Κυριακή 8 Σεπτέμβρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΔΙΕΘΝΗ
Περί διαλόγου...

Οσο περισσότερο η λαϊκή συνείδηση πιέζεται να ξεχάσει βασικούς κανόνες που καθιερώθηκαν στις διεθνείς σχέσεις μετά τους δυο ιμπεριαλιστικούς πολέμους του εικοστού αιώνα, τόσο περισσότερος αγώνας χρειάζεται για να αποκρουστεί αυτή η προσπάθεια. Οσο περισσότερο η ανθρώπινη γνώση πιέζεται να αποδεχτεί τους νέους διεθνείς κανόνες που έχουν ως αρχή τη θεσμοθετημένη ανοιχτή υποταγή του αδύναμου στον ισχυρό, τόσο περισσότερη γνώση απόκρουσης του φαινομένου χρειάζεται. Τέλος, όσο περισσότερο η ολιγαρχική υπερεθνική λέσχη των ισχυρών επιχειρεί να επιβάλει την αλαζονεία της εξουσίας ως τρόπο ζωής, στο όνομα μιας εκφυλισμένης αστικής δημοκρατίας που την ονομάζει «δημοκρατία» γενικώς και την επιβάλλει ως θεραπαινίδα «πάσης νόσου και...», τόσο περισσότερο η θεωρητική ανάλυση του φαινομένου πρέπει να σφιχτοδένεται με τον αγώνα κατά της έλευσης κάθε μορφής νεοταξίτικης κυριαρχίας.

Μια τέτοια προσπάθεια λήθης της πραγματικότητας κρύβεται κάτω από τον τρομοκουρνιαχτό και αφορά το βασικό κανόνα, τον μπούσουλα, που πρέπει να διέπει την ελληνοτουρκική σχέση σε όλα τα επίπεδα ανταγωνιστικότητας που τη διακρίνει. Θα 'λεγα ότι αυτός ο τρόπος προσέγγισης πρέπει να διαπερνά ως λεπτό κόκκινο νήμα τις θέσεις και τις ενέργειες της ελληνικής, τουλάχιστον, πλευράς. Εξηγούμαι τι εννοώ: Παρατηρήθηκε στο μέχρι τώρα παρελθόν ότι οι ελληνοτουρκικές συνομιλίες αποτέλεσαν λυδία λίθο για δυο ακραίες θέσεις αντίρροπων πολιτικών δυνάμεων και παρατηρητών.

Η μια πλευρά, προσβλέπουσα σε κάθε λογής, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, διάλογο, τον έβλεπε περίπου ως εργαλείο αποφυγής κάθε χειροτέρευσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Θεωρώντας εκ των προτέρων ότι κάθε πιθανότητα χειροτέρευσης θα έβλαπτε αποκλειστικά ή κύρια την Ελλάδα, ως τον αδύνατο κρίκο της συμμαχικής αλυσίδας, καταλήγει στο αδιέξοδο κι επικίνδυνο φινάλε «διάλογος για το διάλογο» ή αλλιώς «τα παιδία παίζει». Στον αντίποδα αυτής της πλευράς βρίσκεται η άποψη που θεωρεί κάθε προσέγγιση με την τουρκική πλευρά ως περίπου ενδοτική πολιτική. Κύριο επιχείρημα έχει το ότι «δε συζητάς με εκείνον που έκανε γενοκτονίες εις βάρος σου, εξακολουθεί να κατέχει στρατιωτικά και πολιτικά ιστορικά εδάφη σου και δε συμμορφώνεται με αποφάσεις διεθνών οργάνων, συμφωνιών και θεσμών κι ούτε τιμά την υπογραφή του». Οσο σωστά κι αν δείχνει αυτή η πλευρά τη φορά των γεγονότων ξεχνά ότι, τελικά, στην πολιτική δεν υπάρχει στατική κατάσταση πραγμάτων. Στην άλλη πλευρά, το δόγμα «διάλογος υπέρ πάντων» οδηγεί σε ένα χωρίς όρους και προϋποθέσεις αλισβερίσι, που οι φιλοπόλεμοι μιλιταριστές ακονίζουν τα μαχαίρια τους, περιμένοντας την κατάλληλη στιγμή για να επιτεθούν στο όνομα του ειρηνευτικού διαλόγου που υποτίθεται ότι υπερασπίζονται.

Τούτη η πλευρά οδηγείται σε παρόμοιο αποτέλεσμα από διαφορετικό μονοπάτι. Εκθέτει σε διαρκή δοκιμασία την αντοχή του λαού και δίνει τη δυνατότητα στους μιλιταριστές να καλύπτουν την επιθετικότητά τους με το διάφανο πέπλο της υπεράσπισης των δικαιωμάτων τους. Σε κάθε περίπτωση κι οι δυο πλευρές μένουν έκθετες στον εξοπλιστικό ανταγωνισμό και στον πόλεμο. Κι όμως! Η αντιμετώπιση του ανταγωνισμού μεταξύ δυο χωρών δύναται να αντιμετωπιστεί μέσα στα δικά τους πλαίσια και στις δικές τους δυνατότητες. Βασική αρχική προϋπόθεση είναι η απομάκρυνση κάθε διεθνούς ιμπεριαλιστικής δύναμης κι η αποδέσμευσή τους από αυτήν.

Η ανοιχτή δημόσια ομολογημένη αναγνώριση των καταστατικών αρχών κι αποφάσεων των διεθνών θεσμών και οργανισμών (ΟΗΕ, Ελσίνκι, Διεθνές Δίκαιο κλπ.). Η έμπρακτη αποδοχή διακρατικών αποφάσεων, οι οποίες ρυθμίζουν τα όρια της επικρατείας τους και τα ηθικά και υλικά τους συμφέροντα (περιουσίες κλπ.), σύμφωνα με την αρχή «περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων». Χωρίς αυτήν την ανοιχτή, δημόσια, φωναχτή κι υπογεγραμμένη διακήρυξη πρακτικής εφαρμογής των νομίμων διεθνών κανόνων, εκ των προτέρων και χωρίς αντιρρήσεις, κάθε διάλογος χρησιμοποιείται ως πέπλο για να καλύψει την επερχόμενη πολεμική δοκιμασία.


Αντώνης ΔΑΜΙΓΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ