Τετάρτη 28 Μάη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
"Σφαγείο" τα νέα οικονομικά μέτρα

...Ετσι αποκάλεσαν στελέχη του οικονομικού επιτελείου τα κυοφορούμενα μέτρα φορολογίας εισοδήματος. Αλήθειες και ψέματα για τα μεταχειρισμένα ΙΧ και τη... μείωση των φόρων

Αν τελικά η κυβέρνηση προχωρήσει στις αλλαγές της φορολογίας εισοδήματος, σαν κι αυτές που "διαρρέουν" εκπρόσωποί της προς διάφορες κατευθύνσεις, τότε πρόκειται για σφαγείο... Την άποψη αυτή, εξέφρασε χτες παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών στο "Ρ", με αφορμή τις φημολογίες περί νέων αλλαγών στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων. Σε ό,τι δε αφορά τα διάφορα σενάρια για νέα φοροεισπρακτικά μέτρα, υπήρχαν και στελέχη που σημείωναν πως πρόκειται για σκόπιμες διαρροές οι οποίες εντάσσονται στα σχέδια προετοιμασίας της κοινής γνώμης για τα επερχόμενα μέτρα. Οι ίδιοι παράγοντες, με αφορμή τη φημολογία που έχει αναπτυχθεί τις τελευταίες ημέρες - περί μείωσης των ειδικών φόρων κατανάλωσης - έλεγαν πως στερείται σοβαρότητας. Κι αυτό, γιατί όπως εξηγούσαν, τα κατώτατα όρια των φόρων αυτών - τα οποία προσεγγίζει η χώρα μας - τα καθορίζει με αποφάσεις της η Ευρωπαϊκή Ενωση από το 1994. Αντίθετα, επισημαίνουν, θα πρέπει να ανησυχούμε, δεδομένου ότι στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ενωσης έχει δημιουργηθεί ένα ισχυρό μπλοκ κρατών, τα οποία έχουν ταχθεί υπέρ της νέας μεγάλης αύξησης των ειδικών φόρων κατανάλωσης.

Τα τρία αυτά μέτρα - αλλαγές στη φορολογία φυσικών προσώπων, νέοι φόροι, οι οποίοι θα "αντισταθμίσουν" τις απώλειες από τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και φημολογίες περί... μείωσης των ειδικών φόρων - αποτελούν μέρος μόνο της δέσμης μέτρων που προωθεί η κυβέρνηση, ενόψει της κατάρτισης των προϋπολογισμών του 1998 και 1999. Ηδη τις πρώτες ημέρες του Ιούνη, η επιτροπή του καθηγητή Σπράου,καταθέτει στον πρωθυπουργό μεσοπρόθεσμο πόρισμα με μέτρα - "σοκ", για τη μείωση του πληθωρισμού στο 2% το 1999.

Δε χρειάζεται βέβαια να πούμε ότι οι κινήσεις της κυβέρνησης τελούν υπό την υψηλή εποπτεία του πρόσφατου πορίσματος του ΔΝΤ, το οποίο έκρινε ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για τη λήψη αντιλαϊκών μέτρων ισχυρών εντάσεων.

Η φορολογία προσωπικών εισοδημάτων

"Σφαγείο" χαρακτήρισαν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, τα μέτρα που διαρρέει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, σχετικά με τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων.Σύμφωνα με τις φημολογίες αυτές, οι αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών προβλέπουν:

  • Αύξηση του αφορολόγητου ορίου για τους εργαζόμενους από 1.300.000 δραχμές σήμερα (ισχύει από το 1994) στο 1.500.000 - 1.600.000 δραχμές. Πρόκειται ασφαλώς για αναπροσαρμογή - κοροϊδία, καθώς σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στο αίτημα για τιμαριθμική αναπροσαρμογή των κλιμακίων εισοδήματος που μένουν αναλλοίωτα από το 1992.
  • Μείωση των φορολογικών κλιμακίων και των συντελεστών φορολογίας σε 3, από 5 που είναι σήμερα.Αυτό ακριβώς το μέτρο χαρακτήρισαν τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών "σφαγείο". Η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου θα έχει σαν αποτέλεσμα κάποιος που θα αποκτήσει εισοδήματα 4 εκατ. δραχμών το 1997, να φορολογηθεί το 1998 με 750.000 δραχμές!
Η φορολογία μεταχειρισμένων

Με αφορμή την ενδεχόμενη αλλαγή στη φορολογία των μεταχειρισμένων οχημάτων,η κυβέρνηση "στρώνει το χαλί" μέσω διαρροών, για τη λήψη νέων φοροεισπρακτικών μέτρων που θα πλήξουν τα πλατιά λαϊκά στρώματα. Η άποψη αυτή αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα, όταν προέρχεται από στελέχη του οικονομικού επιτελείου.

Η υπόθεση έχει ως εξής: Την ερχόμενη Πέμπτη συζητείται στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, η προσφυγή εταιριών εμπορίας αυτοκινήτων, με την οποία ζητούν... ίση φορολογική μεταχείριση καινούριων και μεταχειρισμένων ιδιωτικών αυτοκινήτων. Σήμερα, η φορολογική επιβάρυνση για τα καινούρια ΙΧ, ανάλογα με τα κυβικά εκατοστά, ξεκινά από 10% μέχρι 75%, ενώ για τα μεταχειρισμένα φτάνει μέχρι 400%. Το υπουργείο Οικονομικών διαδίδει ότι αν τελικά η Ελλάδα καταδικαστεί και αναγκαστεί να μειώσει τη φορολογία των μεταχειρισμένων, τότε για να μην υπάρξουν απώλειες εσόδων, θα πρέπει να επιβληθούν νέοι φόροι, όπως η αύξηση του φόρου στις βενζίνες, καθώς και αύξηση των τελών κυκλοφορίας.

Τα στελέχη αυτά αποδίδουν σκόπιμο δόλο στις απόψεις αυτές γιατί: Πρώτον, δεν μπορεί κάποιος να μιλάει για απώλειες εσόδων τη στιγμή που δεν υπάρχουν. Για το 1997 προβλέπεται ότι θα εισπραχθούν 160 δισ. δραχμές από τη φορολογία αυτοκινήτων και από αυτά μόνο τα 500 εκατ. θα προέλθουν από τα μεταχειρισμένα. Δεύτερον, στην περίπτωση που θα μειωθούν οι συντελεστές φόρου για τα μεταχειρισμένα, πράγματι θα υπάρξει μείωση φόρου λόγω της μικρότερης εμπορικής αξίας του μεταχειρισμένου. Αυτό όμως που δεν αναφέρει η κυβέρνηση - επισημαίνουν τα στελέχη αυτά - είναι ότι θα αυξηθούν κατακόρυφα οι πωλήσεις αυτοκινήτων, γεγονός που θα οδηγήσει όχι σε μείωση αλλά σε αύξηση είσπραξης φόρων!

Τα ιδία στελέχη επισημαίνουν, τέλος, ότι όσοι μιλάνε για μείωση των ειδικών φόρων γενικώς, είτε είναι άσχετοι, είτε πολύ πονηροί... Οπως εξηγούσαν, το καθεστώς των ειδικών φόρων έχει καθοριστεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση το 1994 (έχουν καθοριστεί κατώτατα όρια, κάτω από τα οποία κανένα κράτος - μέλος δεν μπορεί να κατέβει. Αντίθετα δεν υπάρχουν περιορισμοί στη μονομερή αύξηση των φόρων από κάποιο κράτος - μέλος). Σημειώνουν μάλιστα ότι οι Ελληνες εργαζόμενοι μάλλον θα πρέπει να προετοιμάζονται για δυσάρεστες εκπλήξεις, μίας και στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η πλειοψηφία των χωρών τάσσεται υπέρ της μεγάλης αύξησης των φόρων που έχουν σχέση με την ενέργεια, επικαλούμενα λόγους περιβαλλοντικής προστασίας κλπ.

Θ. Κ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ