Παρασκευή 13 Νοέμβρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΠΑΙΔΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Εμπνευση από την ελληνική παράδοση

«Αργοναύτες»
«Αργοναύτες»
(Του συνεργάτη μας ΘΑΝΑΣΗ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ).--

«Αργοναύτες»

Κείμενο-διασκευή: Ηλίας Καρελλάς - Αλεξάνδρα Λιακοπούλου

στο Θέατρο «ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ»

από την «Παιδική Σκηνή Ηλία Καρελλά»

Ο Ηλίας Καρελλάς, εμπνευστής της Παιδικής Σκηνής του, έχει το τελευταίο χρονικό διάστημα σαφή αισθητικό προσανατολισμό προς την ελληνική ιστορία/μυθολογία, λαϊκή μουσική παράδοση και το λαϊκό μας θέατρο σκιών. Αλλωστε το 1996 από κει ξεκίνησε το θεατρικό/καλλιτεχνικό ταξίδι του με παραστάσεις θεάτρου σκιών. Ταλαντούχος σκηνοθέτης ο Ηλίας Καρελλάς (είχε και τη μουσική επιμέλεια και την ευθύνη των φωτισμών) μας δίνει και στην παράσταση της τρέχουσας περιόδου απτά δείγματα της αγάπης του για την Ελληνική Μυθολογία και τη λαϊκή παραδοσιακή μας μουσική, επαναλαμβάνοντας το εγχείρημα του περσινού «Ερωτόκριτου». Χρησιμοποιεί, δηλαδή, και πάλι ζωντανή μουσική και τραγούδι. Οργανοπαίκτες επί σκηνής και μελωδικές φωνές σκορπίζουν ενθουσιασμό και συγκίνηση στα παιδιά/θεατές, τα οποία οφείλει και το θέατρο να διαπαιδαγωγήσει/καλλιεργήσει αισθητικά και ιδεολογικά, αναπτύσσοντας το μουσικό τους αισθητήριο, με ποιοτική μουσική και ποιοτικό στίχο.

Οι δυο δραματουργοί στηρίζονται βιβλιογραφικά στα τέσσερα διασωθέντα βιβλία του Απολλώνιου του Ρόδιου, με τίτλο: «Αργοναυτικά». Αρα έχουμε ένα θεατρικό κείμενο για την Αργοναυτική Εκστρατεία, χωρίς ουσιαστικές μυθολογικές παρεκκλίσεις. Καλογραμμένος θεατρικός λόγος, με θεατρικότητα, έντονη δράση των ηρώων. Τους 30 διαφορετικούς ρόλους του έργου υποδύονται 6 νέοι (σχετικά) ταλαντούχοι ηθοποιοί: Κωνσταντίνα Γκόρου, Κάτια Ζαρκάδα, Αλέξανδρος Ιερωνυμίδης, Ευγενία Πανταζόγλου, Φάνης Πουλόπουλος και Βασίλης Παπαγεωργίου, στο ρόλο του Ιάσονα. Ενας ρόλος, που, κατά τη γνώμη μου, πρέπει να αναδειχθεί περισσότερο και ο ίδιος ο ηθοποιός, που τον ενσαρκώνει, να προσπαθήσει να βελτιωθεί ως προς την κινησιολογία και την εκφραστικότητα του προσώπου του.

«Αυγερινός και Πούλια»
«Αυγερινός και Πούλια»
Οι άλλοι ρόλοι είναι αρκετά καλοί. Σέβομαι αυτούς τους πολυτάλαντους ηθοποιούς, οι οποίοι έχουν τα προσόντα των ηθοποιών του λυρικού θεάτρου, αν και δεν τραγουδούν κλασική μουσική. Ομως το βυζαντινό ισοκράτημα, κατά σημεία, και οι διφωνίες στο χορωδιακό τραγούδι, πάντα στα πλαίσια μιας υπέροχης δημώδους μουσικής, άλλοτε ενόργανης (νταούλι, κάπως υπερβολικό κατά σημεία, τσαμπούνα, λαούτο, ούτι, ακορντεόν, πεντίρ, μαντολίνο, κρητική λύρα, τουμπελέκι, ντέφι) και άλλοτε φωνητικής, είναι τα χαρακτηριστικά στοιχεία, που συνθέτουν τον αισθητικό και συγκινησιακό καμβά της παράστασης.

Το υπέροχο σκηνικό των Αγγελικής Μπόζου και Θάνου Κοσμίδη εντυπωσιάζει μ' ένα πλήθος από οπτικά και ηχητικά εφέ (κύμα, αστραπόβροντα καταιγίδας). Διαφόρων μεγεθών μπερντέδες κάνουν την παρουσία τους, με λαϊκότροπες φιγούρες σκιών (Κένταυρος, Ηρα, Αθηνά, Αφροδίτη με δάνεια φωνή της Κάτιας Δανδουλάκη, Αθάμας, κριάρι, Φρίξος και Ελλη, τέρας, βασίλισσα Ησιόνη, ο φτερωτός Ερωτας, ταύρος, δύο γίγαντες, δράκος, μάντης Φινέας, σειρήνες), ηθοποιοί αλλάζουν ρόλο με διάφορα απλά κοστούμια (Ψαράδες, Αργοναύτες κ.ο.κ.), γιγαντόκουκλες (Πυθία, βασιλιάς Αιήτης) εμφανίζονται εντυπωσιάζοντας τους θεατές, ένα καράβι πλέει με τη βοήθεια του περιστρεφόμενου δαπέδου της σκηνής και ένα πλήθος από οπτικοποιημένα αντικείμενα (θάλασσα, ουρανός, φύλλα δέντρων δάσους, ποτάμι, Συμπληγάδες πέτρες), με τη συνδρομή της τεχνολογίας (video art), δίνουν το δικό τους αισθητικό τόνο στην εξέλιξη του σκηνικού θεατρικού μύθου. Οι κύβοι επί σκηνής τοποθετούνται διαδοχικά με διαφορετικό χρηστικό τρόπο και μεταμορφώνονται σε παλάτι, καράβι, Μαντείο των Δελφών κλπ.

Θαυμάσια και τα κοστούμια/κούκλες της Μαρίας Μπαλούτσου.

Δημήτρη Αδάμη

«Ο Αυγερινός και η Πούλια»

στο «ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ»

από τις «Μαγικές σβούρες»

Για άλλη μια χρονιά οι λιλιπούτειοι θεατές θ' απολαύσουν τη σκηνοθετική δουλειά, αποτέλεσμα αισθητικής παιδείας και ευφυούς πλούσιας ευρηματικότητας, του Δημήτρη Αδάμη, ο οποίος είναι και ο θεατρικός συγγραφέας του έργου, διασκευή του λυρικού και περιπετειώδους λαϊκού παραμυθιού «Η Πούλια και ο Αυγερινός», που όπως μας πληροφορεί ο ίδιος στο πρόγραμμα της παράστασης, υπάρχουν άλλες 27 παραλλαγές. Ο συνδυασμός του ελληνικού παραμυθιού με το παραμύθι «Ο αδερφός και η αδερφούλα» των Αδερφών Γκριμ, έφερε ένα υπέροχο αποτέλεσμα. Και έτσι η παράσταση ήρθε και έδεσε με τη διεθνή χρονιά Αστρονομίας (2009).

Ολο το κλίμα της παράστασης είναι παραμυθιακό και μαγικό. Τα παιδιά εντυπωσιάζονται από τις υπέροχες ερμηνείες όλων των ηθοποιών. Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε η ερμηνεία του ταλαντούχου Δημ. Πάσσου, ο οποίος απέδωσε τους ρόλους του (ιδίως του κυνηγού) με υπέροχη κινησιολογία, εκφραστικότητα και χιούμορ.

Η μουσική της παράστασης είναι εντυπωσιακή και επιβλητική. Οι στίχοι των τραγουδιών και η επιμέλεια είναι του Δημ. Αδάμη, η ενορχήστρωση - Διασκευή του Γ. Κωνσταντινίδη και η μουσική τραγουδιού φινάλε της Τατιάνας Ζωγράφου. Οπως και στην προηγούμενη παράσταση (με κλασική μουσική) ο Δημ. Αδάμης, όσον αφορά τις μουσικές επιλογές, κάνει και στην παρούσα παράσταση την έκπληξη: ακούγεται το δημοτικό τραγούδι της Κύμης Εύβοιας, «Καλωσόρισμα» και ένας κύκλος συμφωνικών τραγουδιών του Μορίς Ραβέλ («Πέντε ελληνικά δημοτικά τραγούδια»), βασισμένος σε ελληνικά δημοτικά τραγούδια.

Τα σκηνοθετικά ευρήματα είναι ποικίλα και εντυπωσιακά, όπως για παράδειγμα: ο χορός με τα ατομικά κόκκινα μαντίλια, η συζήτηση Αυγερινού και Πούλιας με το άπλωμα και μάζεμα ενός μεγάλου κόκκινου πανιού, το λιβάδι, το δάσος, η θάλασσα, με στοιχεία σωματικού θεάτρου και θεατρικού παιχνιδιού, οι διάφανες σημαίες που με διάφορα ηχητικά εφέ έδιναν την αίσθηση της βροχής και του ανέμου, με τα διάχυτα αστέρια σε σκηνή και πλατεία και με τη βοήθεια οπτικών και ηχητικών εφέ, ρυάκι (με μπλε πανί), ελάφι, ηχητικά εφέ για σκυλιά και βούκινα, ανεμοκώδωνας, το άπλωμα της κόκκινης κλωστής στα δάκτυλα των υπηρετών, κατά την ώρα της συζήτησης γριούλας - βασιλιά, μεταλλόφωνα, το ντύσιμο επί σκηνής με αλληλοβοήθεια των ηθοποιών κ.ά.

Η συγκίνηση είναι διάχυτη, κατά σημεία, όπως με το τραγούδι «Αγάπη», Πούλια και Ροδιά κλπ.

Τα σκηνικά της Χριστίνας Κωστέα θαυμάσια, καθώς και τα κοστούμια του Αλ. Κομπόγιωργα. Το ίδιο και η κίνηση-χορογραφία, της οποίας την ευθύνη έχει η Αρτεμις Ιγνατίου. Οι φωτισμοί του Γ. Ανεστόπουλου, πολύ φροντισμένοι.

Η διανομή των ρόλων είναι η εξής: Αντ. Γκρίτσης (Τσαλαπετεινός - Υπηρέτης - Κυνηγός Β΄), Μαρία Μπρανίδου (Πούλια), Δημ. Πάσσος (Βασιλιάς - Κυνηγός), Γιάν. Πλιάκης (Αυγερινός), Ν. Σταματόπουλος (Λαγός - Πρίγκιπας), Μαριλίζα Χρονέα (Παραμάνα - Μαγείρισσα), Εύη Φωτίου (Βασίλισσα).

2η ΧΡΟΝΙΑ:

Συνεχίζονται και φέτος με επιτυχία οι παραστάσεις του έργου «Ενα μπαλόνι μυστικά» των Βαλεντίνας Παπαδημητράκη και Νικολίας Καραγιάννη, στο θέατρο «Επί Κολωνώ» από το «Θέατρο του παπουτσιού πάνω στο δέντρο». Ενα έργο, που σκορπάει ηρεμία και αισθητική, με σωματικό θέατρο, θεατρικό παιχνίδι, παραδοσιακή μουσική και στέλνει το μήνυμα για «την αρμονική συμβίωση του ανθρώπου και της φύσης». Κυκλοφορεί σε βιβλίο-CD από τις εκδ. Κέδρος.

Ενα θαυμάσιο έργο, που μετουσιώνεται σε μια εξίσου υπέροχη παράσταση, με τη σκηνοθετική επίβλεψη και τη μουσική επιμέλεια της Βαλεντίνας Παπαδημητράκη, τα σκηνικά-κοστούμια της Εμμας Μολλέ, την επιμέλεια κίνησης της Μυρτώς Παπαδοπούλου και τη μουσική διδασκαλία-ενορχήστρωση της Ελλης Βασιλάτου. Παίζουν με ξεχωριστές υποκριτικές ικανότητες οι ίδιοι, με πέρυσι ηθοποιοί, Αννα Γαρεφαλάκη και Τάσος Καρακύλας και στο λαούτο, κιθάρα, φλογέρα και κρουστά είναι, ζωντανά επί σκηνής, ο ταλαντούχος Σταμ. Διαμαντόπουλος.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Σκιές στο πεντάγραμμο» (2024-10-02 00:00:00.0)
«Με τη δύναμη της φαντασίας και του ονείρου, παίζουμε, τραγουδάμε, αλλάζουμε τον κόσμο!» (2022-08-10 00:00:00.0)
«Ερωτόκριτος» διασκευασμένος για παιδιά και νέους (2022-06-17 00:00:00.0)
«Ο καιρός των χρυσανθέμων» (2018-11-21 00:00:00.0)
Γοήτευσαν οι «Θεσμοφοριάζουσες» (2018-09-21 00:00:00.0)
Θέατρο για μικρούς και μεγάλους (2010-08-28 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ