Επικίνδυνη η ελληνική νομοθεσία για τα τουριστικά λεωφορεία, την οποία αξιοποιεί η εργοδοτική ασυδοσία
Copyright 2022 The Associated |
Οπως φαίνεται από πλάνα που δημοσιοποιήθηκαν μετά την τραγωδία, η μεταλλική κατασκευή ήταν πολύ βαριά αλλά ξεριζώθηκε πολύ εύκολα από τη βάση της, κάτι που παραπέμπει σε κακοτεχνία, με αποτέλεσμα να πέσει, να συνθλίψει το λεωφορείο στη μέση και να καταπλακώσει τους επιβάτες.
Στην κατάθεσή του ο οδηγός είπε ότι προκειμένου να μεταβεί στο Παλάτι του Κοινοβουλίου ακολούθησε τις οδηγίες του GPS, το οποίο τον κατεύθυνε προς το συγκεκριμένο πέρασμα. Πρόσθεσε ότι οδηγούσε πολλές ώρες, δεν έτρεχε και ήταν προσεκτικός, εκτός από εκείνα τα δευτερόλεπτα που αποφάσισε να αλλάξει λωρίδα κυκλοφορίας. Σε δηλώσεις του σε ΜΜΕ ανέφερε:
«Λυπάμαι πολύ για ό,τι συνέβη. Δεν θα μπορούσε κανένας να το αποφύγει. Ηταν σαν να έπεσε ξαφνικά επάνω μας ένα τρένο. Ολα έγιναν σε ένα δευτερόλεπτο. Είπα ότι δεν θα βγει κανένας ζωντανός. Ακολούθησα απλά την πορεία που μου έδειξε το GPS. Οταν η κεραία βρήκε στην κατασκευή, πάτησα απότομα φρένο αλλά δεν μπορούσαμε να αποφύγουμε το δυστύχημα. Δεν έτρεχα». Σε τεστ που του έγινε για αλκοόλ και ναρκωτικές ουσίες βρέθηκε αρνητικός. Η ρουμανική αστυνομία τού άσκησε δίωξη για ανθρωποκτονία εξ αμελείας και σωματικές βλάβες.
Από τους επιβάτες του λεωφορείου, 8 παραμένουν σε ρουμανικά νοσοκομεία. Πήραν εξιτήριο και έχουν επιστρέψει στην Ελλάδα οι υπόλοιποι, μεταξύ τους και η σύζυγος του 53χρονου από τη Λάρισα ο οποίος σκοτώθηκε στο τραγικό δυστύχημα, χτυπημένος στο κεφάλι.
Το τραγικό δυστύχημα στη Ρουμανία φέρνει στην επιφάνεια τις αντεργατικές αλλαγές και το ξεχείλωμα των ωραρίων, που ειδικά σε κατηγορίες εργαζομένων όπως οι οδηγοί τουριστικών λεωφορείων μπορούν να αποβούν μοιραία. Ο νόμος - έκτρωμα που ψηφίστηκε πέρυσι (ν. Χατζηδάκη - 4808/2021) έδωσε περισσότερο αέρα στα πανιά της εργοδοτικής ασυδοσίας, καθώς οι εργοδότες μπορούν ανά πάσα στιγμή να αλλάξουν το ωράριο, γενικότερα την οργάνωση του χρόνου εργασίας των οδηγών, χωρίς να το δηλώσουν. Ο συγκεκριμένος νόμος, μάλιστα, στο άρθρο 78 για την «Καταχώρηση αλλαγής ωραρίου και υπερωριών στο Πληροφοριακό Σύστημα» περιλαμβάνει ειδική αναφορά για τους οδηγούς φορτηγών και τουριστικών λεωφορείων, δίνοντας στους εργοδότες τη δυνατότητα να αναγκάζουν τον οδηγό σε αλλαγή ωραρίου και απλήρωτες ή και ανασφάλιστες υπερωρίες, κάτι που επιπλέον σημαίνει ένταση της εργασίας και αύξηση του κινδύνου για ατύχημα. Ο νόμος προκλητικά προβλέπει ότι η οποιαδήποτε αλλαγή ωραρίου ή οργάνωσης του χρόνου εργασίας ή υπερωριακή απασχόληση μπορεί να δηλωθεί και 15 μέρες μετά τη βδομάδα περιόδου εργασίας! Με άλλα λόγια, αν ένας οδηγός αναγκάστηκε να δουλέψει επιπλέον ώρες την πρώτη βδομάδα ενός μήνα, π.χ. την Τρίτη ή την Τετάρτη, ο εργοδότης μπορεί να δηλώσει στο σύστημα «Εργάνη» την υπερωριακή απασχόληση 15 μέρες μετά το τέλος της πρώτης βδομάδας του Γενάρη. Πρακτικά ο εργοδότης μπορεί να μη δηλώνει την υπερωριακή απασχόληση, εκτός αν αυτή είχε διαπιστωθεί τη μέρα που έγινε σε κάποιον τυχαίο έλεγχο της Τροχαίας. Ετσι, ο νόμος Χατζηδάκη δίνει το δικαίωμα στους εργοδότες να αλλάζουν το ωράριο όπως αυτοί θέλουν χωρίς να έχουν καμία επίπτωση, αφού στην πράξη ο έλεγχος που μπορεί να γίνει από την Τροχαία διαβιβάζεται στην Επιθεώρηση Εργασίας προκειμένου να ελεγχθεί το ωράριο. Στον χρόνο λοιπόν που μεσολαβεί μπορούν να γίνουν οι απαραίτητες «διορθώσεις» από την εργοδοσία, ώστε όλα να είναι «σύμφωνα με τον νόμο». Σημειωτέον, πριν τον νόμο Χατζηδάκη οι εργοδότες ήταν υποχρεωμένοι να δηλώνουν εκ των προτέρων τις όποιες αλλαγές στο καθιερωμένο ωράριο εργασίας, επομένως δεν μπορούσε να γίνει «διόρθωση» εκ των υστέρων, ειδικά μετά από τυχαίους ελέγχους.