Πέμπτη 7 Φλεβάρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΔΙΕΘΝΗ
ΓΕΡΜΑΝΙΑ
«Στρατηγική για τη βιομηχανία 2030» με το βλέμμα σε Κίνα και ΗΠΑ

Περισσότερη κρατική παρέμβαση και μεγαλύτερες συγχωνεύσεις προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Οικονομίας

ΒΕΡΟΛΙΝΟ.--

Την εθνική «Στρατηγική για τη βιομηχανία 2030» παρουσίασε προχτές ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ, με στόχο να αντεπεξέλθει η γερμανική βιομηχανία στον σκληρό παγκόσμιο ανταγωνισμό, ιδιαίτερα με τις ΗΠΑ και την Κίνα.

Μεταξύ άλλων προβλέπεται σε περιπτώσεις μεγάλου ανταγωνισμού από το εξωτερικό ή σε επιθετικές εξαγορές επιχειρήσεων σε «στρατηγικούς τομείς» το γερμανικό κράτος να μπορεί να κατέχει ένα σημαντικό μέρος των μετοχών των εν λόγω ιδιωτικών επιχειρήσεων. Δεν είναι η πρώτη φορά που η γερμανική κυβέρνηση στρέφεται στα λεγόμενα μέτρα «κρατικού προστατευτισμού» για την προστασία των γερμανικών μονοπωλίων, παρά τις διακηρύξεις περί «ανοιχτής οικονομίας» και «ελεύθερου εμπορίου», που είναι η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος.

Ο Γερμανός υπουργός ξεκαθάρισε ότι θα πρόκειται για την «έσχατη λύση ανάγκης» και θα αφορά συγκεκριμένους κλάδους, στρατηγικής σημασίας για τη γερμανική οικονομία. Να σημειωθεί ότι η γερμανική κυβέρνηση κατηγορεί την Κίνα για κρατική στήριξη και συμμετοχή στις κινεζικές επιχειρήσεις, κάτι που - όπως ισχυρίζεται - δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό.

Ο Αλτμάιερ εξέφρασε τις γερμανικές ανησυχίες για το γεγονός ότι οι κινεζικές και αμερικανικές εταιρείες ενδέχεται να κυριαρχήσουν σε μεγάλους βιομηχανικούς κλάδους. Ως παράδειγμα έφερε την πανίσχυρη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, όπου η εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης σε Κίνα και ΗΠΑ ενδέχεται να μεταφέρει σημαντικό μέρος της προστιθέμενης αξίας εκτός Γερμανίας. Ετσι, ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας ανέδειξε για ακόμη μια φορά την αναγκαιότητα δημιουργίας εργοστασίου παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη, όπου το γερμανικό κράτος μαζί με ιδιωτικά κεφάλαια «μπαίνει μπροστά» για να κατασκευαστεί ένα τέτοιο εργοστάσιο στη χώρα.

Μεγαλύτερες συγχωνεύσεις ζητούν Γερμανία και Γαλλία

Μέρος της γερμανικής «Στρατηγικής 2030» αφορά επίσης τη χαλάρωση των ελέγχων για τις συγχωνεύσεις επιχειρηματικών ομίλων και τη διευκόλυνση για ακόμη μεγαλύτερες «κοινοπραξίες», καθώς τα συγκριτικά μεγέθη είναι η ευρωπαϊκή και η παγκόσμια αγορά, ενώ στην Κίνα επιτρέπονται μεγάλης κλίμακας συγχωνεύσεις. Ως θετικό παράδειγμα αναφέρθηκε από τον Αλτμάιερ η κατασκευαστής αεροσκαφών «Airbus», που κατέχει ένα μεγάλο μέρος της αγοράς.

Σε μια παράλληλη αλλά σχετική εξέλιξη, η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ απέρριψε χτες τη συγχώνευση της γερμανικής «Siemens» με τη γαλλική «Alstom» στον τομέα των σιδηροδρόμων, παρά τις έντονες πολιτικές αντιδράσεις της Γερμανίας και της Γαλλίας, οι οποίες επικαλέστηκαν την «απειλή» της Κίνας. Η ΕΕ αιτιολόγησε την απόφασή της με τον κίνδυνο να αποδυναμωθεί ο ανταγωνισμός εντός και εκτός της ενιαίας αγοράς και να αυξηθούν οι τιμές. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δηλώνει ότι λαμβάνει υπόψη τον ενδεχόμενο κίνδυνο που προκύπτει από τον μεγαλύτερο κινεζικό όμιλο σιδηροδρόμων του κόσμου, τον κινεζικό CRRC, ωστόσο δεν τον θεωρεί «απειλή».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ