ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Αυγούστου 2005
Σελ. /28
ΙΑΤΡΟΔΙΚΑΣΤΕΣ
«Ηταν ζωντανοί»

Μετά την πρόσκρουση σκοτώθηκαν οι 26 επιβαίνοντες, στους οποίους έχουν γίνει νεκροψίες, όπως και ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους

Οι συγγενείς των θυμάτων έξω από το νεκροτομείο Αθηνών στο Γουδί

Eurokinissi

Οι συγγενείς των θυμάτων έξω από το νεκροτομείο Αθηνών στο Γουδί
Ζωντανοί ήταν οι επιβαίνοντες του μοιραίου αεροσκάφους «Μπόινγκ» της εταιρίας «ΗΛΙΟΣ», σύμφωνα με τις πρώτες 26 νεκροψίες, που συνεχίζονταν μέχρι αργά χθες το βραδύ. Οπως προκύπτει από την ιατροδικαστική έρευνα - που ξεκίνησε προχτές - ο θάνατος των συγκεκριμένων επιβατών προήλθε μόνο κατά τη συντριβή του αεροπλάνου στο Γραμματικό και όχι νωρίτερα. Ωστόσο, οι ιατροδικαστές, δεν είναι σε θέση να απαντήσουν αν είχαν τις αισθήσεις τους ή όχι και ακόμη αν ήταν σε κατάσταση ψύξης πριν από την πρόσκρουση, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που αναπτύχθηκαν μετά από αυτή.

Με αυτό τον τρόπο έρχονται νέα στοιχεία στη δημοσιότητα για την κατάσταση των επιβαινόντων του αεροσκάφους μια και το επικρατέστερο από τα σενάρια, ότι δηλαδή ο θάνατος των επιβατών προήλθε από απότομη αποσυμπίεση, τίθεται υπό αμφισβήτηση, αφού, σύμφωνα με αυτό, θα έπρεπε οι επιβάτες να είχαν πεθάνει κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια του Φιλ. Κουτσαύτη, επικεφαλής της ιατροδικαστικής έρευνας ότι «μετά τη διερεύνηση των 26 αναγνωρισθέντων πτωμάτων όλα τα άτομα μέσα στα οποία είναι και ο συγκυβερνήτης και δύο αεροσυνοδοί έχουν πεθάνει από πολλαπλές κακώσεις του σώματος, πέθαναν εν ζωή. Οι κακώσεις είναι προθανάτιες και αυτή τη στιγμή πηγαίνουν προς το Σχιστό. Θα νεκροτομήσουμε και άλλες σορούς που είναι πιο δύσκολα αναγνωρίσιμες».

Συγκεκριμένα, στο νεκροτομείο Αθηνών συνολικά είχαν μεταφερθεί 45 νεκροί που μπορούσαν να αναγνωριστούν, εκ των οποίων οι 26 αναγνωρίστηκαν, ενώ για 4 δεν εμφανίστηκε κάποιος συγγενής να τους αναζητήσει. Οι υπόλοιποι 19 δεν είχαν - μέχρι και χθες - αναγνωριστεί. Οι υπόλοιποι από τους επιβαίνοντες, που η αναγνώρισή τους είναι αδύνατη, παρέμειναν στο νεκροτομείο Σχιστού. Την ίδια στιγμή, συνεχίζονταν οι έρευνες για την εξεύρεση των σορών των τριών επιβατών - ανάμεσα στους οποίους είναι και ο κυβερνήτης - που μέχρι και χθες αργά το βράδι δεν είχαν εντοπιστεί.

Κατά τα άλλα, σε όλους τους επιβαίνοντες, εκτός από την ιατροδικαστική έρευνα, πραγματοποιείται και τοξικολογικός έλεγχος αλλά και έλεγχος DNA. Ιδιαίτερα, ο τοξικολογικός έλεγχος, πραγματοποιείται για να διαπιστωθεί αν οι επιβάτες είχαν εισπνεύσει κάποιο δηλητηριώδες αέριο - όπως μονοξείδιο του άνθρακα - οπότε και έχασαν τις αισθήσεις τους κατά τη διάρκεια της πτήσης, με αποτέλεσμα να βρίσκονται σε λιπόθυμη κατάσταση μέχρι και την πτώση του αεροσκάφους. Τα αποτελέσματα των τοξικολογικών εξετάσεων θα βγουν σε περίπου 12 ημέρες. Ο έλεγχος DNA, πραγματοποιείται για να διαπιστωθεί πέρα από κάθε αμφιβολία η ταυτότητα των νεκρών - αναγνωρισμένων και μη.

Χτες το μεσημέρι έγινε και η νεκροψία του συγκυβερνήτη του μοιραίου αεροσκάφους Πάμπου Χαραλάμπους, στην οποία δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα από τους ιατροδικαστές, ακριβώς λόγω της θέσης του στο αεροσκάφος. Και σε αυτή την περίπτωση προέκυψε ότι ο θάνατος προήλθε κατά την πρόσκρουση και όχι νωρίτερα. Επίσης, μεταφέρθηκαν χτες το απόγευμα με C-130 σοροί των επιβατών, στην Κύπρο.

Τέλος, ο Φ. Κουτσαύτης, πρόσθεσε ότι η μία από τις αεροσυνοδούς «ήταν έξω από το αεροπλάνο κοντά στο πιλοτήριο σχεδόν καρφωμένη στο χώμα, πολύ κοντά στο συγκυβερνήτη. Αυτή είναι η Λουίζα Βουτέρη. Η δεύτερη, η Χάρις Χαραλάμπους, δεν ξέρουμε, γιατί δεν ήμασταν εκεί όταν βρέθηκε».

  • Χθες αργά το βράδι, μεταφέρθηκαν στην Κύπρο - με αεροπλάνο C-130 της πολεμικής αεροπορίας - οι σοροί 23 θυμάτων από τις 26 που αναγνωρίσθηκαν. Τις σορούς, που βρίσκονται σε σφραγισμένα φέρετρα, παρέλαβε η Αστυνομία, που τις μετέφερε στη διάρκεια της νύκτας σε ψυκτικούς θαλάμους στη Λευκωσία, για να παραδοθούν αργότερα στους συγγενείς. Ανάμεσά τους είναι και οι σοροί του συγκυβερνήτη του αεροσκάφους Χαράλαμπου Χαραλάμπους, των αεροσυνοδών Μερόπης Σοφοκλέους, Λουίζας Βουτέρη και Χάρις Χαραλάμπους.
Εκδοχές και σενάρια

Αμέσως μετά την πτώση του μοιραίου αεροπλάνου, πολλά ήταν τα σενάρια για τους πιθανούς λόγους της συντριβής του. Σενάρια που έρχονται να ενισχυθούν από μια ελεγχόμενη και με δόσεις πληροφόρηση από την κυβέρνηση, η οποία προσθέτει πληροφορίες επί πληροφοριών, που αντί να δίνουν απαντήσεις, δημιουργούν νέα ερωτήματα που μένουν αναπάντητα.

Ειδικοί δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο πιλότοι και επιβάτες να βρέθηκαν σε κατάσταση απώλειας συνείδησης μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, εξαιτίας αθρόας εισροής δηλητηριωδών αερίων από τα υδραυλικά συστήματα στο σύστημα κλιματισμού του αεροσκάφους. Επιπλέον, δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να ακολούθησε αποσυμπίεση στο εσωτερικό του αεροσκάφους. Ωστόσο, προσθέτουν ότι οι πιλότοι έπρεπε να φορέσουν τις μάσκες οξυγόνου και να κατευθύνουν το αεροσκάφος σε χαμηλό ύψος (8.000-10.000 πόδια), ώστε η εσωτερική με την εξωτερική πίεση και τη θερμοκρασία να μην επιφέρουν ανεπανόρθωτες βλάβες στον ανθρώπινο οργανισμό. Για την έλλειψη αντίδρασης των πιλότων, πιθανολογούν ότι είτε δεν πρόλαβαν είτε δεν υπήρχε οξυγόνο στην εφεδρική δεξαμενή του αεροσκάφους είτε ήταν κλειστός ο διακόπτης παροχής του οξυγόνου.

Εξετάζεται επίσης και το ενδεχόμενο απώλειας του συστήματος επικοινωνίας. Οπως αναφέρουν ειδικοί, εάν το σύστημα δε λειτουργούσε και οι πιλότοι ήταν σε θέση να παίρνουν αποφάσεις, το πρώτο που θα έπρεπε να κάνουν είναι να πληκτρολογήσουν τον ειδικό κωδικό 76500 στέλνοντας έτσι μήνυμα στους πύργους ελέγχου Λάρνακας και Αθήνας ότι υπάρχει ολική απώλεια του συστήματος επικοινωνίας.

Σενάριο κατάρριψης

Ενα ακόμα σενάριο που κυκλοφορούσε ήταν αυτό της πιθανής κατάρριψης του κυπριακού «Μπόινγκ» από μαχητικά αεροσκάφη F-16 που βρέθηκαν δίπλα του είτε με πυραύλους αέρος - αέρος είτε με πυροβόλο. Μάλιστα, μετά την εντολή που δόθηκε από την κυβέρνηση να ακολουθηθεί η διαδικασία «renegade» (στο πλαίσιο του «αντιτρομοκρατικού νόμου» προβλέπει ακόμα και την κατάρριψη αεροσκαφών) τα σενάρια αυτά ενισχύθηκαν.

Η κυβέρνηση, από την πλευρά της και διά στόματος του Θ. Ρουσόπουλου, απέρριψε κατηγορηματικά κάθε τέτοιο ενδεχόμενο, με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να διαψεύδει τα σενάρια, όταν ρωτήθηκε έξω από το Μέγαρο Μαξίμου. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, τα τελευταία εννέα λεπτά πριν τη συντριβή είχε δοθεί εντολή στους πιλότους των μαχητικών να καταρρίψουν το αεροσκάφος, ωστόσο κάτι τέτοιο δε χρειάστηκε να γίνει.

Παράλληλα χτες και στο πλαίσιο της ενημέρωσης με «δόσεις», δόθηκε από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας απόσπασμα της κατάθεσης του πιλότου του F-16 που ήρθε σε οπτική επαφή με το πιλοτήριο του μοιραίου αεροπλάνου, με τον τελευταίο σύμφωνα με το υπουργείο να καταθέτει ότι από τις 11.40 μέχρι και την πτώση του αεροσκάφους κάποιος, πιθανόν άνδρας, μπήκε στο πιλοτήριο και επί 23 λεπτά προσπαθούσε να ανακτήσει τον έλεγχο του αεροπλάνου.

Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, την τρίωρη επιχείρηση παρακολούθησε και το στρατηγείο του ΝΑΤΟ στη Νάπολη. Ερωτήματα για την πτώση του μοιραίου «Μπόινγκ», έθεσε ο Κύπρος Κυπριανού, ο οποίος έχασε τον αδελφό του, τη νύφη του και τα τρία ανίψια του. Σύμφωνα με όσα είπε, με δηλώσεις του στον Τύπο, βρέθηκε σχετικά κοντά στο κουφάρι του αεροσκάφους και τράβηξε φωτογραφίες του «Μπόινγκ». Οπως είπε, κάτω από τα «φτερά» του αεροσκάφους είδε τρύπες και κατά την προσωπική του εκτίμηση πιθανολογεί ότι «το μοιραίο αεροσκάφος καταρρίφθηκε από βλήματα των δυο F-16».

Κατεστραμμένο το κρίσιμο «μαύρο κουτί»

Συνεχίζονται οι έρευνες για να διαπιστωθούν τα αίτια της συντριβής του μοιραίου αεροσκάφους, παρουσία και Αμερικανών εμπειρογνωμόνων της κατασκευάστριας εταιρίας «Μπόινγκ». Ωστόσο, οι ειδικοί είναι επιφυλακτικοί για το αποτέλεσμα της έρευνας, καθώς - σύμφωνα με πληροφορίες - το «μαύρο κουτί», στο οποίο καταγράφονται οι συνομιλίες των πιλότων, βρέθηκε μεν, αλλά είναι κατεστραμμένο, γεγονός που αναγκάζει τον πρόεδρο της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων να δηλώνει απαισιόδοξος για το αν το περιεχόμενό του θα είναι αξιοποιήσιμο.

Το δεύτερο «μαύρο κουτί» του αεροσκάφους, στο οποίο καταγράφονται τα στοιχεία της πτήσης (ύψος, ταχύτητα, συντεταγμένες, τεχνική κατάσταση, κλπ.), βρέθηκε σε καλή κατάσταση. Και τα δύο κουτιά θα σταλούν για αποκωδικοποίηση στη Γαλλία, ώστε το περιεχόμενό τους να αξιολογηθεί μαζί με το υπόλοιπο υλικό που θα συλλέξουν οι εμπειρογνώμονες από τον τόπο όπου συνετρίβη το αεροσκάφος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ