Πέμπτη 1 Απρίλη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ερευνα - τιμή στη σκυριανή μουσική

Χειρόγραφη παρτιτούρα του Σ. Τσιάνη με το «Τραγούδι του Μάη»
Χειρόγραφη παρτιτούρα του Σ. Τσιάνη με το «Τραγούδι του Μάη»
Το Κέντρο Ερευνας Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα και οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, «καταθέτουν» στο «λογαριασμό» της εθνομουσικολογίας μας μια πολύτιμη συνέκδοσή τους. Πρόκειται για το έργο του διεθνούς φήμης ερευνητή και καθηγητή Εθνομουσικολογίας Σωτήρη Τσιάνη «Δημοτικά Τραγούδια της Σκύρου», το οποίο παρουσίασαν οι τρεις προαναφερόμενοι φορείς, προχτές το βράδυ, σε - κατάμεστη από λαογράφους και μουσικολόγους - αίθουσα της Ακαδημίας Αθηνών. Η έκδοση αυτή - η πρώτη που αφορά στην παραδοσιακή μουσική της Σκύρου - (447 σελ.), στο κύριο σώμα της περιλαμβάνει μια επιλογή 168 τραγούδια και παραλλαγές τραγουδιών, από τα 400 περίπου τραγούδια, τα οποία είχε καταγράψει ο Σ. Τσιάνης, με επιτόπια έρευνά του στο νησί, το 1972. Από τα 168 τραγούδια, τα οποία παρουσιάζονται και με τους στίχους τους και σε τελειοθηρικά χειρογραφημένες από τον ίδιο τον ερευνητή παρτιτούρες, επιλέχθηκαν 80 αντιπροσωπευτικά τραγούδια, εκτελεσμένα από κατοίκους της Σκύρου, τα οποία περιέχονται σε 4 cd που συνοδεύουν το βιβλίο.

Η έρευνα του Σωτήρη Τσιάνη στο δημοτικό μας τραγούδι δεν άρχεται και δεν τελειώνει το 1972. Γεννημένος στην Αρκαδία, αλλά μεγαλωμένος στην Αμερική και «θραμμένος» με κλέφτικα και τσάμικα τραγούδια, το 1958 μετά από σχετικό αίτημά του στην Ακαδημία Αθηνών, ήρθε στην Αθήνα και επί ένα χρόνο, ακάματα «ανασκάλευε» και μελετούσε το Λαογραφικό Αρχείο του ιδρύματος, όπου γνωρίστηκε και συνδέθηκε φιλικά με τον Καλομοίρη, τον Περιστέρη και άλλους δημιουργούς και μελετητές της μουσικής μας. Εκτοτε, ερχόταν συχνά, και συνέχιζε τις έρευνές του στο Λαογραφικό και στο Κινηματογραφικό Αρχείο της Ακαδημίας και σε διάφορες περιοχές της χώρας, όχι μόνο για την παραδοσιακή μας μουσική (είναι ο πρώτος που κατέγραψε τις διαφορές μεταξύ της νησιώτικης και στεριανής μουσικής μας) και για ό,τι συνδεόταν μαζί της, όπως λ.χ. το Θέατρο Σκιών.

Ετσι, η έκδοση και του άλλου ερευνητικού «υλικού» του Σ. Τσιάνη, λ.χ. για την παραδοσιακή μουσική της Πελοποννήσου και του Καραγκιόζη, είναι μέσα στις «ευχές» των τριών φορέων, οι οποίοι εξέδωσαν τα «Δημοτικά Τραγούδια της Σκύρου», όπως σημείωσαν, μεταξύ άλλων, η Ιωάννα Παπαντωνίου (δημιουργός του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος, σκηνογράφος - ενδυματολόγος) και η Αικατερίνη Πολυμέρου - Καμηλάκη (διευθύντρια του Λαογραφικού Αρχείου της Ακαδημίας). Ο Νίκος Διονυσόπουλος (υπεύθυνος των μουσικολογικών εκδόσεων των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης), αναφερόμενος στο σημαντικό γεγονός ότι τρεις φορείς συνεργάστηκαν για την έκδοση αυτής της πρωτότυπης μουσικολογικής έρευνας, τόνισε ότι με αυτή «η σκυριανή μουσική ξέφυγε από την απαξία, στην οποία είχε περιπέσει και τιμάται όπως της αξίζει».

Στην παρουσίαση παραβρέθηκε και ο Σ. Τσιάνης, ο οποίος με τα ελληνικά που έμαθε παιδί, αφηγήθηκε τις συγκινητικές μνήμες του από τους γέροντες και τις γερόντισσες της Σκύρου, που δέχονταν να ηχογραφήσει τα τραγούδια και τη μουσική του νησιού τους. Ο σπουδαίος εθνομουσικολόγος έκλεισε την ομιλία του με το άκουσμα δύο ηχογραφημένων σκυριανών τραγουδιών, του «Τραγουδιού του Μάη» κι ενός υπέροχου νανουρίσματος, και με ζωντανή εκτέλεση (με σαντούρι, κλαρίνο) δυο γαμήλιων σκοπών.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ