Τετάρτη 20 Φλεβάρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δεν έπεισε ο Μπερνάρ Τσουμί

Μακέτα του ΝΜΑ με φόντο την Ακρόπολη. Θα έπρεπε να προστεθεί και ο όγκος του τσιμέντου που περικυκλώνει το οικόπεδο Μακρυγιάννη για μια αντικειμενική παρουσίαση...
Μακέτα του ΝΜΑ με φόντο την Ακρόπολη. Θα έπρεπε να προστεθεί και ο όγκος του τσιμέντου που περικυκλώνει το οικόπεδο Μακρυγιάννη για μια αντικειμενική παρουσίαση...
«Χάλασε» το επικοινωνιακό «τρικ» που επιμελώς ετοίμασε ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, τη Δευτέρα το βράδυ, για την άμβλυνση των αντιδράσεων ενάντια στην κυβερνητική επιλογή του οικοπέδου Μακρυγιάννη για την ανέγερση του Νέου Μουσείου Ακρόπολης.

Με αφορμή την παρουσίαση του έργου του Αμερικανού αρχιτέκτονα, Μπερνάρ Τσουμί, ο οποίος, σε συνεργασία με τον Ελληνα συνάδελφό του Φωτιάδη, πρώτευσε στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για το ΝΜΑ, το αμφιθέατρο του ΥΠΠΟ «πλημμύρισε» από κόσμο που ήθελε να δει πώς θα είναι περίπου το νέο μουσείο. Λέμε «περίπου», γιατί ο Τσουμί είπε πως τα σλάιντ που έδειξε είναι απλώς μια σχεδιαστική προσέγγιση με ηλεκτρονικό υπολογιστή και όχι τα τελικά σχέδια.

Μετά την εισαγωγή του υπουργού, πολίτες διαμαρτυρόμενοι για την επιλογή του χώρου στου Μακρυγιάννη, ξεδίπλωσαν πανό που έγραφε «Οχι μουσείο στου Μακρυγιάννη», «Μουσείο στου Μακρυγιάννη = Υβρις», «Το μουσείο είναι ανταγωνιστικό προς την Ακρόπολη, η Ακρόπολη αξίζει μουσείο και όχι αρχαιολογική καταστροφή». Η αμηχανία του υπουργού, του αρχιτέκτονα και του προέδρου του Οργανισμού για την ανέγερση του ΝΜΑ, Δ. Παντερμαλή, μεγάλωσε, όταν το κοινό στην αίθουσα χειροκρότησε τη σιωπηλή διαμαρτυρία. Γεγονός που αποδεικνύει πως η κυβέρνηση δεν έπεισε για την επιλογή της.

Ούτε όμως η «επιστράτευση» του αρχιτέκτονα έπεισε. Ο Τσουμί παρουσίασε χαρακτηριστικές δουλιές του ανά τον κόσμο, μερικές από τις οποίες προκάλεσαν επίσης διαμαρτυρίες. Ο Τσουμί πάντως φέρνει «γούρι» στους υπουργούς... Ενα έργο του ξεκίνησε προεκλογικά στη Γαλλία, οι εργάτες δούλεψαν νυχθημερόν για να τελειώσει και τελικά, όπως είπε ο ίδιος, «ο υπουργός επανεκλέχθηκε»...

Η ανταπόκριση των παρευρισκομένων στις φωτογραφίες του ΝΜΑ ήταν μάλλον «παγωμένη». Η «γραμμή άμυνας» του αρχιτέκτονα, με την εμμονή του στην ανάπτυξη των θεωρητικών του απόψεων, δεν απέτρεψε τις ουσιαστικές ερωτήσεις.

Ο Τσουμί είπε πως το ΝΜΑ δεν αγγίζει την ανασκαφή στου Μακρυγιάννη, αλλά τη «σκεπάζει», χωρίς να πει ότι το κτίριο θα «σκεπάσει» μεγάλο μέρος της ανασκαφής και ότι τα θεμέλιά του θα καταστρέψουν άλλες αρχαιότητες. Είπε πως ο προσανατολισμός του τρίτου επιπέδου του κτιρίου, το οποίο θα είναι γυάλινο εξωτερικά και θα φιλοξενήσει τα Μάρμαρα του Παρθενώνα (αν επιστραφούν) θα έχει τον ίδιο προσανατολισμό με του Παρθενώνα. Οταν όμως κλήθηκε να σχολιάσει το γεγονός ότι ο όγκος του μουσείου είναι ανταγωνιστικός προς τον Ιερό Βράχο (κάτι που θεωρείται έμμεση βλάβη στην αρχαιολογική ορολογία), είπε πως «δεν έχει απάντηση σε αυτό το θέμα»! Οταν ρωτήθηκε επίσης πώς είναι δυνατόν να συμφωνεί στην καταστροφή αρχαιοτήτων για να κατασκευάσει κάτι που... θα τις προστατεύει, απάντησε ότι «στην ιστορία υπάρχουν πολλά επίπεδα και όταν σεβόμαστε τα παλιά επίπεδα, μπορούμε να δημιουργήσουμε νέα χωρίς να καταστρέψουμε»...

Πάντως, ο Ε. Βενιζέλος και στην ομιλία του τη Δευτέρα, αλλά και στα χτεσινά εγκαίνια της έκθεσης των μελετών που συμμετείχαν στο διαγωνισμό (παρουσιάζεται στο κτίριο Βάιλερ) είπε ότι η βραβευμένη αρχιτεκτονική πρόταση χαρακτηρίζεται από «ταπεινότητα» ως προς το μνημείο και ότι τα νομικά, τοπογραφικά και αρχαιολογικά προβλήματα της επιλογής του χώρου «έχουν λυθεί»!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ