Κυριακή 21 Γενάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 37
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Εξαπλώνεται η "μαύρη εργασία" στα πλοία

Μειώνεται δραματικά η απασχόληση Ελλήνων ναυτεργατών, ενώ νέες διαστάσεις παίρνει ο αφελληνισμός της ναυτιλίας. Τις θέσεις και τα αιτήματα των ναυτεργατικών ενώσεων αναπτύσσει ο γενικός γραμματέας της ΠΕΜΕΝ, Σ. Τσιμπόγλου

Σ' ένα όργιο "μαύρης εργασίας" ακόμα και μέσα στο λιμάνι του Πειραιά επιδίδονται οι εφοπλιστές, με την πλήρη κάλυψη του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και έχοντας ως μοναδικό τους σκοπό την ελαχιστοποίηση του κόστους εργασίας στη θαλάσσια "αυτοκρατορία" τους. Μόνο την περασμένη βδομάδα κάποιοι περιστασιακοί έλεγχοι του Λιμεναρχείου Πειραιά, που έγιναν κάτω από την επιμονή των ναυτεργατικών σωματείων, οδήγησαν στο "εδώλιο" τον εφοπλιστήΑγαπητό κατηγορούμενο για "μαύρη εργασία", για να αθωωθεί... πανηγυρικά από ένα δικαστήριο, που δε δίστασε να καταδικάσει τα ίδια τα θύματα του εφοπλιστή! Στο εδώλιο "κάθισε" για τον ίδιο λόγο και ο εκπρόσωπος της"Αρκάδια Λάινς","καθαρίζοντας" μ' ένα πρόστιμο 800.000 δρχ..! Πρόκειται απλώς για την κορυφή του παγόβουνου, ενός φαινομένου που έχει να κάνει με τη συνεχή μείωση των θέσεων εργασίας των Ελλήνων ναυτεργατών, σε αντίθεση με τους εξευτελιστικά αμειβόμενους και κατά κανόνα ανασφάλιστους αλλοδαπούς ναυτεργάτες που συνεχώς αυξάνονται!

Στατιστικά στοιχεία που δίνει το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας αναφέρουν ότι το 1980 το γενικό σύνολο των ναυτεργατών ανερχόταν στους 91.872 από τους οποίους οι Ελληνες ναυτεργάτες ήσαν 59.534 και οι αλλοδαποί32.338.Τα αμέσως επόμενα διαθέσιμα στοιχεία αναφέρονται στο 1990, όπου το γενικό σύνολο των ναυτεργατών ανερχόταν στις 36.851 από τους οποίους οι Ελληνεςήσαν 26.851.Δηλαδή, μέσα σε μια δεκαετία μειώθηκαν κατά 32.768 οι θέσεις των Ελλήνων, ποσοστό παραπάνω από το 50%, ενώ οι αλλοδαποί ναυτεργάτες το 1990 ήσαν 10.085.Τα τελευταία στατιστικά στοιχεία του υπουργείου αναφέρονται στο 1992,όπου το γενικό σύνολο των ναυτεργατών ανερχόταν στις 38.995 από τους οποίους οι Ελληνες ήσαν 25.278 και οι αλλοδαποί ναυτεργάτες 13.717.Το 1994 δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία ούτε και το 1995.

Προκειμένου οι Ελληνες εφοπλιστές να αυξήσουν τα κέρδη τους προσφεύγουν στη "μαύρη εργασία" και προσλαμβάνουν χαμηλόμισθους αλλοδαπούς. Με τον όρο "μαύρη εργασία" εννοούμε ότι δεν τηρείται η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, δεν υπάρχει κοινωνική ασφάλιση, δεν εμφανίζονται οι ναυτικοί σε καμία κατάσταση. Κατά συνέπεια αυτό σημαίνει αυτόματα, εκτός των άλλων, φοροκλοπή, εισφοροδιαφυγή και κατάργηση όλων των κοινωνικών δικαιωμάτων των εργαζομένων, όπου αυτή εφαρμόζεται, όχι μόνο στους αλλοδαπούς αλλά και στους Ελληνες ναυτεργάτες.

Ακόμα χειρότερη η πραγματικότητα

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ναυτεργατικών ενώσεων, οι θέσεις των Ελλήνων ναυτεργατών σήμερα δεν υπερβαίνουν τις 20.000,με αντίστοιχη αύξηση των αλλοδαπών! Να σημειωθεί, ωστόσο, ότι την περίοδο που εξετάζουμε, έχουμε αύξηση του ελληνόκτητου στόλου, με ταυτόχρονη όμως αύξηση των ανασφάλιστων πλοίων με σημαία ευκαιρίας!Αυτό προκύπτει από στοιχεία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, τα οποία αναφέρουν ότι από τον Μάρτη του 1994 μέχρι τον Μάρτη του 1995 έχουμε αύξηση του ελληνόκτητου στόλου, αλλά κυρίως των ανασφάλιστων πλοίων με σημαία ευκαιρίας. Αναλυτικότερα, τα ελληνόκτητα πλοία με ελληνική σημαία το 1994 ήταν 1.093 και το 1995 1.120,με σημαίαΚύπρου το 1994 ήταν 745 και το 1995770.Τα ελληνόκτητα πλοία με σημαία Μάλτας το 1994 ήταν 380,ενώ το 1995415,με σημαία Παναμά ήταν το 1994 359 και το 1995 367.Τα πλοία με λιβεριάνικη σημαία το 1994 ήταν 133 και το 1995 ήταν 144 και τα πλοία με σημαία Μπαχάμες ήταν το 1994 121 και το 1995 ήταν 130.

Κόντρα, ωστόσο, ακόμα και στα επίσημα στοιχεία το ΥΕΝ και το ΓΕΝΕ, εμφανίζουν τους άνεργους ναυτεργάτες από 200 μέχρι 500!

Μιλώντας για τη μάστιγα της "μαύρης εργασίας", ο Σ. Τσιμπόγλου,γραμματέας της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού,σημειώνει ότι δε γίνονται έλεγχοι στα πλοία, αλλά και όταν αυτοί γίνονται, έστω περιστασιακά, παρατηρείται το φαινόμενο θύτες και θύματα, εφοπλιστές και αλλοδαποί, είτε να μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι, είτε τελικά να πληρώνουν μόνο τα θύματα, όπως έγινε στην περίπτωση Αγαπητού. "Και δεν είναι μόνο τα πλοία του Αγαπητού και του Μουλόπουλου - τόνισε ο Σ. Τσιμπόγλου,αναφερόμενος σε πρόσφατους ελέγχους - είναι χιλιάδες απασχολούμενοι στη ναυτιλία κάτω από αυτές τις συνθήκες, προκειμένου να μεγιστοποιήσουν οι εφοπλιστές το κέρδος τους".

Επιπτώσεις στα ασφαλιστικά Ταμεία

Οταν οι εφοπλιστές προσλαμβάνουν χαμηλόμισθους ανασφάλιστους αλλοδαπούς, δεν καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές, με συνέπεια να μειώνονται οι πόροι των ασφαλιστικών Ταμείων και να αυξάνονται τα ελλείμματα. Ο γραμματέας της ΠΕΜΕΝ μάς είπε ότι αυτό έχει σοβαρότατες επιπτώσεις για τους εργαζόμενους, γιατί δε συγκεντρώνουν τις προϋποθέσεις, για να έχουν κοινωνική ασφάλιση, αφού αυτό συνεχίζεται επί μήνες και επί χρόνια! Και βέβαια εδώ πρόκειται για καθαρή ληστεία του εργοδότη προς τους εργαζόμενους. Για ένα διαρκές κοινωνικό έγκλημα σε βάρος και των εν ενεργεία και των συνταξιούχων ναυτικών, με τη συνδρομή του κράτους και την επιβολή της σιδερένιας θέλησης του κεφαλαίου.

"Αυτή τη στιγμή - μας είπε ο Σ. Τσιμπόγλου - δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι χρειάζονται ξένοι ναυτεργάτες, όταν η ανεργία έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις και μάλιστα τη στιγμή κατά την οποία η συντριπτική πλειοψηφία των αλλοδαπών καλύπτει ειδικότητες που δε χρειάζονται ιδιαίτερη ειδίκευση, όπως τα κατώτερα πληρώματα. Η διαδικασία να μετεκπαιδευτούν και να απορροφηθούν οι άνεργοι ναυτεργάτες δεν είναι χρονοβόρα. Εδώ παρατηρείται το φαινόμενο να έχουμε άνεργους ναυτεργάτες που κάθονται και τους εφοπλιστές να προσλαμβάνουν αλλοδαπούς κάτω από άθλιες συνθήκες, γιατί απλούστατα έτσι εξυπηρετούνται τα συμφέροντά τους".

Αναγκαία η αλλαγή της ναυτιλιακής πολιτικής

Ο Σ. Τσιμπόγλου τονίζει την ανάγκη να αλλάξει ριζικά η ναυτιλιακή πολιτική για να έχουμε ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος. "Εμείς - τόνισε- απαντάμε προτείνοντας μια άλλη ναυτιλιακή πολιτική που να μην υποκύπτει στο δόγμα ότι υπηρετούμε το μέγιστο δυνατό κέρδος του εφοπλιστή. Εχουμε κάνει εδώ και καιρό συγκεκριμένες προτάσεις, για μια τέτοια πολιτική, που θα πρέπει να γίνει υπόθεση του λαϊκού κινήματος ενάντια στα σχέδια της Ε.Ε. για την άρση του καμποτάζ, που είναι η δημιουργία ενός Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Οργανισμών.Απάντηση για την ποντοπόρο ναυτιλία είναι ότι πρέπει να είναι συνδεδεμένη με τη γενικότερη κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη του τόπου μας". Ο γραμματέας της ΠΕΜΕΝ μάς είπε ότι οι κυβερνήσεις έχουν αποδεχτεί τις εντολές των εφοπλιστών και τη μεγιστοποίηση των κερδών του εφοπλιστικού κεφαλαίου ως δόγμα, με τραγικές συνέπειες στις κατακτήσεις των ναυτεργατών. Το εργατικό δυναμικό - σημειώνει - ούτε πολύ είναι ούτε ακριβό. Μάλιστα μπορούμε να πούμε ότι χρειάζεται περισσότερο, αλλά για να μπορέσει να απορροφηθεί χρειάζεται άλλη πολιτική και αυτή η άλλη πολιτική γνωρίζουμε ότι προσκρούει στις αποφάσεις της ΕΕ.

Ανάμεσα στα άμεσα αιτήματα των ναυτεργατικών ενώσεων, είναι ν' αλλάξει το Διοικητικό Συμβούλιο του Γραφείου Εύρεσης Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) και να αποτελείται στην πλειοψηφία του από ναυτεργάτες εκλεγμένους από τα γενικά τους συμβούλια με αντιπροσωπευτικό τρόπο, με δημοκρατικές διαδικασίες και να συμμετέχουν σ' αυτό και οι εργοδότες και το κράτος. Να μην έχει, επίσης, ο εφοπλιστής το δικαίωμα απεριόριστης επιλογής και να εφαρμοστεί η Διεθνής Σύμβαση Νο 9, που λέει ότι δεν πρέπει να μεσολαβεί ιδιωτικό γραφείο στην πρόσληψη ναυτικών έμμεσα ή άμεσα με σκοπό το κέρδος. Να κλείσουν αυτά τα γραφεία που ουσιαστικά επιδίδονται σ' ένα σύγχρονο δουλεμπόριο, με άδειες, μάλιστα, που εκδίδει το ίδιο το υπουργείο γι' αυτά! Να παίρνει το ΓΕΝΕ λίστα πληρώματος για τη σύνθεση των πλοίων από τα πλοία και να ενημερώνει το πλοίο τακτικά το ΓΕΝΕ. Αν δεν υπάρχει τέτοια ενημέρωση, να επιβάλλονται ποινές ακόμα και κρατήσεις των πλοίων. Να γίνει μηχανοργάνωση στο ΓΕΝΕ, για να υπάρχουν τα στοιχεία των ναυτεργατών και να σταματήσει αυτή η κατάσταση που επικρατεί σήμερα. Να εφαρμοστεί η Σύμβαση 135 για την προστασία των συνδικαλιστικών ελευθεριών στους τόπους δουλιάς από την οποία εξαιρούνται οι ναυτεργάτες. Να εφαρμοστεί η Σύμβαση 145 για τη συνεχή απασχόληση. Να αλλάξουν οι συνθέσεις των πλοίων και να καταργηθούν οι εγκριτικές πράξεις νηολόγησης, που λένε ότι ο αλλοδαπός θα παίρνει το μισθό που παίρνει στη χώρα από την οποία προέρχεται και ότι ο αλλοδαπός δε θα πληρώνει ασφαλιστικές εισφορές στον ΝΑΤ. Να αλλάξουν οι οργανικές συνθέσεις σύμφωνα με τις ανάγκες των πλοίων.

Γιώτα ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ