Οι ναυτεργάτες σύσσωμοι και οργανωμένα δίνουν απεργιακή απάντηση στην ολομέτωπη επίθεση κυβέρνησης και εφοπλιστών σε βάρος των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (ΣΣΕ), των οργανικών συνθέσεων, των ασφαλιστικών - συνταξιοδοτικών και συνδικαλιστικών τους δικαιωμάτων, δίνουν απάντηση στην αντεργατική επίθεση για τη μεγιστοποίηση της ήδη τεράστιας κερδοφορίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου.
«Παραλύοντας» το σύνολο των θαλάσσιων μεταφορών, οι ναυτεργάτες έδειξαν τη δύναμη της οργανωμένης πάλης τους.
Στα μεγάλα λιμάνια της χώρας, όπως ο Πειραιάς, που είναι κόμβοι συνδυασμένων μεταφορών, λόγω της συμμετοχής και των πληρωμάτων των ρυμουλκών στην απεργία δεν μπόρεσαν να αποπλεύσουν ή να καταπλεύσουν μεγάλα εμπορικά πλοία (π.χ. κοντεϊνεράδικα).
Η προκήρυξη της 48ωρης απεργίας, με προοπτική κλιμάκωσης, προχώρησε ύστερα από πρωτοβουλία των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ. Μετά από σύσκεψη που διοργάνωσαν τα τρία σωματεία, επικυρώθηκε και από τα Διοικητικά Συμβούλια των άλλων ναυτεργατικών σωματείων, συγκεκριμένα από τα Σωματεία Πλοιάρχων, Ναυτών, Θαλαμηπόλων, Ηλεκτρολόγων - Ηλεκτρονικών, Οικονομικών Αξιωματικών, Μηχανικών ΜΕΚ, Φροντιστών, Προσωπικού Τροφοδοσίας, Ναυτών M/S - Π/Κ - Ο/Γ, Πρακτικών Πλοιάρχων - Κυβερνητών. Στην απεργία συμμετέχουν και οι ναυτεργάτες στα ρυμουλκά - ναυαγοσωστικά σκάφη, με απόφαση του ΔΣ του σωματείου τους, της ΠΕΠΡΝ (δεν ανήκει στην ΠΝΟ).
Οι ναυτεργάτες, απέναντι και στους κυβερνητικούς ελιγμούς, διαμηνύουν ότι δεν είναι διατεθειμένοι να κάνουν «Ούτε βήμα πίσω από τα δικαιώματά μας», όπως ανέγραφε το πανό που είχε ξεδιπλωθεί χτες στον Πειραιά, μπροστά από το επιβατηγό πλοίο «BLUE STAR DELOS».
Στο λιμάνι, πριν ακόμα ξημερώσει, οι απεργιακές φρουρές των ναυτεργατών είχαν πάρει θέση στους καταπέλτες περιφρουρώντας την απεργία. Στο πλευρό τους εργαζόμενοι από κλάδους της στεριάς που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του ΠΑΜΕ, νεολαία, συνταξιούχοι.
«Ο κόσμος έχει αγανακτήσει. Με τις συνεχείς μειώσεις στις οργανικές συνθέσεις και στο μηχανοστάσιο και στην κουβέρτα, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες πέφτουμε κάτω από την εξάντληση σαν τα κοτόπουλα. Δίνουμε αγώνα για να βγουν τα δρομολόγια. Πειραιάς - Κρήτη πάνω - κάτω, φορτώνεις - ξεφορτώνεις και το καλοκαίρι προσθέτουν και τη Μήλο. Εχουμε περίπου 10 χρόνια να υπογράψουμε ΣΣΕ, γίνονται μειώσεις στους μισθούς και τώρα πάνε για κατάργηση της Σύμβασης. Δεν μπορούμε να κάνουμε πίσω», λέει στον «Ριζοσπάστη» ναυτεργάτης από το πλήρωμα του πλοίου «ΚΥΔΩΝ».
«Δεν πρέπει να τους αφήσουμε να εφαρμόσουν αυτά που έχουν ψηφίσει», συμπληρώνει συνάδελφός του. «Ολος ο κόσμος στα καράβια είναι ανάστατος. Εχουν καταλάβει ότι πάνε να θάψουν κάθε δικαίωμά μας. Μπορεί να δέχονται πιέσεις, αλλά όλοι θέλουν η απεργία να συνεχιστεί».
Στο λιμάνι της Πάτρας, οι ναυτεργάτες των πλοίων της γραμμής Πάτρα - Ιταλία συμμετείχαν καθολικά στην απεργία. Το απόγευμα αναμένονταν να καταπλεύσουν τα πλοία «EUROPA PALACE» και «CRUISE EUROPA» με σημαία Ιταλίας, όπου στην πλειοψηφία του το πλήρωμα αποτελείται από αλλοδαπούς ναυτεργάτες, αλλά και το πλοίο «FLORENCIA», επίσης με σημαία Ιταλίας, όπου όλο το πλήρωμα αποτελείται από αλλοδαπούς ναυτεργάτες. Οι ναυτεργάτες και των τριών πλοίων σε ένδειξη αλληλεγγύης πριν τον κατάπλου τους είχαν στείλει «σήμα» στο Λιμεναρχείο, ενημερώνοντας για «παραμονή», δηλαδή ακινητοποίηση των πλοίων στο λιμάνι. Ακινητοποιημένα έμειναν ακόμα και τα 10 φέρι μποτ της πορθμειακής γραμμής Ρίου - Αντίρριου, όπως και αυτά της γραμμής Κυλλήνη - Ζάκυνθος.
Στο λιμάνι του Λαυρίου οι ναυτεργάτες των πλοίων «ΜΑΚΕΔΩΝ» και «ΙΟΝΙΣ», που είναι και αυτά τα οποία δρομολογούνται από εκεί, οι ναυτεργάτες απήργησαν καθολικά. Στιγμιότυπο που ξεχώρισε ήταν ότι στο ημερολόγιο του «ΜΑΚΕΔΩΝ», το οποίο και επιδόθηκε στο Λιμεναρχείο, οι ναυτεργάτες είχαν αναγράψει: «Το πλοίο απεργεί». Στο πλευρό των ναυτεργατών των δύο πλοίων βρέθηκαν ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Λαυρίου - Ανατ. Αττικής, Μ. Μεντής και ο Β. Συρίγος, μέλος της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου.
Στο λιμάνι της Ραφήνας καθολική ήταν η απεργία στο πλοίο «ΣΟΥΠΕΡ ΦΕΡΙ», ενώ το απόγευμα αναμενόταν το πλοίο «ΘΕΟΛΟΓΟΣ» για να ακινητοποιηθεί από το πλήρωμά του. Οπως έλεγαν ναυτεργάτες από το πλήρωμα του «ΣΟΥΠΕΡ ΦΕΡΙ», «περιμένουμε να βγει απόφαση των σωματείων για συνέχιση της απεργίας».
Οι ναυτεργάτες με τη μαζική τους συμμετοχή στην απεργία διατρανώνουν την απόφασή τους να παλέψουν για να «μείνουν στα χαρτιά» οι διαδοχικές αντεργατικές νομοθετικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης της ΝΔ, που έρχονται ως συνέχεια αυτών που πήρε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και προωθούν την εφαρμογή των «διεθνώς κρατούντων» στα πλοία κατ' απαίτηση όλων των εφοπλιστικών ενώσεων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον νόμο 4714/2020 που ψήφισε η κυβέρνηση και τίθεται σε εφαρμογή με εγκύκλιο του ΝΑΤ στις αρχές του Φλεβάρη - την οποία εξέδωσε μετά από σχετική επιστολή, στην ουσία εντολή του υπουργού Ναυτιλίας - καταργεί τις κλαδικές ΣΣΕ αρχίζοντας από τους ναυτεργάτες των ποντοπόρων, απαλλάσσει τους εφοπλιστές από ασφαλιστικές εισφορές, επιφέρει σαρωτικές αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις, στις οργανικές συνθέσεις, σηματοδοτώντας νέες δραματικές περικοπές στους μισθούς και τις συντάξεις, στην Υγεία - Πρόνοια στον κλάδο των ναυτεργατών. Επιτρέπει την εφαρμογή των ατομικών συμβάσεων με μισθολόγια πείνας που υπογράφει η εργοδοτική «Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών» (ITF). Μέτρα που είναι θέμα χρόνου να βγουν και στη στεριά, εντείνοντας την επίθεση στο σύνολο των εργαζομένων.