Κυριακή 13 Αυγούστου 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ
Επιβεβαιώθηκαν οι δυσοίωνες προβλέψεις

Παρόλο που τα ποσοστά των εκπτώσεων που φιγουράρουν στις βιτρίνες των καταστημάτων  φτάνουν μέχρι και 60% στα ρούχα και 25% - 30%  στα παπούτσια, η κίνηση παρέμεινε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα

Ονειρο... θερινής νυκτός αποδείχτηκαν για άλλη μια φορά οι ελπίδες εκείνων των εμπόρων που περίμεναν μια -προσωρινή έστω- αναστροφή του παγωμένου κλίματος στην αγορά κατά την περίοδο των εκπτώσεων της καλοκαιρινής περιόδου. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν τα ταμεία των μαγαζιών ενάμιση περίπου μήνα μετά την επίσημη έναρξη των εκπτώσεων, ενώ οι έμποροι μιλούν για πτώση του τζίρου της τάξης του 10% - 20% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει και το 35%.

Ετσι, παρόλο που τα ποσοστά των εκπτώσεων που φιγουράρουν στις βιτρίνες των καταστημάτων -που φτάνουν μέχρι και 60% κυρίως στα ρούχα και 25%-30% στα παπούτσια- «υπόσχονται» οικονομικές αγορές στους καταναλωτές, οι τελευταίοι δε φάνηκαν και σ' αυτές τις εκπτώσεις να μπορούν να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των εμπόρων. Εξάλλου, οι ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν με τα ισχνά λαϊκά εισοδήματα και το ακόμα πιο ισχνό επίδομα της καλοκαιρινής άδειας των εργαζομένων είναι τέτοιες, που η διάθεσή του σε καταναλωτικά αγαθά αποτελεί απλησίαστη πολυτέλεια.

Βέβαια, θα αναρωτηθεί κανείς, «μα δεν υπήρξε η παραμικρή κίνηση κατά την περίοδο των εκπτώσεων»; Οι έμποροι έχουν απάντηση ως προς αυτό και εξηγούν ότι ακόμα και το εισόδημα εκείνων των καταναλωτών που πράγματι περίμεναν την περίοδο των εκπτώσεων για να πραγματοποιήσουν κάποιες αναπόφευκτες αγορές, το καρπώθηκαν τα πολυκαταστήματα και οι πολυεθνικές που, χάρη στις ασκούμενες πολιτικές, έχουν όλα τα μέσα με το μέρος τους προκειμένου να το πετύχουν. Από εκεί και πέρα η όποια ελάχιστη κίνηση παρατηρήθηκε κάποιες μέρες στα μικρά μαγαζιά, δεν ήταν τέτοια που να μπορεί κανείς να μιλήσει για ανάκαμψη του τζίρου, και σε καμία περίπτωση για αντιστάθμισμα των απωλειών όλου του προηγούμενου διαστήματος.


Οπως είπε στο «Ρ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Ν. Ιωνίας Δ. Καψάμπελης «τα αποτελέσματα των εκπτώσεων από τις 3 του Ιούλη που ξεκίνησαν μέχρι τώρα είναι πολύ κατώτερα των προσδοκιών, παρά το γεγονός ότι τα ποσοστά των εκπτώσεων είναι ιδιαίτερα ελκυστικά και φτάνουν μέχρι και 60%». Ο ίδιος τονίζει ότι εντυπωσιακή ήταν η απόλυτη ακινησία που σημειώθηκε στην αγορά την τελευταία βδομάδα του Ιούλη και την πρώτη του Αυγούστου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και όλο το προηγούμενο και επόμενο διάστημα η κίνηση ήταν αισιόδοξη. Εξάλλου και τις πρώτες μέρες των εκπτώσεων που υπήρξε μια μικρή κίνηση αυτή περιορίστηκε στα μικρά μαγαζιά σε διερευνητικό επίπεδο, με αποτέλεσμα συνολικά ο τζίρος μέσα στον Ιούλη να καταγράφει πτώση μέχρι και 35%. Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Ν. Ιωνίας σημειώνει, επίσης, ότι χρόνο με το χρόνο είναι όλο και πιο φανερές οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες των μισθωτών και των συνταξιούχων, εκείνων δηλαδή που αποτελούν κατά κύριο λόγο τους πελάτες των εμπορικών καταστημάτων. Ιδιαίτερα φέτος, παρατηρεί, δεν μπορεί κανείς να αποδώσει την ακινησία στην αγορά ούτε καν στην απουσία της πλειοψηφίας των καταναλωτών τον Αύγουστο λόγω καλοκαιρινών διακοπών όπως γινόταν άλλες χρονιές, αφού είναι φανερό ότι φέτος είναι περισσότεροι εκείνοι που παρέμειναν στο κλεινόν άστυ.

Καθόλου καλά δεν πήγε η κίνηση κατά τον Ιούλη, πρώτο μήνα των θερινών εκπτώσεων, δίνοντας συνέχεια σε ένα πολύ κακό Ιούνη, σημειώνει η Ρ. Ζούλοβιτς , μέλος του ΔΣ της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) και του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας. Σύμφωνα με την ίδια ο Αύγουστος κινήθηκε για κάποιους εμπόρους πάνω - κάτω στα περσινά επίπεδα, πράγμα το οποίο, σε συνδυασμό με την ακινησία του Ιούλη και με το γεγονός ότι φέτος τον Αύγουστο παρέμειναν περισσότεροι καταναλωτές στην Αθήνα, συνεπάγεται πτώση του τζίρου σε σχέση με πέρσι.

Επίσης, και σ' αυτές τις εκπτώσεις αποδείχτηκε ότι το ζητούμενο δεν είναι η διενέργειά τους δύο ολόκληρους μήνες για την αναθέρμανση της αγοράς, αλλά η ενίσχυση των λαϊκών εισοδημάτων. Γιατί, στο βαθμό που οι καταναλωτές δεν έχουν χρήματα για να «ζεστάνουν» τα ταμεία των μαγαζιών, οι παρατεταμένες εκπτώσεις εξυπηρετούν μόνο τα μεγαλοκαταστήματα και το στόχο της κυβέρνησης για συγκράτηση του πληθωρισμού.

Στο μεταξύ τις τελευταίες μέρες, και με αφορμή την πτώση του τζίρου στα καταστήματα από κάποια στελέχη των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εμπόρων γίνεται λόγος για το πλανόδιο εμπόριο. Κάποιοι από αυτούς, μάλιστα, σχεδόν αποδίδουν στους πλανόδιους μικροπωλητές την αιτία του κακού -την πτώση του τζίρου δηλαδή- κατηγορώντας τους πλανόδιους ότι αποσπούν από τα καταστήματα σημαντικό μερίδιο του τζίρου και ότι παραπλανούν τους καταναλωτές με προϊόντα δεύτερης ποιότητας. Βέβαια, είναι αλήθεια ότι ένα μέρος των εμπορικών πωλήσεων και του συνολικού τζίρου της αγοράς πραγματοποιείται στο πλανόδιο εμπόριο. Οπως επίσης γνωστό είναι ότι τα εμπορεύματα του πλανόδιου εμπορίου κατά κανόνα υπολείπονται σε ποιότητα ή είναι εμπορεύματα - απομιμήσεις γνωστών εταιριών. Αυτό, όμως, που πραγματικά προξενεί εντύπωση είναι το μένος με το οποίο ορισμένα στελέχη κάποιων εμπορικών συλλόγων στρέφονται εναντίον των μικροπωλητών διαρρηγνύοντας τα ιμάτιά τους για τα δισεκατομμύρια του τζίρου, που, όπως υποστηρίζουν, πραγματοποιούν, την ώρα που ούτε λέξη δεν αρθρώνουν για τους πραγματικούς μεγάλους εχθρούς των μικρών καταστημάτων, που δεν είναι άλλοι από τα πολυκαταστήματα και την ασκούμενη εισοδηματική πολιτική συρρίκνωσης των λαϊκών εισοδημάτων. Γιατί, τελικά, αυτά που χρόνια τώρα έχουν καρπωθεί το 50% του τζίρου που πραγματοποιείται στην αγορά, δεν είναι οι μικροπωλητές, αλλά τα πολυκαταστήματα -ντόπια και πολυεθνικά- με μια σειρά αθέμιτες και παραπλανητικές πρακτικές που εφαρμόζουν και με την πώληση προϊόντων δεύτερης ποιότητας. Και ενάντια σ' αυτά πρέπει να έχουν ανοιχτό μέτωπο οι μικρέμποροι και μάλιστα κοινό μέτωπο με τους βιοτέχνες, αλλά και τους εργαζόμενους καταναλωτές που είναι επίσης θύματα αυτών των πρακτικών.


Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ