Τρίτη 13 Μάη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
«Κριτήρια αναφοράς» μακριά από τις λαϊκές ανάγκες

Παρουσιάστηκαν χτες σε συνέντευξη από την ηγεσία του υπουργείου

«Η μόρφωση είναι δικαίωμα, όχι εμπόρευμα», απαντάνε οι μαθητές σε όσους θέλουν να υποτάξουν την εκπαίδευση στις ανάγκες του κεφαλαίου
«Η μόρφωση είναι δικαίωμα, όχι εμπόρευμα», απαντάνε οι μαθητές σε όσους θέλουν να υποτάξουν την εκπαίδευση στις ανάγκες του κεφαλαίου
Σε μία προσπάθεια να εμφανιστεί η Ελλάδα στην πρωτοπορία των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης στον τομέα της Παιδείας επιδόθηκε χτες η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, παραθέτοντας στοιχεία που εμφανίζουν την Ελλάδα κοντά στην επίτευξη των στόχων που τέθηκαν στο πρόσφατο άτυπο συμβούλιο υπουργών για τα εκπαιδευτικά συστήματα της ΕΕ. Στόχων που έτσι κι αλλιώς δεν έχουν ως κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες, αλλά αποτελούν εξειδίκευση του «οράματος» του ευρωπαϊκού μεγάλου κεφαλαίου για ακόμα μεγαλύτερη αύξηση της «ανταγωνιστικότητας» και των κερδών του μέχρι το 2010, όπως εκφράζεται μέσα από τη Συνθήκη της Λισαβόνας.

Τα πέντε «κριτήρια αναφοράς» που επιλέχτηκαν - υπό την Ελληνική Προεδρία - για την επίτευξη του στόχου αυτού είναι: 1. Η μείωση της διαρροής από την υποχρεωτική εκπαίδευση στο 10%. 2. Η αύξηση του ποσοστού κατά 15% των αποφοίτων στους τομείς των μαθηματικών, φυσικών επιστημών και τεχνολογίας με ισορροπία ανάμεσα στα δύο φύλα. 3. Αύξηση σε 85% του ποσοστού των νέων που ολοκληρώνουν το δεύτερο κύκλο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Λύκειο και ΤΕΕ). 4. Βελτίωση των βασικών δεξιοτήτων ιδιαίτερα των επιδόσεων στην ανάγνωση και κατανόηση κειμένου και 5. τέλος αύξηση στο 20% του ποσοστού των ατόμων 25-64 ετών που συμμετέχουν σε διαδικασίες διά βίου μάθησης.

Για τις ανάγκες του κεφαλαίου

Τα παραπάνω πέντε κριτήρια έγινε από την αρχή φανερό ότι δεν εξυπηρετούν τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, αλλά προσανατολίζουν τα κράτη - μέλη σε εκπαίδευση κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των πολυεθνικών. Αντί για επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ως κριτήριο τίθεται η μείωση του ποσοστού εγκατάλειψης του Γυμνασίου, το οποίο όπως δήλωνε χτες η ηγεσία του υπουργείου είναι 6,3% με βάση τον αριθμό αποφοίτων Γυμνασίου του 1999. Παράλληλα έμφαση δίνεται στις βασικές δεξιότητες, εκείνες δηλαδή που ζητά το κεφάλαιο από τους αυριανούς απασχολήσιμους. Για τη σημερινή κατάσταση το υπουργείο Παιδείας δε διαθέτει στοιχεία, ωστόσο την έλλειψη αυτή κάλυψε με αναφορές στα ζητήματα της σχολικής στέγης και υποδομής. Η διοχέτευση μεγάλου αριθμού παιδιών σε μία πρόωρη επιλογή επαγγέλματος μέσα από τη διοχέτευση στην κατάρτιση των ΤΕΕ δε θεωρείται από τους εμπνευστές των κριτηρίων αναφοράς εγκατάλειψη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται επίσης στην αύξηση των αποφοίτων ειδικοτήτων σχετικών με τις τεχνολογικές επιστήμες, δείχνοντας την κατεύθυνση που δίνεται για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά και η προσπάθεια στροφής στη διά βίου κατάρτιση. Ειδικά σε ό,τι αφορά τον τελευταίο στόχο, ο σημερινός ευρωπαϊκός μέσος όρος του 8,4% και το ελληνικό ποσοστό 1,4% συμμετοχής σε διαδικασίες διά βίου κατάρτισης, δείχνουν ένταση των πολιτικών για στροφή προς αυτό το εκπαιδευτικό μοντέλο, το οποίο υπαγορεύει ότι το δικαίωμα στη δουλιά περνά μέσα από τις καταρτίσεις και τις επανακαταρτίσεις. Ηδη, χτες ο υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι το νομοσχέδιο για τα «Ινστιτούτα Διά Βίου Εκπαίδευσης» θα είναι το επόμενο που θα καταθέσει το υπουργείο.

Προεκλογικές αντιπαραθέσεις

Η χτεσινή παρουσίαση των κριτηρίων και η καλλιέργεια προσδοκιών βελτίωσης του εκπαιδευτικού συστήματος ήρθε σε μία περίοδο που η παιδεία έρχεται στο προσκήνιο μέσα από τον εξεταστικό μαραθώνιο που ξεκινά την ερχόμενη εβδομάδα. Με αφορμή δε την επικείμενη παρουσίαση των θέσεων της ΝΔ για την Παιδεία, άνοιξε κύκλος προεκλογικής αντιπαράθεσης. Ερωτώμενος σχετικά χτες, χαρακτήρισε ως «ατόπημα» το να ανακοινώσει η ΝΔ κατάργηση εξετάσεων παραμονές εξετάσεων, ωστόσο έσπευσε να δηλώσει ότι το ΠΑΣΟΚ θα ανακοινώσει τις προγραμματικές θέσεις του για όλα τα θέματα της Παιδείας μετά το τέλος των εξετάσεων. Παρά την προσπάθεια να πείσει ο υπουργός ότι ΠΑΣΟΚ και ΝΔ εκφράζουν δύο διαφορετικές πολιτικές, οι εργαζόμενοι που βιώνουν την Παιδεία της ταξικής επιλογής βλέπουν ότι τα ενώνει ο κοινός προσανατολισμός στην εξυπηρέτηση των στόχων του μεγάλου κεφαλαίου, όπως φαίνεται και από τα λεγόμενα κριτήρια αναφοράς της ΕΕ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ