Πέμπτη 27 Φλεβάρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΝΕΟΛΑΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Νέες δεξιότητες στα μέτρα της ανταγωνιστικότητας

Την ένταξη νέων θεματικών ενοτήτων στο εβδομαδιαίο σχολικό πρόγραμμα, από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη, μέσω των λεγόμενων «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων», ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Παιδείας. Η κυβέρνηση υλοποιεί έτσι την εξαγγελία της για προώθηση συγκεκριμένων δεξιοτήτων μέσα στα σχολεία, «απαντώντας» στις επισημάνσεις της ΕΕ για τις αναγκαίες δεξιότητες που χρειάζεται η νέα εργατική δύναμη, με διακηρυγμένο στόχο να αυξάνεται η κερδοφορία των επιχειρήσεων στο έδαφος των νέων εξελίξεων στην τεχνολογία και επιστήμη και να θωρακίζεται η ιδεολογία της αστικής τάξης.

Οι θεματικοί κύκλοι των Εργαστηρίων είναι οι εξής:

-- «Ζω καλύτερα» με επιμέρους θεματικές: Αυτομέριμνα και πρόληψη, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, πρόληψη εξαρτήσεων, οδική ασφάλεια, διατροφή, ψυχική υγεία.

-- «Φροντίζω το περιβάλλον» με θεματικές: Κλιματική αλλαγή, οικολογική συνείδηση, αειφόρος ανάπτυξη, φυσικές καταστροφές, παγκόσμια και τοπική κληρονομιά.

-- «Ενδιαφέρομαι και ενεργώ» με θεματικές: Ανθρώπινα δικαιώματα, εθελοντισμός, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα.

-- «Δημιουργώ και καινοτομώ» με θεματικές: «Δράσεις δημιουργικότητας και καινοτομίας, νεανική επιχειρηματικότητα, ρομποτική, STEM/STEAM, νέες τεχνολογίες, γνωρίζω τα επαγγέλματα».

Σε ό,τι αφορά την εφαρμογή των παραπάνω, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το υπουργείο, μετά από τη σχετική πρόσκληση του ΙΕΠ, θα υποβληθούν εκπαιδευτικά προγράμματα και υλικό, θα σχεδιαστεί το πρόγραμμα σπουδών για κάθε εργαστήριο και θα συγκροτηθεί στη συνέχεια μια ψηφιακή εκπαιδευτική πλατφόρμα ανοικτών προγραμμάτων σπουδών. Θα διδάσκουν εκπαιδευτικοί που έχουν ολοκληρώσει την εκάστοτε επιμόρφωση, στο νηπιαγωγείο ο/η νηπιαγωγός, ενώ στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο το ΙΕΠ θα ορίσει προτεραιότητες στις ειδικότητες, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται κανένας εκπαιδευτικός, εφόσον επιθυμεί να συμμετάσχει.

Το υπουργείο σημειώνει πως με τα παραπάνω καλλιεργούνται δεξιότητες ζωής (life skills), ήπιες δεξιότητες (soft skills) και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης.

Αναμφισβήτητα, με την ανάπτυξη της τεχνολογίας προκύπτουν νέες δεξιότητες, προκειμένου όμως να αξιοποιηθούν προς όφελος της πραγματικής προόδου από τον νέο εργαζόμενο, πρέπει να πατούν σε ένα στέρεο επιστημονικό υπόβαθρο. Στο σημερινό σχολείο, όπως διαμορφώνεται για να υπηρετεί συγκεκριμένες ανάγκες του καπιταλιστικού συστήματος, βρίσκονται «στον αέρα».

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της εισαγωγής της θεματικής STEM. Πρόκειται για το ακρωνύμιο των: Θετικές Επιστήμες, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά και αφορά την ενοποίηση των παραπάνω πεδίων. Η ένταξη της παραπάνω θεματικής έρχεται σε σχολεία που στη συντριπτική πλειοψηφία τους δεν διαθέτουν εργαστήρια, με τα αντίστοιχα γνωστικά αντικείμενα να υποβαθμίζονται στο σύγχρονο σχολείο, με επιστημονικές ενώσεις να επισημαίνουν ζητήματα περιεχομένου και μεθοδολογίας στη διδασκαλία τους, ενώ χαρακτηρίζονται από αποσπασματικότητα αλλά και δείγματα ανορθολογισμού.

Χαρακτηριστική επίσης και της ιδεολογικής παρέμβασης στο περιεχόμενο της παρεχόμενης εκπαίδευσης είναι η εισαγωγή της «επιχειρηματικότητας» στο σχολικό πρόγραμμα, με κεντρική επιδίωξη οι μαθητές να αφομοιώσουν από μικρές ηλικίες τις αξίες της καπιταλιστικής επιχείρησης, να τις κάνουν δικές τους και να συμβάλουν αποτελεσματικότερα στους στόχους της κερδοφορίας της. Στους ίδιους στόχους επιχειρείται να εγκλωβιστεί η δημιουργικότητα των νέων. Στον τίτλο του «Εργαστηρίου Δεξιοτήτων» «Δημιουργώ και καινοτομώ» αποτυπώνεται η προσπάθεια να ταυτιστεί η δημιουργικότητα με την «καινοτομία», η οποία στο επιχειρηματικό γλωσσάρι ορίζεται ως η χρήση της νέας γνώσης για τη δημιουργία και προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
STEM και Εκπαίδευση: Με ποιους όρους και ποιες αλλαγές; (2020-03-04 00:00:00.0)
Για το πρόγραμμα «Θεσσαλονίκη - Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νέων 2014» (2014-01-01 00:00:00.0)
Δίκτυο άλωσης συνειδήσεων (2010-02-17 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ