Παρασκευή 24 Δεκέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΙΜΕΣ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
«Λαγοί» στις αυξήσεις - «χελώνες» στις μειώσεις

Τώρα που πέφτουν οι τιμές διεθνώς και οι εργαζόμενοι περιμένουν μειώσεις στη λιανική, οι εμπλεκόμενοι «ανακαλύπτουν» τη... συνθετότητα της διαμόρφωσης των τιμών

Μετά το Σύνδεσμο Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, ήρθε η σειρά των βενζινοπωλών να... ενημερώσουν την κοινή γνώμη γιατί σε μια περίοδο σημαντικής πτώσης των διεθνών τιμών του πετρελαίου δεν υπάρχει αντίστοιχη πτώση των τιμών των υγρών καυσίμων. Κάτι που δεν έπραξε κανείς όταν οι διεθνείς τιμές ξεπερνούσαν το ένα μετά το άλλο τα «ιστορικά ρεκόρ», με άμεσες συνέπειες και αντίστοιχα ρεκόρ στις βενζίνες και στο πετρέλαιο θέρμανσης. Συνένοχος στο «παιχνίδι των λυγμών», στο οποίο έχουν επιδοθεί οι έμποροι καυσίμων, και η κυβέρνηση, που κάλεσε σε πιο γρήγορη προσαρμογή, μία μέρα μετά εμφανίστηκε ικανοποιημένη και εξήρε την «αυτοσυγκράτηση» των εταιριών, ενώ θριαμβολογεί για τη μείωση λίγων λεπτών ανά λίτρο.

Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών αναφέρει ότι η διαμόρφωση των τιμών είναι μια σύνθετη διαδικασία, που διέπεται από μια «χρηματιστηριακή φιλοσοφία»! Ξεκινά από τα διυλιστήρια, τα οποία λαμβάνουν υπόψη τους τέσσερις παράγοντες: Την καθημερινή διαμόρφωση του πετρελαίου Μπρεντ (και όχι του αργού ΗΠΑ), την πραγματική τιμή κτήσης του πετρελαίου, με βάση τα συμβόλαιά τους και το κόστος διύλισης, την ισοτιμία ευρώ - δολαρίου και την τιμή των έτοιμων, διυλισμένων προϊόντων ελεύθερων φορτίων Ανατολικής Μεσογείου.

Το επόμενο στάδιο, επισημαίνουν οι βενζινοπώλες, είναι η διαμόρφωση της χονδρικής τιμής από τις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, που προσθέτουν το ποσοστό κέρδους που τις... ικανοποιεί σε καθεστώς «ελεύθερης αγοράς». Από αυτές αγοράζουν τα πρατήρια, που διαμορφώνουν τη λιανική τιμή προσθέτοντας το κέρδος που ικανοποιεί τον κάθε πρατηριούχο. Η λιανική τιμή διαφέρει από πρατήριο σε πρατήριο λόγω των διαφορετικών λειτουργικών εξόδων (υπηρεσίες, προσωπικό, ενοίκιο εγκαταστάσεων), του κόστους μεταφοράς σε σχέση με τη γεωγραφική ιδιομορφία. Σε όλα αυτά προστίθενται και οι μεγάλοι φόροι, στη λιανική πώληση κυρίως.

Σε κάθε περίπτωση οι εμπλεκόμενοι στην εμπορία των καυσίμων θεωρούν: Οτι τα ακριβά καύσιμα για το λαό είναι κάτι σαν «φυσικό φαινόμενο» και ότι η ουσιαστική μείωση της τιμής τους είναι κάτι... εξωπραγματικό και πάντως πολύ δύσκολο! Επιπρόσθετα δεν έχουν κανένα πρόβλημα όταν η αύξηση των διεθνών τιμών «νομιμοποιεί» τα χαράτσια, αντίθετα ενοχλούνται όταν η μείωσή τους δημιουργεί ανάλογες απαιτήσεις στη λιανική.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ