Σάββατο 22 Μάρτη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το πάθος της Κάρμεν

Σάββατο σήμερα, στις οχτώμισι ας ανοίξουμε το ραδιόφωνο και ας γυρίσουμε τη βελόνα στο Τρίτο Πρόγραμμα. Μια γυναίκα ερωτευμένη με τον έρωτα, αιχμάλωτη της ελευθερίας της, μια πανέμορφη Τσιγγάνα με σκούρα μάτια, φωτεινό χαμόγελο, βλέμμα ηδυπαθές, ερευνητικό, περιπαιχτικό, που υπόσχεται πολλά και τίποτε δε δίνει, μας καλεί. Πρόκειται για τη μοναδική, ανεπανάληπτη "Κάρμεν",του Ζορζ Μπιζέ, σε λιμπρέτο των Μεϊγιάκ και Αλεβί, βασισμένη στο βιβλίο του Προσπέρ Μεριμέ. Η πρώτη παράσταση δόθηκε το Μάρτη του 1875 στο Παρίσι. Ο τόπος όπου εξελίσσεται η δραματική, ερωτική αυτή ιστορία είναι στη Σεβίλλη της Ισπανίας, γύρω στο 1800. Μια ομάδα στρατιωτών, περιμένοντας την αλλαγή φρουράς, χαζεύουν γύρω από το φρουραρχείο που βρίσκεται απέναντι από το εργοστάσιο τσιγάρων. Εκεί δουλεύει η Κάρμεν. Ολοι οι στρατιωτικοί τη θαυμάζουν, ο μόνος που στην αρχή μένει αδιάφορος από τη γοητεία της είναι ο Χοσέ. Η Κάρμεν, όμως, θα κάνει τα πάντα για να του κεντρίσει το ενδιαφέρον, για να τον γοητεύσει, για τον ρίξει στα δίχτυα της. Η Κάρμεν είναι γεννημένη "κυνηγός" και το θήραμά της στέκεται απέναντί της. Θα σκοπεύσει καλά και ρίξει την πρώτη βολή. Από άνθη θα είναι. Ανθη προκλητικά γεμάτα ερωτικές υποσχέσεις. Και εκεί ακούγεται η υπέροχη άρια, που η Κάρμεν απευθύνει στον έρημο Χοσέ, ακούγεται η "Χαμπανέρα". Ενας ύμνος στον έρωτα είναι, ένας ύμνος στην ελευθερία του έρωτα μάλλον μοιάζει να είναι: "Ο έρωτας είναι ένα πουλί, που ποτέ δε γνώρισε το νόμο".Είναι, όμως έτσι; Για την Κάρμεν σίγουρα ναι, γιατί η Κάρμεν αψηφά το νόμο, αδιαφορεί για τη συνέπεια, την ευπρέπεια, την πίστη. Θα λέγαμε ότι ακριβώς η πίστη στον έρωτα είναι εκείνο που την ενοχλεί πιο πολύ. Ελκεται από την απιστία και πιστεύει στον "έρωτα για τον έρωτα", στην πρόκληση για την πρόκληση. Δεν πρόκειται να αφηγηθούμε το τέλος της τραγικής αυτής ιστορίας. Το μόνο που θα θέλαμε να σημειώσουμε είναι ότι πρόκειται για μια υπέροχη όπερα, που κανείς δεν πρέπει να χάσει. Ερμηνεύουν οι: Β. Μέιγιερ: Κάρμεν. Πλ. Ντομίνγκο: Δον Χοσέ. Α. Γεωργίου: Μικαέλα. Σ. Λεϊφέρκους: Εσκαμίλο. Την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Μετροπόλιταν Οπερα διευθύνει ο Τζέιμς Λιβάιν.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ