Κυριακή 5 Νοέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
Στήριξη των προτεραιοτήτων της ΟΝΕ

Ρωμαϊκό παλίμψηστο θυμίζει ο πρώτος προϋπολογισμός της εντός ΟΝΕ εποχής: Κάθε εικόνα, κάθε γραφή, κάθε πίνακας, υποκρύπτει και κάποιο προηγούμενο υπολογισμό. Σε τελευταία ανάλυση, μοναδικός γνώμονας σύνταξης του νέου προϋπολογισμού είναι η στήριξη με κάθε μέσο των συμφερόντων της πλουτοκρατίας, των αναγκαίων όρων αναπαραγωγής του κεφαλαίου στη συγκυρία που διαμορφώνεται στη λεγόμενη εντός «ΟΝΕ εποχή».

Η πολιτική δαπανών ακολουθεί αυτόν ακριβώς τον κανόνα. Οι πραγματικές ανάγκες του λαού και του τόπου δεν έχουν καμιά θέση στο συγκεκριμένο μοντέλο «ανάπτυξης». Απλά, εξοβελίζονται μονοκονδυλιά: Για παράδειγμα, οι πόροι που προβλέπονται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) για εγγειοβελτιωτικά έργα περικόπτονται δραστικά κατά 25,1%(!). Η Θεσσαλία μπορεί να περιμένει, όχι, όμως, και οι πλουτοκράτες, που ενδιαφέρονται για άλλου είδους έργα. Την ίδια ώρα, οι δαπάνες για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, όπως κατ' ευφημισμόν ονομάζονται οι πόροι για τα έργα που ενδιαφέρουν κυρίως τις πολυεθνικές εταιρίες της ΕΕ και τη μερίδα του ελληνικού κεφαλαίου που συμμετέχει στα σχετικά κονδύλια, προβλέπονται να αυξηθούν σε ποσοστό 10,3%.

Την ίδια ώρα ο ...«ιστορικός» προϋπολογισμός του 2001 περικόπτει τις συνολικές δαπάνες στο 31,9% του ΑΕΠ, από 32,7% το 2000. Το «γιατί», μας το εξηγούν με τα δικά τους λόγια οι κυβερνώντες. Τα μεταφέρουμε: «Οι λόγοι που συνέβαλαν στη συγκράτηση των δαπανών είναι η εξάλειψη των ελλειμμάτων, όπως προβλέπεται στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης και ο περιορισμός των δαπανών με χαμηλή κοινωνικοοικονομική προτεραιότητα».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται η εισοδηματική πολιτική για το δημόσιο τομέα, δίνοντας το στίγμα για τη γενικότερη πολιτική που θα ακολουθηθεί στα εισοδήματα των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα. Ετσι, οι ονομαστικές αυξήσεις 2,2% είναι βέβαιο ότι δε θα καλύψουν τις απώλειες εισοδημάτων από τον πληθωρισμό, σε μια συγκυρία έξαρσης των πληθωριστικών πιέσεων, που αφορά ολόκληρη την ευρωζώνη. Ακόμη και η ίδια η κυβέρνηση προβλέπει τον πληθωρισμό για το 2001 στα επίπεδα των ονομαστικών αυξήσεων, δηλαδή στο 2,2%.

Βέβαια, χρειάζεται αρκετό θράσος για να υποστηρίξει κανείς, όπως έκανε ο Γ. Παπαντωνίου, ότι η «εισοδηματική πολιτική του 2001 καλύπτει τον πληθωρισμό και εξασφαλίζει για τους εργαζόμενους ουσιαστική συμμετοχή στην αύξηση του ΑΕΠ», όταν η προβλεπόμενη αύξηση του ΑΕΠ για το 2001 φτάνει σε 5%. Με αυτό το δεδομένο η κυβερνητική προπαγάνδα προχωρά στις γνωστές και από το παρελθόν αλχημείες του τύπου 2,2%= 5% (και βάλε) συνυπολογίζοντας τα αυτονόητα, όπως τη φυσιολογική μισθολογική ωρίμανση. Η ...«ισχυρή κοινωνική διάσταση» του νέου προϋπολογισμού σημαίνει δαπάνη 450 δισ. δραχμών. Πρόκειται για τις παροχές - κοροϊδία του τελευταίου φορολογικού νομοσχεδίου, κάποια ψήγματα επιστροφής χρημάτων σε κοινωνικές κατηγορίες μετά από τη ληστρική μεταφορά πλούτου στις τσέπες του κράτους και της πλουτοκρατίας. Ετσι, για παράδειγμα, για το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης στους χαμηλόμισθους, θα διατεθούν κάπου 75 δισ. δραχμές, την ώρα που τα υπερέσοδα του κράτους από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου και τη συνακόλουθη αύξηση του φόρου που εισπράχτηκε έφτασαν σε 100 δισ. δραχμές. Την ίδια αντίληψη «ευημερίας των αριθμών» βρίσκει κανείς και στο επίδομα ΕΚΑΣ. Η κυβερνητική προπαγάνδα προβάλλει ένα ποσοστό αύξησης της τάξης του 30%, που μεθερμηνευόμενο σημαίνει αυξήσεις από 1.569 δρχ. έως 6.265 δρχ. το πολύ. Το ποσό για το ΕΚΑΣ χρησιμοποιείται και προκειμένου να φανεί η ...«γενναιοδωρία» της κυβέρνησης και η αύξηση των επιχορηγήσεων στα ασφαλιστικά ταμεία που προβλέπεται σε 6,1%. Παρά ταύτα, η επιχορήγηση στο ΙΚΑ παραμένει απολύτως καθηλωμένη στο ποσόν που δόθηκε φέτος, που σημαίνει μείωση, καθώς ο πληθωρισμός, σύμφωνα με την κυβέρνηση, θα αυξηθεί σε ποσοστό 2,2%. Προφανώς γιατί οι κυβερνητικές προτεραιότητες στρέφονται αλλού. Παράδειγμα, οι επιδοτήσεις στους εφοπλιστές για δρομολόγηση πλοίων στις άγονες γραμμές προβλέπεται να αυξηθούν κατά 36,2%(!), να ξεπεράσουν, δηλαδή, τα 3 δισ. δραχμές. Η δαπάνη για απαλλοτριώσεις (αφορούν προφανώς τα έργα για την Ολυμπιάδα του 2004) θα φτάσουν σε 2,5 δισ. δρχ. (αύξηση σε σχέση με το 2000 κατά 127,3%). Για την Ολυμπιάδα επίσης θα διατεθούν και περισσότερα από 100 δισ. δραχμές από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα των προτεραιοτήτων της ακολουθούμενης οικονομικής πολιτικής υπάρχουν και στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Οι πιστώσεις στη βιομηχανία αυξάνονται κατά 22,1%, θα φτάσουν σε 220 δισ. δρχ. και θα διατεθούν για την επιχορήγηση ιδιωτικών επενδύσεων μέσω των διαφόρων αναπτυξιακών νόμων.


Ανδρέας ΣΑΚΑΡΕΛΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ