Σάββατο 20 Νοέμβρη 2021 - Κυριακή 21 Νοέμβρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Δεν παραιτούμαστε από το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά

Τον αγώνα για την κατάργηση των «δουλεμπορικών», για προσλήψεις αορίστου χρόνου δίνουν μια σειρά από συνδικάτα, διεκδικώντας μόνιμες προσλήψεις και ΣΣΕ

Ο «Ριζοσπάστης» μίλησε με συνδικαλιστές σε κλάδους όπου εφαρμόζεται το καθεστώς «ενοικίασης». Στις δηλώσεις τους διαψεύδεται ο ισχυρισμός ότι η «ενοικίαση» αποτελεί μια σύγχρονη μορφή απασχόλησης που προσφέρει «ευελιξία» και ευκαιρίες στους εργαζόμενους, επιβεβαιώνοντας το αντίθετο: Οτι αποτελεί συνθήκη εργασιακού μεσαίωνα.

Μαθαίνουν κάθε βδομάδα αν θα έχουν δουλειά την επόμενη

Η «ενοικιαζόμενη» εργασία είναι μια από τις «ευέλικτες» εργασιακές σχέσεις που ...ανθούν στον κλάδο του Επισιτισμού - Τουρισμού. «Αυτό το "μοντέλο" εργασίας είχε παρουσιαστεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και συνεχίζει να παρουσιάζεται και σήμερα ως ένας τρόπος να αναπτυχθούν θέσεις εργασίας, να βρουν δουλειά περισσότεροι εργαζόμενοι», μας λέει ο Γιώργος Στεφανάκης, πρόεδρος του Συνδικάτου Επισιτισμού - Τουρισμού - Ξενοδοχείων Αττικής. Τους αισχρούς αυτούς ισχυρισμούς, όπως εξηγεί, διαψεύδει η πείρα από την αξιοποίηση της εργασιακής αυτής σχέσης στον κλάδο.

«Οι "ενοικιαζόμενοι" εργαζόμενοι συχνά, ιδιαίτερα στα ξενοδοχεία, αμείβονται χαμηλότερα από τους συναδέλφους τους, κατά κανόνα στο ύψος του βασικού μισθού. Επίσης, υπογράφουν συμβάσεις με πολύ περιορισμένη διάρκεια. Για παράδειγμα, σε πολυτελή ξενοδοχειακή μονάδα της Αττικής οι "ενοικιαζόμενοι" υπογράφουν νέα σύμβαση κάθε Τετάρτη, μαθαίνουν δηλαδή κάθε βδομάδα αν θα έχουν δουλειά την επόμενη... Το πρόγραμμα της δουλειάς δεν έχει καμία απολύτως σταθερότητα, ο χώρος που καλούνται να εργαστούν μπορεί επίσης να αλλάζει διαρκώς. Προσωπικό καθαριότητας και εστίασης μεταφέρεται σε ξενοδοχεία, κέτερινγκ, εργοστάσια, άλλες επιχειρήσεις. Κάθε φορά εκεί που θα τους "πουλήσει" ο σύγχρονος "δουλέμπορος"».

Διανομείς της «e-food»: Με τις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις τους κατάφεραν να διώξουν το «δουλεμπορικό»
Διανομείς της «e-food»: Με τις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις τους κατάφεραν να διώξουν το «δουλεμπορικό»
Με ευθύνη των εργοδοτικών συνδικαλιστών, που σε μια σειρά σωματείων δεν εγγράφουν αυτούς τους συναδέλφους ως μέλη τους, οι «ενοικιαζόμενοι» διαχωρίζονται από τους υπόλοιπους εργαζόμενους, αναφέρει ο Γ. Στεφανάκης: «Η απαράδεκτη αυτή στάση και πρακτική έχει αρνητικό αντίκτυπο σε όλους τους εργαζόμενους, αποδυναμώνει την οργάνωση και τον αγώνα μας σε κάθε ξεχωριστή επιχείρηση αλλά και συνολικά στον κλάδο. Από την άλλη, όταν οργανωνόμαστε και παλεύουμε όλοι μαζί, γινόμαστε πιο δυνατοί και μπορούμε να μετράμε αποτελέσματα και νίκες. Κορυφαίο παράδειγμα αποτελεί ο αγώνας των διανομέων στην "e-food", που έδωσαν ενωμένοι σαν ένας άνθρωπος όλοι οι εργαζόμενοι, με αποτέλεσμα 2.016 συνάδελφοι που δούλευαν ως "ενοικιαζόμενοι" με τρίμηνες συμβάσεις να υπογράψουν συμβάσεις αορίστου χρόνου με την εταιρεία, αναγνωρίζοντας την προϋπηρεσία τους και βγάζοντας από τη μέση την Εταιρεία Προσωρινής Απασχόλησης».

Συνδυασμός «ενοικίασης» και «on call» εργασίας

Ο Γιάννης Σχοινάς, πρόεδρος του κλαδικού Συνδικάτου Γάλακτος - Τροφίμων - Ποτών Αττικής και του επιχειρησιακού Σωματείου Εργαζομένων στην «Tasty», σημειώνει ότι περίπου το 30% των εργαζομένων στην εν λόγω εταιρεία είναι «ενοικιαζόμενοι». Μάλιστα, την περασμένη Πέμπτη πραγματοποίησαν 24ωρη απεργία, και ένα από τα αιτήματα ήταν να μπει τέλος σε αυτό το καθεστώς, να υπογραφεί ΣΣΕ με μόνιμες προσλήψεις και αυξημένους μισθούς.

Η εργοδοσία εκεί συνδυάζει μάλιστα την «ενοικίαση» με την «on call» απασχόληση (!) ή αλλιώς με τη λεγόμενη «σύμβαση μιας μέρας με ετοιμότητα κλήσης». Στην πράξη, οι εργαζόμενοι περιμένουν μήνυμα στο κινητό τους για να μάθουν αν και τι ώρα θα δουλέψουν την επόμενη μέρα.

Αλλους «ενοικιαζόμενους on call» τους καλούν να δουλέψουν σε φουλ ρυθμούς, 5ήμερο - 8ωρο, όταν η επιχείρηση τους έχει ανάγκη, και άλλους τους φωνάζουν για δουλειά μόνο μια - δυο φορές τη βδομάδα, παίρνοντας τον μήνα το πολύ 150 - 200 ευρώ και έτσι αναγκάζονται να βρίσκονται συνέχεια στο κυνήγι του μεροκάματου, από επιχείρηση σε επιχείρηση και από κλάδο σε κλάδο.

Αν και πολλοί από αυτούς τους «ενοικιαζόμενους» εργαζόμενους με πλήρη απασχόληση δουλεύουν για πάνω από 5 χρόνια στην «Tasty», δεν προσλαμβάνονται απευθείας από αυτήν και οι συμβάσεις τους δεν μετατρέπονται σε αορίστου χρόνου, όπως ο νόμος προβλέπει. Και αυτό γιατί η ίδια νομοθεσία έχει «παράθυρα» που επιτρέπουν στους εργοδότες να διατηρούν όσο θέλουν το καθεστώς «ενοικίασης» αρκεί όταν συμπληρωθούν 36 μήνες απασχόλησης ο «ενοικιαζόμενος» να σταματήσει να δουλεύει για περίπου έναν μήνα πριν ανανεωθεί εκ νέου η «ενοικίασή» του!

Συμπιέζουν μισθούς και δικαιώματα

Η Γιάννα Παπαδημητρίου, μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου Εργατοϋπαλλήλων Τηλεπικοινωνιών και Πληροφορικής Αττικής (ΣΕΤΗΠ), επισημαίνει πως οι «ενοικιαζόμενοι» αποτελούν μεγάλο μέρος του συνόλου των εργαζομένων του κλάδου. Ενδεικτικά: Ο όμιλος ΟΤΕ απασχολεί στα τηλεφωνικά κέντρα - κυρίως στη θυγατρική «e-Value» - 3.500 «ενοικιαζόμενους» εργαζόμενους σε σύνολο 5.000. Μεγάλο ποσοστό «ενοικιαζόμενων» υπάρχει και στα έργα της πληροφορικής στον όμιλο ΟΤΕ. Στα τηλεφωνικά κέντρα της «Vodafone» αποτελούν το 92% του προσωπικού. Στο εμπορικό και τεχνικό κομμάτι της «Forthnet - Nova» το καθεστώς «ενοικίασης» αγγίζει περίπου το 1/3 του προσωπικού, με τον μεγαλύτερο όγκο να συγκεντρώνεται στα τηλεφωνικά κέντρα.

Με «όχημα» αυτό το καθεστώς, οι εργοδότες συμπιέζουν μισθούς και δικαιώματα προς τα κάτω, διαχωρίζουν τους εργαζόμενους. Οι επιχειρησιακές Συλλογικές Συμβάσεις που είναι σε ισχύ στον κλάδο δεν τους περιλαμβάνουν καθώς δεν θεωρούνται εργαζόμενοι της εταιρείας και ας δουλεύουν πρακτικά γι' αυτήν. Χρήσιμα βοηθήματα των εργοδοτών είναι τα συνδικαλιστικά τσιράκια τους, που όχι μόνο δεν ζητάνε να καλύπτονται οι εργαζόμενοι αυτοί από Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, αλλά δεν τους εγγράφουν καν στα σωματεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πλειοψηφία (ΠΑΣΚΕ και ΔΑΚΕ) στο ΔΣ του Πανελλαδικού Σωματείου Εργαζομένων της «e-Value», που απορρίπτει την εγγραφή των 3.500 «ενοικιαζόμενων».

Σε άλλες εταιρείες, όπως, για παράδειγμα, στην «Teleperfomance», οι «ενοικιαζόμενοι» εργαζόμενοι απασχολούνται με συμβάσεις διάρκειας από έναν μήνα έως έναν χρόνο. Ετσι, ζουν σε ακόμα μεγαλύτερη αβεβαιότητα και οι εργοδότες εντείνουν την εκμετάλλευσή τους με μοχλό την αξιολόγηση και τη στοχοθεσία. Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο να μεταβάλλεται ανά τακτά διαστήματα η επιχείρηση που τους προσλαμβάνει και στη συνέχεια τους «ενοικιάζει» σε επιχείρηση του κλάδου. Ετσι, οι «ενοικιαζόμενοι» εμφανίζονται συνεχώς ως νεοπροσληφθέντες, ακόμα κι αν δουλεύουν χρόνια στην ίδια δουλειά.

«Το ΣΕΤΗΠ από την ίδρυσή του έχει ξεκαθαρίσει ότι όλοι οι εργαζόμενοι που δουλεύουν στις εταιρείες του κλάδου μπορούν να γίνονται μέλη του», τονίζει η Γ. Παπαδημητρίου και προσθέτει: «Αντίστοιχες αποφάσεις έχουν πάρει επιχειρησιακά σωματεία που έχουν κοινό βηματισμό με το κλαδικό.

Η κατάργηση της "ενοικιαζόμενης" εργασίας και η μετατροπή όλων των συμβάσεων σε συμβάσεις πλήρους ωραρίου και αορίστου χρόνου, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, η εξίσωση των δικαιωμάτων μας προς τα πάνω, περιλαμβάνονται ανάμεσα στα βασικά αιτήματα του Συνδικάτου και την κλαδική Συλλογική Σύμβαση που έχουμε καταρτίσει στη Γενική Συνέλευσή μας».

«Ενοικιαζόμενοι» με κυλιόμενα ωράρια και σπαστά ρεπό

Η Σωματειακή Επιτροπή στην εταιρεία «PDSolutions» (θυγατρική εταιρεία του ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς) μαζί με το κλαδικό Σωματείο Εργαζομένων Χρηματοπιστωτικού Συστήματος και τους εργαζόμενους στην εταιρεία δίνουν τον δικό τους αγώνα ενάντια σε αυτές τις εργασιακές συνθήκες. Σημειώνεται ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία, οι εργαζόμενοι της «PDSolutions» είναι «ενοικιαζόμενοι» από τη «Mellon Technologies» και την ICAP με πληθώρα συμβάσεων (2μηνες, 3μηνες, 6μηνες μέχρι και αορίστου), με κυλιόμενα ωράρια και σπαστά ρεπό.

Την ίδια ώρα, το κλείσιμο πολλών καταστημάτων της Τράπεζας Πειραιώς πανελλαδικά, από τη μία, και η μετάβαση στην ψηφιοποίηση των τραπεζικών εργασιών, από την άλλη, έχουν συμβάλει στην ολοένα και μεγαλύτερη εντατικοποίηση της εργασίας. Ενας εργαζόμενος καλείται καθημερινά να εξυπηρετήσει δεκάδες πελάτες. Δεν είναι λίγες οι φορές που στο 8ωρο ένας εργαζόμενος εξυπηρετεί κατά μέσο όρο 80 - 90 πελάτες και την ίδια στιγμή οι πιέσεις από την εργοδοσία για απορρόφηση περισσότερων κλήσεων σε λιγότερο χρόνο δεν σταματούν.

Η Σωματειακή Επιτροπή, συνεχίζοντας τη δράση του προηγούμενου διαστήματος, με την οργάνωση συσκέψεων και συνελεύσεων, με στόχο τη συζήτηση με όλους τους εργαζόμενους, απαιτεί μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους. Εξω τα «δουλεμπορικά» από την PDS. Αμεση πρόσληψη όλων των εργαζομένων απευθείας από την PDS. Να δοθούν αυξήσεις σε όλους τους συναδέλφους. Κανείς κάτω από 951 ευρώ βασικό μισθό. Να αυξηθεί ο χρόνος του διαλείμματος σε 15 λεπτά για κάθε δύο ώρες εργασίας. Πρόγραμμα εργασίας που να εξυπηρετεί τις ανάγκες των εργαζομένων και όχι μόνο τις ανάγκες της PDS.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ