Κυριακή 3 Δεκέμβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΛΙΜΑΝΙΑ ΚΡΗΤΗΣ
Ξεπούλημα ενταγμένο σε ευρύτερους σχεδιασμούς

Σε Ηράκλειο, Χανιά και Τυμπάκι συνεχίζεται σήμερα η έρευνα του «Ρ»

Πανοραμική άποψη ενός ακόμα «φιλέτου» που ετοιμάζει η κυβέρνηση για το μεγάλο κεφάλαιο, του λιμανιού του Ηρακλείου
Πανοραμική άποψη ενός ακόμα «φιλέτου» που ετοιμάζει η κυβέρνηση για το μεγάλο κεφάλαιο, του λιμανιού του Ηρακλείου
«Διά πυρός και σιδήρου» επιχειρεί η κυβέρνηση να τεμαχίσει και να ξεπουλήσει τα λιμάνια της χώρας στο μεγάλο κεφάλαιο, ξεκινώντας από τις μεγάλες θαλάσσιες πύλες του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Για τα δυο αυτά λιμάνια υπάρχει ήδη απόφαση για τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού από τον οποίο θα προκύψουν οι πολυεθνικές - επενδυτές στον κερδοφόρο τομέα των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων. Με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, αντίστοιχα είναι τα σχέδια και για τα άλλα λιμάνια της χώρας, στη ρότα που χάραξε το ΠΑΣΟΚ, μετατρέποντας σε Ανώνυμες Εταιρείες τους Οργανισμούς Λιμένων.

Το μεθοδευόμενο ξεπούλημα έχει ξεσηκώσει τους εργαζόμενους στα λιμάνια, που με την αποφασιστικότητά τους έχουν επιβάλει στα συνδικαλιστικά τους όργανα τη διαρκή ανανέωση των κινητοποιήσεών τους. Γεγονός που ενοχλεί την κυβέρνηση, η οποία προσπαθεί να ελιχθεί και να κατευνάσει τις αντιδράσεις. Σ' αυτό το πλαίσιο, πέρα από τους απεργοσπαστικούς μηχανισμούς που προσπαθεί να στήσει και τις «σκέψεις» περί προσωρινού «παγώματος» της διαδικασίας, η κυβέρνηση επιστρατεύει και την απόπειρα εξαγοράς των εργαζόμενων, τάζοντας ακόμα και δωρεάν μετοχές των Οργανισμών Λιμένων.

Την προηγούμενη Κυριακή, ο «Ρ» παρουσίασε αναλυτικά τις εξελίξεις που σχετίζονται με το λιμάνι του Πειραιά, καθώς και μια πλευρά της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών όπως τη βιώνουν οι μικροεπαγγελματίες στα καρνάγια της Κέρκυρας. Σήμερα, η έρευνα συνεχίζεται με τα λιμάνια της Κρήτης, τα οποία το ένα μετά το άλλο εντάσσονται στο συνολικότερο σχεδιασμό της πλήρους ιδιωτικοποίησης, της αλλαγής χρήσης σε βάρος των πραγματικών λαϊκών αναγκών και του ξεπουλήματος.

Εντονο ενδιαφέρον από τις πολυεθνικές

Στο «πιάτο» και τις ορέξεις του μονοπωλιακού κεφαλαίου παραδίδεται το λιμάνι Ηρακλείου, με την εποπτεία της κυβέρνησης και της Ανώνυμης Εταιρείας «Οργανισμός Λιμένα Ηρακλείου» (ΟΛΗ) και βέβαια στο πλαίσιο των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Πρόκειται για λιμάνι εθνικής στρατηγικής σημασίας καθώς βρίσκεται στο κέντρο της Νοτιο-Ανατολικής Λεκάνης της Μεσογείου, στη συμβολή τριών ηπείρων. Τις αντιλαϊκές μεθοδεύσεις επιβεβαιώνει κατ' αρχήν η κατασκευή χωριστού λιμανιού «αναψυχής» με την ανάπλαση του ενετικού λιμανιού και της περιοχής από τα ΚΤΕΛ μέχρι την αρχή της 25ης Αυγούστου. Ηδη, για την κατασκευή αυτού του έργου έχει γίνει προεπιλογή τεσσάρων κολοσσών που από αυτούς θα επιλεγεί ο ανάδοχος, που θα βάλει περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ και θα πάρει την εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων για 50 χρόνια.

Το 2ο έργο - που είναι και το μεγαλύτερο - αφορά στην κατασκευή «μαρίνας» για μεγάλα σκάφη, μπροστά από την Αγία Τριάδα, στον κόλπο Δερματά, με βάση σχέδιο που κατέθεσε η ΝΔ και ψηφίστηκε και από το ΠΑΣΟΚ το 1993. Το έργο δημοπρατείται σε 2-3 μήνες και ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον αραβικά κεφάλαια - όπως δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του περασμένου μήνα. Μάλιστα στη συγκεκριμένη σύσκεψη - που έγινε στην Περιφέρεια Κρήτης με τη συμμετοχή του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Μανώλη Κεφαλογιάννη, του δημάρχου Ηρακλείου, Γιάννη Κουράκη και βουλευτών του νομού - συζητήθηκαν από κοινού οι «λεπτομέρειες», ενώ ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας χαρακτήρισε το έργο της Μαρίνας στον κόλπο Δερματά, ως έργο μεγαλύτερο και από αυτό του «Ρίο - Αντίρριο».

Συνένοχοι ΝΔ και ΠΑΣΟΚ

Πρέπει να σημειωθεί ότι οι «επενδύσεις» αυτές δε θα αλλάξουν μόνο την όψη του λιμανιού, αλλά το κυριότερο, για πρώτη φορά στην ιστορία της πόλης, ένας ή δύο μονοπωλιακοί όμιλοι θα έχουν τον αποκλειστικό έλεγχο σε ένα τόσο μεγάλο μέρος της οικονομικής και κοινωνικής ζωής. Για το τρίτο μέρος του λιμανιού, το εμπορικό κομμάτι, παραμένει ο προσανατολισμός για την τουριστική του αξιοποίηση με τη φιλοξενία και εξυπηρέτηση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων.

Για τη δρομολόγηση των παραπάνω θα πρέπει να καταγραφεί η συνενοχή των στελεχών και παραγόντων του ΠΑΣΟΚ στην περιοχή, με πρώτο τον δήμαρχο Ηρακλείου, που από κοινού με τη ΝΔ δρομολόγησε τις ΣΔΙΤ και την πολιτική ιδιωτικοποίησης των μεγάλων λιμανιών που υπαγορεύουν το εφοπλιστικό κεφάλαιο και η Ευρωπαϊκή Ενωση. Συγκεκριμένα, ο εκλεγμένος με το ΠΑΣΟΚ δήμαρχος Γιάννης Κουράκης, σιγοντάροντας τα κυβερνητικά σχέδια, προσπαθεί να δημιουργήσει εικόνα δήθεν σύγκρουσης με τον ΟΛΗ, που έχει την αρμοδιότητα στη χερσαία ζώνη του λιμανιού, για ζητήματα που και ο ίδιος σαν πρώην βουλευτής έχει ψηφίσει στη Βουλή!

Λιμάνι και στο Τυμπάκι

Καθόλου τυχαίο γεγονός δεν μπορεί να χαρακτηριστεί και η κατασκευή διεθνούς λιμανιού κλειστού τύπου (όπως είναι οι σταθμοί μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων στη Νότια Κρήτη), στην περιοχή του Τυμπακίου. Η αξιοποίηση της τεράστιας χερσαίας περιοχής στη Νότια Κρήτη με την κατασκευή ενός μεγάλου διαμετακομιστικού κέντρου, για την οποία ενδιαφέρον έχουν δείξει Κινέζοι, δεν είναι ξεκομμένο από το συνολικό σχεδιασμό που αφορά την Κρήτη, το λιμάνι Ηρακλείου, καθώς και άλλα λιμάνια της χώρας που εντάσσονται στο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης διευρωπαϊκών διαδρομών Ανατολικής Μεσογείου.

Για την κατασκευή του συγκεκριμένου λιμανιού στο Τυμπάκι, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει αναθέσει στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και προσωπικά στον πρύτανη, Κώστα Μουτζούρη (ο οποίος είχε και συνάντηση με φορείς στο Ηράκλειο), τη σύνταξη μελέτης ώστε να διερευνηθούν ενδεχόμενες επιπτώσεις τόσο σε κοινωνικό επίπεδο όσο και στο φυσικό περιβάλλον. Μια κίνηση που κύρια αποσκοπεί στο να μετριαστούν και οι έντονες αντιδράσεις τόσο των κατοίκων της περιοχής όσο και των μαζικών φορέων που αντιδρούν στην κατασκευή του λιμανιού.

Ερχεται η ώρα και της Σούδας

Για το λιμάνι της Σούδας στα Χανιά παραμένουν ανοιχτά τα σχέδια ιδιωτικοποίησής του με την ομόφωνη απόφαση ενός άτυπου νομαρχιακού οργάνου να προβάλει το «αίτημα» για μετατροπή του λιμανιού της Σούδας σε ΑΕ. Ετσι λοιπόν και για το λιμάνι της Σούδας ανοίγει ο δρόμος για τη μετατροπή σε φιλέτο στο «πιάτο» ιδιωτικών συμφερόντων. Την απόφαση αυτή θα πρέπει να αναφέρουμε για μια ακόμη φορά ότι την πήραν από κοινού οι εκπρόσωποι της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ. Με βασικό τους επιχείρημα την ανάπτυξη του νομού, αλλά μοναδικό τους στόχο την εξυπηρέτηση του μεγάλου κεφαλαίου - του εφοπλιστικού όσον αφορά την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας, αλλά και γενικότερα του ναυτιλιακού κεφαλαίου σε ό,τι αφορά την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Σούδας.


Λαμπρινή ΠΙΤΤΑΚΑ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ