Τρίτη 19 Αυγούστου 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Ανέξοδες υποσχέσεις για "τσίμπημα" μεγαλοοφειλετών

Σε ανέξοδες υποσχέσεις και εξαγγελίες για προώθηση "σκληρών διατάξεων", με τις οποίες θα τιμωρούνται οι μεγαλοοφειλέτες του δημοσίου και θα κινούνται οι διαδικασίες είσπραξης των χρεών τους, προχώρησαν για άλλη μια φορά χτες ανώτατα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, κάτω από την πίεση της σημαντικής υστέρησης, που αναμένεται να εμφανίσουν στο τέλος του χρόνου τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού.

Οπως υποστήριζε χτες ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, η εντατικοποίηση των ρυθμών είσπραξης των οφειλών προς το δημόσιο, αποτελεί ένα από τα μέσα στα οποία θα προσφύγει το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να βελτιώσει στους επόμενους μήνες, αλλά και στο επόμενο έτος τους ρυθμούς αύξησης των δημοσίων εσόδων. Ηδη έχει ανατεθεί σε τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών η κατάρτιση μελέτης σχετικά με την πηγή προέλευσης και το ύψος των σημερινών οφειλών, καθώς και τον τρόπο είσπραξής τους. Βεβαίως, δεν είναι η πρώτη φορά που δίνονται τέτοιου είδους υποσχέσεις, αφού η "πάταξη" της φοροδιαφυγής, δεδομένου ότι έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις, αποτελεί κάθε φορά την εύκολη "λύση" στους εκάστοτε κυβερνητικούς ιθύνοντες που αναζητούν πηγές άντλησης πρόσθετων εσόδων. Πρόκειται τελικά για υποσχέσεις που δεν υλοποιούνται - τουλάχιστον μέχρι σήμερα - ούτε στο ελάχιστο, αφού κάτι τέτοιο προϋποθέτει σύγκρουση με τα μεγάλα συμφέροντα και χάραξη μιας πολιτικής σε διαφορετική κατεύθυνση από αυτήν που ασκείται σήμερα. Αρκεί να υπενθυμίσουμε ένα επίσημο στοιχείο, για να αποδείξει του λόγου το αληθές: Οπως είχε αποκαλύψει ο "Ρ" στις 15 - 12 -1996, το 1995, ενώ είχαν βεβαιωθεί για είσπραξη συνολικά 6.516,5 δισ. δρχ. άμεσοι και έμμεσοι φόροι, τελικά εισπράχθηκαν μόνο 5.810,9 δισ. δρχ. Δηλαδή το υπόλοιπο ποσό φόρων, ύψους 705,6 δισ. δραχμών, παρέμεινε ανείσπρακτο...

Οι παραπάνω υποσχέσεις, πάντως, δίνονται κάτω από το "άγχος" της υστέρησης που εμφανίζουν μέχρι στιγμής τα δημόσια έσοδα. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών βέβαια, αισιοδοξεί ότι η υστέρηση στο τέλος του χρόνου δε θα είναι μεγαλύτερη των 200 δισ. δρχ. (άλλα αρμόδια στελέχη κάνουν λόγο για υστέρηση μεταξύ 300 - 500 δισ. δρχ. ), ευελπιστώντας να εισρεύσουν στους επόμενους μήνες έσοδα από μία σειρά διατάξεων του φορολογικού νόμου, καθώς επίσης από το τέλος που επιβλήθηκε στα τεχνικά παιχνίδια. Οπως αναφέρεται σχετικά, ο Φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας που θα εισπραχθεί από τα νομικά πρόσωπα, αναμένεται να φτάσει τα 15 δισ. δρχ., ενώ από τα φυσικά πρόσωπα αναμένεται να εισπραχθεί φέτος ποσό που κυμαίνεται γύρω στα 10 δισ. δρχ.

Σενάρια φοροαλλαγών

Στο μεταξύ στα "σκαριά" βρίσκονται διάφορα σενάρια μικροαλλαγών που αφορούν στα "αντικειμενικά" κριτήρια, καθώς και "τσουχτερών" αυξήσεων στα τεκμήρια διαβίωσης. Σε ό,τι αφορά τα "αντικειμενικά" κριτήρια, να υπενθυμίσουμε ότι με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, όσοι φορολογούνται με το συγκεκριμένο σύστημα, θα κληθούν το 1998 να πληρώσουν υπέρογκους φόρου, λόγω της αύξησης που έχει ήδη επιβληθεί στην εμπορική αμοιβή (που λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό του ελάχιστου εισοδήματος) καθώς και των μεγάλων αυξήσεων (μέχρι και 268%) που είχε επιβάλει η κυβέρνηση στις αντικειμενικές αξίες ακινήτων και οι οποίες θα ισχύσουν - βάσει του νέου φορολογικού νόμου - για τον προσδιορισμό των ελάχιστων ορίων εισοδημάτων που αποκτήθηκαν φέτος και θα φορολογηθούν το 1998.

Οι παραπάνω εξελίξεις είναι αναμενόμενο ότι θα προκαλέσουν έκρηξη αντιδράσεων στο χώρο των μικρομεσαίων επιχειρηματιών, που ήδη έχουν πληγεί ανεπανόρθωτα από το άδικο σύστημα των "αντικειμενικών" κριτηρίων φορολόγησής τους. Μπροστά σ' αυτή την προοπτική, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών μετά από εντολή της πολιτικής ηγεσίας, βρίσκονται ήδη σε διαδικασία κατάρτισης "μεσοβέζικων" ρυθμίσεων, στοχεύοντας κατά τα περσινά πρότυπα, να ρίξουν "στάχτη στα μάτια" των φορολογούμενων ΕΒΕ. Σύμφωνα με ένα από τα σενάρια που υπάρχουν, δεν αποκλείεται να ισχύσουν οι αντικειμενικές αξίες που ίσχυαν πέρυσι (και βάσει των οποίων υπολογίστηκαν τα φετινά ελάχιστα όρια εισοδήματος) προσαυξημένες κατά ένα ποσοστό γύρω στο 20%. Σύμφωνα με ένα δεύτερο σενάριο, θα ισχύσει μειωμένος ο συντελεστής μισθωτικής αξίας από το 6,75% που ισχύει σήμερα στο 5%.

Β. Μπ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ