Πέμπτη 13 Μάρτη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΠΑΓΙΔΕΣ ΘΑΝΑΤΟΥ ΟΙ ΧΩΡΟΙ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΜΕ ΕΥΘΥΝΗ ΚΡΑΤΟΥΣ - ΕΡΓΟΔΟΣΙΑΣ
Μαύρη μέρα η χτεσινή για την εργατική τάξη, με δύο νεκρούς στο μεροκάματο

Από ηλεκτροπληξία σκοτώθηκε εργάτης σε οικοδομή στη Βούλα, κορμός δέντρου άφησε στον τόπο δασεργάτη στη Φθιώτιδα

Βούλα: Ο γερανός όπου βρήκε τραγικό θάνατο ο νεαρός εργάτης

Eurokinissi

Βούλα: Ο γερανός όπου βρήκε τραγικό θάνατο ο νεαρός εργάτης
Δύο νεκρούς σε εργατικά δυστυχήματα μετρά μέσα σε μια μόλις μέρα η εργατική τάξη, επιβεβαιώνοντας με δραματικό τρόπο τις διεκδικήσεις των εργατικών σωματείων που διατρανώθηκαν και στην πρόσφατη μεγαλειώδη απεργία ενάντια στα «Τέμπη» που τσακίζουν τη ζωή του λαού για την κερδοφορία των ομίλων.

Κεραυνοβολήθηκε και έμεινε στον τόπο σε οικοδομή στη Βούλα

Το ένα θανατηφόρο εργατικό «ατύχημα» σημειώθηκε χτες το πρωί σε ανεγειρόμενη οικοδομή στη Βούλα, όταν 28χρονος χειριστής γερανού που μετέφερε οικοδομικά υλικά χτυπήθηκε από ρεύμα, καθώς η μπούμα (ο ιστός του γερανού) ακούμπησε σε ηλεκτροφόρα καλώδια. Ο εργαζόμενος μεταφέρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του στο Ασκληπιείο Βούλας, όπου κατέληξε. Μάλιστα, βίντεο καταγράφει τη μεταφορά του να γίνεται με συμβατικό ΙΧ αυτοκίνητο και όχι με ασθενοφόρο.

Να σημειωθεί ότι σχετικό Προεδρικό Διάταγμα 1073/1981 (άρθρο 79) προβλέπει ότι εάν κοντά στο εργοτάξιο διέρχονται αγωγοί ηλεκτρικού ρεύματος πρέπει να «ειδοποιείται εγγράφως η αρμόδια υπηρεσία της ΔΕΗ (σ.σ. σήμερα είναι ο ΔΕΔΔΗΕ) ώστε να εξεταστούν τα μέτρα ασφάλειας που πρέπει να ληφθούν από κοινού με τον κατασκευαστή του έργου και του επιβλέποντος μηχανικού του έργου». Πρακτικά σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να γίνει αίτηση προς τον ΔΕΔΔΗΕ για τη λήψη μέτρων, ενώ ο ΔΕΔΔΗΕ με τη σειρά του ενημερώνει την Επιθεώρηση για την Υγεία και Ασφάλεια, η οποία διακόπτει τις εργασίες μέχρι να ληφθούν τα μέτρα.

Από το σημείο του δυστυχήματος στη Μακρακώμη
Από το σημείο του δυστυχήματος στη Μακρακώμη
Η μέχρι τώρα πείρα όμως δείχνει ότι εφόσον διακοπούν οι εργασίες, η άρση της διακοπής μπορεί να γίνει από μια βδομάδα μέχρι και έναν μήνα μετά, κάτι που οπωσδήποτε αποτελεί εμπόδιο στα κέρδη... Εκ του αποτελέσματος λοιπόν είναι προφανές ότι δεν τηρήθηκαν αυτά τα μέτρα, αφού η οποιαδήποτε καθυστέρηση για να μην κινδυνεύσουν εργαζόμενοι «κοστίζει».

Στο σημείο του εγκλήματος στη Βούλα βρέθηκε άμεσα ο Κώστας Ζιώγας, μέλος της Διοίκησης της Ομοσπονδίας Οικοδόμων Ελλάδας, απαιτώντας άμεση ενημέρωση για τις συνθήκες του συμβάντος.

Η δουλειά να γίνει γρήγορα, χωρίς μέτρα ασφαλείας

«Οι χώροι δουλειάς καθημερινά Τέμπη, με σκοτωμένους και σακατεμένους εργάτες», τονίζει σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Οικοδόμων Ελλάδας και προσθέτει πως «οι ίδιες οι συνθήκες του εγκλήματος, η αυτοψία που έγινε επιτόπου από το Συνδικάτο Οικοδόμων Αθήνας και την Ομοσπονδία Οικοδόμων δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας για τις αιτίες των καθημερινών εγκλημάτων στους χώρους δουλειάς.

Η απουσία μέτρων υγείας και ασφάλειας, η ανύπαρκτη εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου από τις κατασκευαστικές εταιρείες, τους επιβλέποντες του έργου και οι ευθύνες των μηχανισμών ελέγχου του κράτους, που από μηχανισμοί ελέγχου και πρόληψης έχουν μετατραπεί σε μηχανισμούς καταγραφής σκοτωμένων και σακατεμένων εργατών, έχει ως αποτέλεσμα οι χώροι δουλειάς να έχουν μετατραπεί σε προθάλαμους θανάτου. Οι μηχανισμοί ελέγχου, που λειτουργούν υποστελεχωμένοι με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, έχουν κυριολεκτικά διακοσμητικό ρόλο.

Η κυβέρνηση έχει πολύ μεγάλες ευθύνες, που αρνείται εδώ και χρόνια τη λειτουργία των Μεικτών Επιτροπών Ελέγχου των μέτρων ασφάλειας στους χώρους δουλειάς.

Η εργοδοσία, αξιοποιώντας όλο το αντεργατικό πλαίσιο, απελευθερωμένη από κρατικούς ελέγχους, έχει επιβάλει τον κανόνα "η δουλειά να γίνει γρήγορα, όπως - όπως", χωρίς μέτρα ασφάλειας, γιατί τα θεωρούν κόστος και καθυστέρηση».

Τα πρωτόκολλα ασφαλείας «πήγαν περίπατο»

«Στο συγκεκριμένο εργοδοτικό έγκλημα επιβεβαιώνεται ο εγκληματικός τρόπος δουλειάς, που το μόνο που υπολογίζει είναι το κέρδος και όχι η ασφάλεια των εργαζομένων. Τα πρωτόκολλα ασφαλείας, όπως φαίνεται από τα τραγικά αποτελέσματα, "πήγαν περίπατο", δεν τηρήθηκαν», τονίζει η Ομοσπονδία και θέτει τρία ερωτήματα, «που οι απαντήσεις τους θα έπρεπε να είναι αυτονόητες, με γνώμονα την ασφάλεια της ζωής των εργαζομένων, όμως δεν είναι, και οι ευθύνες της κυβέρνησης και της εργοδοσίας δεν μπορούν να κρυφτούν». Τα ερωτήματα είναι τα εξής:

  • Υπήρχε ή όχι αίτημα αδειοδότησης των συγκεκριμένων εργασιών προς τον ΔΕΔΔΗΕ για διακοπή του ρεύματος, ώστε να γίνουν με ασφάλεια οι εργασίες εκφόρτωσης των οικοδομικών υλικών;
  • Υπήρχε ή όχι εκτίμηση του επαγγελματικού κινδύνου των συγκεκριμένων εργασιών από τους υπεύθυνους της κατασκευής του έργου, ώστε να επιλεχθεί ο ασφαλέστερος τρόπος της εκτέλεσής τους;
  • Εχει ελεγχθεί προληπτικά ως προς την τήρηση των μέτρων ασφαλείας η συγκεκριμένη οικοδομή από την έναρξη κατασκευής της; Επιπλέον, πόσες οικοδομές στην περιοχή έχουν ελεγχθεί το τελευταίο διάστημα από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους;

Η Ομοσπονδία Οικοδόμων απαιτεί ουσιαστικά και άμεσα μέτρα από το υπουργείο Εργασίας, ενώ τονίζει πως «η λύση βρίσκεται στον αγώνα και τη διεκδίκηση. Κανένας από τους κυβερνώντες δεν θα μας λυπηθεί. Εμείς πρέπει να προστατεύσουμε τη ζωή μας, να κατακτήσουμε όσα έχουμε ανάγκη. Δεν υπάρχει άλλη επιλογή».

Ανάλογη ανακοίνωση έβγαλαν το Συνδικάτο Οικοδόμων Αθήνας και το Εργατικό Κέντρο Πειραιά.

Νεκρός δασεργάτης σε διπλό εργατικό δυστύχημα

Στο δεύτερο τραγικό συμβάν χτες, ένας 60χρονος δασεργάτης νεκρός και ένας ακόμη συνάδελφός του τραυματίας είναι ο απολογισμός δύο ξεχωριστών εργατικών δυστυχημάτων που σημειώθηκαν στην ίδια εργολαβία και με διαφορά λίγων λεπτών, στην περιοχή της Μάκρης Μακρακώμης στη Φθιώτιδα.

Τα δύο ξεχωριστά εργατικά «ατυχήματα» σημειώθηκαν σε συνεργείο δασεργατών, μελών Δασικού Συνεταιρισμού από την περιοχή της Θράκης, που έχουν αναλάβει ως υπεργολαβία την απομάκρυνση πλατάνων που έχουν προσβληθεί από τη νόσο του μεταχρωματικού έλκους στο πλατανόδασος του Σπερχειού ποταμού, στη δυτική Φθιώτιδα.

Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, ο δασεργάτης έχασε τη ζωή του όταν κατά τη διάρκεια των εργασιών ένα μεγάλο τμήμα κορμού αποκολλήθηκε τραυματίζοντάς τον θανάσιμα στο κεφάλι. Μάλιστα, λίγα λεπτά πιο πριν, σε κοντινή απόσταση τραυματίστηκε συνάδελφός του, που επίσης χτυπήθηκε από κλαδιά κατά τη διάρκεια εργασιών κοπής δέντρου.

Το συγκεκριμένο μάλιστα έργο το έχει αναλάβει ιδιωτική εταιρεία βιομηχανίας ξύλου με «Πράξη Ορισμού Αναδόχου Αποκατάστασης» του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία στη συνέχεια έδωσε υπεργολαβία την κοπή των δέντρων στα μέλη του Δασικού Συνεταιρισμού. Ο «Ανάδοχος» ορίστηκε από το υπουργείο τον Δεκέμβρη του 2023 με χρονική προθεσμία περαίωσης της πράξης ενός έτους. Ωστόσο, τον Δεκέμβρη του 2024, μετά από αίτημα του «Αναδόχου», δόθηκε παράταση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέχρι το τέλος του Σεπτέμβρη του 2025, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις συνθήκες εντατικοποίησης της εργασίας προκειμένου να «βγουν» οι χρονικές προθεσμίες.

Είναι δε χαρακτηριστικό ότι από τις αρχές του έτους, μόνο στη Φθιώτιδα έχουν καταγραφεί τρία θανατηφόρα εργατικά δυστυχήματα.

Την ίδια στιγμή αναδεικνύονται και οι εγκληματικές ευθύνες τόσο της σημερινής όσο και των προηγούμενων κυβερνήσεων για την τραγική κατάσταση και υποστελέχωση που επικρατεί στις δασικές υπηρεσίες, όπως στο Δασαρχείο Σπερχειάδας που είχε την επίβλεψη του έργου. Πάνω σε αυτή την υποστελέχωση και εγκατάλειψη των δασικών υπηρεσιών έχει «πατήσει» και η πολιτική των «Αναδόχων» στα δάση, που ξεκίνησε μετά την καταστροφική πυρκαγιά στη Βόρεια Εύβοια και πλέον έχει μετατραπεί σε βασικό εργαλείο εμπλοκής ιδιωτών και εταιρειών στη διαχείριση των δασών.

Στο σημείο του εργατικού δυστυχήματος βρέθηκε κλιμάκιο του Εργατικού Κέντρου Λαμίας, το οποίο αναδεικνύει την ευθύνη των κυβερνήσεων «που με την πολιτική τους έχουν διαλύσει στην κυριολεξία τα δασαρχεία, τα έχουν αφήσει χωρίς προσωπικό, χωρίς δασεργάτες, ανήμπορα να προσφέρουν τις απαραίτητες υπηρεσίες, όπως και στο συγκεκριμένο έργο στο πλατανόδασος. Ετσι αφού έχουν διαλύσει τα δασαρχεία "για να βγει η δουλειά", κάνουν πράξη αναδοχής σε διάφορες ιδιωτικές εταιρείες, με το ανάλογο κονδύλι, και στο τέλος την πληρώνουν οι εργαζόμενοι, ακόμα και με τη ζωή τους».

Το Εργατικό Κέντρο Λαμίας εκφράζει τα συλλυπητήριά του στην οικογένεια του συναδέλφου, απαιτώντας την πλήρη διαλεύκανση των συνθηκών κάτω από τις οποίες έχασε τη ζωή του.

Σοβαρό εργατικό «ατύχημα» και στην Καλαμπάκα

Στο μεταξύ, χτες ένας ακόμα εργάτης τραυματίστηκε σοβαρά ενώ εκτελούσε εργασίες σε εργοτάξιο στον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο του Ε65, στην περιοχή Μύκανη της Καλαμπάκας Τρικάλων.

Στο Γενικό Νοσοκομείο Τρικάλων, όπου μεταφέρθηκε ο εργάτης, έσπευσαν αμέσως αντιπροσωπείες του Εργατικού Κέντρου Τρικάλων και του Συνδικάτου Οικοδόμων του νομού, επικοινωνώντας ταυτόχρονα με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς για να διερευνηθούν οι συνθήκες του «ατυχήματος».

Μάλιστα, η Διοίκηση του Εργατικού Κέντρου Τρικάλων είχε πραγματοποιήσει τηλεφωνική παρέμβαση στη συγκεκριμένη κατασκευαστική εταιρεία μία μέρα πριν το «ατύχημα», έπειτα από αναφορές των εργαζομένων που έκαναν λόγο για αύξηση της εντατικοποίησης, για κομμένα ρεπό κ.ά.

Οπως ενημερώνουν στην ανακοίνωσή τους Εργατικό Κέντρο και Συνδικάτο Οικοδόμων, για τα καθημερινά «ατυχήματα» «δεν φταίει η κακιά η ώρα. Φταίει που όλοι, κράτος, κυβέρνηση και εργοδότες λειτουργούν με μοναδικό σκοπό το κέρδος, αδιαφορώντας για την ανθρώπινη ζωή. Δεν δεχόμαστε ως κανονικότητα να πηγαίνουμε για μεροκάματο και να μην ξέρουμε πώς και αν θα γυρίσουμε σπίτι μας. Η λύση βρίσκεται στον αγώνα και τη διεκδίκηση για δουλειά σε ανθρώπινες συνθήκες, με ασφάλεια, με αποδοχές που θα καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες μας».

Σε άμεσο κίνδυνο και οι εργαζόμενοι στη Διώρυγα της Κορίνθου

Σε έναν ακόμα μεγάλο χώρο δουλειάς, στη Διώρυγα της Κορίνθου, με μεγάλους κινδύνους έρχονται αντιμέτωποι οι εργαζόμενοι, όπως φέρνει στην επιφάνεια η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ). Συγκεκριμένα, η ΠΕΜΕΝ μεταφέρει προς τις αρμόδιες αρχές τις καταγγελίες μηχανικών για την υποστελέχωση της «Ανώνυμης Εταιρείας Διώρυγας Κορίνθου» και απαιτεί την άμεση παρέμβαση των αρμόδιων υπηρεσιών, όπως και την πραγματοποίηση ελέγχων από το υπουργείο Ναυτιλίας και τις λιμενικές αρχές.

Σύμφωνα με τις καταγγελίες λοιπόν, «η εταιρεία παραβιάζει τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας της ΑΕΔΙΚ», ο οποίος προβλέπει ότι η Ναυτική Υπηρεσία της εταιρείας πρέπει να περιλαμβάνει πέντε μηχανικούς και πέντε μηχανοδηγούς. Ομως σήμερα η υπηρεσία λειτουργεί μόνο με τρεις μηχανικούς και έναν μηχανοδηγό. Δηλαδή με το 60% των προβλεπόμενων θέσεων να είναι κενές!

Ακόμα χειρότερα, λόγω και της υποστελέχωσης του μηχανουργείου της ΑΕΔΙΚ, οι μηχανικοί έχουν επιφορτιστεί με επιπρόσθετες εργασίες επί του πλοίου - που δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητές τους - όπως επισκευαστικές και ηλεκτρολογικές εργασίες.

Οι συνθήκες αυτές, τονίζει η ΠΕΜΕΝ, θέτουν σε άμεσο κίνδυνο την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής, των πλοίων, του περιβάλλοντος.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ