Αν και οι κατευθυντήριες γραμμές του νέου σχεδίου «αναπτυξιακού» νόμου είναι σαφέστατες, παραμένουν ακόμη αδιευκρίνιστα ο τρόπος προσδιορισμού της φορολογητέας ύλης, οι συντελεστές φορολογίας των κερδών, το ύψος των επενδύσεων που θα μπορούν να χαρακτηριστούν «μεγάλες», ο φορολογικός συντελεστής στον οποίο θα υπάγονται οι «μεγάλες» επενδύσεις κλπ.
Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις που προτίθεται να θεσπίσει η κυβέρνηση (θα τεθούν υπόψη των κοινωνικών εταίρων), με στόχο να έχουν ψηφιστεί μέχρι το Σεπτέμβρη, είναι οι ακόλουθες:
1. Βελτιώνονται τα κίνητρα (επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις, φοροαπαλλαγές κλπ) για μεγάλες επενδύσεις και επενδύσεις εταιριών με διεθνοποιημένη δραστηριότητα. Αποσυνδέεται η επιχορήγηση και επιδότηση λίζινγκ (leasing) από τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης και την άρση του περιορισμού ανώτατου ποσού επιχορήγησης και επιδότησης leasing που ισχύει σήμερα (15 εκατ. ευρώ ή 1,5 δισ. δρχ.) για επενδύσεις ίδρυσης νέων μεταποιητικών μονάδων. Η αποσύνδεση, ισχύει σε περιπτώσεις που:
2. Αυξάνεται το ποσό της δωρεάν κρατικής επιχορήγησης ανά δημιουργούμενη νέα θέση εργασίας κατά 5.000 ευρώ (από 45.000 σε 50.000 ευρώ).
3. Αυξάνεται σημαντικά το ποσό της κρατικής επιχορήγησης στις επενδύσεις τουρισμού. Συγκεκριμένα, αυξάνεται κατά 5.500.000 ευρώ (από 4.500.000 σε 10.000.000 ευρώ), το ύψος του ενισχυόμενου κόστους επενδύσεων ολοκληρωμένης μορφής εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων.
4. Ενισχύονται σημαντικά οι επιχορηγήσεις σε επενδύσεις για νέα και εξαιρετικά προηγμένης τεχνολογίας προϊόντα. Γι' αυτή την κατηγορία επενδύσεων, αποσυνδέεται η επιχορήγηση από τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης και καταργείται ο περιορισμός ανώτατου ποσού επιχορήγησης που ισχύει σήμερα (15 εκατ. ευρώ).
Για τις «παλιές επιχειρήσεις» - δηλαδή επιχειρήσεις που ήδη λειτουργούν στην Ελλάδα:
Καθιερώνεται «τεκμαρτός προσδιορισμός κερδών» με την υπογραφή «φορολογικής σύμβασης». Συγκεκριμένα, για τις νέες επιχειρήσεις, επενδύσεις των οποίων υπάγονται στα κεφαλαιακά κίνητρα του αναπτυξιακού νόμου, δίνεται η δυνατότητα επιλογής συστήματος «τεκμαρτής» φορολόγησης για μία δεκαετία. Στην περίπτωση αυτή «τα φορολογητέα καθαρά κέρδη θα προσδιορίζονται σε ποσοστό 7% του ποσού των κεφαλαίων που επενδύονται και θα εφαρμόζεται μειωμένος συντελεστής φορολόγησης». Δεν αποκλείεται, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Ν. Χριστοδουλάκης, η τεκμαρτή φορολογία να προσδιορίζεται με βάση ποσοστό του κύκλου εργασιών ή με βάση ποσοστό των κερδών.
Με άλλες ρυθμίσεις, «απλουστεύονται» και επιταχύνονται οι διαδικασίες, για την έγκριση των επενδυτικών σχεδίων καθώς και την καταβολή των κρατικών επιχορηγήσεων ή τη χορήγηση των σχετικών φοροαπαλλαγών και άλλων προνομίων. Συγκεκριμένα:
Φαίνεται ότι για τους κυβερνώντες, το «πάθημα» από την πολυεθνική ΠΑΛΚΟ, που έκλεισε το εργοστάσιο στα Πετράλωνα και πέταξε στο δρόμο της ανεργίας 500 εργάτριες, δεν έγινε μάθημα, αφού διατηρεί τη διάταξη που προβλέπει την επιχορήγηση επενδύσεων που θα γίνονται στις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων. Απλά, για τα μάτια του κόσμου και επιχειρώντας να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις, προβλέπεται η θέσπιση διάταξης σύμφωνα με την οποία επιχειρήσεις που θα κάνουν επενδύσεις στο εξωτερικό θα πρέπει να μη διακόπτουν τις εργασίες και να διατηρούν τις θέσεις απασχόλησης στην Ελλάδα των διασυνδεμένων με αυτές επιχειρήσεων.