Το ΚΚΕ έχει ολοκληρωμένη και επιστημονικά επεξεργασμένη θέση για το σχολείο και την ΤΕΕ: Το σχολείο πρέπει να είναι ένα και μοναδικό για όλους, να διαρκεί 12 χρόνια, κι έπειτα να ακολουθεί η Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση σε δημόσιες, δωρεάν τεχνικοεπαγγελματικές σχολές.
Η Παιδεία είναι κοινωνικό δικαίωμα και πρέπει να παρέχεται δωρεάν σε όλους χωρίς φραγμούς και διακρίσεις. Από αυτή την αρχή το ΚΚΕ δεν κάνει ούτε βήμα πίσω. Αντίθετα, άλλες πολιτικές δυνάμεις, πατώντας σε δυο βάρκες, και τις κοινωνικές διακρίσεις «καταγγέλλουν», αλλά και το διαχωρισμό της εκπαίδευσης δέχονται. Από αυτή την αρχή πηγάζει και η θέση του ΚΚΕ για ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο με ενιαία δομή, περιεχόμενο και λειτουργία.
Η πρόταση του ΚΚΕ είναι ρεαλιστική γιατί πηγάζει από τις ανάγκες και τις δυνατότητες της κοινωνίας, εκφράζει τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες και είναι επιστημονικά επεξεργασμένη. Το ποιοτικό ζητούμενο σήμερα είναι όλοι οι νέοι να αποκτούν μέχρι τα 18 τους στέρεη και ολοκληρωμένη βασική - γενική παιδεία και ολόπλευρη καλλιέργεια της προσωπικότητάς τους. Αρα, το σχολείο πρέπει να είναι ένα και μοναδικό, ενιαίο από την 1η έως τη 12η τάξη του. Αυτό επιβάλλεται:
Η διέξοδος δεν είναι άλλη από ένα σχολείο που ενοποιεί Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, απομεινάρια ξεπερασμένων ιστορικά φάσεων της ταξικής εκπαίδευσης που θέλει να περιορίσει στο ελάχιστο την παιδεία του φτωχού εργαζόμενου λαού.
Η πρόταση του ΚΚΕ περιλαμβάνει ένα σχολείο που δε θα διχοτομείται σε Γενικό - Τεχνικό, που δε θα βάζει 14χρονα παιδιά να επιλέξουν τι θέλουν να κάνουν επαγγελματικά. Ενα σχολείο που δεν επιδιώκει την αναπαραγωγή της αντίθεσης πνευματικής - χειρωνακτικής εργασίας, και ως εκ τούτου δε θα «εξορίζει» από το πρόγραμμά του την τεχνική σαν «κατώτερη» ενασχόληση των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων.
Για το ΚΚΕ η τεχνική δεν είναι η ξεπερασμένη αντίληψη της «μαστοράντζας», αλλά αναπόσπαστο κομμάτι της Γενικής Παιδείας. Δεν μπορούμε να μιλάμε για ειδικότητες αν ο μαθητής δεν έχει ολοκληρώσει τη γενική μόρφωση. Η σύγχρονη βασική - γενική παιδεία της εποχής μας απαιτεί τη μελέτη των διαφόρων επιστημών. Το σχολείο που προτείνει το ΚΚΕ ενσωματώνει βασικά στοιχεία της επιστήμης των μέσων παραγωγής, της τεχνολογίας, όχι για επαγγελματική εξειδίκευση, αλλά ως γενική προετοιμασία για τη ζωή. Ταυτόχρονα, θα παρέχει γενική οικονομική και φιλοσοφική γνώση του κόσμου, του συστήματος παραγωγής και της κοινωνίας. Ετσι βοηθά τους μαθητές του να αναγνωρίζουν μέσα στην πράξη τη θεωρητική γνώση και, αντίστροφα, μέσα από τη θεωρητική γνώση να μπορούν να ερμηνεύουν την πράξη.
Η πρόταση του ΚΚΕ έρχεται να απαντήσει και σε μια ακόμα ζοφερή κατάσταση που παρατηρείται σήμερα. «Λόγω της ρευστότητας που υπάρχει στην ΤΕΕ, οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να γίνουν "κυνηγοί κεφαλών", προκειμένου να δημιουργηθούν τμήματα των ειδικοτήτων τους και να μη βγουν υπεράριθμοι. Δημιουργείται ακόμα και ένας αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ εκπαιδευτικών, μεταξύ σχολείων κλπ.», εξηγεί ο Σ. Σάββας, από το 7ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Πειραιά.
Ο Σ. Δημητροκάλης, καθηγητής στο 2ο ΕΠΑΛ Αθήνας, είπε στον «Ρ»: «Με την αναδιάρθρωση των ειδικοτήτων μέσα από τη μετατροπή των ΤΕΕ σε ΕΠΑΛ μερικές ειδικότητες εξαφανίστηκαν (π.χ., Φυσικοθεραπεία, Διατροφολογία). Αν προσαρμόζεις την Παιδεία στην αγορά, αν αυτό δε γίνεται με γνώμονα τις ανάγκες της κοινωνίας, σήμερα θα έχεις κάποιες ειδικότητες, αύριο μπορεί να μην τις έχεις. Ετσι, πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν μείνει χωρίς ώρες διδασκαλίας, χωρίς αντικείμενο». Επιπλέον, συμπληρώνει, «μεταξύ δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης υπάρχουν μόνο τα ΙΕΚ, τα ΚΕΚ και άλλες ιδιωτικές σχολές. Αυτό το κενό πρέπει να καλυφθεί από το κράτος με σχολές που θα προσφέρουν ειδίκευση με επαγγελματικά δικαιώματα».
Σύμφωνα με την πρόταση του ΚΚΕ, η προετοιμασία για το επάγγελμα πρέπει να ακολουθεί τη 12χρονη εκπαίδευση, είτε στην Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, είτε σε ένα σύστημα δημόσιων και δωρεάν «μεταλυκειακών» Επαγγελματικών Σχολών. Αυτές:
Μόνο σε μια τέτοια προοπτική ο μόνιμος εκπαιδευτικός της σημερινής ΤΕΕ δε θα έχει αγωνία κάθε τόσο για την εργασιακή του θέση. Και όχι μόνο δε θα κινδυνεύει να τη χάσει, αλλά μπορεί να βρει και την εκπαιδευτική του αποστολή ως παιδαγωγός.