Πέμπτη 1 Αυγούστου 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΙΣ ΠΡΟΒΛΗΤΕΣ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ
Βιώνουν στο πετσί τους το πώς βγαίνουν τα «ιστορικά» ρεκόρ κερδών του κεφαλαίου

Από τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων στις προβλήτες του Λιμανιού
Από τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων στις προβλήτες του Λιμανιού
Πίσω από τα ρεκόρ κερδών που καταγράφουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι, βρίσκονται τα «ρεκόρ» στην άγρια εκμετάλλευση, ακόμα και στην εξουθένωση των εργαζομένων, το σμπαράλιασμα των εργατικών δικαιωμάτων, η καταστολή και τρομοκρατία, βρίσκεται η έλλειψη ακόμα και στοιχειωδών μέτρων προστασίας για την υγεία, τη σωματική ακεραιότητα, ακόμα και τη ζωή των εργαζομένων.

Τα σλόγκαν για «βιώσιμη» ή «δίκαιη» ανάπτυξη και τα παραμύθια ότι «όταν οι επιχειρήσεις έχουν κέρδη, πάνε καλά οι εργαζόμενοι», που λανσάρονται κατά κόρον από τη ΝΔ, τον ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα, γίνονται θρύψαλα μπροστά στους μαντρότοιχους των χώρων δουλειάς.

Ενα πολύ χαρακτηριστικό τέτοιο παράδειγμα της συνολικής αντεργατικής επίθεσης του κεφαλαίου, σε έναν κλάδο που ιεραρχεί μάλιστα ως στρατηγικό (συνδυασμένες μεταφορές), είναι το λιμάνι του Πειραιά και η επένδυση της COSCO - ΟΛΠ ΑΕ η οποία διαφημίζεται στο λαό ως «πρότυπο ανάπτυξης» από ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και λοιπούς.

«Η υψηλότερη ιστορικά επίδοση σε κερδοφορία στον ΟΛΠ...»

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δημοσίευσε η COSCO - ΟΛΠ για τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, κατά τους πρώτους 6 μήνες του έτους διακινήθηκαν συνολικά 2,57 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, αριθμός αυξημένος κατά 23,8% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Το μήνα Ιούνη διακινήθηκαν 464,7 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που σύμφωνα με την COSCO είναι «νέο μηνιαίο ρεκόρ», καθώς το μέγεθος «είναι αυξημένο κατά 24,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2018».

Οπως αναφέρεται ακόμα, η προβλήτα ΙΙΙ, η οποία είναι καινούργια και έχει τεθεί πλέον σε πλήρη λειτουργία, έχει αυξήσει τη μέγιστη μηνιαία δυναμικότητα σε 600.000 κοντέινερς από 450.000 μέχρι πέρσι, ανεβάζοντας και την ετήσια δυναμικότητα της COSCO σε 7,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Μάλιστα, έχει αρχίσει να γίνεται λόγος και για κατασκευή 4ης προβλήτας.

Συνολικά, σύμφωνα πάντα με τα επίσημα στοιχεία της COSCO - ΟΛΠ (υπενθυμίζεται ότι το 2016 ο ΟΛΠ εξαγοράστηκε από την COSCO ), η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων και στις τρεις προβλήτες για το 2018 έφτασε τα 4,908 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, κατατάσσοντας το λιμάνι του Πειραιά έκτο στην πανευρωπαϊκή κατάταξη και δεύτερο στη Μεσόγειο. Ο ΟΛΠ παρουσίασε τους υψηλότερους ρυθμούς αύξησης διακίνησης TEUs μεταξύ των 40 πρώτων λιμανιών του κόσμου και τον υψηλότερο ρυθμό διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη.

Ακόμα υπογραμμίζεται ότι «ο ΟΛΠ πέτυχε την υψηλότερη ιστορικά επίδοση σε κερδοφορία. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 42,3 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 100%»...

...φέρει τη σφραγίδα της εργασιακής κόλασης

Οι εργαζόμενοι της COSCO - ΟΛΠ όχι μόνο δεν έχουν κανένα όφελος από όλα αυτά τα ασύλληπτα κέρδη, αλλά αυτό που είδαν ήταν μετά από κάθε κερδοφόρο οικονομικό αποτέλεσμα να αγριεύει περισσότερο η επίθεση της εργοδοσίας στα δικαιώματά τους, στην ίδια την υγεία τους, για να θωρακίσει και να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την κερδοφορία της.

Η COSCO στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ έχει δώσει τη δουλειά σε εργολάβους. Οπως αναφέρουν εργαζόμενοι, για να διακινηθούν αυτά τα εκατομμύρια των κοντέινερς «δουλεύουμε κόντρα βάρδιες, 12ωρα και συνεχώς μας πιέζει η εργοδοσία για πιο γρήγορες ταχύτητες για να αυξηθεί η παραγωγή».

«Δεν είναι μόνο τα εργατικά ατυχήματα που είναι σχεδόν καθημερινά, είτε πιο ελαφρά, είτε πιο σοβαρά, είναι και τα μυοσκελετικά προβλήματα», προσθέτουν. «Οι πόστες (σ.σ. ομάδες δουλειάς) όση δουλειά και να έχει, είναι μέχρι 4 άτομα. Παιδιά 25 χρόνων και έχουν σακατευτεί. Συνάδελφοι έχουν μυοσκελετικά προβλήματα και έχουν κάνει ορισμένοι σπονδυλοδεσία και δεν είναι ούτε 30 χρόνων. Απέλυσαν συνάδελφό μου γιατί είχε κομμένες 4 κήλες. Ο γιατρός τού απαγόρευσε να σηκώνει και ζήτησε αλλαγή πόστου. Τον έδιωξαν σαν στυμμένη λεμονόκουπα», καταγγέλλουν.

Οι συμβάσεις είναι ατομικές, ο μισθός στα 650 ευρώ και από εκεί, ανάλογα με την ειδικότητα και κυρίως ποιος είναι «καλό παιδί», θα προστεθούν στο μισθό «οικειοθελή μπόνους εργοδότη».

Ακόμα, οι εργαζόμενοι δουλεύουν εκ περιτροπής, περιμένοντας στο τηλέφωνο «πότε θα κατέβουμε» και πάει λέγοντας.

Η επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων συνδυάζεται με την επίθεση στο συνδικάτο τους: Εν μέσω του ...ιστορικού ρεκόρ για τον Ιούνη του 2019, ο επιχειρηματικός όμιλος της COSCO προσέφυγε στην Εισαγγελία, αξιώνοντας τη δίωξη των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Σωματείου των Εργαζομένων στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά (ΕΝΕΔΕΠ), επειδή πρωτοστάτησαν στην οργάνωση της μεγάλης απεργιακής μάχης που έδωσαν οι εργαζόμενοι το Μάη και τον Ιούνη του 2018, διεκδικώντας την υπογραφή ικανοποιητικής Συλλογικής Σύμβασης, με μόνιμη σταθερή εργασία, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, την ένταξη των εργαζομένων στα ΒΑΕ, μέτρα για την προστασία της υγείας και της ασφάλειας στους τόπους δουλειάς!

Προωθούν παντού εργολαβική εργασία και τσάκισμα δικαιωμάτων

Οσον αφορά τους υποτίθεται «μόνιμους» υπαλλήλους του ΟΛΠ, με τη βοήθεια του εργοδοτικού - κυβερνητικού συνδικαλισμού των σωματείων του χώρου και τη σύμβαση που υπέγραψαν, η COSCO εν μέσω πάντα κερδοφορίας, δηλαδή στο τέλος του 2017, έβαλε μαχαίρι στις αποδοχές των εργαζομένων πάνω από 40%, επιμήκυνε τον εργάσιμο χρόνο. Το 7,5ωρο - 37,5ωρο που ίσχυε έγινε 8ωρο - 40ωρο, ώστε οι εργαζόμενοι του ΟΛΠ να δουλεύουν πλέον παραπάνω και απλήρωτα! Κατάργησε το σταθερό πενθήμερο (Δευτέρα - Παρασκευή) και η εργασία το Σαββατοκύριακο και αργίες δεν είναι υπερωρία. Επομένως, αυτό που ισχύει πλέον για τους εργαζόμενους στον ΟΛΠ είναι δουλειά 7 μέρες τη βδομάδα χωρίς υπερωριακή αμοιβή. Επέβαλε επίσης σχέσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, εισήγαγε τον ενεργό και ανενεργό χρόνο εργασίας, σύστημα αξιολόγησης με κριτήριο την παραγωγικότητα, «απλοποίησε» την απόλυση κ.ά.

Στις 12/6/2019 και ενώ η COSCO καταγράφει κερδοφορία ρεκόρ, υπογράφηκε η απαράδεκτη σύμβαση των λιμενεργατών του ΟΛΠ με το καθαρά εργοδοτικό σωματείο. Προβλέπονται συνοπτικά μείωση του βασικού ημερομίσθιου κατά 5,63 ευρώ, μείωση της εργατικής πόστας (ομάδας εργασίας) από 6 σε 5 άτομα, με ό,τι σημαίνει αυτό για τις συνθήκες εργασίας, κατάργηση του σταθερού ημερήσιου χρόνου, του 5ήμερου, κατάργηση επιδομάτων, όπως χρονοεπίδομα, εντατικοποίηση της εργασίας, με αύξηση του τονάζ ανά εργαζόμενο, κατάργηση των ΒΑΕ, ενώ ορίζει ως ελάχιστο αριθμό λιμενεργατών που θα παραμείνουν στον ΟΛΠ τους 160, επιβεβαιώνοντας την πρόθεση της COSCO να μειώσει τους εργαζόμενους με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, ανοίγοντας το δρόμο για εργαζόμενους μέσω εργολαβικών εταιρειών με «κουρεμένα» εργασιακά δικαιώματα και χωρίς ΣΣΕ.

Παράλληλα, στον ΟΛΠ τρέχει και πρόγραμμα «εθελούσιων» αποχωρήσεων, που, όπως σημειώνεται στα οικονομικά αποτελέσματα του ΟΛΠ, «βοήθησε στη μείωση των αμοιβών προσωπικού το 2018 στα 55,4 εκατ. ευρώ από 57,8 εκατ.».

Ειδική Οικονομική Ζώνη όλη η λιμενική λεκάνη...

Στόχος των μονοπωλίων είναι ό,τι ισχύει στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ να επεκταθεί σε όλο το Λιμάνι. Καταργώντας κατακτήσεις δεκαετιών, προετοιμάζουν το έδαφος για γενίκευση της εργολαβικής εργασίας, χωρίς συγκροτημένα δικαιώματα, με διάφορες ατομικές συμβάσεις και δουλειά μέχρι εξάντλησης.

Ηδη οι «μόνιμοι» λιμενεργάτες με τις συνταξιοδοτήσεις και τις «οικειοθελείς αποχωρήσεις» έχουν μειωθεί στους 210 και οι χειριστές μηχανημάτων στους 360, από περισσότερους από 1.500 που ήταν σύνολο.

Η αρχή με εργολαβικούς εργαζόμενους έγινε στις προβλήτες των κρουαζιερόπλοιων. Η εργοδοσία έχει συστήσει ένα σωματείο που παίζει το ρόλο εργολάβου και ήδη έχει προσλάβει 60 εργαζόμενους που ανεβοκατεβάζουν τις αποσκευές των τουριστών με 50 ευρώ μεικτά χωρίς άλλα δικαιώματα.

Εχει προηγηθεί σωματείο εργοδοτικό με τον τίλο ΕΝΕΛΕ στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ περίπου πριν τρία χρόνια. Ακολούθησε το ΣΥΝΕΔΕΠ, το οποίο συστάθηκε επίσης στις δύο προβλήτες για να χτυπήσει τους αγώνες των εργαζομένων που οργάνωσε το αγωνιστικό σωματείο ΕΝΕΔΕΠ.

Συνολικά, αυτό που επιδιώκουν τα μονοπώλια είναι η διάσπαση των εργαζομένων, στήνοντας παντού εργοδοτικά σωματεία, υπό τον πλήρη έλεγχό τους, για να μην μπορούν οι εργαζόμενοι να σηκώνουν κεφάλι.

Η ένταση της επίθεσης στα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στο Λιμάνι έχει προδιαγραφεί από το Φλεβάρη του 2017, όταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με τη στήριξη της ΝΔ και των άλλων αστικών κομμάτων, «πέρασε» στη Βουλή νόμο για τη διαμόρφωση Εθνικού Μητρώου Φορτοεκφορτωτών Λιμένος και Ξηράς, από το οποίο εξαιρούνται οι εργαζόμενοι (χειριστές φορτοεκφορτωτικών μηχανημάτων, λιμενεργάτες κ.ά.) του λιμανιού του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και των άλλων λιμανιών της χώρας που είναι ανώνυμες εταιρείες, καθώς και των διαμετακομιστικών κέντρων (logistics)!

Ο νόμος ψηφίστηκε στο όνομα της διαμόρφωσης ακόμα πιο ευνοϊκού περιβάλλοντος για την παραπέρα προσέλκυση επενδύσεων στη διαμετακόμιση. Με το νόμο αυτό άνοιξε ο δρόμος για τη μετατροπή όλης της λιμενικής λεκάνης από Θριάσιο μέχρι Ακτή Ξαβέρη (προβλήτες κρουαζιερόπλοιων) σε Ειδική Οικονομική Ζώνη. Πρόκειται για τις περιβόητες «ελεύθερες ζώνες», όπου με κρατική παρέμβαση διαμορφώνεται ειδικό καθεστώς ασυλίας και παροχών στους επιχειρηματικούς ομίλους που επενδύουν σε αυτές, όπου πέρα από χαμηλή φορολόγηση, φοροαπαλλαγή κερδών κ.ο.κ., παρέχεται η δυνατότητα να εκμεταλλεύονται τους εργαζόμενους επιβάλλοντας καθεστώς εργασιακής ζούγκλας.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Αναβλήθηκε ξανά η εκδίκαση της απαράδεκτης προσφυγής του ΣΕΒ (2020-01-14 00:00:00.0)
Εκδικάζεται η προσφυγή ενάντια στην ένταξη των λιμενεργατών στα ΒΑΕ (2020-01-11 00:00:00.0)
Τρώγοντας έρχεται η όρεξη (2013-07-26 00:00:00.0)
Μπλόκαραν το διαγωνισμό για τους «Ράμπο» (2013-07-19 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ