Κυριακή 1 Απρίλη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αίτημα η πολιτιστική ανάπτυξη σε όφελος της κοινωνίας

Ηρώδειο

Eurokinissi

Ηρώδειο
Ριζικές ανατροπές σε κάθε έκφανση της ζωής μας, είτε λέγεται Παιδεία, είτε λέγεται εργασιακές σχέσεις, οικονομία, πολιτιστικές αξίες, κλπ. επιβάλλει με γρήγορα και σταθερά βήματα η κυβέρνηση της ΝΔ, συνεχίζοντας το έργο του ΠΑΣΟΚ (που ιδιωτικοποίησε τα πνευματικά ιδρύματα). Προσπαθώντας να επιταχύνει τις διαδικασίες εκχώρησης του πολιτισμού μας στη βιομηχανία του θεάματος, ακολουθεί τις επιταγές της ΕΕ, για μια ενιαία πολιτιστική ταυτότητα, ενταγμένη πάντα στη λογική της εμπορευματοποίησης, που θα εξυπηρετεί την ενοποιημένη ευρωπαϊκή αγορά, αλλά ταυτόχρονα θα διαμορφώνει και θα χειραγωγεί συνειδήσεις.

Σ' αυτές τις εκφρασμένες πολιτικές, σε όλους τους τομείς του πολιτισμού, τοποθετήθηκαν πριν από λίγες μέρες τα καλλιτεχνικά σωματεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος - Ακροάματος σε συνέντευξη Τύπου, με αφορμή τη δημοσιοποίηση του προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2007, από το οποίο εξοστρακίζεται το αρχαίο δράμα, απαξιώνονται οι Ελληνες δημιουργοί ή περιορίζονται -δημιουργώντας και άλλοθι οι διαμορφωτές του - σε κλειστούς και μικρούς χώρους.

Ασέβεια και αλαζονεία;

Η χώρα μας έχει την ευλογία να διαθέτει δεκάδες αρχαία θέατρα, όπου ο ελληνικός λαός προσέρχεται κατά χιλιάδες, επικοινωνώντας, χρόνια τώρα, με τα υψηλότερα έργα που γέννησε η ανθρωπότητα. Αρκετές απ' αυτές τις παραστάσεις, που συχνά διέσχιζαν απ' άκρη σ' άκρη τη χώρα, ήταν παραγωγής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Πώς μπορεί να ξεκινήσει μια απαιτητική ελληνική παραγωγή αρχαίου δράματος αν δεν έχει τη στήριξη του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού, όπως το Φεστιβάλ Αθηνών - Επιδαύρου; Με τι οικονομικές δυνατότητες θα βγει μια τέτοια παράσταση στην πολιτιστικά υποσιτιζόμενη περιφέρεια; Οι ξένες παραγωγές θα μπορούσαν να πάρουν ποτέ το δρόμο της περιφέρειας;

Επίδαυρος
Επίδαυρος
Στην ουσία δεν πρόκειται για μια αντιπαράθεση ανάμεσα στο ελληνικό και το ξένο, αλλά για μια λογική που θεωρεί το ξένο καλύτερο από το ελληνικό. Ας θυμηθούμε αυτό που είπε σε συνέντευξή του αμέσως μετά την τοποθέτησή του στη θέση του διευθυντή του Φεστιβάλ ο Γιώργος Λούκος, φέρνοντας μαζί του ως μέλη του ΔΣ επίσης ανθρώπους από το εξωτερικό.

«Δεν μπορώ να διανοηθώ - ίσως γιατί είμαι περισσότερο Ευρωπαίος από Ελληνας... - ότι σε ένα συμβούλιο θα μπορούσαμε να αποφασίζουμε με ανθρώπους που μπορεί να έχουν γνώσεις γενικές και να έχουν δει πολλά πράγματα αλλά δεν είναι αυτό το αντικείμενό τους. Αυτοί "οι ξένοι" δεν είναι απλώς "ξένοι", αλλά είναι ο διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν, ο διευθυντής του Λίνκολν Σέντερ Φέστιβαλ και ο διευθυντής ενός θεάτρου όπως το "Σάντλερς Γουέλς" του Λονδίνου».

Δε θεώρησε καθόλου τιμή του ο Γιώργος Λούκος την τοποθέτησή του σ' αυτή τη θέση του Φεστιβάλ Αθηνών - Επιδαύρου, η ύπαρξη του οποίου και η όποια ακτινοβολία του σε παγκόσμιο επίπεδο είναι προϊόν μόχθου, πολλών και αξιόλογων δημιουργών, πολύ πριν απ' αυτόν. Θα έπρεπε ίσως να διαβάσει λίγο προσεκτικότερα αυτά που στο ίδιο το site του Φεστιβάλ γράφονται, για να ασεβεί και να συμπεριφέρεται λιγότερο προσβλητικά και αλαζονικά απέναντί τους.

Χαριστική βολή


«Ιστορικά το Φεστιβάλ Αθηνών - όπως σημειώνει ο πρόεδρος της ΠΟΘΑ, Λεωνίδας Βαρδαρός - είχε πάντα διεθνή χαρακτήρα, αλλά στο πρόγραμμά του οι ελληνικές συμμετοχές είχαν το μεγαλύτερο μέρος. Συγχρόνως, είχαν και τη μεγαλύτερη συμμετοχή κοινού. Με την τελευταία απόφαση της κυβέρνησης για εξοστρακισμό των ελληνικών παραγωγών από το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, δίνεται η χαριστική βολή σε ένα χώρο που είχε τεράστια παράδοση και που έχει συνδεθεί με τις ανάγκες του ελληνικού λαού. Παράλληλα πιστεύουμε ότι υποβαθμίζεται ο ρόλος των θεάτρων, ως ιστορικών μνημείων, με τη μείωση παραγωγών σε αυτά και τη μεταφορά των ελληνικών παραγωγών σε κλειστούς χώρους. Δεν έχουμε ακριβή στοιχεία, γιατί δεν έχουν δημοσιοποιηθεί, για τη συμμετοχή του κοινού σ' αυτές τις επιλογές της σημερινής διεύθυνσης του Φεστιβάλ. Από προσωπικές εκτιμήσεις, η εικόνα που έχουμε είναι ότι έχει μειωθεί».

Στο Ηρώδειο δεν ανεβαίνει καμιά ελληνική θεατρική παραγωγή. Απουσιάζουν παντελώς τα ΔΗΠΕΘΕ, αλλά και θίασοι του ελεύθερου θεάτρου. Στην Επίδαυρο, το ελληνικό θέατρο θα εκπροσωπηθεί μόνο από τα δύο κρατικά θέατρα και το Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, που δεν επιβαρύνουν οικονομικά το Φεστιβάλ, και την περσινή παραγωγή της «Αντιγόνης».

Η χρηματοδότηση των ελληνικών παραγωγών από το Φεστιβάλ έδινε τη δυνατότητα και στο κοινό της περιφέρειας να παρακολουθήσει αυτές τις παραστάσεις. Από την άλλη, η μείωση των καλλιτεχνών που ασχολούνται στο Φεστιβάλ φτάνει στο 50%, συγκριτικά με όσους απασχολούνταν την προηγούμενη δεκαετία. Και, επιπλέον, με περισσή θρασύτητα, λέει ότι όποιος θέλει μπορεί να νοικιάσει το Ηρώδειο αντί 45.000 ευρώ.

Συνέπειες μιας πολιτικής

Ομως, το πρόβλημα δεν είναι μόνο στους αριθμούς. Είναι βαθύτερο και ουσιαστικότερο. Οπως τονίζει η αντιπρόεδρος του ΣΕΗ, Ελένη Γερασιμίδου, «το αρχαίο δράμα, ο πυλώνας του ελληνικού και παγκόσμιου θεάτρου, δέχεται το μεγαλύτερο χτύπημα και το εγκυρότερο φεστιβάλ αρχαίου δράματος υποβαθμίζεται». Η Ελένη Γερασιμίδου μίλησε και για άλλα σοβαρά πολιτιστικά ζητήματα και τις συνέπειες της σχετικής πολιτικής, όπως το Κέντρο Θεάτρου και Χορού, το Κέντρο Κινηματογράφου, την Ακαδημία Τεχνών, τα ΔΗΠΕΘΕ, τις χορηγίες, κ.ά. Θέματα, για τα οποία μίλησαν και άλλοι καλλιτέχνες: Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Ποντίκας αναφέρθηκε στα προβλήματα του κινηματογράφου και των Ελλήνων σκηνοθετών, ενώ η Λυδία Αγγελοπούλου και η Μαρία Μητσοπούλου (Σωματείο Λυρικής Σκηνής) μίλησαν για τα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Λυρική Σκηνή και οι εργαζόμενοι σ' αυτήν.

Η Αννα Συνοδινού, αναφερόμενη στην απορριφθείσα από το Φεστιβάλ πρότασή της να παρουσιάσει τις «Ευμενίδες» του Αισχύλου στα αρχαία ελληνικά, διάβασε την απάντηση που έλαβε από τον Γιώργο Λούκο και έλεγε: «Δεν πιστεύουμε ότι ο καλλιτεχνικός και παιδευτικός χαρακτήρας του φεστιβάλ στηρίζεται στην επιστροφή με παραστάσεις στην αρχαία ελληνική».

Ο Γιάγκος Ανδρεάδης σημείωσε: «Είμαι υπέρ των εισαγωγών. Οχι υπέρ της μετακένωσης. Μετακένωση είναι όταν έχεις έναν κουβά και αδειάζεις στον άλλο. Δεν είναι έτσι η πνευματική ζωή κι όταν είναι, είναι καταστροφικό. Και για να μη γίνει μετακένωση πρέπει να υπάρχουν "εμείς". Μπορείς να εισάγεις άφοβα και είναι θετικό, αν εσύ υπάρχεις».

Ενωμένος αγώνας καλλιτεχνών

Τη στήριξή του στη φωνή διαμαρτυρίας των καλλιτεχνικών σωματείων εξέφρασε ο Στέφανος Ληναίος, ο οποίος, παρά την απαισιόδοξη προς στιγμήν νότα των όσων είπε, προέτρεψε στην ενότητα των δημιουργών και πνευματικών ανθρώπων της χώρας μας. «Φοβάμαι ότι δε θα γίνει τίποτε. Εχουμε απέναντί μας έναν παντοδύναμο οργανισμό που διαχειρίζεται άλλοτε καλά, άλλοτε κακά τα πολιτιστικά πράγματα του τόπου μας». Αναφερόμενος στο συγκρότημα Λαμπράκη είπε: «Εχουμε αρνητικά και θετικά αποτελέσματα, όμως δεν παύει τον πολιτισμό μας να τον διαχειρίζεται αυτό το παντοδύναμο συγκρότημα. Αν θέλουμε όχι να το πολεμήσουμε αλλά να αντιπαρατεθούμε ή να πούμε ότι δεν είναι σωστό να μονοπωλείται ο πολιτισμός, πρέπει κι εμείς να έχουμε να προτείνουμε κάτι, αν όχι καλύτερο τουλάχιστον ίδιο, και για να γίνει αυτό πρέπει όλα τα πνευματικά σωματεία να βοηθήσουν».

Τέλος, τη στήριξη στα ζητήματα που θέτει η ΠΟΘΑ εξέφρασε ο εκπρόσωπος του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ (το μόνο κόμμα που ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση), Στράτος Σαραντίδης, ο οποίος μεταξύ άλλων είπε: «Απέναντι σ' αυτή την κατάσταση δεν μπορεί να υπάρχει κανένα άλλο μέσο αντίστασης και αντίδρασης παρά μόνο ένας ενωμένος αγώνας, όλων των καλλιτεχνών, όλων των πνευματικών ανθρώπων αυτής της χώρας, σε μια προσπάθεια να επιβάλουν μια άλλη πολιτική που θα έχει σαν κέντρο της τον άνθρωπο, τις ανάγκες του και στον πυρήνα της την πολιτιστική ανάπτυξη σε όφελος όλης της κοινωνίας».


Σοφία ΑΔΑΜΙΔΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ