Σάββατο 7 Νοέμβρη 2020 - Κυριακή 8 Νοέμβρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΕ
«Ψαλίδι» στις προσδοκίες ανάκαμψης και διαδοχικά πακέτα στο κεφάλαιο

Eurokinissi

Για το 2023 παραπέμπεται πλέον η επάνοδος της οικονομικής δραστηριότητας και του παραγόμενου ΑΕΠ στα επίπεδα του έτους 2019, παρά τα «ξόρκια» των αστικών κυβερνήσεων με τα διαδοχικά κάθε είδους πακέτα στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων, που φορτώνονται στις πλάτες των λαών.

«Η παραγωγή τόσο στη ζώνη του ευρώ όσο και στην ΕΕ δεν αναμένεται να ανακτήσει τα προ της πανδημίας επίπεδα εντός του 2022», διαπιστώνεται στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με με τις Φθινοπωρινές Προβλέψεις 2020, ενώ η βύθιση που καταγράφεται φέτος δεν πρόκειται να αναπληρωθεί από τους ισχνούς ρυθμούς ανάκαμψης που αναμένονται για την επόμενη διετία 2021 - 2022, και μάλιστα για όλα ανεξαιρέτως τα κράτη - μέλη της ΕΕ.

«Λόγω της επιδημιολογικής κατάστασης, οι προβλέψεις για την ανάπτυξη εντός του χρονικού ορίζοντα του δελτίου χαρακτηρίζονται από εξαιρετικά υψηλό βαθμό αβεβαιότητας και κινδύνου», τονίζεται μεταξύ άλλων, την ώρα που η τρέχουσα κρίση διευρύνει τις ανισομετρίες και τις αποκλίσεις μεταξύ των οικονομιών της ΕΕ: «Ο οικονομικός αντίκτυπος της πανδημίας διαφέρει σημαντικά ανά την ΕΕ και το ίδιο ισχύει για τις προοπτικές ανάκαμψης. Εξαρτάται από την εξάπλωση του ιού, την αυστηρότητα των μέτρων δημόσιας υγείας που λαμβάνονται για την ανάσχεσή του, από την τομεακή σύνθεση των εθνικών οικονομιών και από την ένταση των εθνικών μέτρων πολιτικής», τονίζεται μεταξύ άλλων.

Σε ό,τι αφορά την ελληνική οικονομία, η εκτιμώμενη βύθιση του ΑΕΠ για το 2020 αναμένεται σε 9%, για το 2021 και το 2022 προβλέπονται ρυθμοί μερικής ανάκαμψης 5% και 3,5% αντίστοιχα, ενώ - όπως και σε ολόκληρη την ΕΕ - η επάνοδος της οικονομικής δραστηριότητας στα επίπεδα του 2019 παραπέμπεται για το 2023.

Σε κάθε περίπτωση, η όποια ανάκαμψη στηρίζεται στις αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις και στις παρεμβάσεις ενίσχυσης του εγχώριου κεφαλαίου. Σε αυτό το πλαίσιο, η Κομισιόν επισημαίνει ότι η οικονομική δραστηριότητα για το 2021 αναμένεται να υποστηριχθεί από τα πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα που παρουσιάζονται στο προσχέδιο προϋπολογισμού, ενώ οι συγκεκριμένες προβλέψεις δεν έχουν ενσωματώσει τις αναμενόμενες εισροές κεφαλαίων από το «Ταμείο Ανάκαμψης» της ΕΕ.

Σε ό,τι αφορά την ελληνική οικονομία, η Κομισιόν επαναλαμβάνει ότι ο μεγάλος τομέας των υπηρεσιών και η εξάρτηση από τον διεθνή τουρισμό την καθιστούν «ιδιαίτερα ευάλωτη σε σοκ που προκαλούνται από ταξιδιωτικούς περιορισμούς και μέτρα κοινωνικής απόστασης», επισημαίνοντας πως η ταχεία πολιτική απάντηση (κυβερνητικά πακέτα στήριξης) περιόρισε τον αντίκτυπο στην απασχόληση και στις επιχειρήσεις.

Καταλήγοντας επισημαίνουν ότι η αβεβαιότητα παραμένει πολύ μεγάλη, ιδιαίτερα σε σχέση με τον τουριστικό τομέα, ενώ γίνεται λόγος για πρόσθετους κινδύνους που σχετίζονται με γεωπολιτικές εντάσεις στην περιοχή και μεταναστευτικές πιέσεις.

Σε αυτό το πλαίσιο, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ΝΔ προχωρά σε επαναξιολόγηση των δεδομένων ενόψει του τελικού σχεδίου κρατικού προϋπολογισμού για το 2021, που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή προς το τέλος της μεθεπόμενης βδομάδας.

Στο υπουργείο Οικονομικών προσπαθούν να διαχειριστούν την κατάσταση λαμβάνοντας το συντομότερο δυνατό προκαταβολές από τα ευρωπαϊκά ταμεία στήριξης του κεφαλαίου, και ειδικότερα από το «Ταμείο Ανάκαμψης», με βάση το σχεδιασμό για την κλιμάκωση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων και με την κυβέρνηση να διακηρύσσει σε όλους τους τόνους ότι το «πογκρόμ» των αντιλαϊκών νομοσχεδίων θα συνεχιστεί με τους ίδιους ρυθμούς το επόμενο διάστημα.

Μηχανισμοί για το κεφάλαιο, χρέη στις πλάτες των λαών

Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η πορεία διαμόρφωσης των μηχανισμών χρηματοδότησης της ΕΕ προς τους επιχειρηματικούς ομίλους βρέθηκε στο επίκεντρο συνεδρίασης του Γιούρογκρουπ την περασμένη Τρίτη με τη σχετική ανακοίνωση να σημειώνει πως το συμβούλιο «θεωρεί ζωτικής σημασίας να συνεχιστεί η δημοσιονομική στήριξη σε κάθε κράτος - μέλος έως το 2021, δεδομένου του αυξημένου κινδύνου καθυστερημένης ανάκαμψης».

Ειδικό βάρος δίνεται στα «εθνικά προγράμματα ανάκαμψης και ανθεκτικότητας», στη βάση των οποίων θα διενεργηθεί ο πακτωλός των εκταμιεύσεων, με όρο και προϋπόθεση την κλιμάκωση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων, ενώ πέρα από το «Ταμείο Ανάκαμψης» εξετάστηκαν και τα άλλα τρία «δίχτυα ασφαλείας» για τους επιχειρηματικούς ομίλους, τα οποία θα εφαρμοστούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, συνολικού ύψους 540 δισ. ευρώ, τα οποία «συμπληρώνουν τα άνευ προηγουμένου επίπεδα δημοσιονομικής στήριξης που έχουν θεσπιστεί από τις εθνικές κυβερνήσεις».

Ως αποτέλεσμα των διαδοχικών παρεμβάσεων στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων, σε ολόκληρη την ΕΕ καταγράφεται άνοδος των δημοσιονομικών ελλειμμάτων και των κρατικών χρεών, που «στον επόμενο τόνο» θα φορτωθούν στις πλάτες των λαών.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις, το συνολικό δημοσιονομικό έλλειμμα στην Ευρωζώνη θα εκτοξευτεί από 0,6% του ΑΕΠ το 2019 σε περίπου 8,8% το 2020. Παράλληλα, η μάζα με τα κρατικά χρέη στην Ευρωζώνη από 85,9% του ΑΕΠ το 2019 εκτοξεύεται σε 101,7% του ΑΕΠ το 2020 και 102,6% το 2022. Την ίδια ώρα, το ελληνικό κρατικό χρέος από 180,5% το 2019 φτάνει σε 207,1% φέτος και 194,8% του ΑΕΠ το 2022.


Α. Σ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ