικής που ασκείται από τη σημερινή και όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις» και υλοποιείται εκ νέου, παρά και την προ διμήνου σύσκεψη στο δημαρχείο Ιθάκης, παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας, όταν θίχτηκε ξανά το συγκεκριμένο ζήτημα, προκειμένου να μην επαναληφθούν τα ίδια προβλήματα.

«Αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά πως η περίφημη σύμβαση επιδότησης της γραμμής, που γεμίζει με ζεστό χρήμα από τη φορολογία του ελληνικού λαού τις τσέπες του εφοπλιστή και ανακοινώνεται με τυμπανοκρουσίες κάθε χρόνο από κυβέρνηση, δήμο και Περιφέρεια, είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του εφοπλιστικού κεφαλαίου και όχι στις πραγματικές λαϊκές ανάγκες. Είναι συνέχεια των πολιτικών που εφαρμόζονται διαχρονικά από όλες τις κυβερνήσεις (ΠΑΣΟΚ- ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ και των διαφόρων συμπληρωμάτων τους)», επισημαίνει η ΚΟΒ Ιθάκης και προσθέτει:

«Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες δεν πρέπει να πραγματοποιούνται για να συσσωρεύουν κέρδη οι εφοπλιστές, αλλά πρωτίστως για να εξυπηρετείται η απρόσκοπτη, συνεχής, ασφαλής και φτηνή μετακίνηση των εργαζομένων και του λαού με σύγχρονα πλοία», και επιπλέον «δεν μπορούν να προσαρμόζονται ή και να καταργούνται οι συγκοινωνιακές γραμμές όποτε οι εφοπλιστές διαπιστώνουν ότι δεν πιάνουν το ποσοστό κέρδους που επιθυμούν, δεν μπορούν να βάζουν στη ζυγαριά κόστους - οφέλους το δικαίωμα στη μεταφορά του λαού με τα κέρδη του εφοπλιστή».

Καλεί τον λαό να βγάλει τα συμπεράσματά του, να σκεφτεί ότι «όσο οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες σχεδιάζονται με βάση τα συμφέροντα των εφοπλιστών, οι νησιώτες θα υφίστανται τις βαριές συνέπειες της απομόνωσης και την αίσθηση του αποκλεισμού στη ζωή τους, αφού η καπιταλιστική ανάπτυξη και η ανταγωνιστικότητα είναι ασυμβίβαστες με την εξυπηρέτηση του λαού και των αναγκών του».

Και απαιτεί: «Καθημερινή, απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ των νησιών, καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ασφαλή και σύγχρονα πλοία. Ουσιαστική προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Μείωση της τιμής των εισιτηρίων των επιβατών και των ναύλων των οχημάτων κατά 50%. Ειδικά μέτρα για τα ΑμεΑ, τους πολύτεκνους, τους συνταξιούχους, τους φοιτητές. Μισθούς και συντάξεις, εργασιακά - ασφαλιστικά δικαιώματα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των εργατών της θάλασσας».


ΤΟΜΕΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Η πολιτική κόστους - οφέλους η αιτία για την έλλειψη ασφαλούς μεταφοράς ασθενών

Ανακοίνωση με αφορμή τον θάνατο ασθενούς από την Κάρπαθο

«Με τον πιο τραγικό τρόπο επιβεβαιώνεται ότι η πολιτική κόστους - οφέλους στην Υγεία αλλά και στις Μεταφορές είναι η αιτία για την έλλειψη ασφαλούς μεταφοράς και περίθαλψης ασθενών από και προς τα νησιά της χώρας», επισημαίνει η Τομεακή Οργάνωση Μεταφορών Αττικής του ΚΚΕ σε ανακοίνωσή της με αφορμή τον θάνατο ασθενούς από την Κάρπαθο, ο οποίος άργησε να διακομιστεί στο Νοσοκομείο Ρόδου, επειδή δεν άναψαν τα φώτα του αεροδρομίου της Καρπάθου.

Οπως σημειώνει η ΤΟ Μεταφορών, το περιστατικό «αποτελεί τη συνέχεια γεγονότων που επιβεβαιώνουν τις καταγγελίες των εργαζομένων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Είναι εγκληματικές οι συνέπειες της πολιτικής υποχρηματοδότησης, απαξίωσης και διάλυσης της ΥΠΑ, της πολιτικής κόστους - οφέλους, βάσει της οποίας η ανθρώπινη ζωή και ασφάλεια υπολογίζεται σαν κόστος που περιορίζει την κερδοφορία των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων».

Προσθέτει ότι την ίδια ώρα που «δεν υπάρχουν νοσοκομεία, όχι μόνο στις λεγόμενες ακριτικές περιοχές αλλά ούτε καν στην ηπειρωτική χώρα, τα αεροδρόμια στα νησιά λειτουργούν με ελάχιστο προσωπικό και απαρχαιωμένες υποδομές. Είναι πολλά τα περιστατικά με εργαζόμενους να καταγγέλλουν ότι ακόμα και σε ασθένεια καλούνται να ανοίξουν τα αεροδρόμια, γιατί δεν υπάρχει παρά μόνο ένας υπάλληλος στο νησί, ο οποίος μάλιστα εργάζεται σερί χωρίς ρεπό για δεκάδες μέρες».

Καταλήγοντας η ανακοίνωση σημειώνει:

«Εχει γίνει ξεκάθαρο ότι όταν πρόκειται για τα κέρδη των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, τα φώτα στο υπουργείο παραμένουν ανοιχτά μέχρι το ξημέρωμα για τη συγγραφή αντεργατικών νόμων και οδηγιών, αλλά όταν πρέπει να σωθεί ένας άνθρωπος, τα φώτα του αεροδρομίου δεν ανάβουν ποτέ.

Τραγική αντίφαση είναι οι πανηγυρισμοί της κυβέρνησης και των αεροπορικών εταιρειών, αυτήν την περίοδο, για την άνοδο της επιβατικής κίνησης και τις αγορές αεροπλάνων για νέες επενδύσεις. Φυσικά, για να πετύχουν αυτά τα δισεκατομμύρια κερδών οι εργαζόμενοι στις αερομεταφορές δουλεύουν με ελάχιστα δικαιώματα, συμβάσεις ορισμένου χρόνου, ελαστικό ωράριο, χαμηλούς μισθούς.

Φάρο ελπίδας αποτελούν οι αγώνες και οι κινητοποιήσεις των υπαλλήλων της ΥΠΑ και των εργαζομένων στα αεροδρόμια της χώρας για υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, μόνιμη και σταθερή δουλειά, καλοκαιρινές άδειες και δικαιώματα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ