Τετάρτη 21 Απρίλη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΠΑΙΔΕΙΑ
Η «ΑΝΑΤΟΜΙΑ» ΤΗΣ ΕΝΙΑΙΑΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Από τη στήλη αυτή εγκαινιάζουμε σήμερα σειρά δημοσιευμάτων για την ολοκληρωμένη θέση της ΠΚΣ, για την ενιαία ανώτατη εκπαίδευση.

Ας μιλήσουμε για την επιστημονική ειδίκευση

Επιστημονική ειδίκευση σημαίνει ολοκληρωμένη μόρφωση σε ένα επιστημονικό αντικείμενο σπουδών, σύνδεση σε όλη τη διάρκεια των σπουδών της θεωρίας με την πράξη, σημαίνει συνδυασμό βασικών κοσμοθεωρητικών γνώσεων καθώς και βασικών γνώσεων πάνω στο επιστημονικό αντικείμενο, εφαρμογή και εμβάθυνσή τους. Αυτά είναι τα στοιχεία που στο σύνολό τους οδηγούν σε μια πραγματικά επιστημονική ειδίκευση.

Απαραίτητη προϋπόθεση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος σπουδών είναι η ύπαρξη μέσα σ' αυτό των θεμελιωδών γενικών γνώσεων του επιστημονικού περιεχομένου στο οποίο αναφέρεται, που αποτελούν τη βάση του. Το πρόγραμμα σπουδών να διαπνέεται από το συνεχή συνδυασμό των γενικών μαθημάτων με πιο ειδικά, ώστε να οδηγεί σε υψηλό επίπεδο επαγγελματικών εφοδίων, που εξασφαλίζει δυνατότητα στον απόφοιτο να διεκδικήσει δουλιά με δικαιώματα. Δεν μπορεί για παράδειγμα σε σχολές μηχανικών να μη διδάσκονται μαθηματικά, φυσική και χημεία, που αποτελούν βάση του επιστημονικού τους αντικειμένου.

Οι βασικές γνώσεις του επιστημονικού αντικειμένου πρέπει να συνδέονται με γενικές κοσμοθεωρητικές γνώσεις. Το σημερινό πρόβλημα της περιχαράκωσης των επιστημονικών αντικειμένων, μπορεί να ξεπεραστεί με την ανάπτυξη της διαλεκτικής, υλιστικής αντίληψης του κόσμου μέσα στα Ιδρύματα, που προϋποθέτει τη διδασκαλία βασικών κοινωνικών επιστημών (φιλοσοφία, πολιτική οικονομία, κοινωνιολογία, ιστορία) και τη μετάδοση θεωρητικών γνώσεων για τον τρόπο οργάνωσης και διεύθυνσης της κοινωνικής παραγωγής. Ετσι αναδείχνεται η θέση της κάθε ειδικής επιστήμης στο γενικότερο σύστημα της παραγωγής και της κοινωνικής ζωής.

Σημαντική πλευρά του προγράμματος σπουδών είναι η σύνδεση της θεωρητικής διδασκαλίας με την πρακτική κοινωνική δραστηριότητα. Είναι απαραίτητη, η πρακτική άσκηση που αποτελεί γνωριμία του αυριανού εργαζόμενου με τη θέση και το ρόλο του στην παραγωγή, όχι για να τον εξοικειώσει στην υποταγή, όπως γίνεται σήμερα, αλλά για να του μεταδώσει την ικανότητα ο ίδιος αύριο να συμβάλλει στο έργο της διεύθυνσής της για σκοπούς προοδευτικούς. Οπότε θα πρέπει να είναι υποχρεωτική για όλους, οι φοιτητές που την εκπονούν να πληρώνονται, να έχουν πλήρη ασφαλιστική κάλυψη κ.τ.λ.

Οι προπτυχιακές σπουδές πρέπει επίσης, να έχουν στόχο την εξοικείωση με την ερευνητική διαδικασία. Η εμβάθυνση στη γνώση σε ένα τομέα του επιστημονικού αντικειμένου, είναι απαραίτητη προς το τέλος των σπουδών, καθώς αποτελεί όρο για την προσέγγιση της ερευνητικής διαδικασίας. Σ' αυτή τη λογική χρειάζεται και η διπλωματική - πτυχιακή εργασία. Τα παραπάνω δε στενεύουν το εύρος των σπουδών ούτε απειλούν το πτυχίο με διάσπαση.

Οταν οι προπτυχιακές σπουδές δομούνται με βάση τις παραπάνω αρχές, οι μεταπτυχιακές σπουδές πρέπει να αποτελούν ένα ενιαίο κύκλο που θα οδηγεί αποκλειστικά σε διδακτορικό δίπλωμα. Η διάκρισή τους από τις προπτυχιακές σπουδές βρίσκεται στο ότι στις μεταπτυχιακές σπουδές το βάρος δίνεται στην παραγωγή νέας γνώσης, ενώ αντίθετα στις προπτυχιακές, στην κατάκτηση της ήδη παραγμένης.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ