Παρασκευή 14 Γενάρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Από τον «Ηρεμο Ντον» στον άγριο καπιταλισμό

Η ρωσική κυβέρνηση ξεπουλά το θρυλικό κινηματογραφικό στούντιο «Μ. Γκόρκι»

Ενα από τα παλαιότερα κινηματογραφικά στούντιο της Ρωσίας και της πρώην ΕΣΣΔ, το στούντιο «Γκόρκι», το οποίο φέτος συμπληρώνει 90 χρόνια εξόχως δημιουργικής ύπαρξης, βγαίνει στο «σφυρί» από την κυβέρνηση στις 16 του Φλεβάρη, στο πλαίσιο του προγράμματος ιδιωτικοποίησης - δηλαδή ξεπουλήματος - της γιγαντιαίας, σε ποσότητα και ποιότητα, κινηματογραφικής κληρονομιάς της Ρωσίας.

Σύμφωνα με τη ρωσική εφημερίδα «Ιζβέστια», το ξεπούλημα θα γίνει από το κρατικό Ταμείο Ομοσπονδιακής Περιουσίας, το οποίο υπολογίζει πως η τιμή εκκίνησης για το 75% (πλην μίας μετοχής) των μετοχών του στούντιο θα είναι 123 εκατομμύρια ρούβλια, κάτι παραπάνω από 3 εκατομμύρια ευρώ. Τόσο αποτιμά το σημερινό καθεστώς της Ρωσίας έναν πολιτιστικό πλούτο που ούτως ή άλλως δεν μπορεί να αποτιμηθεί σε χρήμα.

Ο διευθυντής του στούντιο, Στανισλάβ Γιερσόφ, ο οποίος είναι υπέρ του ξεπουλήματος, δήλωσε στην «Ιζβέστια», σε μια προσπάθεια να «χρυσώσει το χάπι», ότι το κράτος θα κρατήσει το 25% συν μία μετοχή του στούντιο, έτσι ώστε να «ελέγχει» τους ιδιώτες μετόχους. Ο ίδιος προσθέτει ότι η υλικοτεχνική υποδομή (δηλαδή, τα τεχνικά μέσα) του στούντιο και η ταινιοθήκη του παραμένουν στο κράτος και αυτό που περνάει στους ιδιώτες είναι η παραγωγή. Δηλαδή, ακόμη κι αν έτσι είναι τα πράγματα, το κράτος θα πληρώνει για τη συντήρηση της υποδομής που θα χρησιμοποιούν οι ιδιώτες για να παράγουν τις ταινίες που θέλουν και φυσικά να «τσεπώνουν» το κέρδος.

Αλλά ακόμη κι αυτό το «σενάριο» ...«μπάζει», αφού ο ίδιος ο Γιερσόφ ομολογεί πως το κράτος δεν έχει τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει τον εκσυγχρονισμό της υποδομής του στούντιο - όπως το απαιτούν οι «παραγγελίες» από ιδιωτικές εταιρίες παραγωγής - και αναμένει από τους «επενδυτές» να το πράξουν. Αυτό σημαίνει πως θα είναι θέμα χρόνου να «πεταχτεί» το κράτος και τυπικά έξω από το στούντιο, κάτι που δε λέει βέβαια ο διευθυντής. Αλλωστε, η ίδια η - φιλοκυβερνητική - εφημερίδα ομολογεί ότι για το κράτος «ο κινηματογράφος είναι εξ ολοκλήρου ικανός να ικανοποιεί τα "προς το ζην" του ο ίδιος» (σ.σ. δε θυμίζει τα περί «κρατικοδίαιτου πολιτισμού» του «δικού» μας υφυπουργού Πολιτισμού;) γι' αυτό και ανακοίνωσε τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των κρατικών στούντιο.

Το Κεντρικό Κινηματογραφικό Στούντιο Παιδικών και Νεανικών Ταινιών «Μ. Γκόρκι», όπως είναι η επίσημη ονομασία του, στη διάρκεια της ζωής του δημιούργησε πάνω από 1.000 ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, μερικές από τις οποίες αποτελούν «διαμάντια» του παγκόσμιου κινηματογράφου, όπως «Ο ήρεμος Ντον» του Σεργκέι Γκερασίμοφ (47 εκατομμύρια εισιτήρια), «Οι αξιωματικοί» του Βλαντιμίρ Ρογκόφ (53,4 εκατομμύρια εισιτήρια), η σειρά «17 στιγμές της Ανοιξης», κ.ά. Σε αυτό δούλεψαν «ιερά τέρατα» της παγκόσμιας σκηνοθεσίας, όπως οι Σεργκέι Γιουτκέβιτς, Βασίλι Σουσκίν, Βσεβολόντ Πουντόβκιν, κ.ά.

Οπως συνέβη με το σύνολο της σοβιετικής κινηματογραφίας, μετά την αντεπανάσταση, το στούντιο παρήκμασε. Η «Ιζβέστια» σημειώνει ότι είναι μακρύς ο δρόμος μέχρι η ρωσική κινηματογραφία να φτάσει το υψηλό επίπεδο των σοβιετικών χρόνων. Αλλωστε, στο πρόσφατο συνέδριο της Ενωσης Κινηματογραφιστών της Ρωσίας, ο υπεύθυνος της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας για την Κουλτούρα και τον Κινηματογράφο, Αλεξάντρο Γκολούτβα, ξεκαθάρισε πως το κράτος δεν πρόκειται να αυξήσει τα 100 εκατομμύρια δολάρια που έδωσε στην εθνική κινηματογραφία.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ