Πέμπτη 19 Αυγούστου 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
"Συμφωνία κυρίων" για ελεγχόμενη... κερδοσκοπία
  • Να μετριάσουν τις τεράστιες αποκλίσεις που παρατηρούνται στις τιμές των καυσίμων, ζήτησε η κυβέρνηση από τις εταιρίες πετρελαιοειδών
  • Μέχρι 212,3 δρχ. θα πρέπει να πουλιέται η αμόλυβδη και 228,2 η σούπερ, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Δέσμια της πολιτικής της αποδεικνύεται για άλλη μια φορά η κυβέρνηση αφού παροπλισμένη ουσιαστικά από τη δυνατότητα να πάρει μέτρα για τη συγκράτηση των τιμών, ικετεύει τώρα τις εταιρίες πετρελαιοειδών για... λιγότερη κερδοσκοπία στη διαμόρφωση των τιμών στα καύσιμα. Με θέμα τις τιμές των καυσίμων πραγματοποιήθηκε χτες υπό τον υπουργό Ανάπτυξης Ε. Βενιζέλο σύσκεψη - συνάντηση με εκπροσώπους των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηριούχων με τη συμμετοχή της διοίκησης των "Ελληνικών Πετρελαίων". Αμέσως μετά, ο υπουργός ομολογώντας στην ουσία την απροθυμία της κυβέρνησης να θέσει έστω υπό συζήτηση το θέμα με τα ποσοστά κέρδους των εταιριών που διαμορφώνουν στο μεγαλύτερο βαθμό τις τελικές τιμές των καυσίμων, ανακοίνωσε ότι αυτό που "κατάφερε" ήταν να συμφωνήσουν οι εταιρίες να μειώσουν κάπως τις αποκλίσεις των τιμών από τις ενδεικτικές τιμές που έχει ανακοινώσει το υπουργείο. Επιπλέον, η αύξηση που αναμενόταν να ανακοινώσει χτες η εταιρία "Ελληνικά Πετρέλαια" κατά 1,3 δρχ. περίπου το λίτρο στις τιμές των βενζινών λόγω της αναπροσαρμογής των διεθνών τιμών, θα απορροφηθεί από την εταιρία και έτσι γι' αυτή τη βδομάδα δε θα ανακοινωθούν αυξήσεις. Δεν ισχύει το ίδιο και για το πετρέλαιο κίνησης η τιμή του οποίου αυξάνεται από σήμερα κατά 2,3 δρχ. το λίτρο.

Σε ό,τι αφορά τη "συμφωνία", προβλέπεται στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη η απόκλιση από τις ενδεικτικές τιμές του υπουργείου Ανάπτυξης να περιοριστεί στις 5 δραχμές κατά μέσο όρο, από 7,3 και 6,8 δρχ. κατά μέσο όρο αντίστοιχα που κατέγραψε η έρευνα που πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο διάστημα, από το υπουργείο. Με βάση τα όσα ανακοίνωσε χτες ο υπουργός, οι τιμές των καυσίμων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη δεν πρέπει να ξεπερνούν για τη βενζίνη σούπερ τις 228,2 δρχ. και για την αμόλυβδη τις 212,3 δρχ. το λίτρο.

Στα ίδια πλαίσια, σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, θα εξακολουθήσει να ισχύει η "συμφωνία" που είχε ανακοινωθεί στις 20 Ιούλη για μείωση των αποκλίσεων από τις ενδεικτικές τιμές στο μισό - δηλαδή στις 10 δρχ. - τόσο για τις περιοχές που περιλάμβανε εκείνη η συμφωνία όσο και για ακόμη δεκαπέντε νομούς στους οποίους διαπιστώθηκαν αποκλίσεις μέχρι και 18 δρχ. κατά μέσο όρο. Συγκεκριμένα, οι νομοί στους οποίους από σήμερα κιόλας κατά τον υπουργό οι αποκλίσεις από τις ενδεικτικές τιμές του υπουργείου δε θα πρέπει να ξεπερνούν τις 10 δρχ., είναι οι εξής: Πρέβεζας, Ημαθίας, Ευρυτανίας, Φωκίδας, Θεσπρωτίας, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Λευκάδας, Λέσβου, Σάμου,Χίου, Δωδεκανήσου, Λασιθίου, Λακωνίας, Χανίων, Ρεθύμνης, Ηρακλείου, Γρεβενών, Εβρου, Αρκαδίας, Κυκλάδων, Ζακύνθου, Βοιωτίας, Αιτωλοακαρνανίας και Κορινθίας.

Οι προσαρμογές αυτές, όπως είπε ο Ε. Βενιζέλος, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι την Τρίτη, διαφορετικά απειλεί με επιβολή πλαφόν που ισοδυναμεί με νομοθετική ρύθμιση που επισείει κυρώσεις.

Στην πραγματικότητα, όπως έγινε φανερό, η κυβέρνηση επιμένοντας στην πολιτική της εξυπηρέτησης των κερδών των εταιριών προβαίνει ακόμα και στη νομιμοποίηση της κερδοσκοπίας τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ίδιος ο υπουργός έκανε λόγο για ανάγκη "να λειτουργήσει με διαφανέστερο και ακριβέστερο τρόπο ο ανταγωνισμός στο χονδρικό εμπόριο", παρ' όλα αυτά αντί να επιβάλει τη διαφάνεια προτίμησε να κάνει παζάρια στη βάση του ότι η κερδοσκοπία είναι ένα το κρατούμενο! Μάλιστα, ο υπουργός ούτε λίγο ούτε πολύ μετέθεσε στους καταναλωτές την ευθύνη για την απροθυμία της κυβέρνησης να "βάλει χέρι" στα κέρδη των εταιριών, υποστηρίζοντας ότι για τις αποκλίσεις φταίνε οι καταναλωτές που "δεν έχουν συνηθίσει να ζητούν τη φτηνότερη βενζίνη"! Αξίζει, επίσης, να υπενθυμίσουμε ότι πριν από ενάμιση μήνα ο υπουργός διατυμπάνιζε ότι οι "ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης" του υπουργείου"είναι εφικτές", πράγμα το οποίο πολύ γρήγορα φαίνεται να... "ξέχασε".

Με δηλώσεις του μετά τη συνάντηση ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας Δ. Μακρυβέλιος, τόνισε ότι δεν είναι η Ομοσπονδία αυτή που διαμορφώνει τις τιμές και έκανε λόγο για καθεστώς ανωμαλίας στη διακίνηση των καυσίμων παραπέμποντας στις εταιρίες εμπορίας. Από τη μεριά του ο Αλ. Λάσκαρης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, υποστήριξε με νόημα πως "με δεδομένο ότι στην Ελλάδα υπάρχουν τρεις φορές περισσότερα πρατήρια απ' όσα θα έπρεπε να υπάρχουν", ο ανταγωνισμός καλά λειτουργεί και διέψευσε τον υπουργό λέγοντας ότι δεν υπάρχει θέμα αδιαφάνειας στο χονδρεμπόριο των καυσίμων. Ο ίδιος, μάλιστα, συμπλήρωσε ότι η μείωση των τιμών στα πλαίσια που ανακοίνωσε ο υπουργός, είναι περίπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία που δεν μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ