Τρίτη 18 Γενάρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Κομμάτια και θρύψαλα» κ. Σκούρτη;

Είναι τουλάχιστον ντροπή, για έναν άνθρωπο του θεάτρου, ο συγγραφέας Γιώργος Σκούρτης, να μιλά τόσο υβριστικά για έναν θεσμό που δικαιώνει την προσπάθεια, την επιθυμία και την απαίτηση για ποιοτικό θέατρο.

Με έκπληξη, αλλά και αγανάκτηση, διαβάσαμε στα χτεσινά «Νέα» τον κ.Σκούρτη να γράφει μεταξύ άλλων:

«ΥΓ1: Είμαι ενάντια στην επιχορήγηση όσων αδιαφορούν ή περιφρονούν ή αγνοούν τη σύγχρονη ελληνική δραματουργία. Ομως... και τα άτεχνα ελληνικά έργα που τυχαίνει να παίζονται από χείριστες επιλογές άσχετων περί της δραματουργίας σκηνοθετών, κάνουν πολύ κακό στο σύγχρονο ελληνικό έργο...». «ΥΓ2: Είμαι ενάντια στο να σπαταλά ένας σκηνοθέτης(;) τα εκατομμύρια της επιχορήγησης, για να μας πλασάρει την ηλίθια άποψή του για τον Σαίξπηρ, ας πούμε, ή τον Ανούιγ ή τον Τσέχωφ...

«...ΥΓ4: (Ανέκδοτο). Τι δουλειά κάνεις; Επιχορηγούμενος... (Δηλαδή, δημόσιος υπάλληλος)».

Σε άλλη χώρα ζείτε, κ. Σκούρτη; Αυτά τα περιφερειακά θέατρα, που εσείς δεν τολμάτε να αναφέρετε, απλά δαιμονοποιείτε, όπως ο Βογιατζής, ο Παπαγεωργίου (που στήριξε όσο ελάχιστοι το νεοελληνικό έργο), ο Αντύπας, η Αρβανίτη, ο Ευαγγελάτος, ο Μιχαηλίδης, ο Μπαντής, κ.ά. με τις δουλιές τους, άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο, επέφεραν αλλαγές στη νοοτροπία, στους προσανατολισμούς και την αντίληψη παραγωγής και σε άλλα θέατρα.

Μόνο την ελληνική δραματουργία οφείλει να επιχορηγεί η πολιτεία; Και αυτήν πιστεύουμε. Οχι μόνον αυτή. Ο θεσμός φταίει, δηλαδή, που μερικοί καταξιωμένοι, κατά τα άλλα, θεατρικοί συγγραφείς έχουν μείνει στα πριν από είκοσι χρόνια έργα τους; Ψαχνόμαστε άραγε, γιατί δεν αρθρώνουμε σήμερα λόγο ελληνικό θεατρικό, ή όταν επιχειρείται να αρθρωθεί κάποιος λόγος από νεότερους τους «μαστιγώνουμε»;

Πιστεύουμε στο νεοελληνικό θέατρο και την ενίσχυσή του. Και όσοι το πιστεύουν δεν το αντιμετωπίζουν ως «αναξιοπαθούν». Με «ποσοστώσεις» δεν πάει μπροστά. Η εξέλιξη είναι μια διαλεκτική διαδικασία. Η ενίσχυση του ελληνικού έργου δεν μπορεί να είναι μόνο χρηματική.

Από την άλλη, χρειάζεται μήπως να μάθετε, ότι τα θέατρα που σήμερα πηγαίνουν καλά είναι τα επιχορηγούμενα; Χρειάζεται μήνες κάποιος για να βρει εισιτήριο στο Βογιατζή, για παράδειγμα. Οπως πέρσι στο «Απλό θέατρο». Είναι πολλά τα παραδείγματα. Θυμάστε το «Εμπρός»; Από την άλλη, δικαίωμα στην αποτυχία έχουν όλοι.

Ανεξάρτητα από ψεγάδια του συστήματος, επιμέρους λάθη και ίσως κάποιες αδικίες στις επιλογές, η ενίσχυση των λεγόμενων περιφερειακών θιάσων όχι τυχαία, αλλά με βάση την καλλιτεχνική και μακρόχρονη προσφορά, κατόρθωσε να ανατρέψει το μέχρι τότε θεατρικό τοπίο. Πολλοί από τους θιάσους εφαρμόζουν με συνέπεια και συνέχεια μια πολιτική ρεπερτορίου, προσφέροντας μια άλλη αισθητική και ποικιλία έργων.


Σοφία ΑΔΑΜΙΔΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ