Παρασκευή 27 Σεπτέμβρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ
Στα συρτάρια και πάλι το υπερώριμο αίτημα του διαχωρισμού κράτους - Εκκλησίας

Στις ελληνικές καλένδες παρέπεμψαν και επίσημα το υπερώριμο αίτημα του πλήρους διαχωρισμού κράτους - Εκκλησίας, σε πλήρη σύμπνοια, χτες, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος στη συζήτηση επί των άρθρων 3, 13, 33 και 59.

Από την πλευρά της πλειοψηφίας ο γενικός εισηγητής της ΝΔ, Κ. Τζαβάρας, υποστήριξε ότι «μια χαρά κατοχυρώνουν τη θρησκευτική ελευθερία» τα υπάρχοντα άρθρα του Συντάγματος, προσθέτοντας ότι η Εκκλησία και η θρησκεία βρίσκονται στην «ψυχή και τη σκέψη της πλειοψηφίας των πολιτών».

Από τον ΣΥΡΙΖΑ ο γενικός εισηγητής, Γ. Κατρούγκαλος, επιδόθηκε και αυτήν τη φορά σε διάφορους «νεωτεριστικούς» όρους περί «εξορθολογισμού», «ουδετερόθρησκου κράτους» κ.ο.κ., για να κρύψει ότι οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ, ως κυβέρνησης, για «ουδετερότητα του κράτους», «ερμηνευτικές δηλώσεις», όσον αφορά τον όρο «επικρατούσα θρησκεία» που αναφέρεται στο άρθρο 3 και άλλα παρόμοια, αντί για σαφή και πλήρη διαχωρισμό κράτους - Εκκλησίας, συνέβαλαν στη σημερινή εξέλιξη. Από το ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ ο Ανδρ. Λοβέρδος επανέφερε την πρόταση του κόμματός του περί «αστερίσκων», που να εξηγούν τους διακριτούς ρόλους κράτους - Εκκλησίας. Να παραμείνουν ως έχουν τα εν λόγω άρθρα πρότεινε ο Κ. Χήτας από την Ελληνική Λύση, ενώ για «ουδέτερη πολιτεία έναντι όλων των θρησκειών», χωρίς να κάνει λόγο συγκεκριμένα για διαχωρισμό κράτους - Εκκλησίας, μίλησε από το ΜέΡΑ25 η Αγ. Αδαμοπούλου.

Υπερώριμος αστικός εκσυγχρονισμός που ισχύει αιώνες σε άλλες χώρες

Ο γενικός εισηγητής του ΚΚΕ, Γιάννης Γκιόκας, ανέφερε ότι το ΚΚΕ, πριν από 100 χρόνια, στο Ιδρυτικό του Συνέδριο ακόμα, σε ένα κεφάλαιο με τίτλο «Πρόγραμμα σημερινών απαιτήσεων», δηλαδή του 1918, αναδείκνυε την ανάγκη του διαχωρισμού κράτους - Εκκλησίας.

Οπως ανέφερε, 100 χρόνια μετά «δεν τολμάτε να κάνετε ούτε αυτό, έναν υπερώριμο αστικό εκσυγχρονισμό που σε πολλές χώρες συντελέστηκε από την ίδια την αστική τάξη και το κράτος της από την περίοδο ακόμη της Γαλλικής Επανάστασης του 1789», συμπληρώνοντας ότι «πρόκειται για έναν διαχωρισμό που σε καμία περίπτωση και σε τίποτε δεν εμποδίζει τα θρησκευτικά πιστεύω και την όποια θρησκευτική συνείδηση του ανθρώπου, όπως επίσης δεν παραγνωρίζει ούτε αρνείται τη συμβολή της Εκκλησίας στη διατήρηση της ελληνικής γλώσσας, των λαϊκών παραδόσεων λόγω και του ρόλου που είχε στο πλαίσιο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας».

Επισήμανε ότι η στάση της ΝΔ στο θέμα ήταν αναμενόμενη, όμως ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως πριν το ΠΑΣΟΚ, παρά τις αρχικές του διακηρύξεις δεν τόλμησε στο διά ταύτα να προτείνει τον διαχωρισμό κράτους - Εκκλησίας, υποχώρηση την οποία καλύπτει με διάφορους φραστικούς νεωτερισμούς. Επιπρόσθετα, ως κυβέρνηση, όχι μόνο δεν ακούμπησε το περιουσιακό αλλά «επιχειρήσατε - σημείωσε - να κάνετε και ένα ντιλ μέσω του γνωστού ταμείου - άσχετα ότι δεν καρποφόρησε - χειρότερο από αυτό της ΝΔ, όπου θέλατε να εντάξετε εκτάσεις του Δημοσίου οι οποίες διεκδικούνται από την Εκκλησία», με βάση χρυσόβουλα από το οθωμανικό κράτος, φιρμάνια κ.ο.κ. Δηλαδή, «να νομιμοποιήσετε με αυτόν τον τρόπο αυτές τις διεκδικήσεις για να αποσπάσετε τη συναίνεση της Εκκλησίας στις περιορισμένου χαρακτήρα συνταγματικές αλλαγές που προωθούσατε», ανέφερε.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ έκανε καθαρό πως «όταν μιλάμε για πλήρη διαχωρισμό κράτους - Εκκλησίας μιλάμε για κατάργηση της αναφοράς στο Σύνταγμα σε επικρατούσα θρησκεία, που δεν καλύπτει η ερμηνευτική δήλωση». Ακόμα, ότι πέρα από την υποχρεωτικότητα του πολιτικού όρκου, τον πολιτικό χαρακτήρα διαφόρων τελετών (γάμοι, βαφτίσεις κ.ά.), «μιλάμε για την κατάργηση του κατηχητικού χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών με την αλλαγή της παραγράφου 2 του άρθρου 16 του Συντάγματος».

Απαντώντας στα επιχειρήματα που επιστρατεύτηκαν από τα αστικά κόμματα για να διατηρηθεί ο όρος «επικρατούσα θρησκεία», όπως ότι πρόκειται για διαπιστωτικό χαρακτήρα, ο Γ. Γκιόκας τόνισε αυτό δεν ισχύει, όπως προκύπτει από πρόσφατες αλλά και παλιότερες αναχρονιστικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, με τις οποίες, στη βάση αυτών των άρθρων και των όρων, έκρινε ότι είναι αντισυνταγματική η κατάργηση της διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στα σχολεία.

«Το πιο σημαντικό, όμως, πέρα από έννομα αποτελέσματα για τέτοιου είδους αναχρονιστικές αποφάσεις» τόνισε ότι «είναι τα ιδεολογικά αποτελέσματα, οι ιδεολογικές συνέπειες που έχει η αναφορά σε "επικρατούσες θρησκείες" και στη θρησκευτική συνείδηση ως σκοπό της Παιδείας (άρθρο 16 παρ. 2) και όλη αυτή η υπόκλιση στον ανορθολογισμό ως φυσιογνωμικό στοιχείο της Εκπαίδευσης που δεν το ακούμπησε ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ και εννοείται ούτε η ΝΔ».

Υπενθύμισε ότι το ΚΚΕ από το 2008 έχει καταθέσει ένα πλέγμα προτάσεων για τον υπερώριμο πλήρη διαχωρισμό κράτους - Εκκλησίας, που παραμένει επίκαιρο.

Ο ειδικός εισηγητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, χαρακτήρισε οχυρό του ανορθολογισμού στα σχολεία τη διατήρηση της παρ. 2 του άρθρου 16 ότι σκοπός της Παιδείας είναι η προαγωγή της θρησκευτικής συνείδησης τον 21ο αιώνα, τονίζοντας ότι το ΚΚΕ στέκεται με σεβασμό στην προσφορά του μικρού κλήρου στους αγώνες του λαού και τη συμμετοχή του στο ΕΑΜ - ΕΛΑΣ, προσθέτοντας ότι στις προτάσεις του ΚΚΕ για τον πλήρη διαχωρισμό κράτους - Εκκλησίας υπάρχει ειδική μέριμνα για την προστασία των δικαιωμάτων και την εξασφάλιση αξιοπρεπούς διαβίωσης των μικρών κληρικών. Ωστόσο, όπως επισήμανε, «ένα αναγκαίο βήμα εκσυγχρονισμού φαίνεται να χάνεται και πάλι και εδώ κάθε πολιτική δύναμη αναλαμβάνει την ευθύνη της και θα κριθεί».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ