Το «μαύρο άσπρο» επιχειρεί να παρουσιάσει η ελληνική κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τα περαιτέρω βήματα νομιμοποίησης καλλιέργειας και εμπορίας Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών (ΓΤΟ) εντός ΕΕ. Την ώρα που η υπόθεση αυτή προχωρά κανονικά, προβάλλεται ως επιτυχία η υιοθέτηση στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ, πρότασης της Ελληνικής Προεδρίας που απλά δίνει «δυνατότητα» σε κράτη - μέλη να απαγορεύουν μονομερώς την καλλιέργεια ΓΤΟ, ενώ στα υπόλοιπα η σχετική αγορά θα οργιάζει.
Συγκεκριμένα, στη χτεσινή συνεδρίαση του Συμβουλίου, έγινε συζήτηση για την τροποποίηση της σχετικής οδηγίας 2001/18/ΕΚ όσον αφορά τη δυνατότητα για τα κράτη - μέλη να περιορίζουν ή να απαγορεύουν την καλλιέργεια ΓΤΟ στην επικράτειά τους. Η αρχική πρόταση κατατέθηκε από την Επιτροπή Μάρτη του 2010 σε συνέχεια σχετικού αιτήματος που διατύπωσαν 13 κράτη - μέλη προς την Επιτροπή Ιούνη του 2009.
Το ελληνικό υπουργείο Περιβάλλοντος, κατέθεσε «συμβιβαστική» πρόταση τροποποίησης της ισχύουσας οδηγίας, σύμφωνα με την οποία κάθε κράτος - μέλος είναι αρμόδιο για την έγκριση ή όχι καλλιέργειας ΓΤΟ στο έδαφός του, ανεξάρτητα από το εάν το εν λόγω προϊόν έχει λάβει έγκριση της Επιτροπής ή όχι. Η απαγόρευση θα πραγματοποιείται με απόφαση του κάθε κράτους - μέλους, χωρίς την έγκριση της Κομισιόν. Η πρόταση της Ελληνικής Προεδρίας πέρασε με τη θετική ψήφο 26 κρατών - μελών και δύο αποχές, χωρίς να απαγορεύει τελικά τα ΓΤΟ, η αγορά των οποίων ογκώνεται διαρκώς με μεγάλους μονοπωλιακούς ομίλους να εμπλέκονται στην καλλιέργεια και εμπορία τους. Διόλου τυχαία, μέχρι τώρα έχει ήδη δοθεί η άδεια της ΕΕ συνολικά για την καλλιέργεια 49 ΓΤΟ, ενώ αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα η παροχή αδειοδότησης σε ακόμη 8 ΓΤΟ. Επομένως, ένα πρόβλημα που σχετίζεται άμεσα με την υγεία των λαών επαφίεται στη διάθεση των κυβερνήσεων των μονοπωλίων τα οποία μπροστά στο κέρδος δεν έχουν καμιά ευαισθησία για την υγεία. Και επειδή ο κλάδος των τροφίμων είναι ένας από τους πιο επικερδείς, αλλά και απ' αυτούς στους οποίους εκδηλώνονται οξύτατοι ανταγωνισμοί, η απόφαση είναι για το θεαθήναι...
Η εκτίμηση ότι οι θαλάσσιες και χερσαίες εκτάσεις της Δυτικής Ελλάδας πιθανότατα «κρύβουν» εμπορικά αξιοποιήσιμα ενεργειακά αποθέματα της τάξης των 4 δισεκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου, τα οποία θα είναι εκμεταλλεύσιμα μετά το 2025 και θα απαιτήσουν συνολική επένδυση άνω των 22 δισ. ευρώ, διατυπώθηκε χτες στη Θεσσαλονίκη, από τον γεωλόγο πετρελαίων Ντ. Νικολάου, μέλος Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας Υδρογονανθράκων της Κύπρου, στο περιθώριο του 8ου Ενεργειακού Διαλόγου, που διοργανώνει το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ).
Οπως αναφέρθηκε, στη Δυτική Ελλάδα υπάρχουν 30.000-40.000 χλμ. σεισμικών ερευνών, δεκάδες ερευνητικές γεωτρήσεις σε θάλασσα (13) και ξηρά (50) αντίστοιχα. «Στην περιοχή εκτιμάται ότι έχουν "γεννηθεί" 40 δισεκατομμύρια βαρέλια από τα μητρικά πετρώματα, εκ των οποίων το 10% περίπου σε εμπορικά αξιοποιήσιμες συγκεντρώσεις», σημείωσε ο Ντ. Νικολάου. Επιπλέον, ανέφερε ότι για να προχωρήσει η εκμετάλλευση των κοιτασμάτων, θα πρέπει να δοθούν 15-20 ερευνητικές άδειες και να γίνουν γιγάντιες επενδύσεις υψηλού ρίσκου, γιατί πρόκειται για πάρα πολύ δύσκολες περιοχές, ως προς τη γεωλογία και το ανάγλυφο. Ειδικότερα ανέφερε ότι για τις έρευνες θα χρειαστούν επενδύσεις της τάξης των 2 δισ. ευρώ και για την εγκατάσταση, την ανάπτυξη και εκμετάλλευση δεκαπλάσιες, δηλαδή συνολικά πάνω από 22 δισ. ευρώ.
Θυμίζουμε ότι ήδη το Μάη, υπογράφτηκαν οι πρώτες τρεις συμβάσεις παραχώρησης για έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων στις περιοχές Ιωαννίνων, Πατραϊκού Κόλπου και Κατάκολου, μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των κοινοπραξιών «Energean Oil / Petra petroleum», «Ελληνικά Πετρέλαια / Edison / Petroceltic» και «Energean Oil / Trajan Oil», στο πλαίσιο της παράδοσης της έρευνας, της εξόρυξης και εκμετάλλευσης των ενεργειακών κοιτασμάτων της Ελλάδας στους μονοπωλιακούς ομίλους.
Σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά έργα στην Ευρώπη, εκτιμάται ότι την επόμενη δεκαετία, θα απαιτηθούν επενδύσεις ύψους 200 δισ. ευρώ για την υλοποίηση ενεργειακών δικτύων κοινού ενδιαφέροντος. 140 δισ. θα κατευθυνθούν σε έργα ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής τάσης, για υποδομές αερίου θα διατεθούν 40 δισ. ευρώ και για έργα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) 20 δισ. ευρώ.
«Ακάθεκτη» η κυβέρνηση συνεχίζει, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, να προωθεί ιδιωτικοποιήσεις υποδομών και παραλιών της χώρας, για να εξασφαλίσει κέρδη για τους επιχειρηματικούς ομίλους. Χτες, «σειρά» είχαν δύο ολυμπιακά ακίνητα, και συγκεκριμένα το Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου και το Ολυμπιακό Κέντρο Γαλατσίου και μία παραλία στην Ερμιόνη.
Οσον αφορά τα δύο ολυμπιακά ακίνητα, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την έναρξη δημόσιων διεθνών διαγωνισμών που θα γίνουν σε μία φάση. Η ιδιωτικοποίηση των δύο ακινήτων γίνεται, όπως αναφέρεται, για την ...«αξιοποίησή τους», καθώς «επί δέκα έτη υποαξιοποιούνται ή έχουν εγκαταλειφθεί, μέσω μακροχρόνιων παραχωρήσεων και διατήρησης των υφιστάμενων αθλητικών χρήσεων». Κατά το ΤΑΙΠΕΔ, τώρα τα ακίνητα θα «αξιοποιηθούν», «ώστε να δημιουργηθούν σύγχρονες αθλητικές υποδομές που θα συμβάλλουν άμεσα στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής των πολιτών»! Συνεχίζει, σημειώνοντας ότι: «Μια τέτοια αξιοποίηση είναι επωφελής για το Δημόσιο, διότι εκτός του προσδοκώμενου οικονομικού ανταλλάγματος, θα υπάρξει εξοικονόμηση πόρων από την επιβάρυνση με υψηλά κόστη συντήρησης»!
Το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρει σχετικά με το Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου ότι «αναπτύσσεται σε έκταση περίπου 1.000 στρεμμάτων». Διαθέτει ανοιχτούς και κλειστούς «διαγωνιστικούς χώρους», «κτιριακό συγκρότημα των στάβλων», «κτηνιατρική κλινική» και ελικοδρόμιο, τεχνητή λίμνη, εσωτερικούς ασφαλτοδρομένους «οδικούς δακτυλίους», πεζόδρομους κ.ά.
Για το Ολυμπιακό Κέντρο Γαλατσίου, σημειώνει ότι έχει «οικοπεδική έκταση 91 στρεμμάτων περίπου, με κτιριακό συγκρότημα περίπου 36.000 τ.μ. αθλητικών χρήσεων». Εκεί, το 2004 έγιναν τα αγωνίσματα της ρυθμικής γυμναστικής. Συνορεύει με το Μητροπολιτικό Πάρκο Βεΐκου.
Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της παραλίας της Ερμιόνης που βρίσκεται στην περιοχή Σαμπάριζα, ξεκινάει επίσης με δημόσιο διεθνή διαγωνισμό. Πρόκειται για «παραθαλάσσιο ακίνητο», όπως χαρακτηρίζεται από το ΤΑΙΠΕΔ, έκτασης 170 περίπου στρεμμάτων. Πωλείται, γιατί σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ «προσφέρει στους επενδυτές περιθώριο θετικής εξέλιξης μέσω της αξιοποίησης ενός σημαντικού μέρους των εκτάσεων που περιβάλλουν το ακίνητο σε δραστηριότητες φιλοξενίας/αναψυχής και σε εξοχικές κατοικίες».
Οι διαγωνισμοί αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του τέταρτου τριμήνου του 2014.
Με ρυθμό ανάκαμψης 1,4% στην Ευρωζώνη και 2,1% στην ΕΕ των 28 κρατών - μελών συνέχισε τον Απρίλη του 2014 ο όγκος της βιομηχανικής παραγωγής, σε σχέση με τα επίπεδα του Απρίλη 2013. Σύμφωνα με τα στοιχεία από τη Γιούροστατ, στη Γερμανία καταγράφεται αύξηση 1,7%, στην Ιταλία 1,6%, στην Ισπανία (με αφετηρία τη χαμηλή βάση του 2013) αύξηση 4,7%. Αντίθετα, σε πτωτική τροχιά κινείται η μάζα της παραγωγής στη Γαλλία με 1,8%, στην Ολλανδία με 3,4% κ.ά.
Εξάλλου, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο α' τρίμηνο του 2014, η οικοδομική δραστηριότητα στη χώρα εμφανίζει περαιτέρω συρρίκνωση με ρυθμό 22,1% ως προς την επιφάνεια των υπό ανέγερση νέων οικοδομών και με 17,5% ως προς τον όγκο τους.
Δραστική μείωση, πάνω από 60% την τελευταία διετία, στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης δείχνουν τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που είδαν χτες το φως της δημοσιότητας, επιβεβαιώνοντας ουσιαστικά ότι η κατακόρυφη αύξηση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, η οποία έκανε απαγορευτική τη θέρμανση για ανέργους, για εργατικά νοικοκυριά που βίωναν τη δραματική μείωση των μισθών και των συντάξεων, για νοικοκυριά που βίωναν συνολικά τα αντιλαϊκά μέτρα που τσακίζουν το λαϊκό εισόδημα, άφησε τους δύο τελευταίους χειμώνες εκατοντάδες χιλιάδες λαϊκά νοικοκυριά να «παγώσουν».
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε ανώτατος αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών, την περίοδο 2012-2013, δηλαδή την πρώτη χρονιά που εφαρμόστηκε η εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης με αυτό στο πετρέλαιο κίνησης (οπότε και απογειώθηκε μέσα σε ένα χρόνο από τα 60 ευρώ στα 330 ευρώ το χιλιόλιτρο!), καταγράφηκε ετήσια μείωση στην κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης κατά 71%. Αντίστοιχα, την περίοδο 2013-2014, η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης ήταν στο 1/3 σε σχέση με πρόπερσι.
Από την πλευρά του, βέβαια, το υπουργείο Οικονομικών - κατ' επέκταση συνολικά η κυβέρνηση - δεν παρουσίασε αυτά τα στοιχεία επειδή «θορυβήθηκε» από την τραγική κατάσταση που βιώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά, αλλά γιατί καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η εν λόγω ρύθμιση στον ΕΦΚ δεν απέδωσε στα ταμεία του αστικού κράτους τα προσδοκώμενα έσοδα.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, παρά το γεγονός ότι τα έσοδα από τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης αυξήθηκαν κατά 59,2% το 2013 σε σχέση με το 2012 και κατά 12,84% το 2014 σε σχέση με το 2013, λόγω της τεράστιας μείωσης στην κατανάλωση, αθροιστικά από τον ΕΦΚ και από το ΦΠΑ στο πετρέλαιο θέρμανσης (ο οποίος κυμαίνεται στο 23%), υπήρξαν απώλειες εσόδων, που υπολογίζονται περίπου σε 300 εκατομμύρια ευρώ.
Με βάση τα παραπάνω, φαίνεται πως η κυβέρνηση μελετά μέσα από ποια ρύθμιση θα αυξήσει τα έσοδα των κρατικών ταμείων, κινούμενη σε κάθε περίπτωση σε αντίθετο δρόμο από την αναγκαία για το λαό κατάργηση τόσο του ΕΦΚ όσο και του ΦΠΑ στο πετρέλαιο θέρμανσης, καθώς και στο φυσικό αέριο για οικιακή χρήση.